AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Først vil jeg bare applaudere de som lykkes med sin karriere og gratulerer til de gründerne som får det til. All ære til dere og dem. Men hvorfor har så mange av disse behov for å rakke ned på de andre, spesielt kvinner, som IKKE velger karriere og gründing? De som velger en 8-16-jobb og verdsetter fritid og tid til venner og familie høyere enn jobben sin. De gjør jobben sin, mange veldig viktig, men prioriterer likevel fritid og familie først.. Jeg synes dette må være et valg hver enkelt skal ta. Jeg for min del hadde aldri giddet å være leder i et selskap med 70 timers arbeidsuke, og jeg hadde heller ikke orket å eid et eget foretak, som i praksis er arbeid 24/7. Igjen, all ære til de som orker det, og som liker det. Men kan ikke de respektere de som IKKE vil det? Denne kvinnen har lyktes, omsetter for over 100 millioner og har bygd seg opp et suksessfyllt selskap. Så fant hun ut at det var på tide å rette pekefingeren mot de kvinnene som IKKE har gjort som henne. Som hun selv sier det:- For mange kvinner er det mer status å vise at man har fri, nyter påskesola og har fokus på familie og barn, enn å vise at man jobber hardt. Jeg synes dette blir en smule respektløst. Synes hun skal fortsette å jobbe hardt med det hun driver med, og heller la andre gjøre det de vil. Vi lever heldigvis i et fritt samfunn. https://www.nettavisen.no/na24/--vi-damer-har-utelukkende-et-fortrinn-i-arbeidslivet-men-vi-utnytter-det-ikke/3423418296.html Anonymkode: 0a038...3ff 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #2 Skrevet 2. mars 2018 Men hun har jo et poeng? Kvinner flest er noen late dovendyr som bare snylter på mennene sine. Enda verre er de som snylter på samfunnet istedet og forventer at alt skal legges til rette for dem. Anonymkode: 105ee...eea 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Skrevet 2. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun har jo et poeng? Kvinner flest er noen late dovendyr som bare snylter på mennene sine. Enda verre er de som snylter på samfunnet istedet og forventer at alt skal legges til rette for dem. Anonymkode: 105ee...eea Anonymkode: 6b45d...94f 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun har jo et poeng? Kvinner flest er noen late dovendyr som bare snylter på mennene sine. Enda verre er de som snylter på samfunnet istedet og forventer at alt skal legges til rette for dem. Anonymkode: 105ee...eea Hadde hun endra rakket ned på de som "snylter". Men her drar hun jo alle over en kam, også de som faktisk har en fast jobb. Men det er tydeligvis ikke godt nok for henne at folk jobber 37,5 timers uke med fri helgene, og det provoserer tydeligvis at de "nyter påskesola", kjører guttungen på fotballtrening, tilbringer tid med familien. Alle kan faktisk ikke drive med gründing..... Det er behov for lærere, sykepleiere, helsepersonell etc. Poenget mitt er at dette er noe vi ser hele tiden, og det er spesielt kvinner som rakker ned på kvinner. Jeg skjønner det bare ikke. La folk få bestemme over sine egne liv! Anonymkode: 0a038...3ff 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun har jo et poeng? Kvinner flest er noen late dovendyr som bare snylter på mennene sine. Enda verre er de som snylter på samfunnet istedet og forventer at alt skal legges til rette for dem. Anonymkode: 105ee...eea Man snylter ikke på andre når man har en normal jobb. Jeg har en 8-4 jobb, nyter fritiden min som jeg betaler selv. Har forøvrig merket dette fenomenet selv. Jeg hoppet av karrierestigen og tok meg en kontorjobb som er litt på siden av det jeg er utdannet til. Jeg gadd ikke at jobben dominerte livet mitt. Har fått delvis nedlatende kommentarer på dette. Men gidder ikke bry meg, de får kjøre på mens jeg er på ferie Anonymkode: 0d3b9...381 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 Hun har jo et poeng.. Kvinner bryr seg generelt mer om familielivet enn karriere og status. Det kan godt hende hun har en nedlatende tone og ser ned på kvinner som velger en annen vei enn henne, men det har vel ingenting å si så lenge man er fornøyd med livet sitt selv? Alle kan ikke være som henne, men det er godt vi har slike folk også. Men nå leste jeg ikke i intervjuet at hun hadde en nedlatende tone, heller at hun ga råd og sin mening ut ifra sitt eget synsfelt. Anonymkode: 21673...43c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 Ja, er det ikke sjarmerende? Vedder på at hennes forbruk setter henne i en bås vi andre unngår! Eller at bilen hennes er et miljøsvin! Eller at hun flyr så mye og ødelegger jorden med det! Feks.. Vi har alle noe som vi har suksess med og noe som vil irritere andre. Men, å drite seg ut ved å gå til avisen og fortelle om sin egen fortreffelighet og sparke på andre har sikkert en psykisk mindre sjarmerende diagnose Anonymkode: 26381...1ca 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 Jeg synes også hun har et poeng. For oss som liker jobben vår og helst har jobben som hobby i tillegg, i stedet for å sitte og brodere, så oppleves det nesten som at det 'ikke er lov' å si at vi gjerne har jobben som hobby. Jeg har lett for å bli engasjert i ting jeg holder på med og det er moro. Anonymkode: c2cae...8ec 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 Entreprenørskap har ingenting med om du er mann eller kvinne. Mye koker ned til å være på rett sted, til rett tid, kjenne de rette folka, og ha flaks. Det at vellykkede gründere kommer med kommentarer på "vanlige" folk bærer ikke mye vekt. JA, de jobber nok langt hardere og lengre enn vanlige, men det er risk vs reward. For hver suksesshistorie du leser, så finnes det 20 fiaskoer. Alle har hver sin historie. Hadde Silje Landevåg hatt samme suksesshistorien dersom hun startet for 2 år siden, eller var hun usedvanlig heldig med timingen? Videre er det ikke alle som har midler til å starte egen bedrift, og spesielt ikke detaljhandel. Mange nyutdannede eier ikke nåla i veggen, og studielån må nedbetales når du er ferdig. Folk må nesten bare prioritere slik de føler er best. Anonymkode: ee907...99b 3
Gjest Sisti Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 Quote Det er jo deilig å ha fri, men jeg synes det er synd at det er så mye fokus på kosekulturen. Det gjør gjerne at vi velger det som er bekvemt. Men hvorfor er det synd at vi velger det som er bekvemt? Det er faktisk det vi mennesker er programmert til å gjøre. Vi ønsker bekvemme liv, der vi koser oss, har det trygt og godt. Det finnes noen ildsjeler som finner det mer givende å jobbe beinhardt, å prioritere jobb over rolig familieliv, og det er flott det! Vi trenger disse ildsjelene! Men jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg faktisk ønsker å leve et bekvemt liv der jobben bare har en birolle i min hverdag. Jeg har valgt å fokusere på fagfokus i min karriere, i stedet for å klatre på stigen (eller, skrekk og gru, starte for meg selv). Det gir meg gode utfordringer, jeg får brukt mine evner og min utdannelse, men får lov til å gå hjem etter 7.5 time på kontoret. Perfekt! Jeg er også litt lei av å lese om alle disse karrierekvinnene som skal gi kvinner dårlig samvittighet for at vi ikke vil "satse". Det snakkes jo stadig om å øke den kvinnelige andelen i toppledelser rundt omkring, men man må jo innse at faktisk langt færre kvinner enn menn ønsker å leve sånn. Det er jo en utopi å tro at vi mennesker skal prioritere BORT bekvemmelighet og "kos".
Gjest Sisti Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 Quote Det er jo deilig å ha fri, men jeg synes det er synd at det er så mye fokus på kosekulturen. Det gjør gjerne at vi velger det som er bekvemt. Og så er det jo passe ironisk at en av de største frontfigurene til denne nettbutikken er en rosablogger som virkelig fremmer kos og bekvemmelighet. Get Inspired elsker rosabloggere, det er vel rosabloggere som i stor grad har reklamert for dem, men så syns eieren selv at den måten å leve på er synd? Eller går det fint å kose seg og være bekvemmelig så lenge man tjener mer enn snittet på det?
Gjest justcurious Skrevet 2. mars 2018 #12 Skrevet 2. mars 2018 2 minutter siden, Sisti skrev: Men hvorfor er det synd at vi velger det som er bekvemt? Det er faktisk det vi mennesker er programmert til å gjøre. Vi ønsker bekvemme liv, der vi koser oss, har det trygt og godt. Det finnes noen ildsjeler som finner det mer givende å jobbe beinhardt, å prioritere jobb over rolig familieliv, og det er flott det! Vi trenger disse ildsjelene! Men jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg faktisk ønsker å leve et bekvemt liv der jobben bare har en birolle i min hverdag. Jeg har valgt å fokusere på fagfokus i min karriere, i stedet for å klatre på stigen (eller, skrekk og gru, starte for meg selv). Det gir meg gode utfordringer, jeg får brukt mine evner og min utdannelse, men får lov til å gå hjem etter 7.5 time på kontoret. Perfekt! Jeg er også litt lei av å lese om alle disse karrierekvinnene som skal gi kvinner dårlig samvittighet for at vi ikke vil "satse". Det snakkes jo stadig om å øke den kvinnelige andelen i toppledelser rundt omkring, men man må jo innse at faktisk langt færre kvinner enn menn ønsker å leve sånn. Det er jo en utopi å tro at vi mennesker skal prioritere BORT bekvemmelighet og "kos". Så enig 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun har jo et poeng? Kvinner flest er noen late dovendyr som bare snylter på mennene sine. Enda verre er de som snylter på samfunnet istedet og forventer at alt skal legges til rette for dem. Anonymkode: 105ee...eea Virkelig? Kjenner ingen som er slik du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #13 Skrevet 2. mars 2018 Typisk den moderne idealkvinnen, som ganske mange kvinner innerst inne drømmer om å være. Den store skrekken for de aller fleste menn. Iskald, egosentrisk, og sterke meninger om det meste. Alt er beregnet, selv tekoppen som hun står og koser med på bildet er høyst sannsynlig arrangert, den har kun som funksjon at hun skal se avslappet og trygg ut (koppen er sikkert uten innhold). Slike skryteartikler som gjør opp status over hvor perfekt og vellykket enkelte er, ender som oftest med at de har dårlig samvittighet for å ha brukt for lite tid på familien (noe de selvsagt IKKE mener, helt ærlig). Her overrasker denne dama, hun innrømmer ikke en gang denne feilen! Hun topper det meste. Anonymkode: f61b0...faa 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #14 Skrevet 2. mars 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes også hun har et poeng. For oss som liker jobben vår og helst har jobben som hobby i tillegg, i stedet for å sitte og brodere, så oppleves det nesten som at det 'ikke er lov' å si at vi gjerne har jobben som hobby. Jeg har lett for å bli engasjert i ting jeg holder på med og det er moro. Anonymkode: c2cae...8ec Jeg har skapt mange arbeidsplasser og har en god karriere. Men en dag i uka er bare for meg, og da er jeg faktisk avhengig av å være kreativ; som f. Ex å strikke eller brodere! Det holder meg mentalt stabil og er min meditasjon. Ellers bør man kanskje innse at livet går i faser. Da blir kanskje behovet for å komme med forakt for kvinner som broderer så sterkt? Anonymkode: 04f0f...424
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #15 Skrevet 2. mars 2018 57 minutter siden, AnonymBruker said: Men hun har jo et poeng? Kvinner flest er noen late dovendyr som bare snylter på mennene sine. Enda verre er de som snylter på samfunnet istedet og forventer at alt skal legges til rette for dem. Anonymkode: 105ee...eea Kvinner flest? hvor mange % av kvinner er det snakk om? Hvor er kilden på det? Siden flere kvinner tar høyere utdanning enn menn, så ser jeg ikke helt at de fleste kvinner tar en deltidsjobb eller går arbeidsledig mens de lever på mannen 37 minutter siden, AnonymBruker said: Entreprenørskap har ingenting med om du er mann eller kvinne. Mye koker ned til å være på rett sted, til rett tid, kjenne de rette folka, og ha flaks. Det at vellykkede gründere kommer med kommentarer på "vanlige" folk bærer ikke mye vekt. JA, de jobber nok langt hardere og lengre enn vanlige, men det er risk vs reward. For hver suksesshistorie du leser, så finnes det 20 fiaskoer. Alle har hver sin historie. Hadde Silje Landevåg hatt samme suksesshistorien dersom hun startet for 2 år siden, eller var hun usedvanlig heldig med timingen? Videre er det ikke alle som har midler til å starte egen bedrift, og spesielt ikke detaljhandel. Mange nyutdannede eier ikke nåla i veggen, og studielån må nedbetales når du er ferdig. Folk må nesten bare prioritere slik de føler er best. Anonymkode: ee907...99b Enig med dette. Vi hører ikke mye om han eller hun på 50 som endte opp som alkoholiker etter å ha mislykkes hele livet etter å ha jobbet seg ihjel og forsøkt få alle brikker til å falle på plass. Men jeg vil si at det er litt sannhet i at det er en kultur hos kvinner der de selv ikke er den som trår ut og frem uansett om det gjelder grunder eller andre jobber. Vet ikke om at der fordi kvinner har høyere terskel for å synes, at de har dårlige selvtillit eller om det er en slags kosekultur der kvinner fokuserer mer på kos og hverdagen, enn å forsøke skape verdier og endringer i samfunnet som vil komme etterkommerene deres til gode. At kvinner ikke blir eksponert for urettferdighetene i samfunnet som menn (for eks via interesser, filmer, spill osv). Kvinner påvirker hverandre og ser romantiske filmer, menn påvirker hverandre og ser krigsfilme eller andre filmer der man i større grad blir eksponert for temaer som er mer vidtrekkende enn romantiske filmer. Ser mange mange nok politiske filmer, krigsdramaer, thrillere som handler om samfunn og korrupsjon osv, så vil mengden til slutt gjøre at man danner seg et syn på de mørkere deler av mennesker av samfunn, og man føler kanskje mer på at det er viktig å være en aktiv aktør der, samtidig som man får en forståelse der man føler at man kan være ens lik aktør Anonymkode: 86c12...f2c 5
Gjest hind Skrevet 2. mars 2018 #16 Skrevet 2. mars 2018 Synes ikke hun rakker ned på noen, jeg. Hun peker jo bare på årsaker til at det er færre gründerkvinner enn menn. Jeg mener hun har rett og at hovedgrunnen til det er at kvinner velger å kose seg mer og jobbe mindre. Nå for tiden er det også en ekstrem kosekultur som råder. Det virker som 90% av Instagrampostingene kommer fra kosekvinner som slapper av, baker boller, fornyer stuen, reiser, sminker seg og tar selfies. Det gir status å leve som en prinsesse på budsjett.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #17 Skrevet 2. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har skapt mange arbeidsplasser og har en god karriere. Men en dag i uka er bare for meg, og da er jeg faktisk avhengig av å være kreativ; som f. Ex å strikke eller brodere! Det holder meg mentalt stabil og er min meditasjon. Ellers bør man kanskje innse at livet går i faser. Da blir kanskje behovet for å komme med forakt for kvinner som broderer så sterkt? Anonymkode: 04f0f...424 Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å sitte å brodere en gang i uka. Jeg liker å sette ting på spissen, og "brodering" lå nå lagelig til. Jeg har også en hobby jeg bruker tid på en kveld i uka - det er en sosial hobby der jeg møter andre mennesker enn dem jeg møter på jobb og som samtidig har et element av samfunnsnytte i seg. Jeg har alltid hatt mange kreative hobbyer oppigjennom, men går lei av dem, og de senere åra synes jeg det virker litt meningsløst, egentlig, for meg. Bruker derfor mer og mer tid på å fordype meg i jobbting i stedet. Anonymkode: c2cae...8ec
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #18 Skrevet 2. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvinner flest? hvor mange % av kvinner er det snakk om? Hvor er kilden på det? Siden flere kvinner tar høyere utdanning enn menn, så ser jeg ikke helt at de fleste kvinner tar en deltidsjobb eller går arbeidsledig mens de lever på mannen Enig med dette. Vi hører ikke mye om han eller hun på 50 som endte opp som alkoholiker etter å ha mislykkes hele livet etter å ha jobbet seg ihjel og forsøkt få alle brikker til å falle på plass. Men jeg vil si at det er litt sannhet i at det er en kultur hos kvinner der de selv ikke er den som trår ut og frem uansett om det gjelder grunder eller andre jobber. Vet ikke om at der fordi kvinner har høyere terskel for å synes, at de har dårlige selvtillit eller om det er en slags kosekultur der kvinner fokuserer mer på kos og hverdagen, enn å forsøke skape verdier og endringer i samfunnet som vil komme etterkommerene deres til gode. At kvinner ikke blir eksponert for urettferdighetene i samfunnet som menn (for eks via interesser, filmer, spill osv). Kvinner påvirker hverandre og ser romantiske filmer, menn påvirker hverandre og ser krigsfilme eller andre filmer der man i større grad blir eksponert for temaer som er mer vidtrekkende enn romantiske filmer. Ser mange mange nok politiske filmer, krigsdramaer, thrillere som handler om samfunn og korrupsjon osv, så vil mengden til slutt gjøre at man danner seg et syn på de mørkere deler av mennesker av samfunn, og man føler kanskje mer på at det er viktig å være en aktiv aktør der, samtidig som man får en forståelse der man føler at man kan være ens lik aktør Anonymkode: 86c12...f2c For meg er det helt motsatt! Har lest/sett mange biografier/dokumentarer om historie og all slags elendighet, og leser alle nyheter og får med meg mer enn nok dritt! Har reist verden rundt, jobbet frivillig på barnehjem og sett mer triste ting enn du kan forestille deg! Er det noe jeg vet så er det at verden er fullstendig skakkjørt og den blir stadig verre. Etter jeg fikk barn synes jeg verden er ondere enn noensinne, og jeg orker ikke engang tenke på alle de lidelsene små barn må gjennomgå. Men det verste er at det er INGENTING å gjøre med! Så lenge det finnes mennesker vil det alltid finnes elendighet. At jeg liksom skal bruke mitt liv på å trøkke meg enda mer ned i driten, jobbe meg halvt ihjel og ikke få bruke tid på mine barn, som ikke har bedt om å bli født engang, et stort NEI!! Jeg jobber, men ikke f*** om jeg skal bruke MITT liv på å tilfredsstille dette syke samfunnet her med å jobbe jobbe jobbe, tjene mer penger, skape mer kapitalisme, mer kjøpepress, mer enn jeg absolutt må! Anonymkode: 45a4c...e3e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #19 Skrevet 2. mars 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes også hun har et poeng. For oss som liker jobben vår og helst har jobben som hobby i tillegg, i stedet for å sitte og brodere, så oppleves det nesten som at det 'ikke er lov' å si at vi gjerne har jobben som hobby. Jeg har lett for å bli engasjert i ting jeg holder på med og det er moro. Anonymkode: c2cae...8ec Selvsagt bør det ikke være noe problem å ha jobben som hobby og jobbe mye, men det er ganske nedlatende å tro at alle kvinner som jobber normalt «sitter og broderer». Du bekrefter HI med innlegget ditt. Anonymkode: 0d3b9...381 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #20 Skrevet 2. mars 2018 12 timer siden, Sisti skrev: Men hvorfor er det synd at vi velger det som er bekvemt? Det er faktisk det vi mennesker er programmert til å gjøre. Vi ønsker bekvemme liv, der vi koser oss, har det trygt og godt. Det finnes noen ildsjeler som finner det mer givende å jobbe beinhardt, å prioritere jobb over rolig familieliv, og det er flott det! Vi trenger disse ildsjelene! Men jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg faktisk ønsker å leve et bekvemt liv der jobben bare har en birolle i min hverdag. Jeg har valgt å fokusere på fagfokus i min karriere, i stedet for å klatre på stigen (eller, skrekk og gru, starte for meg selv). Det gir meg gode utfordringer, jeg får brukt mine evner og min utdannelse, men får lov til å gå hjem etter 7.5 time på kontoret. Perfekt! Jeg er også litt lei av å lese om alle disse karrierekvinnene som skal gi kvinner dårlig samvittighet for at vi ikke vil "satse". Det snakkes jo stadig om å øke den kvinnelige andelen i toppledelser rundt omkring, men man må jo innse at faktisk langt færre kvinner enn menn ønsker å leve sånn. Det er jo en utopi å tro at vi mennesker skal prioritere BORT bekvemmelighet og "kos". Dette! Men folk blir provosert av en eller annen grunn. Jeg har valgt en 8-4 jobb fordi det er bekvemt, og valgt bort barn fordi jeg vil nyte livet. Reiser mye og har mange hobbier, men det er lite populært blant enkelte. Anonymkode: 0d3b9...381 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå