Gå til innhold

Viktigste politiske saker

Fremhevede innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet
Jeg forstår egentlig ikke helt hva du mener her. Vil helsevesenet være en av statens hovedoppgaver da?

Åpenbart. Kombinert med fler private så de som har råd til det kan kjøpe seg pleie.

Vi må også gradvis fjerne og minske velferdsordninger for å møte de nye utfordringene. I grunn mener jeg at de som ikke arbeider kun har krav på midler til å fortsatt holde seg i livet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Piglet i.i.
Skrevet
I grunn mener jeg at de som ikke arbeider kun har krav på midler til å fortsatt holde seg i livet.

Et siste spørsmål, så skal jeg la denne tråden være i fred, så den ikke helt forsvinner fra temaet: Betyr overnevnte sitat, at du heller ikke synes at staten skal hjelpe gamle, syke mennesker?

Piglet i.i.

Gjest Valhalla
Skrevet

Et siste spørsmål, så skal jeg la denne tråden være i fred, så den ikke helt forsvinner fra temaet: Betyr overnevnte sitat, at du heller ikke synes at staten skal hjelpe gamle, syke mennesker?

Hvis de er syke skal de hjelpes. Kvalitet på hjelp vil komme an på hvor mye man selv har jobbet. Det bør også bli lagt større ansvar på å sikre sin alderdom selv hvis man ønsker økt kvalitet. Alle vil ha krav på et minimum.

Studiefinansiering handler også om nytte for samfunnet så gunstige lånebetingelser bør fortsette, stipend kan man vurdere å sløyfe og heller satse på stipend til spesielt begavede.

Gjest kenneth
Skrevet

Hvis de er syke skal de hjelpes. Kvalitet på hjelp vil komme an på hvor mye man selv har jobbet. Det bør også bli lagt større ansvar på å sikre sin alderdom selv hvis man ønsker økt kvalitet. Alle vil ha krav på et minimum.

Studiefinansiering handler også om nytte for samfunnet så gunstige lånebetingelser bør fortsette, stipend kan man vurdere å sløyfe og heller satse på stipend til spesielt begavede.

For en som befinner seg på venstresiden i politikken, virker Valhalla's tanker en smule kyniske. Jeg ser for meg et noget kaldt samfunn hvis alt skal være nyttig, alt skal være kalkulert og beregnet til den minste krone og øre. Er "survival of the fittest" en vakker tanke? Næ...

Gjest Valhalla
Skrevet

Å ofre de sterke for de svake er ikke et godt ideal. Det rettferdige er at man får igjen etter som man yter.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Det rettferdige er at man får igjen etter som man yter.

Da må i så fall staten gripe inn ;).

Skrevet

Jeg vet ikke om du ser at disse to på mange måter er motstridene?

Piglet

Ehh, nei..det er ikke motstridende nei..med de avfgiftene vi har her i landet skulle de eldre og syke ligget i gullseng med russisk kaviar til frokost...

Skrevet

Vanskelig å skulle begrense seg til tre ting, når det er så mye som trengs å ta tak i. Men tre saker jeg brenner for er (ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge):

* Øke bistandshjelpen. Unødvendig at det dør flere millioner mennesker i Afrika hvert år fordi de ikke har mat og medisiner, mens vi sitter på en masse penger vi ikke vet hva skal brukes til.

* Fordele godene i landet vårt på en bedre måte. Her er det jo mange, mange ting som kan gjøres, men poenget er at ikke noen få skal få millioner i skattelette, mens mange andre ikke har råd til mat og livsnødvendige medisiner f.eks.

* Sette politisk press på stater som USA og Israel slik at de etterhvert kanskje forstår at de ikke kan ture fram som de vil uten at det får store internasjonale konsekvenser. Dette kan selvfølgelig ikke Norge klare alene, men noen må jo begynne å si fra.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hehe Eini, alle dine saker er helt annerledes enn hva jeg mener.

Stopp U-hjelp

Slutt robin hood misunnelsessyndromet

Styrk vårt forhold til Usa og støtt Israels mot deres aggressive naboer.

Skrevet
Vanskelig å skulle begrense seg til tre ting, når det er så mye som trengs å ta tak i. Men tre saker jeg brenner for er (ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge):

* Øke bistandshjelpen. Unødvendig at det dør flere millioner mennesker i Afrika hvert år fordi de ikke har mat og medisiner, mens vi sitter på en masse penger vi ikke vet hva skal brukes til.

* Fordele godene i landet vårt på en bedre måte. Her er det jo mange, mange ting som kan gjøres, men poenget er at ikke noen få skal få millioner i skattelette, mens mange andre ikke har råd til mat og livsnødvendige medisiner f.eks.

* Sette politisk press på stater som USA og Israel slik at de etterhvert kanskje forstår at de ikke kan ture fram som de vil uten at det får store internasjonale konsekvenser. Dette kan selvfølgelig ikke Norge klare alene, men noen må jo begynne å si fra.

Veldig uenig i deg på sistnevnte !!!!!!! Vi trenger USA... og vi er ikke i den posisjonen at vi kan sette press på USA...!!!

Gjest Valhalla
Skrevet

Hva med å sette press på Iran, Nord Korea, Sudan etc. etc.

Hvor kommer ditt engasjement mot "store og lille satan" fra? Har du noen gang spurt deg selv om det?

Skrevet

Ehh, nei..det er ikke motstridende nei..med de avfgiftene vi har her i landet skulle de eldre og syke ligget i gullseng med russisk kaviar til frokost...

Hvordan beregner du det? Sånn rent samfunns-økonomisk? Det er et (forholdvsiv) høyt skattetrykk i Norge, fordi vi også får kjempe masse av staten. Fri skolegang, gratis sykehus og eldrepleie, massevis av tilskudd til alt fra barnehageplasser til landbruket, stripend og lån mens vi er underutdannelse, gratis høyere utdannelse (i så måte at vi ikke betaler skolepenger) osv, osv, osv... Selvfølgelig er det sikkert områder hvor det kunne strammes opp og resursene kunne brukes bedre, men etter bare å ha lært litte grand samfunnsøkonomi, er dette noe jeg trygt overlater til ekspertene. Dette er nemlig ekstremt komplisert, synes jeg da, i det minste.

Piglet

Piglet

Gjest Anonymous
Skrevet
Stopp U-hjelp

Slutt robin hood misunnelsessyndromet

Styrk vårt forhold til Usa og støtt Israels mot deres aggressive naboer.

Vel, forandring er som du sier ikke alltid fremskritt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...