Gjest Valhalla Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 Hvis du skal liste 3 saker som du mener er viktigst for deg enten konkrete saker eller bredere tanker og ideer, hvilke vil det være?
Gjest kenneth Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Hvis du skal liste 3 saker som du mener er viktigst for deg enten konkrete saker eller bredere tanker og ideer' date=' hvilke vil det være?[/quote'] * Likhet (plikter og rettigheter/muligheter) * Unngå kommersialisering av det offentlige rom * Miljøvern/fokus på fremtiden Vel, det var de jeg kom på i farten. Er jo mange flere punkter, men det er vanskelig å rangere de kanskje. (Skal jo ikke stikke under en stol at momenter som fred, demokrati og den type ting også er viktig - men det er vel ting som vi her på berget ofte tar for gitt).
Gjest Valhalla Skrevet 14. februar 2005 #3 Skrevet 14. februar 2005 1. Sikre Norges egenart og sikkerhet ved å hindre utvikling mot et multikulturelt samfunn. 2. Sikre Norges egenart og selvstendighet ved motstand mot overnasjonale organers innflytelse over den indre politikk og internasjonalisters ideer. 3. Ytringsfrihet.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #4 Skrevet 14. februar 2005 1) Fred 2) Frihet 3) Nestekjærlighet
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. februar 2005 #5 Skrevet 14. februar 2005 1. Like muligheter for utdanning 2. Rasisime 3. Likestilling (begge kjønn). (Tilfeldig rekkefølge).
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2005 #6 Skrevet 14. februar 2005 Bedre villkår for studenter Lavere skatter!!!!og mindre avgifter...dette går som nummer en til meg. Stopp innsparingen i helsesektoren!!!! :evil:
Gjest StoreSky Skrevet 14. februar 2005 #7 Skrevet 14. februar 2005 Frihet Likhet Fellesskap (altså både søsterskap og brorskap!) Tilfeldig rekkefølge, utdypning kan man nok lese gjennom mine tråder her inne... (som omhandler disse områdene altså!)
Gjest Valhalla Skrevet 14. februar 2005 #8 Skrevet 14. februar 2005 Frihet Likhet Jeg mener de to står imot hverandre. For å skape likhet vil man begrense frihet.
Gjest kenneth Skrevet 14. februar 2005 #9 Skrevet 14. februar 2005 1. Sikre Norges egenart og sikkerhet ved å hindre utvikling mot et multikulturelt samfunn. Er vi ikke der allerede, strengt tatt?
Felicia Skrevet 14. februar 2005 #10 Skrevet 14. februar 2005 1. Forbedring av skoleverket for å sikre fremtiden (Uvitenhet er i mine øyne årsaken til mye vondt) 2. Bedre vilkårene for eldre og syke (Er det noen steder vi bør merke på kroppen at vi bor i ett av verdens rikeste land er det på helsevesenet) 3. Tja... Det er vel i bunn og grunn de 2 hjertesakene jeg har - kunne jo sagt verdensfred, men la oss være realistiske
Gjest kenneth Skrevet 14. februar 2005 #11 Skrevet 14. februar 2005 Jeg mener de to står imot hverandre. For å skape likhet vil man begrense frihet. Det kommer vel an på hva man legger i begrepene. Hvis det menes likhet som i "like rettigheter", så er det vel ikke noe motstridende i begrepene. Jeg har for øvrig inntrykk av at frihetsbegrepet ofte benyttes for svært snevre problemstillinger. Noen er sikkert tilbøyelige til å hevde at deres frihet er innskrenket ved at de eksempelvis må på polet for å kjøpe vin, ikke får kjøre fortere enn 90 km/t osv. Begrepet frihet har nok en annen semantisk klang i Norge enn hva som er tilfelle i mange andre land, hvor det hersker tilstander vi bare kan "drømme" om
Gjest Valhalla Skrevet 14. februar 2005 #12 Skrevet 14. februar 2005 Er vi ikke der allerede' date=' strengt tatt?[/quote'] Nei, da trengs det mye større grupper. Jugoslavia var et eksempel på et multikulturelt samfunn.
Gjest Valhalla Skrevet 14. februar 2005 #13 Skrevet 14. februar 2005 Det kommer vel an på hva man legger i begrepene. Ja, og derfor bør man utdype hva man mener.
Piglet Skrevet 15. februar 2005 #14 Skrevet 15. februar 2005 1. Hvordan man skal opprettholde verferdssamfunnet når de store etterkrigsgenerasjonenen blir gamle, og de små generasjonenene skal overta ansvaret. 2. Norge inn i EU. 3. Miljøvern. Piglet
Piglet Skrevet 15. februar 2005 #15 Skrevet 15. februar 2005 Lavere skatter!!!!og mindre avgifter...dette går som nummer en til meg. Stopp innsparingen i helsesektoren!!!! :evil: Jeg vet ikke om du ser at disse to på mange måter er motstridene? Piglet
Gjest Litjmæ Skrevet 15. februar 2005 #16 Skrevet 15. februar 2005 1. Prioritere helsevesenet og skape bedre vilkår for syke og eldre ved hjelp av bedre organisasjon (effektivisering) og til dels større midler. 2. Legge forholdene enda mer til rette for forskning og utdanning ved å bedre situasjonen i grunnskolen (f.eks. frigjøre midler ved å slå sammen småskoler). 3. Jobbe for økt samarbeid og forståelse - over landegrenser og på tvers av folks fordommer. Herunder kommer kampen mot rasisme, Norge inn i EU, likestilling samt "fred, frihet og nestekjærlighet" Blant annet....
Gjest Valhalla Skrevet 15. februar 2005 #17 Skrevet 15. februar 2005 Jeg vet ikke om du ser at disse to på mange måter er motstridene? Piglet De er aldeles ikke motstridende. Hvis man er for en stat som bør ha mindre oppgaver og er opptatt av mindre sløsing kan man fint senke skatter og samtidig øke satsningen på det som bør være statens hovedoppgaver.
Gjest Piglet i.i. Skrevet 15. februar 2005 #19 Skrevet 15. februar 2005 De er aldeles ikke motstridende. Hvis man er for en stat som bør ha mindre oppgaver og er opptatt av mindre sløsing kan man fint senke skatter og samtidig øke satsningen på det som bør være statens hovedoppgaver. Jeg forstår egentlig ikke helt hva du mener her. Vil helsevesenet være en av statens hovedoppgaver da? Hovedoppgave fremfor hvilke andre ting evn.? Personlig foretrekker ihvertfall jeg å betale mere i skatt og være sikker på at alle har lik rett til adgang til helsevesnet. Hvis det er privatisering du ønsker, vil det jo på lang/lengere sikt medføre at det som avgjør hvor god pleie du får ikke er hvor syk du er, men hvor mange penger du har. Og det ønsker ihvertfall ikke jeg. Piglet i.i.
Gjest Piglet i.i. Skrevet 15. februar 2005 #20 Skrevet 15. februar 2005 Må bare tilføye en ting til: Dette med å senke skattene samtidig med at man skaper/oppretholder et godt helsevesen, blir enda mere komplisert når man ser på hvordan fordelingen mellem de som kan arbeide og de som skal forsørges, vil fordele seg i fremtiden. Jmf. : 1. Hvordan man skal opprettholde verferdssamfunnet når de store etterkrigsgenerasjonenen blir gamle, og de små generasjonenene skal overta ansvaret. Piglet i.i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå