Gå til innhold

Daglig skriking fra naboleiligheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For cirka en måned siden flyttet en ny familie inn i min naboleilighet i blokka, siden den tid har jeg daglig hørt den yngste gutten (vil si han er omtrent 5-6år), grine og skrike uten like. Dette skjer rundt 16 tiden når han kommer hjem fra barnehage, og nesten hver eneste natt mellom 3-5. Jeg er nødt til å ha soverommet mitt vegg i vegg med dette barnet for jeg hører den hjerteskjærende gråten og at han roper «nei, nei, neeeeeei!» gjentatte ganger, er så voldsomt på nettene av og til at jeg blir helt skjelven og kvalm av å høre det. Jeg har ingen barn selv og lurer egentlig på om det er normalt at barn i den alderen gråter så mye? Kan det være natt-terror/mareritt? Vurderer å kontakte barnevern/politi for jeg får en skikkelig guffen følelse, men vil ikke virke hysterisk.

Anonymkode: 95db3...125

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok bare siste generasjon «foreldre». De sitter med pc og smart-tlf mens barna får 0 oppmerksomhet. Da dannes slike kids som går over stokk og stein for foreldrenes oppmerksomhet.

Anonymkode: e661b...071

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva det kan være altså. Et barn som sliter med ADHD og foreldre som ikke finner ut av det. Eller bare »oppmerksomhetsyk»  som en annen nevnte. Men selvsagt, det er jo ikke bra med sånn over tid. Og skjønner du får en guffen følelse. Heller melde fra til barnevernet en gang for mye, enn å ikke melde fra. 👍🏼

Anonymkode: c8533...35c

• Liker 15
Skrevet

Om du tør, snakk med foreldrene og si hva du hører og om de eventuelt vet hvorfor dette skjer. Se hvordan de svarer, og eventuelt meld til barnevernet. Det blir jo veldig tydelig at det er du som har meldt da, men dette kan hjelpe barna! Om du ikke tør å snakke med de(har full forståelse for det), sender du en bekymringsmelding til barnevernet med en gang :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Barnevern eller politi, så fort som mulig. Jeg har vært den som skrek i naboleiligheten, og tro meg - en telefon for mye er så uendelig mye bedre enn en for lite.

Anonymkode: fef80...eac

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Om natten kan det være nattskrekk ja, men gutten har jo ikke nattskrekk når han skriker hver dag når han kommer hjem fra barnehagen. Du kan ta en telefon til barnevernet og drøfte saken, også kan de hjelpe deg å finne ut om du bør melde det. 

Anonymkode: 4646e...b0f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være trass, barn er ofte trøtte og sure etter barnehagen. Da kan det være nok at barnet ikke får viljen sin liksom. Om natten er det mest sannsynlig natteskrekk. Jeg har et barn som skriker fryktelig mye pga magetrøbbel. Hadde noen ringt barnevernet pga det så hadde jeg blitt vanvittig provosert. Man skal ikke kimse av barnevernet, bedre du snakker med foreldrene og spør om det går bra, og nevn at du sliter med å få sove. Det var en gang jeg selv snakket med en mor som bodde over meg for mange år siden fordi jeg hørte skriking og hopping og styring over soverommet mitt hver natt. Da kom det frem at de ikke hadde helt kontroll på barnet, fikk ikke barnet i seng. Men da skjerpet de seg og strammet inn rammene hos barnet. Så snakk heller med foreldre før barnevernet. Dersom du synes de virker rare når du spør (blir defensive feks) SÅ ville jeg ha kontaktet barnevernet.

Anonymkode: 8b84f...5e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være trass, barn er ofte trøtte og sure etter barnehagen. Da kan det være nok at barnet ikke får viljen sin liksom. Om natten er det mest sannsynlig natteskrekk. Jeg har et barn som skriker fryktelig mye pga magetrøbbel. Hadde noen ringt barnevernet pga det så hadde jeg blitt vanvittig provosert. Man skal ikke kimse av barnevernet, bedre du snakker med foreldrene og spør om det går bra, og nevn at du sliter med å få sove. Det var en gang jeg selv snakket med en mor som bodde over meg for mange år siden fordi jeg hørte skriking og hopping og styring over soverommet mitt hver natt. Da kom det frem at de ikke hadde helt kontroll på barnet, fikk ikke barnet i seng. Men da skjerpet de seg og strammet inn rammene hos barnet. Så snakk heller med foreldre før barnevernet. Dersom du synes de virker rare når du spør (blir defensive feks) SÅ ville jeg ha kontaktet barnevernet.

Du kan synes det er så provoserende som bare det, men har du barn, er du forpliktet til å åpne døren for innsyn i hvordan du skjøtter jobben. 

Anonymkode: 84073...cfb

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer det samme. Har en nabounge som skriker hver morgen kl 7, inkludert helg. 

Anonymkode: d073d...210

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Om natten kan det være nattskrekk ja, men gutten har jo ikke nattskrekk når han skriker hver dag når han kommer hjem fra barnehagen. Du kan ta en telefon til barnevernet og drøfte saken, også kan de hjelpe deg å finne ut om du bør melde det. 

Anonymkode: 4646e...b0f

Jeg sier ikke TS skal overse magefølelsen sin, men akkurat det du nevnte med å skrike sånn på vei hjem fra bhg er noe jeg og flere andre foreldre jeg prater med i bhg opplever hver dag, selv på gata på vei hjemover. Etter mitt barn kom i trassalderen har han hver dag ville dra fort fort fort hjem etter bhg, for så å skrike som om noen har satt fyr på han når vi nærmer oss døra (så er han blid som en sol kort tid etter vi er hjemme igjen). Sikkert noen av naboene som tenker sitt når de hører det... 

Anonymkode: 331de...0eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn tenkte jeg om andre da jeg selv bare hadde ett rolig barn. Så fikk jeg en selv som skriker for alt mulig. Starter også når vi kommer hjem fra bhg og barnet er sliten. Har ofte tenkt på hva i all verden naboene må tro. Kan ikke bare la barnet få bestemme for å holde hylingen nede heller. Du kan ikke vite om det skjer noe galt i den familien eller ikke, men jeg vet ikke noe om hvor du kan henvende deg. 

Anonymkode: f11b8...48e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan synes det er så provoserende som bare det, men har du barn, er du forpliktet til å åpne døren for innsyn i hvordan du skjøtter jobben. 

Anonymkode: 84073...cfb

..hvordan du skjøtter jobben? Jøjemei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, for overgripere innrømmer at barnet skriker fordi det blir voldtatt...

At de skrek mindre etterpå kan være fordi de ble holdt for munnen da de skjønte at naboene hørte det

Anonymkode: e7bd2...7ab

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mamma til barn som skriker en god del selv, her. Selv hadde jeg satt pris på om naboen tok kontakt før en eventuell melding til barnevernet. Men forstår godt om du synes dette er ubehagelig. Om du ikke tør, meld til barnevernet med det samme. Det viktige er at du ikke bare lar det gå. Det KAN være et barn som ikke har det bra, og det bør sjekkes ut. 

Anonymkode: 8c140...893

• Liker 8
Skrevet

Unger på 6 år er stort sett ferdig med trassalder, syns dette er litt rart. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med foreldrene først TS - ta det opp på en hyggelig måte.

Snakk om å lage problemer og lage drama. 

Anonymkode: 5e2e6...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Er det mange som svarer som selv ikke har barn her? Eller har dere bare barn som oppfører seg eksemplarisk? Jeg har en datter som bare er rolig, fornuftig og klok og snill.  Følte meg som en slags supermamma da vi bare hadde henne. Så kom lillesøster og hun er en helt annen type. Hun skriker opp for absolutt alt mulig og jeg føler meg ikke lenger som supermamma og er ikke så rask til å dømme andre. Men så er det det med å ta tak dersom det faktisk skulle dreie seg om mishandling eller omsorgssvikt hos naboene dine. Synes det virker drastisk å ringe barnevernet med en gang. Om du var min nabo ville jeg heller at du tok kontakt og sa hei, presenterte deg og fortalte om det at du hører så mye gråt. Så får du se hva de sier og ta saken derfra. Det er fint at du bryr deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff, er glad for at en del av dere (sannsynligvis) ikke er naboene mine...

Ungene mine skriker og bråker noe helt forferdelig til tider. To nesten-tenåringer og et barnehagebarn. Ja, det er daglig skriking og krangel mellom dem. 

Med hånden på hjertet kan jeg si at det ikke er noe galt med meg og måten jeg behandler/oppdrar barna på. Men tenker ofte at naboene må tro at det er noe ordentlig galt her.... 

Anonymkode: c4595...a33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du skal ringe barnevernet uten å først snakke med foreldrene. Har du litt ryggrad så fikser du det!

Prater du med foreldrene og fremdeles har en guffen følelse kan du ringe bv og drøfte saken med dem.

Anonymkode: 7b438...29f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke denne tråden vært flyttet over?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...