Gå til innhold

En stor hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg lurer på om jeg kan ha en stor hund. Er det sånn at med større hunder må man gå tur med kortere bånd i tilfelle hunden får ferten av noe gøy og begynner å dra og hoppe og løpe. Man har da mye mere kontroll i kort bånd siden det er vanskeligere å dra deg avgårde men hvis man har litt lengde så får de jo større fart og gøds på å gjøre noe de ellers ikke får lov til. Jeg har selv observert at flere med store hunder på over 30 kilo ofte går med kort bånd mens mindre hunder har lengre bånd og kan snuse og å gå mere fritt. Jeg liker jo at hunden får litt plass og litt bånd å gå på og litt frihet på tur. Men samtidig så har man jo mere kontroll og kontakt med hunden på kort bånd. Må man ellers være strengere både mentalt og sterkere fysisk av å klare å håndtere en stor og sterk hund? 

Anonymkode: 28be2...979

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi går med 5 meter eller ti meter på vår hund. Han er 59 cm og 28 kilo. Vil at han skal kunne gå og oppleve verden uten å bli holdt i kort bånd. Men vi har trent mye på å gå pent (man stopper hver gang hunden drar, og så får han ikke gå framover før han selv slakker båndet). Så han går 5 meter foran meg i slakt bånd. Korter det inn om det kommer folk. Han kan være veldig hopp og sprett med andre hunder, så da har vi trent mye på å gå pent og få godbit, samt "kinderegg-metoden". Du trenger ikke være strengere med en stor hund, men ha gode godbiter og øve på en positiv måte på å gå i bånd fra de er små.

Anonymkode: 4867d...d62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...