Gå til innhold

Klippe klør til blods

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 3/3/2018 at 2:14 PM, AnonymBruker said:

Nøyaktig det samme skjedde med min hund denne uka da jeg leverte henne til tannrens! Hun kom tilbake med størknet blod på åtte klør. Det er første og siste gang jeg bruker den veterinæren, for å si det sånn. I den kulda som har vært de siste dagene har hun ikke fått gått lang tur fordi hun har vondt i neglene. Potesokker hjelper heller ikke. Det var en gratis ekstraservice i mitt tilfelle også, som ikke var nødvendig siden jeg nettopp hadde klipt. 

Anonymkode: 7eaa0...fb1

Kan du please svare på hvor dette skjedde? Kanskje det var samme klinikk

Anonymkode: 498be...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 2.3.2018 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver her med å klippe klør til blods for så å brenne «nervene» etterpå er strengt forbudt ihh norsk dyrevernlovgivning. 

Det skal ikke forekomme i 2018!

Hvis du opplever dette hos din lokale dyrlege/klinikk vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å rapportere denne praksisen til Mattilsynet. Du kan varsle anonymt via deres hjemmesider eller per telefon. 

Mvh dyrlege

Anonymkode: 4def0...6da

Kan du linke til lovverket?

Anonymkode: 951f6...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.3.2018 den 15.28, AnonymBruker skrev:

Seriøst?? Trondheim?

Nei, dette var på Østlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.3.2018 den 16.29, AnonymBruker skrev:

Herregud... håper dere melder inn disse dyrlegene?? Sånt er faktisk ikke greit!! 

Anonymkode: 7cc83...39b

Det var ikke jeg som hentet hunden, og vedkommende som hentet la ikke merke til klørne. Jeg fikk derfor ikke sagt ifra der og da. Skal ta en telefon eller sende en mail dit i morgen og be dem svare for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det var ikke jeg som hentet hunden, og vedkommende som hentet la ikke merke til klørne. Jeg fikk derfor ikke sagt ifra der og da. Skal ta en telefon eller sende en mail dit i morgen og be dem svare for seg.

Si i fra hvordan det går da? Har enda ikke tatt telefonsamtalen selv, men må jo gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.3.2018 den 1.55, AnonymBruker skrev:

Si i fra hvordan det går da? Har enda ikke tatt telefonsamtalen selv, men må jo gjøre det.

De beklaget at det hadde skjedd, men kom likevel med følgende unnskyldning/forklaring:

"Det er rutine hos oss at vi alltid klipper klør på hunder som sover, og når hunden sover har vi mulighet til å klippe litt kortere enn når hunden er våken. Det er ikke rutine å klippe til hunden blør, men uhell kan skje. Når dette skjer bruker vi et middel til å stoppe blødningen som heter kaliumpermanganat, og dette kan ligne litt på størknet blod. Dette kan selvsagt komme på nabo-klør og se ut som om flere enn en klo har blødd. Anatomien til kloen er slik at nerven sitter innenfor blodåren, slik at selv om det kommer en dråpe blod er ikke nødvendigvis nerven skadet. Uhell kan selvsagt også skje her, og hadde du kontaktet oss hadde vi selvsagt ordnet smertestillende og en kontroll dersom du hadde ønsket det."

Altså er det mulig at kun én klo ble skadet og at resten bare var gris med det middelet. Noe jeg kan se på neglene at ikke stemmer. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare legger seg flate, men er så opptatt av å legge deler av skylda over på meg som eier. Til info har jeg vært sengeliggende de siste to ukene og hadde ikke energi til å dra med hunden ned dit for å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For en useriøs dyrlege. Hadde ALDRI tatt duret mitt dit igjen. 

Det finnes ingen god grunn til å klippe klørne ned til nerven. De har for lengst gått bort fra at nerven blir mega lang hvis man ikke klipper ofte nok. Den kan vokse litt, men den vil ikke følge kloen til det uendelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 02/03/2018 at 3:00 PM, AnonymBruker said:

Det du beskriver her med å klippe klør til blods for så å brenne «nervene» etterpå er strengt forbudt ihh norsk dyrevernlovgivning. 

Det skal ikke forekomme i 2018!

Hvis du opplever dette hos din lokale dyrlege/klinikk vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å rapportere denne praksisen til Mattilsynet. Du kan varsle anonymt via deres hjemmesider eller per telefon. 

Mvh dyrlege

Anonymkode: 4def0...6da

Hva med de som brenner en blottstilt nerve? Har en hund som brakk en ulveklo en gang, og veterinæren brant nerven uten at hunden var under bedøvelse eller narkose. Fikk helt panikk stakkar! Aldri mer dit!

Anonymkode: 1d74e...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en useriøs dyrlege. Hadde ALDRI tatt duret mitt dit igjen. 

Det finnes ingen god grunn til å klippe klørne ned til nerven. De har for lengst gått bort fra at nerven blir mega lang hvis man ikke klipper ofte nok. Den kan vokse litt, men den vil ikke følge kloen til det uendelige. 

Jeg kan garantere deg at det blir siste gang jeg bruker den veterinæren... Og jeg kommer til å oppfordre andre til det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/7/2018 at 3:24 PM, AnonymBruker said:

Det har jeg aldri hørt om, er derfor jeg klipper klør minst to ganger i måneden. Er forøvrig medlem og aktiv i et eget forum for nail mainentance for dogs, har aldri blitt nevnt at man liksom har gått bort i fra at nerven fortsetter å vokse "i det uendelige", noe den gjør for mange, men det er jo individuelt da. Det er veldig typisk dew clawen som glemmes, og kan vokse seg rundt i sirkler. Og da er det ikke bare bare å klippe, fordi nerven har gjerne vokst seg ekstremt lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken klinikk ble dette gjort på TS? 

Slik som klinikken beskriver så kan det skje uhell ved at man klipper for langt. Og for å klippe over nerven skal man klippe MYE. De fleste klinikker i Østlandet (som jeg vet om) bruker ikke metoden ved å klippe over nerven for så å brenne dette. 

Før i tiden klippet man over nerven, for så å brenne området fordi man trodde at da ville nerven bli kortere og trekke seg tilbake. Men nyere studier har vist at dette ikke har noen effekt, dermed vil de fleste klinikker ikke gjøre dette. 

Kan tenke meg at eldre klinikker med kun eldre ansatte kanskje praktiserer dette enda. 

Anonymkode: e2c28...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var i Trondheim. Jeg ønsker ikke å henge ut klinikken, så du får poste med nick så jeg kan sende deg PM med navnet om du vil vite det. Veterinærene der er alle rundt 40, dyrepleierne kanskje 30, så ingen gæmliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var i Trondheim. Jeg ønsker ikke å henge ut klinikken, så du får poste med nick så jeg kan sende deg PM med navnet om du vil vite det. Veterinærene der er alle rundt 40, dyrepleierne kanskje 30, så ingen gæmliser.

Jeg vil gjerne vite hvor det er slik at jeg kan unngå dette stedet! Svaret du fikk tilbake er grunn nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Shapeshift said:

Jeg vil gjerne vite hvor det er slik at jeg kan unngå dette stedet! Svaret du fikk tilbake er grunn nok..

Sender deg melding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.3.2018 den 2.30, AnonymBruker skrev:

Har hunden vært neddopet for fjerning av tannstein og kloklipp har de nok passet på å klippe ned og brenne av nerver samtidig. Hunden er jo neddopet så har nok ikke merket noe til smertene, iallefall ikke mer enn smertene ved tannsteinsfjerningen :) At den ikke ville gå er nok fordi den var ustø etter narkosen og ikke fordi den hadde vondt... Har klørne vært veldig lange så har kan det være uvant for den å plutselig gå nede på poten, men vondt er det ikke :)

Anonymkode: e02ae...099

Ingen seriøse veterinærer brenner nerver lenger ... men at de klipper til det begynner å sive litt blod er ikke uvanlig (og ikke nødvendigvis smertefullt for hund--- alt ettersom hvor langt en har klipt).

Anonymkode: 32119...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 2.3.2018 den 20.13, AnonymBruker skrev:

Når ble dette forbudt? Hunden ligger jo i narkose, og kjenner ikke smerten? Og det gjør jo heller ikke vondt for hunden når den våkner? 

Anonymkode: e02ae...099

Selvfølgelig gjør det vondt når hunden våkner-- da er jo narkosen borte og alle smertestimuli prosesseres i hjernen igjen. Det er en grunn til at en må bruke smertestillende etter operasjon..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.3.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg kan garantere deg at det blir siste gang jeg bruker den veterinæren... Og jeg kommer til å oppfordre andre til det samme

Før man flyr rundt å snakker dr*t om en veterinær så må man i det minste gå en liten runde med seg selv og tenke; er jeg sikker på at jeg  har oppfattet situasjonen rett, kan det være at jeg overdriver, har misoppfattet etc? Har jeg kunnskap nok til å si at veterinæren har gjort feil? Mulig du har rett i ditt tilfelle, for all del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før man flyr rundt å snakker dr*t om en veterinær så må man i det minste gå en liten runde med seg selv og tenke; er jeg sikker på at jeg  har oppfattet situasjonen rett, kan det være at jeg overdriver, har misoppfattet etc? Har jeg kunnskap nok til å si at veterinæren har gjort feil? Mulig du har rett i ditt tilfelle, for all del..

Jeg har aldri sagt jeg skal snakke dritt om en veterinær, bare fortelle hva som skjedde og aldri bruke klinikken igjen. Som forbruker har jeg rett til, og bør, dele mine erfaringer med folk som spør. Mener du virkelig at jeg skal late som ingenting hvis noen spør om erfaringer med denne veterinæren når de har påført hunden min så mye smerte? Jeg gidder ikke gi vurdering på facebook eller fortelle det til folk som ikke spør, men hvis jeg blir spurt om denne veterinæren kommer jeg selvsagt til å fortelle hva jeg erfarte. Så får de gjøre sine egne erfaringer. Jeg vet om flere som har gode erfaringer med denne klinikken. Det hadde ikke jeg, og det må jeg få lov til å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...