AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Gjør ikke dette veldig vondt? Hunden min har alltid pepet til når jeg har klippet for langt. Jeg hadde han nettopp inn til fjerning av tannstein, og da klipper de klør i samme slengen. Når jeg hentet han ville han nesten ikke gå (hang igjen litt bedøvelse tenkte jeg, selv om han gikk helt fint uten å sjangle), og når jeg løftet han opp så jeg at han hadde størknet blod på samtidlige klør! Er dette vanlig, at veterinærer klipper så langt at hunden blør fra alle klør? Det må da ha gjort vondt da det skjedde, og ha vært vondt å gå etterpå. Synes VELDIG synd på lillegullet mitt nå Anonymkode: 498be...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #2 Skrevet 2. mars 2018 Har hunden vært neddopet for fjerning av tannstein og kloklipp har de nok passet på å klippe ned og brenne av nerver samtidig. Hunden er jo neddopet så har nok ikke merket noe til smertene, iallefall ikke mer enn smertene ved tannsteinsfjerningen At den ikke ville gå er nok fordi den var ustø etter narkosen og ikke fordi den hadde vondt... Har klørne vært veldig lange så har kan det være uvant for den å plutselig gå nede på poten, men vondt er det ikke Anonymkode: e02ae...099 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Skrevet 2. mars 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Har hunden vært neddopet for fjerning av tannstein og kloklipp har de nok passet på å klippe ned og brenne av nerver samtidig. Hunden er jo neddopet så har nok ikke merket noe til smertene, iallefall ikke mer enn smertene ved tannsteinsfjerningen At den ikke ville gå er nok fordi den var ustø etter narkosen og ikke fordi den hadde vondt... Har klørne vært veldig lange så har kan det være uvant for den å plutselig gå nede på poten, men vondt er det ikke Anonymkode: e02ae...099 Godt å høre! Jeg fikk litt sjokk. Klørne var ikke noe særlig lange, jeg klipper annenhver uke for å holde de korte. Anonymkode: 498be...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 Hvorfor i allverden klippet de klørne når du gjør det selv? Anonymkode: 3c65a...7dd
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 Høres veldig merkelig ut å gjøre det om du klipper regelmessig, høres mer ut som om noen som ikke har peiling har klippet alt for langt. Det gjør vondt ja Klipper av og til klør på venner sine innekatter (klørne blir veldig lange når de ikke slites ned ute), men om de er ekstremt lange er det bedre å klippe så langt at det ikke blør og så bruke fil.. Jeg hadde blitt forbannet og lei meg om dette hadde skjedd med mitt dyr, her ville jeg nok spurt om hvorfor hunden er klippet til blods, om de ikke har en rimelig god grunn for det ville jeg nok varslet. Anonymkode: 6d8a6...921 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i allverden klippet de klørne når du gjør det selv? Anonymkode: 3c65a...7dd Fordi det tydeligvis er rutine, og det var 2 uker siden de sist ble klippet så da var det faktisk noe å klippe. Man må jo ikke vente til man kan klippe 1 cm heller, å klippe noen mm av gangen er bra det, holder nerven tilbake og forhindrer at klørne blir grusomt lange. Anonymkode: 498be...2ac
Minya Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 Kloklipp for langt inne gjør like vondt som når du selv river av en fingernegl for langt inne på neglesengen, men når veterinærene gjør det når boffen allerede er i narkose, så gjør det ikke vondt i det hele tatt, og de brenner alltid av nerveendene når de gjør dette, slik at det ikke skal være vondt etterpå. Det *kan* være noe ømt et par dager, men det skal gå fint. At boffen sjangler som en full sjømann er også helt normalt etter narkose. Avhengig av hvor godt dyret tåler narkosen og hvor dypt det måtte sove for behandlingen, så kan narkosen gå over i løpet av noen timer, eller så kan dyret være noe uvel i et par dager. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 29 minutter siden, Minya said: Kloklipp for langt inne gjør like vondt som når du selv river av en fingernegl for langt inne på neglesengen, men når veterinærene gjør det når boffen allerede er i narkose, så gjør det ikke vondt i det hele tatt, og de brenner alltid av nerveendene når de gjør dette, slik at det ikke skal være vondt etterpå. Det *kan* være noe ømt et par dager, men det skal gå fint. At boffen sjangler som en full sjømann er også helt normalt etter narkose. Avhengig av hvor godt dyret tåler narkosen og hvor dypt det måtte sove for behandlingen, så kan narkosen gå over i løpet av noen timer, eller så kan dyret være noe uvel i et par dager. Jeg trodde ikke hunder fikk narkose tannrens jeg? Da jeg var der fikk han bedøvelsessprøyte som gjorde at han sovnet, trodde ikke han fikk narkose i tillegg (det sa de i hvert fall ingenting om). Men godt å høre! Jeg skjønner dog ikke hvorfor de så det nødvendig å klippe såpass langt inn og brenne nerven. De fikk tatt kanskje 2 mm ekstra med det, hadde vært noe annet om det gjaldt en hund med faktisk lange klør. Anonymkode: 498be...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Fordi det tydeligvis er rutine, og det var 2 uker siden de sist ble klippet så da var det faktisk noe å klippe. Man må jo ikke vente til man kan klippe 1 cm heller, å klippe noen mm av gangen er bra det, holder nerven tilbake og forhindrer at klørne blir grusomt lange. Anonymkode: 498be...2ac Gjorde de det bare uten at du ba om det? Anonymkode: 3c65a...7dd
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 4 hours ago, Minya said: Kloklipp for langt inne gjør like vondt som når du selv river av en fingernegl for langt inne på neglesengen, men når veterinærene gjør det når boffen allerede er i narkose, så gjør det ikke vondt i det hele tatt, og de brenner alltid av nerveendene når de gjør dette, slik at det ikke skal være vondt etterpå. Det *kan* være noe ømt et par dager, men det skal gå fint. At boffen sjangler som en full sjømann er også helt normalt etter narkose. Avhengig av hvor godt dyret tåler narkosen og hvor dypt det måtte sove for behandlingen, så kan narkosen gå over i løpet av noen timer, eller så kan dyret være noe uvel i et par dager. Det du beskriver her med å klippe klør til blods for så å brenne «nervene» etterpå er strengt forbudt ihh norsk dyrevernlovgivning. Det skal ikke forekomme i 2018! Hvis du opplever dette hos din lokale dyrlege/klinikk vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å rapportere denne praksisen til Mattilsynet. Du kan varsle anonymt via deres hjemmesider eller per telefon. Mvh dyrlege Anonymkode: 4def0...6da 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Gjorde de det bare uten at du ba om det? Anonymkode: 3c65a...7dd Ja. Jeg trodde det kom ganske greit fram, men tydeligvis ikke. Det er som sagt tydeligvis rutine. 2 hours ago, AnonymBruker said: Det du beskriver her med å klippe klør til blods for så å brenne «nervene» etterpå er strengt forbudt ihh norsk dyrevernlovgivning. Det skal ikke forekomme i 2018! Hvis du opplever dette hos din lokale dyrlege/klinikk vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å rapportere denne praksisen til Mattilsynet. Du kan varsle anonymt via deres hjemmesider eller per telefon. Mvh dyrlege Anonymkode: 4def0...6da Takk for svar, jeg føler meg ikke komfortabel med det. Greit nok at han mest sannsynlig ikke følte smerte der og da pga bedøvelsen (dersom det ble gjort under bedøvelse da, who knows), men at han mest sannsynlig hadde enda større problemer med å gå etterpå, enn om han bare hadde vært fjern etter bedøvelsen, det synes jeg ikke er greit. Det er dessuten vinter og saltes stort sett over alt i storbyen jeg bor i. Blir helt uvel av hele greia og ønsker ikke å bruke denne klinikken igjen til tross for at den er bare 10 min gåtur unna der jeg bor, så ganske praktisk. Anonymkode: 498be...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #12 Skrevet 2. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver her med å klippe klør til blods for så å brenne «nervene» etterpå er strengt forbudt ihh norsk dyrevernlovgivning. Det skal ikke forekomme i 2018! Hvis du opplever dette hos din lokale dyrlege/klinikk vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å rapportere denne praksisen til Mattilsynet. Du kan varsle anonymt via deres hjemmesider eller per telefon. Mvh dyrlege Anonymkode: 4def0...6da Når ble dette forbudt? Hunden ligger jo i narkose, og kjenner ikke smerten? Og det gjør jo heller ikke vondt for hunden når den våkner? Anonymkode: e02ae...099
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #13 Skrevet 2. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når ble dette forbudt? Hunden ligger jo i narkose, og kjenner ikke smerten? Og det gjør jo heller ikke vondt for hunden når den våkner? Anonymkode: e02ae...099 Nei hvis noen ødelegger nervene dine i fingertuppene mens du ligger i narkose så kan du jo umulig kjenne noe når du våkner 🙄 skal vi prøve? Anonymkode: 7cc83...39b 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #14 Skrevet 2. mars 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Jeg trodde det kom ganske greit fram, men tydeligvis ikke. Det er som sagt tydeligvis rutine. Anonymkode: 498be...2ac Syns ikke du skal godta det. Jeg hadde blitt skikkelig sint om det hadde skjedd med min hund. Kan ikke skjønne at det skal være rutine å klippe klør når hunder ligger i narkose. Om de mener at hunden har lange klør kan de ta en prat med eieren om det og spørre om de kan gjøre det. Det er et problem for mange hunder at klørne ikke blir klippet ofte nok, det vet jeg, men syns de opptredte ubetenksomt her, man skal vite hva som blir gjort med hunden sin under narkose. Anonymkode: 3c65a...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #15 Skrevet 3. mars 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Når ble dette forbudt? Hunden ligger jo i narkose, og kjenner ikke smerten? Og det gjør jo heller ikke vondt for hunden når den våkner? Anonymkode: e02ae...099 Du må da jo skjønne at det er sårt og kanskje vondt etterpå da! Se for deg å ha, eller å ha blitt operert for, inngrodd tånegl på hver eneste tå. Tror du det er behagelig å gå rett etter operasjonen eller? 3 hours ago, AnonymBruker said: Syns ikke du skal godta det. Jeg hadde blitt skikkelig sint om det hadde skjedd med min hund. Kan ikke skjønne at det skal være rutine å klippe klør når hunder ligger i narkose. Om de mener at hunden har lange klør kan de ta en prat med eieren om det og spørre om de kan gjøre det. Det er et problem for mange hunder at klørne ikke blir klippet ofte nok, det vet jeg, men syns de opptredte ubetenksomt her, man skal vite hva som blir gjort med hunden sin under narkose. Anonymkode: 3c65a...7dd Ja, jeg er ganske sjokkert, gjør de virkelig dette med alle hunder som er i narkose/bedøvelse hos dem? Jeg ser absolutt ikke behovet for å klippe ekstra mye for så å brenne nerven hos en hund som har korte klør fra før av!!! Anonymkode: 498be...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #16 Skrevet 3. mars 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Når ble dette forbudt? Hunden ligger jo i narkose, og kjenner ikke smerten? Og det gjør jo heller ikke vondt for hunden når den våkner? Anonymkode: e02ae...099 Nerveendingene i kloa blir kuttet over ved å kutte for mye. Det gjør ikke vondt så lenge hunden er under anestesi, men det gjør jo svært vondt når den våkner. I tillegg vil man åpne en unødvendig infeksjonsport ved å klippe for langt inn/klippe til det striblø (dette er grunnen til å brenne av. Blødning, ikke for å gjøre noe med nerven) At man klipper lange klør som åpenbart burde vært trimmet, som en «ekstraservice til eier» når hunden allerede er sedert/narkose, ser jeg ikke helt problemet med, da det ofte er et problem med at mange hunder klippes for sjeldent. Men å klippe aggressivt til det striblør for så å cauterisere/Brenne av er noe helt annet og absolutt ansett som dyreplageri. Anonymkode: 4def0...6da 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #17 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har en ting å si - jeg hadde blitt rasende! Hadde krevd penger tilbake og en slump til. Vaslet om slett klinikk. Hadde de lagt seg paddeflate, men det er tydeligvis ikke saken her Anonymkode: f3fda...6c0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #18 Skrevet 3. mars 2018 På 2.3.2018 den 2.23, AnonymBruker skrev: Gjør ikke dette veldig vondt? Hunden min har alltid pepet til når jeg har klippet for langt. Jeg hadde han nettopp inn til fjerning av tannstein, og da klipper de klør i samme slengen. Når jeg hentet han ville han nesten ikke gå (hang igjen litt bedøvelse tenkte jeg, selv om han gikk helt fint uten å sjangle), og når jeg løftet han opp så jeg at han hadde størknet blod på samtidlige klør! Er dette vanlig, at veterinærer klipper så langt at hunden blør fra alle klør? Det må da ha gjort vondt da det skjedde, og ha vært vondt å gå etterpå. Synes VELDIG synd på lillegullet mitt nå Anonymkode: 498be...2ac Nøyaktig det samme skjedde med min hund denne uka da jeg leverte henne til tannrens! Hun kom tilbake med størknet blod på åtte klør. Det er første og siste gang jeg bruker den veterinæren, for å si det sånn. I den kulda som har vært de siste dagene har hun ikke fått gått lang tur fordi hun har vondt i neglene. Potesokker hjelper heller ikke. Det var en gratis ekstraservice i mitt tilfelle også, som ikke var nødvendig siden jeg nettopp hadde klipt. Anonymkode: 7eaa0...fb1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #19 Skrevet 3. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Nøyaktig det samme skjedde med min hund denne uka da jeg leverte henne til tannrens! Hun kom tilbake med størknet blod på åtte klør. Det er første og siste gang jeg bruker den veterinæren, for å si det sånn. I den kulda som har vært de siste dagene har hun ikke fått gått lang tur fordi hun har vondt i neglene. Potesokker hjelper heller ikke. Det var en gratis ekstraservice i mitt tilfelle også, som ikke var nødvendig siden jeg nettopp hadde klipt. Anonymkode: 7eaa0...fb1 Seriøst?? Trondheim? Anonymkode: 498be...2ac
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #20 Skrevet 3. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nøyaktig det samme skjedde med min hund denne uka da jeg leverte henne til tannrens! Hun kom tilbake med størknet blod på åtte klør. Det er første og siste gang jeg bruker den veterinæren, for å si det sånn. I den kulda som har vært de siste dagene har hun ikke fått gått lang tur fordi hun har vondt i neglene. Potesokker hjelper heller ikke. Det var en gratis ekstraservice i mitt tilfelle også, som ikke var nødvendig siden jeg nettopp hadde klipt. Anonymkode: 7eaa0...fb1 Herregud... håper dere melder inn disse dyrlegene?? Sånt er faktisk ikke greit!! Anonymkode: 7cc83...39b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå