Gå til innhold

Sur og slapp motorsag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en motorsag som er litt tungstarta. Om jeg ikke gasser på hardt når den først starter, så vil han slukne nokså fort. Da virker det som om den blir sur, og jeg må vente en stund til den starter igjen. Når jeg sager kan den av og til stoppe opp på de underligste tidspunkt (med motor på), selv om sagkjeden er sylskarp og river store biter ut av treverket.

Hva kan være årsaken til det?

Jeg har skiftet luftfilter og rensa hele sulamitten. Alt skal være i orden. Forgasseren? Er det klutsj på disse? Stihl MS171.

Anonymkode: 31ecc...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har valgt ei billig-sag, og det får du svi for. Teknikk på å starte ei sag må øves på, men med ditt kjøp tror jeg det vil være dødfødt.

Skal du ha ei god motorsag må du nok opp i 8-12 000 klassen. Du gikk i den fella de håper folk går i...

Anonymkode: 7c0db...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har valgt ei billig-sag, og det får du svi for. Teknikk på å starte ei sag må øves på, men med ditt kjøp tror jeg det vil være dødfødt.

Skal du ha ei god motorsag må du nok opp i 8-12 000 klassen. Du gikk i den fella de håper folk går i...

Anonymkode: 7c0db...25d

Stihl er det ypperste av motorsager i verden, Hilsen proffhogger. Bruker 026 i mitt yrke, har gått over 8000 timer.

Det du sier er bare tull.

Anonymkode: 9e8b9...945

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en motorsag som er litt tungstarta. Om jeg ikke gasser på hardt når den først starter, så vil han slukne nokså fort. Da virker det som om den blir sur, og jeg må vente en stund til den starter igjen. Når jeg sager kan den av og til stoppe opp på de underligste tidspunkt (med motor på), selv om sagkjeden er sylskarp og river store biter ut av treverket.

Hva kan være årsaken til det?

Jeg har skiftet luftfilter og rensa hele sulamitten. Alt skal være i orden. Forgasseren? Er det klutsj på disse? Stihl MS171.

Anonymkode: 31ecc...752

Du må skru forgasserdysene tilbake til 0. Åpne så H-skruen en omdreining og L-skruen en kvart. Dette er standardinnstillinger, men de flytter seg over tid, siden sagen vibrerer.

Skift også sil i bensintanken, denne går også tett over tid. Du vipper den ut med pekefingeren fra tanken. Et tennpluggbytte kan også være ok.

Ja det er clutch. Sentrifugalclutch sådan. Denne påvirker ikke startprosessen.

Anonymkode: 9e8b9...945

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må skru forgasserdysene tilbake til 0. Åpne så H-skruen en omdreining og L-skruen en kvart. Dette er standardinnstillinger, men de flytter seg over tid, siden sagen vibrerer.

Skift også sil i bensintanken, denne går også tett over tid. Du vipper den ut med pekefingeren fra tanken. Et tennpluggbytte kan også være ok.

Ja det er clutch. Sentrifugalclutch sådan. Denne påvirker ikke startprosessen.

Anonymkode: 9e8b9...945

Supert svar, tusen takk! Jeg har faktisk tennplugg og bensinsil innkjøpt og liggende på kjøkkenet. Får prøve meg.

Anonymkode: 31ecc...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig hvilke tema som dukker opp på KG....:ler:

Anonymkode: bcdfa...4f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kvinner må ha lov til å eie skog de også. :D Skal si deg jeg er uendelig glad for fjorårets vedhogst akkurat nå. Forgasseren har ikke jeg justert siden jeg kjøpte denne saga for 8 år siden.

Anonymkode: 31ecc...752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Supert svar, tusen takk! Jeg har faktisk tennplugg og bensinsil innkjøpt og liggende på kjøkkenet. Får prøve meg.

Anonymkode: 31ecc...752

No prob.

Om du skal være ekstra avansert, kan du prøve å ruse sagen opp til max turtall etter at dysene er justert. Det høres forferdelig ut, men sagen tåler det fint. Den når da et turtall på 15-17000 rpm. Så skrur du litt mer (med klokken) på L-dysen. Da går sagen litt ned på turtall, pga at den får for mye bensin. Dette nyter du godt av senere ved felling, kapping og kvisting. Den ekstra bensinen trengs da pga høyere belastning enn rusing uten noe motstand:-)

Anonymkode: 9e8b9...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal jeg skru på skruene mens den går på maks? Da tar jeg vel av kjeden først? 

Anonymkode: 31ecc...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri trodd jeg kom til å lese om motorsager på kg. Jorda er flat😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg skru på skruene mens den går på maks? Da tar jeg vel av kjeden først? 

Anonymkode: 31ecc...752

Neinei, kjedet skal sitte der det skal på sverdet. Men, veit du ikke hvordan saga skal oppføre seg når du justerer, er du på tynn is.

L-skruen skal du justere kanskje inn, slik at motor klarer å akselrere, reint! Det skal ikke høres ut for at den vil kvæles når du gir gass.

H-skruen stiller du slik at ved full gass, SKAL motor småputre litt. Justerer du slik at den går helt reint på full gass, kan den skjære seg. Den får nå litt for mye bensin/oljeblanding. 

T-skruen justerer du slik at kjedet ikke går når motor går på tomgang. Skrue ut=lavere turtall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Rotehodet skrev:

Jeg hadde aldri trodd jeg kom til å lese om motorsager på kg. Jorda er flat😊

Kan hende du får bruk for det, så bare å lese😜 Finnes kvinner som kan å håndtere motorsag👍👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tryggeste for meg og andre i nærheten er rundbuesag. Motorsag er for pinglete 😃

Endret av Rotehodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, tdm900 skrev:

Neinei, kjedet skal sitte der det skal på sverdet. Men, veit du ikke hvordan saga skal oppføre seg når du justerer, er du på tynn is.

L-skruen skal du justere kanskje inn, slik at motor klarer å akselrere, reint! Det skal ikke høres ut for at den vil kvæles når du gir gass.

H-skruen stiller du slik at ved full gass, SKAL motor småputre litt. Justerer du slik at den går helt reint på full gass, kan den skjære seg. Den får nå litt for mye bensin/oljeblanding. 

T-skruen justerer du slik at kjedet ikke går når motor går på tomgang. Skrue ut=lavere turtall

Ved full gass gjør motor alt annet enn å småputre litt:-). Den skal ha litt for mye bensin ved fullt pådrag uten belastning. Dette kommer til nytte ved belastning, da sagen bruker mer bensin da enn ved bare rusing.

Om TS er uerfaren, bør sagen settes fast ved forgasserjustering. Dette pga at man da bare holder i sagen med en hånd (gasshåndtaket) og den andre med skrujern i forgasseren. Kjedet flyr med mange meter i sekundet og dette vil man ikke stifte bekjentskap med. En kjede er konstruert slik at når den treffer materiale, drar den seg inn i det den treffer. En trenger da ikke mye fantasi for å se for seg hvordan dette ser ut om en treffer kjøtt...

VERNEUTSTYR PÅBUDT! Om en så bare skal starte og gasse litt.

Anonymkode: 9e8b9...945

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg skru på skruene mens den går på maks? Da tar jeg vel av kjeden først? 

Anonymkode: 31ecc...752

Ja, du kan faktisk ta av kjedet når du gjør dette. Da eliminerer du den risikoen. 

Anonymkode: 9e8b9...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 1.3.2018 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Du har valgt ei billig-sag, og det får du svi for. Teknikk på å starte ei sag må øves på, men med ditt kjøp tror jeg det vil være dødfødt.

Skal du ha ei god motorsag må du nok opp i 8-12 000 klassen. Du gikk i den fella de håper folk går i...

Anonymkode: 7c0db...25d

Du har sikkert en bestemt sag å anbefale?

Anonymkode: d119c...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert en bestemt sag å anbefale?

Anonymkode: d119c...e46

Nå er det ikke meg du spør, men hvis du skal ha proffsag så kjøp fra en dyktig forhandler i ditt nærområde. Merket spiller ikke noen stor rolle så lenge det er av de "kjente" merkene (Husqvarna, Jonsereds, Stihl, Dolmar++)

En Stihl MS171 er ei helt grei sag til litt vedhogging og småjobber. Problemet du har er jeg 90% sikker på at er forgasserjustering.

Jeg har en Stihl MS260 (halvproff ca 2004 mod) og en Husqvarna 550 XPG (proff 2014/15 hvis jeg husker riktig). 550-en er ei klart bedre sag, men den er også mye dyrere og nyere enn Stihl-en. I tillegg har denne Autotune slik at man slipper forgasserjustering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, ransfelt are skrev:

Nå er det ikke meg du spør, men hvis du skal ha proffsag så kjøp fra en dyktig forhandler i ditt nærområde. Merket spiller ikke noen stor rolle så lenge det er av de "kjente" merkene (Husqvarna, Jonsereds, Stihl, Dolmar++)

En Stihl MS171 er ei helt grei sag til litt vedhogging og småjobber. Problemet du har er jeg 90% sikker på at er forgasserjustering.

Jeg har en Stihl MS260 (halvproff ca 2004 mod) og en Husqvarna 550 XPG (proff 2014/15 hvis jeg husker riktig). 550-en er ei klart bedre sag, men den er også mye dyrere og nyere enn Stihl-en. I tillegg har denne Autotune slik at man slipper forgasserjustering.

Jonsered og Husqvarna er begge eid av Electrolux. Ikke så mye til proffsager.

Stihl er det optimale valget. Dolmar er jeg ikke så kjent med, men har tatt seg opp en del de siste årene.

Anonymkode: 9e8b9...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte forresten å nevne at motorsagmerker er religion for enkelte.

Dem om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...