AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #61 Skrevet 4. desember 2018 Sparer gjennom å ha kortere nedbetslingstid på lånet. Kommer til å starte et fond når jeg går opp i lønn (er relativt nyutdannet men i opplæring til å bli teamleder, lønnen vil da øke) Anonymkode: d2f46...a9e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #62 Skrevet 4. desember 2018 Sparer 3500 i måneden til pensjon, bolig er nedbetalt. Anonymkode: 0c43e...435
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #63 Skrevet 4. desember 2018 Kvinne, 40+. Jeg sparer 1000,- i IPS, 1000,- i fond og 1000,- på vanlig brukskonto. Jeg betaler også avdrag på huslånet. Anonymkode: fa155...189
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #64 Skrevet 4. desember 2018 Foreløbig sparer jeg til pensjon ved å betale ned lånet mitt fortest mulig (har en stor leilighet sentralt i Oslo, og lite gjeld). Den skal selges om 3-5 års tid og jeg kjøper noe mindre i utkanten av byen. Da sitter jeg igjen med ganske mye penger + at jeg har noen få år igjen hvor jeg kan spare veldig mye. Slik det ser ut nå så vil jeg ha god økonomi som pensjonist Anonymkode: 33236...688
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. desember 2018 #65 Skrevet 4. desember 2018 På 1.3.2018 den 23.00, Thomasine skrev: Hvor gammel er du og hvor mye sparer du til pensjonen din per måned? Er 50 år, sparer ekstra i fond gjennom jobben i tillegg til vanlig trekk. Bruker Gjensidige. Trekker ca 700 kr pr mnd ekstra. Har vært yrkesaktiv med full jobb i over 30 år, min pensjon ser ok ut. Verre med mannen min som er yngre enn meg og har gått mer på skole, tror det blir jeg som må forsørge ham når vi blir gamle, han faller mye dårligere ut på alle måter. Og har også en jobb hvor de ikke sparer ekstra til de ansatte. Hadde jeg vært lur, hadde jeg heller kjøpt meg en leilighet ekstra for å leie ut og bruke den som sikkerhet som pensjon. Men jeg var ikke lur nok, skulle gjort dette for 10 år siden. Men lett å være etterpåklok
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. desember 2018 #66 Skrevet 4. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreløbig sparer jeg til pensjon ved å betale ned lånet mitt fortest mulig (har en stor leilighet sentralt i Oslo, og lite gjeld). Den skal selges om 3-5 års tid og jeg kjøper noe mindre i utkanten av byen. Da sitter jeg igjen med ganske mye penger + at jeg har noen få år igjen hvor jeg kan spare veldig mye. Slik det ser ut nå så vil jeg ha god økonomi som pensjonist Anonymkode: 33236...688 Ikke dumt dette heller Er deilig å være heldig med eiendom, selv har et par salg av hus virkelig fått opp likviditeten vår. Fin sikkerhet om man er så heldig å bli frisk og gammel.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #67 Skrevet 4. desember 2018 29 år. Spart til pensjon fra jeg var 23 og student, gradevis fra 300kr i måneden til 1200kr. Eier hus, betaler ekstra ned på boliglånet i tillegg. Anonymkode: fd6ed...9b1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #68 Skrevet 5. desember 2018 Så mye som mulig Sitter her og fryser og sparer på strømmen for å spare Anonymkode: 029ce...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #69 Skrevet 5. desember 2018 Dette er egentlig et litt kunstig skille. All sparing, investering eller nedbetaling av lån øker nettoformuen. Det er jo sparing til pensjon, egentlig. Anonymkode: 5c564...67a 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #70 Skrevet 5. desember 2018 På 2.3.2018 den 7.23, Ild skrev: Jeg sparer, men ønsker ikke å binde meg til å måtte vente til pensjonsalderen for å ta ut pengene eller binde meg til å måtte ta ut pengene over en så lang periode (opp til 80 år). Så jeg sparer i indeksfond, fond, aksjer og nedbetaling av huslån. 58000kr totalt per mnd (for både meg og mannen). Vi er 40år. Kanon da har dere jo 14 mill pluss renter når dere er 60😂 Anonymkode: f8b38...489 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #71 Skrevet 5. desember 2018 På 3. desember 2018 den 22.35, AnonymBruker skrev: Vi er i tidlig 30-årene og sparer til sammen 4000 i mnd i aksjer og fond som vi har øremerket pensjon. Betaler ned boliglån med ca 12.000, og setter i gjennomsnitt 7000 inn på vanlig sparekonto per måned for å ha en buffer. Alt som overstiger 100.000 på sparekonto ved årets slutt putter vi inn i lånet. Sparer 25.000 årlig i BSU. Mannen er for gammel til BSU. Er i blant redd for at vi sparer oss til fant. Det er sånn enorm lykke når jeg overfører penger til sparing, men i blant surmuler jeg for at vi ikke bor bedre, jobber mindre, reiser mer.. kan ikke få i både pose og sekk. Anonymkode: 77bbd...e1a Fint at du/dere sparer, men synes du også sa noe vesentlig her. Tenk hvis du/dere sittter der som pensjonister med et kjedelig a4 liv bak dere, fordi dere var mer opptatte av at dere skulle "leve" når dere ble pensjonister... Husk: man har heller ingen garantier for helsa når man blir eldre. Kanskje du/dere ikke kan reise når du blir pensjonist med penger på bok, pga dårlig helse f.eks... Livet er nå. Noe å tenke på for flere i denne tråden... Anonymkode: 199d9...830 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå