Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Tar du det av eller har du det på når du leser boken? Jeg tar det av, liker at det ser fint og helt ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig, jeg begynte på en ny bok for ti minutter siden, og da tenkte jeg akkurat på det: Pleier folk å ta av smussomslaget eller ikke. Måtte le da jeg så at du hadde startet en tråd om det! :ler:

Jeg pleier å la det være på mens jeg leser, jeg. Det beskytter jo selve boken. Hvis det er veldig stygt og slitt, kaster jeg det når jeg setter boken i hylla, men for det meste beholder jeg omslaget.

Skrevet

Jeg tar det selvsagt av, for at det ikke skal bli krøllete og stygt. Selve boken er jo gjerne kjedelig ensfarget, det er papiromslaget som er spennende og pent å se på.

Skrevet

Tar det av når jeg leser boka jeg og. På igjen når boka skal i bokhylla :wink:

Skrevet
Tar det av når jeg leser boka jeg og. På igjen når boka skal i bokhylla :wink:

Samme her

Skrevet

Tar det av når jeg leser boka, putter det inni boka når den skal opp i bokhylla etterpå! :)

Skrevet

Lar det være på når boken leses, det er jo da det beskytter boken mot ytre slitasje.

Skrevet

Jeg har det på, bruker det som bokmerke stort sett.

Skrevet
Jeg har det på, bruker det som bokmerke stort sett.

Me too.

Skrevet
Tar det av når jeg leser boka' date= putter det inni boka når den skal opp i bokhylla etterpå! :)

Inni boka?

Har du slike kjedelige like rygger bortover i bokhylla du da?

Skrevet

Joda, endel av bøkene kan vel bli finere uten omslag, men siden jeg uansett har en god del bøker som i utgangspunktet ikke har omslag men er glatte og glanset på utsiden hadde det vel ikke funket så bra hos meg.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Har de på når jeg leser.. Har irritert meg mye over de faktisk, men har ikke yenkt på å ta de av.. :oops:

Skrevet

Eg likar bøker best utan smussomslag! Har liksom sortert bøkene i hyllene slik at dei som er innbundne med (i utgongspunktet) smussomslag står for seg, dei som har glansa cover med motiv og dei med paperback står for seg. Veldig stilige dei hyllene med berre kjedelege einsfarga ryggar altså! :wink: (smaken er som kjent som baken)

Men har aldri tenkt på å legge smussomslaget inni boka - eg brukar det når eg les bøker som regel (bokmerke), så tek eg dei av. Mannen har dei i ei hylle i eit skap (diiiger haug) - veit ikkje kvifor, kva skal ein eigentleg med dei?

Skrevet

Mange bibliotek klipper i fra hverandre smussomslaget før de plaster bøkene, slik at "den kjedelige ryggen" blir synlig. Jeg plaster dem med omslaget helt, synes det blir penest sånn. Skaper liksom litt mer liv i hyllene i biblioteket...

Skrevet
:Nikke: Ikke kjedelig' date=' bare stilig! :ler:

Absolutt! :wink:

Grooo - Men då blir det jo eit sånt irriterande 'hulrom' mellom ryggen på boka og ryggen på omslaget når boka er open! Eg foretrekk heilt klart at omslaget er klipt før boka vert plasta - føler boka er 'reinare' då, og det må jo vere meir haldbart? (Det der hulrommet er jo laga av papir med plast utanpå - må vel blir lett øydelagt!?)

Og no var me brått inne i ein bibliotekfagleg diskusjon her... :ler: Vurderte å bli bibliotekar ein gong eg altså... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Mange bibliotek klipper i fra hverandre smussomslaget før de plaster bøkene' date=' slik at "den kjedelige ryggen" blir synlig. Jeg plaster dem med omslaget helt, synes det blir penest sånn. Skaper liksom litt mer liv i hyllene i biblioteket...[/quote']

Dette skjønte jeg ikke. Plaste omslaget?

Skrevet

Hva er det dere gjør med bøkene som krever papiromslaget for at det ikke skal bli skittent? Man leser da ikke bøker med fettete og skitne fingre.

Skrevet
Hva er det dere gjør med bøkene som krever papiromslaget for at det ikke skal bli skittent? Man leser da ikke bøker med fettete og skitne fingre.

Har med meg boka i sekken, i vske osv. Blir ikke skitten, men slitt og rufsete i kantene. Papiromslaget tar av for noe av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...