Gå til innhold

Fjerne arr etter selvskading!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg hadde en veldig tung periode for rundt 2-3 år siden, og brukte desverre selvskading for å dempe smertene av alt det vonde inni meg.  En lege så på sårene etter selvskadingen når de var ferske, og hun sa de var overfladiske, og at det ikke kom til å synes etter ca 5-6 mnd. Saken er den at arrene er der, det er tynne og små arr, men de er så bleket at de vises godt uanset. Dette er noe som plager meg i hverdagen. Jeg klarer heller ikke akseptere at arrene er en del av meg, og vil bare legge alt bak meg.

Er det noen som er i samme situasjon, eller har noen gode råd for å få de bort/skjule de mer? Sminke hjelper ikke. 

Anonymkode: c6e95...d34

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1174415-fjerne-arr-etter-selvskading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det går an å ta laser som kan fade arrene en viss grad, ellers er det noen som tar tatovering over med masse farger og linjer så det ikke synes.
Jeg har lært meg å akseptere mine arr, og tenker ikke over de lenger. Før satt jeg alltid med langermet skjorte og cardigan over meg på glovarme sommerdager og gikk aldri i bikini eller var med på stranden (har også arr på lårene), men nå tenker jeg ikke over det lenger i det hele tatt. Har heller aldri fått spørsmål eller reaksjoner på det, og folk har nok stor forsteålse for at noen tyr til selvskading, så vanlig det er med psykiske lidelser i dag er det mange som kan assosiere seg, og vet å ikke ta det opp eller dømme noen pga det.

Folk har føflekker, fregner, appelsinhud, strekkmerker, vorter osv, arr er egentlig ikke så mye mer oppsiktsvekkende det heller så du skal ikke la de hindre deg i å leve uten skam i hvertfall :) <3

Anonymkode: c3cf0...fe4

På jobben hos oss nå har vi en student som har transplantert hud fra låret til armen for å forbedre masse arr etter selvskading.  Det er ikke vellykket og gjør det egentlig bare mer fremtredende.  Men hun skal tatovere over, det kan jeg tenke meg blir bra. Å skjule det på den måten. 

Du kan sjekke ut om det evnt går an å behandle med laser, skader ikke å spørre fastlegen. 

AnonymBruker

Ts her.

Har aldri vært noe glad i tatoveringer, og føler ikke det er helt meg, så jeg må nok prøve å finne andre muligheter for å minske arrene. Er så frustrert nå at jeg får lyst til å skrape vekk det øverste hudlaget med sandpapir:alice:

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg hadde en veldig tung periode for rundt 2-3 år siden, og brukte desverre selvskading for å dempe smertene av alt det vonde inni meg.  En lege så på sårene etter selvskadingen når de var ferske, og hun sa de var overfladiske, og at det ikke kom til å synes etter ca 5-6 mnd. Saken er den at arrene er der, det er tynne og små arr, men de er så bleket at de vises godt uanset. Dette er noe som plager meg i hverdagen. Jeg klarer heller ikke akseptere at arrene er en del av meg, og vil bare legge alt bak meg.

Er det noen som er i samme situasjon, eller har noen gode råd for å få de bort/skjule de mer? Sminke hjelper ikke. 

Den typen fysiske arr blir for alltid værende. Å tro at de kan fjernes er å håpe og tro på form mye.

Anonymkode: 4142c...237

• Liker 1

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har aldri vært noe glad i tatoveringer, og føler ikke det er helt meg, så jeg må nok prøve å finne andre muligheter for å minske arrene. Er så frustrert nå at jeg får lyst til å skrape vekk det øverste hudlaget med sandpapir:alice:

Be fastlegen om henvisning til hudlege, det kan være det finnes behandlinger og det kan også være du får det dekket. 

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den typen fysiske arr blir for alltid værende. Å tro at de kan fjernes er å håpe og tro på form mye.

Anonymkode: 4142c...237

Ts her. 

Jo, jeg vet det.. Men arrene mine er såpass overfladisk, små og tynne at jeg tenker at det må være en mulighet for å iallefall få minskes de litt. Men siden det er blitt arr, regner jeg med jeg kuttet helt ned i lærhuden! Hadde ikke legen sagt at de var overfladiske og at de ville gå bort, hadde jeg selvfølgelig begynt å forebygge arr fra dag 1.

AnonymBruker

Midlertidig løsning kan være foundation tilpasset for arr. Husker ikke navnet men det er en veldig kjent som dekker alle arr og tatoveringer. Du finner den sikkert om du googler foundation tattoo cover eller foundation scar cover.

Anonymkode: c3cf0...fe4

AnonymBruker

Jeg har selv små tynne arr etter selvskading (barberblad) 25 år tilbake. De er fremdeles synlige i diverse vinkler (underarm) men de er en del av meg. Jeg glemmer dem til vanlig. 

Folk som har best forståelse for selvskading er de som har vært gjennom det selv. 😌

Anonymkode: 8ad21...f61

• Liker 1

Er såret "veldig dypt"? Jeg har selv selvskadet meg med svak kniv på armen, men det er nesten helt grodd nå, om du skal tatovere deg så anbefaler jeg at du tenker godt nok hva du skal ha og at det blir fint. 

Forresten veldig bra at du ikke skader deg selv igjen :) 

AnonymBruker
5 minutter siden, WoopieH skrev:

Er såret "veldig dypt"? Jeg har selv selvskadet meg med svak kniv på armen, men det er nesten helt grodd nå, om du skal tatovere deg så anbefaler jeg at du tenker godt nok hva du skal ha og at det blir fint. 

Forresten veldig bra at du ikke skader deg selv igjen :) 

Nei de er ikke dype, men tydeligvis nok dyp til at det ble arr:heks:

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei de er ikke dype, men tydeligvis nok dyp til at det ble arr:heks:

Skjenner til følelsen, ser på mine egne arr etter selvskading og det ser ikke fint ut, men etter noen år så har det heldigvis begynt å gro ordentlig :). Du kan jo tatovere et hjerte over :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...