Gå til innhold

Hvis du hadde fått uventede penger, hva hadde du brukte dem på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt uventet fått 800 000kr i forskudd på arv fra bestemoren min. Ikke visste jeg hun hadde så mye penger engang. Så til bruken. Jeg har en middelmådig lønn, men klarer meg greitt og reiser på ferieturer og har en bil som også funker greitt. Har vel før ofte sagt at hvis jeg vant i Lotto skulle jeg kjøpe en rå bil, reise til Vegas og Thailand og den greia der, og virkelig leve livet.

Nå som pengene plutselig er der, har jeg fremdeles lyst å bruke den på noe spesielt, men samtidig så ser jeg meg rundt i rekkehuset jeg bor i hvor det er mange ting som krever oppgradering, både med lekkasje på toalettet, ripete parkett, ja desto mer jeg ser meg rundt så er huset som jeg alltid har syns er heilt grei ganske så sliten og utrivelig bak pynt og gardiner og møblene og sånn.

de fleste av vennene mine er på meg om at nå kan du jo følge opp drømmen din, endelig, reise på tur og drikke og spy og ofte med en kommentar som «haha, kan være med deg jeg hvis du spanderer». iOg nå har jeg ikke så lyst til det likevel. Jeg lever som sagt på en middelmådig lønn, med lite oppsparte midler, og har vel egentlig tenkt ofte på at hvis badet får oversvømmelse (gammelt hus og dårlig sluk sånn at innboforsikring kanskje ikke gjelder) så har jeg ingetn penger til å å fikse det med. Har for å si det mildt aldri vært noe særlig flink til å tenke fremover og eller ta gode valg. 

Men keg vet ikkje, i dagene etter nå har det bygget seg opp et behov for meg å bruke pengene på huset, få satt det skikkelig i orden, i alle fall nytt bad og nytt kjøkken, jeg vet jo pengene forsvinner fort med å pusse opp, men i allefall lage en plan. 

Lilevel så sitter det også litt i meg den der Vegas-turen og, og jeg tenker jeg kan jo gjøre begge deler, men stoler ikke helt på at jeg ikke tar helt av der og slenger pengene rundt meg. Jeg er jo den der alt eller ingenting typen. 

Når jeg leser gjennom ser jeg at jeg kam framstå som en fjott, men bare litt vanskelig å formulere meg ordentlig. Jeg liker alrså jobben min, jeg har ikke kredittkortgjeld eller forbrukslån, men har tidligere brukt penger som var øremerket til noe helt annet, og litt mer eller monstre vellykkete spontankjøp.

Men hva tenker dere? All inn på Vegas og Thailand, All inn på huset eller ja takk begge deler. Hva hadde dere gjort viss dere hadde fått en uventet stor sum med penger.

Anonymkode: b22de...56c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ha fikset huset, uten nødvendigvis å ta helt av med 'gullkraner og marmor' for å si det sånn. Kanskje har bestemora di levd sparsomt og vært nøye med pengene og gleder seg over å kunne hjelpe deg. Jeg ville kviet meg for å bruke akkurat disse pengene på ville og sløsete reiser. 

Kanskje smaker en slik tur bedre hvis du bruker noe til å pusse opp huset, og noe til å betale ned på lånet så du får det litt romsligere hver måned og slik kan finansiere  flere utenlandsturer selv?  

• Liker 16
Skrevet

Jeg ville nok prioritert huset - oppussing til ok standard, slik at det ikke er en risk for at badet oversvømmes i overskuelig fremtid feks. Deretter betalt en del på evt gjeld og sparing. Er det noe til overs kunne jeg brukt det på en fin ferie. Det sagt, pengene flyr fort på oppussing hvis du trenger å oppgradere rør osv da.. 

Håper du vet å sette pris på bestemoren din, så utrolig hyggelig gjort av henne. Må være fint for henne å se at pengene går til noe fornuftig og ikke bare drikkes bort tenker jeg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! Ja, jeg kjenner ekstra godt på at disse pengene fra bestemor vil jeg ikke bruke bare på tøys uansett, jeg visste som sagt ikke at hun hadde så mye penger engang, og da føles det jo ikke rett å bruke der bare på fest og tull. Har en kompis som er rådgiver i en bank, sendte ham en melding rett etter jeg skrev dette innlegget og spurte om han hadde lyst til å hjelpe meg litt med en økonomi plan der en liten ferietur til Manchester på kamp kan være med i planen. Han sa ja på flekken, sikkert litt i sjokk over å få en sånn forespørsel fra meg..Hehe. Jeg kjenner mer og mer på det dere sier om at bestemor er veldig snill som har gjort dette, og har tenkt på at det jo kan være ting jeg kan hjelpe henne med, med hagearbeid eller sånn som hun kanskje trenger litt hjelp med. Har ikke vært så flink til å gjøre sånn heller. På mange måter kom disse pengene på et rett øyeblikk i livet, jeg har bikka tredve og har stått på stedet hvil så lenge og nå har jeg sjanse til å ta noen grep. Hehe, trur kompisen min hadde fått enda mer sjokk av at jeg tenker litt dypt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lit av hvert.

Hvor gammel er du? Er du singel og akter å fortsette å være det? Hvis du har gjeld på leiligheten betaler du selvfølgelig ned det først. Er du du ung bør du spare mere mens hvis du er gammel bruker du. Vil du få høyere lønn etterhvert? Bruk. Beholder du middelmodig lønn? Spar.

Anonymkode: a298c...41a

AnonymBruker
Skrevet

I den store sammenhengen er ikke 800 000 spesielt mye. Det høres ut som du bor i et hus som plutselig kan trenge flere dyre reparasjoner, så fiks lekkasjer og liknende alvorlige problemer, men spar resten. Hvis du har lav lønn er det store sjanser for at du blir en pensjonstaper, så de ekstra pengene kan komme godt med.

Anonymkode: fe795...eb4

• Liker 3
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Du kan fint ta deg en Vegas tur, men du kan ta en vanlig Vegas tur som andre som drar på ferie og ha et budsjett. Resten investerer du i boligen din. Det er vil øke verdien og du vil få igjen for det i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Det fikk jeg faktisk for noen uker siden, 10000 kr av bestemor. Kjøpte en Dior leppestift og litt klær, og satte inn resten på sparekonto :)

Anonymkode: 25f0e...7ce

Gjest GoldenLioness
Skrevet

PS: hadde tatt besta med ut på en fin middag og ikke minst vist henne hvor mye du setter pris på pengene ved å investere dem lurt og være mer tilstede for henne mht til hjelp og ikke minst bare små besøk og noen telefoner som viser at du er glad i henne.

AnonymBruker
Skrevet

Hva JEG ville gjort? Som i hva JEG ville gjort uten noe hint hit eller dit?

Jeg ville ha hjulpet ei venninne som nylig har brutt ut av et meget dårlig og skadelig forhold. I tillegg er det andre jeg vet om som jeg også ville ha hjulpet. Kanskje ville jeg ha tatt en middag ute, bare for å feire, også?

Det er vel det hele.

Anonymkode: fa2e4...ee5

• Liker 2
Skrevet

Ville kanskje reist på en weekendtur, kjøpt meg en billig bil og fikset opp i huset. Så spart litt av det :) Heldig du er!

AnonymBruker
Skrevet

Nedbetale boliglån. 

Anonymkode: 4001d...47e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fix vannlekkasjen, sett av en solid buffer til senere reparasjoner, sett penger i IPS-sparing (den nye ordningen som kom i november 2017), sett av penger til barna, unne meg er reise som ikke er for kostbar. Det er hva jeg ville gjort.

Anonymkode: d49be...71d

Skrevet (endret)

Ville avventet til pengene slutter å brenne hull i bankkontoen. Som regel et greit valg når man får uventede pengebeløp. Ellers blir det fort litt sånn at det er innafor å sløse, for man skulle jo "egentlig" ikke hatt de pengene i utgangspunktet.

Endret av Tillion
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok sel da pusset opp det nødvendige, når du endelig har pengene det :) MEN når det er sagt, hadde nok prøvd å avse 10 000kr til "fun". Reise på tur, ut på bye, bare bruke det på tull :laugh::fnise: kun for å ha det kjekt! Det trengs det også av og til :) 

Og kanskje betale ned på lån (om det er mer igjen 👍🏻)

Anonymkode: 5faaf...bdf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt av 300 000 til totalrenovering av badet. 

Brukt 30-40 000 på ferie. 

Brukt de resterende 460 000 på å betale ned på boliglånet. 

Da hadde boligen min steget i verdi samtidig som jeg hadde fått mindre lån.

Anonymkode: f806a...e90

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet
På 1.3.2018 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt uventet fått 800 000kr i forskudd på arv fra bestemoren min. Ikke visste jeg hun hadde så mye penger engang. Så til bruken. Jeg har en middelmådig lønn, men klarer meg greitt og reiser på ferieturer og har en bil som også funker greitt. Har vel før ofte sagt at hvis jeg vant i Lotto skulle jeg kjøpe en rå bil, reise til Vegas og Thailand og den greia der, og virkelig leve livet.

Nå som pengene plutselig er der, har jeg fremdeles lyst å bruke den på noe spesielt, men samtidig så ser jeg meg rundt i rekkehuset jeg bor i hvor det er mange ting som krever oppgradering, både med lekkasje på toalettet, ripete parkett, ja desto mer jeg ser meg rundt så er huset som jeg alltid har syns er heilt grei ganske så sliten og utrivelig bak pynt og gardiner og møblene og sånn.

de fleste av vennene mine er på meg om at nå kan du jo følge opp drømmen din, endelig, reise på tur og drikke og spy og ofte med en kommentar som «haha, kan være med deg jeg hvis du spanderer». iOg nå har jeg ikke så lyst til det likevel. Jeg lever som sagt på en middelmådig lønn, med lite oppsparte midler, og har vel egentlig tenkt ofte på at hvis badet får oversvømmelse (gammelt hus og dårlig sluk sånn at innboforsikring kanskje ikke gjelder) så har jeg ingetn penger til å å fikse det med. Har for å si det mildt aldri vært noe særlig flink til å tenke fremover og eller ta gode valg. 

Men keg vet ikkje, i dagene etter nå har det bygget seg opp et behov for meg å bruke pengene på huset, få satt det skikkelig i orden, i alle fall nytt bad og nytt kjøkken, jeg vet jo pengene forsvinner fort med å pusse opp, men i allefall lage en plan. 

Lilevel så sitter det også litt i meg den der Vegas-turen og, og jeg tenker jeg kan jo gjøre begge deler, men stoler ikke helt på at jeg ikke tar helt av der og slenger pengene rundt meg. Jeg er jo den der alt eller ingenting typen. 

Når jeg leser gjennom ser jeg at jeg kam framstå som en fjott, men bare litt vanskelig å formulere meg ordentlig. Jeg liker alrså jobben min, jeg har ikke kredittkortgjeld eller forbrukslån, men har tidligere brukt penger som var øremerket til noe helt annet, og litt mer eller monstre vellykkete spontankjøp.

Men hva tenker dere? All inn på Vegas og Thailand, All inn på huset eller ja takk begge deler. Hva hadde dere gjort viss dere hadde fått en uventet stor sum med penger.

Ja takk begge deler. Prioriter huset. Deretter setter du av en sum til vegas og en sum til thailand. Sett resten på en konto du ikke har tilgang til når du er på reise. En ting er å kose seg på tur, en annen er å sløse vekk penger på tur. Det gir bare en dårlig følelse når du kommer hjem. 

AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2018 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Ville ha spart de. 800 000 forsvinner fort hvis de skulle bli brukt på mye av det du beskriver. Skulle de brukes ville jeg lagt de i varige verdier, ikke ferier, fest og fyll...

Hvorfor fortelle venner om denne arven? Kommer ikke noe godt ut av det.

Anonymkode: c622d...c11

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville totalrenovert hele leiligheten min utenom badet, det er ganske nytt. 
Det som er igjen av penger ville jeg fordelt litt. Ville gitt nevøene mine en pen sum hver, for framtidig boligkjøp, og resten ville gått til nedbetaling av boliglånet. 

Betaler jeg godt ned på boliglånet (og refinansierer), så vil månedlige utgifter gå ned, og dermed vil jeg kunne sette av mer til pensjon og ferie i ettertid. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg ville ha gjort?? Jeg ville ha dratt ned til Ullared og gått bananas inne på Gekås! 😂😂😂😂........or not.

Anonymkode: b1a12...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...