AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Jeg vil ha en (liten) fryser og en lampe i et anneks. Hvis jeg drar en skjøteledning fra huset mitt og inn i annekset og kobler inn ledningen fra fryseren og lampen, vil det da være en reel brannfare? Anonymkode: d43d5...cf8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Ting som trekker mye strøm bør ikke stå i skjøteledning.. vet ikke om en fryser trekker mye strøm? Anonymkode: 82b3a...6a0
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Det er ulovlig å dra skjøteledning fra ett rom til ett annet, så da er nok ikke lov å dra fra huset til annekset. Skjøteledning er ment som en midlertidig løsning, og kan medføre større brannfare da det blir skjøteledning kan bli overopphetet. Anonymkode: 02421...88c 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ulovlig å dra skjøteledning fra ett rom til ett annet, så da er nok ikke lov å dra fra huset til annekset. Skjøteledning er ment som en midlertidig løsning, og kan medføre større brannfare da det blir skjøteledning kan bli overopphetet. Anonymkode: 02421...88c Jeg vet at det ikke er lov. Men det er forskjell på ulovlig og farlig. Det skal uansett ikke være permanent. Planen er et større hus om 6-12mnd. Anonymkode: d43d5...cf8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet at det ikke er lov. Men det er forskjell på ulovlig og farlig. Det skal uansett ikke være permanent. Planen er et større hus om 6-12mnd. Anonymkode: d43d5...cf8 Dersom det blir brann og huset brenner til grunnen på grunn av dette så kan du virkelig slite når du kontakter forsikringsselskapet. Å det er brannfarlig som fadern!! Anonymkode: 68ec5...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dersom det blir brann og huset brenner til grunnen på grunn av dette så kan du virkelig slite når du kontakter forsikringsselskapet. Å det er brannfarlig som fadern!! Anonymkode: 68ec5...4f4 Finner ingenting om det når jeg søker. Det står selvsagt at skjøteledning inni skjøteledning er farlig, og at ting som drar mye strøm ikke skal stå med skjøteledning. Men jeg finner altså ingen ting om hvorfor det er farligere å dra skjøteledning ut eller til et annet rom. Her snakker jeg om en A+++ fryser og en lampe med ledpære. Anonymkode: d43d5...cf8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ha en (liten) fryser og en lampe i et anneks. Hvis jeg drar en skjøteledning fra huset mitt og inn i annekset og kobler inn ledningen fra fryseren og lampen, vil det da være en reel brannfare? Anonymkode: d43d5...cf8 Det er ikke lov å bruke sjøtelending på den måte, verken mellom to ygg eller mellom to rom/gjennom dør. Brenner det så står du uten gyldig forsikring på grunn av uaktsomhet. Poltianmeldelse må du og regne med. Få en elektrikker til å legge opp strøm. Anonymkode: 58b0e...da2 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Finner ingenting om det når jeg søker. Det står selvsagt at skjøteledning inni skjøteledning er farlig, og at ting som drar mye strøm ikke skal stå med skjøteledning. Men jeg finner altså ingen ting om hvorfor det er farligere å dra skjøteledning ut eller til et annet rom. Her snakker jeg om en A+++ fryser og en lampe med ledpære. Anonymkode: d43d5...cf8 Ring forsikringsselskapet ditt, og fortell hva du tenker å gjøre. Gjør deg dum og spør hvordan forsikringsselskapet stiller seg til saken. Eller Ring brannvestent på ordinært nummer, ikke alarmnummeret, og spør om det samme. Fatter ikke at dette er nødvendig å stille spøramål ved engang. Er allmennkunnskapen og sunn fornuft helt fraværende? Anonymkode: 58b0e...da2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #9 Skrevet 3. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å bruke sjøtelending på den måte, verken mellom to ygg eller mellom to rom/gjennom dør. Brenner det så står du uten gyldig forsikring på grunn av uaktsomhet. Poltianmeldelse må du og regne med. Få en elektrikker til å legge opp strøm. Anonymkode: 58b0e...da2 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ring forsikringsselskapet ditt, og fortell hva du tenker å gjøre. Gjør deg dum og spør hvordan forsikringsselskapet stiller seg til saken. Eller Ring brannvestent på ordinært nummer, ikke alarmnummeret, og spør om det samme. Fatter ikke at dette er nødvendig å stille spøramål ved engang. Er allmennkunnskapen og sunn fornuft helt fraværende? Anonymkode: 58b0e...da2 Jeg sier jo at jeg vet det ikke er lov og at forsikringsselskapet ikke liker det. Spørsmålet mitt er om det faktisk er en reell brannfare? Jeg kjenner ingen som ikke bruker skjøteledninger, og jeg kjenner ingen som har hatt brann. Det finnes riktignok en del om brannfaren ved skjøteledning i skjøteledning på nettet, men ingen ting om én skjøteledning og hvorfor det er farlig å trekke denne ut eller til et annet rom hvor den ikke blir brukt til å dra mye strøm. TS Anonymkode: d43d5...cf8
tdm900 Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier jo at jeg vet det ikke er lov og at forsikringsselskapet ikke liker det. Spørsmålet mitt er om det faktisk er en reell brannfare? Jeg kjenner ingen som ikke bruker skjøteledninger, og jeg kjenner ingen som har hatt brann. Det finnes riktignok en del om brannfaren ved skjøteledning i skjøteledning på nettet, men ingen ting om én skjøteledning og hvorfor det er farlig å trekke denne ut eller til et annet rom hvor den ikke blir brukt til å dra mye strøm. TS Anonymkode: d43d5...cf8 Nå har du jo fått de rådene du var ute etter, men likevel skjønner du ikke hvor du ikke kan gjøre det? Hvorfor står du da likevel på ditt og vil gjøre det stikk i mot? OM, det skulle brenne hos deg når skjøteledningen går til et anna rom, eller bygg, og det er nettopp DER det begynner å brenne, HOS DEG, hvordan vil det gå tror du i forhold til det som i tilfellet her ikke er lov å gjøre, om det trekker aldri så lite strøm? Hjelper faktisk svært lite å bare si at du ikke har om slike branner før da gitt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #11 Skrevet 3. mars 2018 2 timer siden, tdm900 skrev: Nå har du jo fått de rådene du var ute etter, men likevel skjønner du ikke hvor du ikke kan gjøre det? Hvorfor står du da likevel på ditt og vil gjøre det stikk i mot? Jeg spurte aldri om hvor jeg ikke kan legge skjøteledning, men hvorfor jeg ikke kan gjøre det. Ut i fra et brannperspektiv. Ingen kan svare meg på hvorfor det er farlig å ta en skjøteledning ut eller til et annet rom. Hvorfor er det mer brannfarlig enn å ha en skjøteledning på et rom til data/høytaler/tv osvosv som alle har? Jeg driter i den forsikringsgreia, jeg vil bare ha svar på om det faktisk er farlig. Det står ingenting om det på nettet når jeg søker. "Det bare er sånn"-svar er jeg ikke ute etter. Anonymkode: d43d5...cf8
tdm900 Skrevet 3. mars 2018 #12 Skrevet 3. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg spurte aldri om hvor jeg ikke kan legge skjøteledning, men hvorfor jeg ikke kan gjøre det. Ut i fra et brannperspektiv. Ingen kan svare meg på hvorfor det er farlig å ta en skjøteledning ut eller til et annet rom. Hvorfor er det mer brannfarlig enn å ha en skjøteledning på et rom til data/høytaler/tv osvosv som alle har? Jeg driter i den forsikringsgreia, jeg vil bare ha svar på om det faktisk er farlig. Det står ingenting om det på nettet når jeg søker. "Det bare er sånn"-svar er jeg ikke ute etter. Anonymkode: d43d5...cf8 Ja, det ER farlig å gjøre det på den måten du ønsker! Derfor skal du heller ikke gjøre det. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #13 Skrevet 3. mars 2018 Det at skjøteledninger topper brannstatistikker er ikke nok svar? At det er ulovlig og gir avkorting på forsikringer, det er i ditt hode bare noe som noen har funnet på for å gjøre ting vanskelig? Brannvesen kaller det for brannfeller for moro skyld? Utenom oppvarming/varmtvann er kjøleskap og fryser det som trekker mest strøm i huset. Anonymkode: 3b460...7cc
Belima Skrevet 3. mars 2018 #14 Skrevet 3. mars 2018 Vet at noen hadde gravd ned en skjøteledning fra en låve til et bryggerhus. De visste det ikke var lov, men det gikk bra så lenge de eide gården. Her er en liste over hvor mye strøm de forskjellige duppeduttene i heimen bruker: https://www.nte.no/index.php/en/blogg/privat/hvor-mye-strom-bruker-apparatene-dine 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #15 Skrevet 3. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier jo at jeg vet det ikke er lov og at forsikringsselskapet ikke liker det. Spørsmålet mitt er om det faktisk er en reell brannfare? Jeg kjenner ingen som ikke bruker skjøteledninger, og jeg kjenner ingen som har hatt brann. Det finnes riktignok en del om brannfaren ved skjøteledning i skjøteledning på nettet, men ingen ting om én skjøteledning og hvorfor det er farlig å trekke denne ut eller til et annet rom hvor den ikke blir brukt til å dra mye strøm. TS Anonymkode: d43d5...cf8 Hkelpe meg, gjør du deg dum eller er du dum? Tror du virkelig at å opptre grovt uaktsomt er ufarlig? Noen kjører med promille, andre kjører på rødt lys, noen ganger har de flaks, blir ikke tatt og gjør ingen skade. Å trekke skjøteledning mellom to hus, og i tillegg utendørs, 24/7 er livsfarlig! Var det forståelig for deg? Anonymkode: 58b0e...da2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #16 Skrevet 3. mars 2018 Har du utestikk TS? Vil selvsagt ikke anbefale det, men kan opplyse om at en tidligere nabo hadde kjøleskap på terrassen som stod ute både vinter og sommer. Kjøleskapet stod under tak og det ble brukt skjøteledning (10-15 m?) fra utestikket til huset. Anonymkode: 9c552...723
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #17 Skrevet 3. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du utestikk TS? Vil selvsagt ikke anbefale det, men kan opplyse om at en tidligere nabo hadde kjøleskap på terrassen som stod ute både vinter og sommer. Kjøleskapet stod under tak og det ble brukt skjøteledning (10-15 m?) fra utestikket til huset. Anonymkode: 9c552...723 Glemte å si at dette stod sånn ihvertfall i 5-7 år. Fungerte godt helt til kjøleskapet daua. Men så skal det sies at kjøleskapet var gammelt allerede da det ble satt ut (og byttet ut med nytt pga oppussing med nytt kjøkken). Anonymkode: 9c552...723
dillyduzit Skrevet 3. mars 2018 #18 Skrevet 3. mars 2018 1) Skjøteledning som skal brukes på ting som trekker mye strøm f.eks fryser, kjøleskap og varmeapparater kan fort få varmegang fordi ledningene inne i en skjøteledning er ikke like beskyttet som i f.eks en stikkontakt (og ledningene bak der) 2) Nå glemte jeg helt hva jeg skulle skrive her. Kommer tilbake om det skulle poppe opp. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #19 Skrevet 3. mars 2018 http://www.elsikkerhetsportalen.no/privat/se-også/Vanlige spørsmål om bruk av elektrisk utstyr Anonymkode: 58b0e...da2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #20 Skrevet 3. mars 2018 Ja, det er en reell brannfare da skjøteledning ikke er ment til bruk på hvitevarer! Anonymkode: 02421...88c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå