AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Dere med kulde astma, hva gjør dere nå som det er så kaldt? Jeg bruker astma medisin hver dag, var ute en tur i dag, og nå 7 timer etterpå, sliter jeg fortsatt med å puste, og hoster mye. Tar astma medisin både før jeg går ut, og når jeg kommer inn igjen. Går da gjerne forkjøla og hoster mye i noen dager etterpå, føler meg skikkelig dårlig. Lurer på om andre sliter, og om dere har noen tips? Det er første vinteren jeg har slitt så mye. Anonymkode: dec32...f17
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere med kulde astma, hva gjør dere nå som det er så kaldt? Jeg bruker astma medisin hver dag, var ute en tur i dag, og nå 7 timer etterpå, sliter jeg fortsatt med å puste, og hoster mye. Tar astma medisin både før jeg går ut, og når jeg kommer inn igjen. Går da gjerne forkjøla og hoster mye i noen dager etterpå, føler meg skikkelig dårlig. Lurer på om andre sliter, og om dere har noen tips? Det er første vinteren jeg har slitt så mye. Anonymkode: dec32...f17 Astma er kroniske plager i nedre luftveier. Du kan sammenligne det med solbrent hud. De fleste med lungesykdom blir dårligere i luftveiene når dte blir minusgrader. Derfor finnes det Jonasmasker hos naaf.no. Men disse koster en del. Det fungerer like godt med en vanlig hals eller et skjerf knyttet over nese og munn, og at man ikke er ute mer enn strengt nødvendig i minusgrader. Ulempen med å ikke bry seg eller ta hensyn til sin astma er at man ender opp med bronkitt eller lungebetennelse eller i verste fall en forverring av astmasykdommen som ikke går bort når kulden er over. Anonymkode: f0b5e...c76 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 Merker kulda på astmaen jeg også. Jeg bruker ullbuff over nese og munn når jeg er ute. Den varmer opp lufta ganske mye og hjelper betydelig. Anonymkode: 76313...e47
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 TS. her. Jeg bruker skjerf. Og det har funket fint før. Men i år er jeg hardere rammet. Så må vel kjøpe en sånn maske. Anonymkode: dec32...f17
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS. her. Jeg bruker skjerf. Og det har funket fint før. Men i år er jeg hardere rammet. Så må vel kjøpe en sånn maske. Anonymkode: dec32...f17 Er du mer plaget i år så kan det skyldes både forverring av sykdommen din eller at det i år de fleste steder er mye kaldere enn på lenge, særlig nå. Jonasmasker er ikke bare bare i bruk. Bruker du de over litt tid så blir det veldig vått og fuktig inni masken på grunn av naturlig fukt i utpusten vår. Maskene har ingenting som suger opp overflødig fukt. Anonymkode: f0b5e...c76
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #7 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har store problemer med astma denne vinteren, jeg har kuldeastma! Er også hardere rammet denne vinteren, men har lest at dette er den verste vinteren på 10 år, så kanskje ikke rart. Mitt beste tips er å alltid ha noe foran munnen når du er ute, f.eks en "buff" eller skjerf. Bruker du kun korttidsvirkende medisin (eks. Ventoline) kanskje du burde begynne med langtidsvirkende også (eks. Flutide). Anonymkode: f89c9...bea
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #8 Skrevet 3. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har store problemer med astma denne vinteren, jeg har kuldeastma! Er også hardere rammet denne vinteren, men har lest at dette er den verste vinteren på 10 år, så kanskje ikke rart. Mitt beste tips er å alltid ha noe foran munnen når du er ute, f.eks en "buff" eller skjerf. Bruker du kun korttidsvirkende medisin (eks. Ventoline) kanskje du burde begynne med langtidsvirkende også (eks. Flutide). Anonymkode: f89c9...bea Tror vi helelr skal su snakk med lege om medisineringen er optimal og la legen avgjøre en medisinendring? Å ta astma kontroll test er også lurt. Anonymkode: f0b5e...c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå