AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Samboer er innkalt som vitne i en rettssak. Han for tiden er hjemme med babyen på 11 måneder. Har mor (altså jeg) da krav på fri fra jobb så hun kan ta seg av babyen mens far er i retten? Kompenserer retten da for mistet arbeidsinntekt for mor, selv om far er den som er innkalt? (Sto i brosjyren som fulgte med at far ville fått kompensasjon dersom han måtte tatt fri fra jobb, men sto merkelig nok ingenting om kompensasjon for partner ved eventuelle foreldrepermisjoner ) Anonymkode: 0a5ad...94e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Samboer er innkalt som vitne i en rettssak. Han for tiden er hjemme med babyen på 11 måneder. Har mor (altså jeg) da krav på fri fra jobb så hun kan ta seg av babyen mens far er i retten? Kompenserer retten da for mistet arbeidsinntekt for mor, selv om far er den som er innkalt? (Sto i brosjyren som fulgte med at far ville fått kompensasjon dersom han måtte tatt fri fra jobb, men sto merkelig nok ingenting om kompensasjon for partner ved eventuelle foreldrepermisjoner ) Anonymkode: 0a5ad...94e Ring domstolen han er innkalt til å vitne i. Jeg betviler at han får noen kompensasjon. (Han må ringe selv, du får ingen info.) Alternativt ringer han stevnekontoret til politiet eller den advokaten som har stevnet han. Forskjellig om det er straffesak eller annen sak. Anonymkode: e5a72...539
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Du vil ikke få noe kompensasjon fra retten nei, men arbeidsgiveren din gir deg helt sikkert fri i det minste, når du legger frem situasjonen for han/hun. Anonymkode: 5e04e...e57 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring domstolen han er innkalt til å vitne i. Jeg betviler at han får noen kompensasjon. (Han må ringe selv, du får ingen info.) Alternativt ringer han stevnekontoret til politiet eller den advokaten som har stevnet han. Forskjellig om det er straffesak eller annen sak. Anonymkode: e5a72...539 Er innkalt som vitne i en straffesak (visste ikke at det var noe forskjell der). Sto et telefonnummer på arket ja, jeg får få han til å ringe... Anonymkode: 0a5ad...94e
A4-livet Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Kan hende han får fritak. Det fikk jeg en gang da jeg dro på ferie den dagen jeg skulle vitne. De brukte politiforklaringen min i stedet. Har også fått fritak som meddommer flere ganger pga permisjon med baby. Endret 1. mars 2018 av A4-livet
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke få noe kompensasjon fra retten nei, men arbeidsgiveren din gir deg helt sikkert fri i det minste, når du legger frem situasjonen for han/hun. Anonymkode: 5e04e...e57 Var redd for det. Ja jeg får nok fri, tror ikke det er noe problem. Men synes det blir litt feil prinsippmessig at vi skal straffes økonomisk fordi situasjonen ikke er helt A4. Hadde han vært på jobb ville han blitt kompensert. Anonymkode: 0a5ad...94e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, A4-livet skrev: Kan hende han får fritak. Det fikk jeg en gang da jeg dro på ferie den dagen jeg skulle vitne. De brukte politiforklaringen min i stedet. Har også fått fritak som meddommer flere ganger pga permisjon med baby. Takk! Det skal jeg tipse han om at hvertfall må forhøre seg om! Anonymkode: 0a5ad...94e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var redd for det. Ja jeg får nok fri, tror ikke det er noe problem. Men synes det blir litt feil prinsippmessig at vi skal straffes økonomisk fordi situasjonen ikke er helt A4. Hadde han vært på jobb ville han blitt kompensert. Anonymkode: 0a5ad...94e Det er mye som prinsippielt innen for domstolen. Noe det kan være greit å få erfaring med. Han må ringe ringe politiets stevnekontor. Å få fritak når det er en straffesak, og han er stevnet så blir han hentet av politiet om han ikke møter. Folk har til og med blitt fengslet fordi de har prøvd å unndra seg vitneplikt. Anonymkode: e5a72...539
Eneri Skrevet 3. mars 2018 #9 Skrevet 3. mars 2018 Men kan ikke mannen din få kompensert en dagslønn selv om han er i lønnet omsorgspermisjon? Da vil jo det kunne dekke opp for din ulønnede fridag?
Olaug Olsen Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 På 1.3.2018 den 20.41, AnonymBruker skrev: Samboer er innkalt som vitne i en rettssak. Han for tiden er hjemme med babyen på 11 måneder. Har mor (altså jeg) da krav på fri fra jobb så hun kan ta seg av babyen mens far er i retten? Kompenserer retten da for mistet arbeidsinntekt for mor, selv om far er den som er innkalt? (Sto i brosjyren som fulgte med at far ville fått kompensasjon dersom han måtte tatt fri fra jobb, men sto merkelig nok ingenting om kompensasjon for partner ved eventuelle foreldrepermisjoner ) Anonymkode: 0a5ad...94e Jeg vil tro at mor kan være hjemme med barnet, og lage en avtale som handler om eksempelvis en velferdspermisjon eller fravær som skyldes fravær av barnevakt. Der er paragrafer for dette i bedriftenes fraværsreglement, og dette er en enkel sak å ordne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå