AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Hei. Jeg har noen spørsmål angående pasientreiser som jeg håper noen kan hjelpe meg å besvare. Jeg har hatt kontakt med pasientreiser 2 ganger, og fått til dels motstridene svar. Lurer på om noen her inne har vært borti det samme og kan si hva som er riktig. Jeg reiser til behandling ukentlig og får behandling på et annet sykehus. Reiselengden min er på ca 540 km. Første gang jeg tok kontakt med pasientreiser fikk jeg beskjed om at jeg hadde rett til taxi fra hjemstedet mitt og til flyplass, og fra flyplass og til behandlingssted. Andre gangen fikk jeg beskjed om at jeg kun fikk dekket en standardsats, uansett transportmiddel, fordi reisen var under 300 km. Og at jeg heller ikke fikk dekket parkering på flyplass. Reiselengden min er jo på 540 km, altså langt over 300 km. Det er jo den totale reiselengden de må ta hensyn til? Det sier seg vel selv at jeg ikke kan fly til flyplass og kjøre privatbil fra flyplass og til behandlingssted. Det andre spørsmålet jeg har er hvor jeg skal fylle inn fly i søknaden om refusjon. Det står bare en rubrikk for parkering, ferge, båtbillett eller piggdekkavgift. Ingen rubrikk hvor jeg skal fylle inn pris på flybillett. hvordan gjør jeg det da? Anonymkode: fb45f...594
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har noen spørsmål angående pasientreiser som jeg håper noen kan hjelpe meg å besvare. Jeg har hatt kontakt med pasientreiser 2 ganger, og fått til dels motstridene svar. Lurer på om noen her inne har vært borti det samme og kan si hva som er riktig. Jeg reiser til behandling ukentlig og får behandling på et annet sykehus. Reiselengden min er på ca 540 km. Første gang jeg tok kontakt med pasientreiser fikk jeg beskjed om at jeg hadde rett til taxi fra hjemstedet mitt og til flyplass, og fra flyplass og til behandlingssted. Andre gangen fikk jeg beskjed om at jeg kun fikk dekket en standardsats, uansett transportmiddel, fordi reisen var under 300 km. Og at jeg heller ikke fikk dekket parkering på flyplass. Reiselengden min er jo på 540 km, altså langt over 300 km. Det er jo den totale reiselengden de må ta hensyn til? Det sier seg vel selv at jeg ikke kan fly til flyplass og kjøre privatbil fra flyplass og til behandlingssted. Det andre spørsmålet jeg har er hvor jeg skal fylle inn fly i søknaden om refusjon. Det står bare en rubrikk for parkering, ferge, båtbillett eller piggdekkavgift. Ingen rubrikk hvor jeg skal fylle inn pris på flybillett. hvordan gjør jeg det da? Anonymkode: fb45f...594 Det enkleste du gjør er å få pasientreiser til å bestille fly til deg, tur/retur. Du skal betale en egenandel for hver pasientreise, enten du reiser med taxi hjemmefra og til sykehuset, eller må reise med bil, tog, fly, buss og taxi. Altså kr. 151 (?) Hver vei i egenandel på alle utgifter. I tillegg skal du ha kostgodtgjørelse dersom reisean er lengre enn 12 timers varighet hjemmefra og til du er hjemme igjen. (Tar forbehold om at tallene mine er korrekte, jeg tar det på husken uten å undersøke.) Jeg er ikke sikker på om der er endringer i forskriften og loven om pasientreiser eller om de bare gjorde en forenkling av måten man søkte om refusjon på. Dersom du ikke klarer selv å google deg frem til loven og forskriften og forstår disse, så anbefales du å kontakte pasient og brukerombudet der du bor. Det er og forskjell på om de reiser til et annet sykehus fordi du velger fritt sykehusvalg. Da er reisepengene/egenandelene høyere, enn når du ikke har valgt et annet sykehus selv. Håper dette bar til hjelp. Anonymkode: f1297...3be
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det enkleste du gjør er å få pasientreiser til å bestille fly til deg, tur/retur. Du skal betale en egenandel for hver pasientreise, enten du reiser med taxi hjemmefra og til sykehuset, eller må reise med bil, tog, fly, buss og taxi. Altså kr. 151 (?) Hver vei i egenandel på alle utgifter. I tillegg skal du ha kostgodtgjørelse dersom reisean er lengre enn 12 timers varighet hjemmefra og til du er hjemme igjen. (Tar forbehold om at tallene mine er korrekte, jeg tar det på husken uten å undersøke.) Jeg er ikke sikker på om der er endringer i forskriften og loven om pasientreiser eller om de bare gjorde en forenkling av måten man søkte om refusjon på. Dersom du ikke klarer selv å google deg frem til loven og forskriften og forstår disse, så anbefales du å kontakte pasient og brukerombudet der du bor. Det er og forskjell på om de reiser til et annet sykehus fordi du velger fritt sykehusvalg. Da er reisepengene/egenandelene høyere, enn når du ikke har valgt et annet sykehus selv. Håper dette bar til hjelp. Anonymkode: f1297...3be Jeg ble oppringt fra sykehus jeg er på behandling hos på ettermiddagen, med beskjed om å komme aller helst samme dag. Reiste med første fly morgenen etter. Pasientreiser opplyser at de må få beskjed senest 13.00 dagen før avreise. Så derfor kunne jeg ikke benytte meg av det tilbudet, og har måttet dekke alt selv. Derfor er det eneste riktige i denne situasjonen at jeg burde få dekket de faktiske beløpene. Har ikke benyttet meg av fritt sykehusvalg, sykehuset jeg er hos er eneste i Norge som tilbyr behandlingen jeg får. Dette har jeg fått erklæring på fra behandlende lege. Forskriftene skildrer ikke godt nok til at jeg kan tolke det for min situasjon. Jeg har nå sendt inn elektronisk søknad, og det var veldig mange ting som er relevant som ikke ble etterspurt. Jeg får se hvordan det går med søknaden og så eventuelt ta kontakt med pasient- og brukerombudet som du foreslår. Anonymkode: fb45f...594
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble oppringt fra sykehus jeg er på behandling hos på ettermiddagen, med beskjed om å komme aller helst samme dag. Reiste med første fly morgenen etter. Pasientreiser opplyser at de må få beskjed senest 13.00 dagen før avreise. Så derfor kunne jeg ikke benytte meg av det tilbudet, og har måttet dekke alt selv. Derfor er det eneste riktige i denne situasjonen at jeg burde få dekket de faktiske beløpene. Har ikke benyttet meg av fritt sykehusvalg, sykehuset jeg er hos er eneste i Norge som tilbyr behandlingen jeg får. Dette har jeg fått erklæring på fra behandlende lege. Forskriftene skildrer ikke godt nok til at jeg kan tolke det for min situasjon. Jeg har nå sendt inn elektronisk søknad, og det var veldig mange ting som er relevant som ikke ble etterspurt. Jeg får se hvordan det går med søknaden og så eventuelt ta kontakt med pasient- og brukerombudet som du foreslår. Anonymkode: fb45f...594 Da mener jeg helt klart at du skal ha dekket alt, minus egenandelene tur retur. Det fikk vi dekket da vi måtte reise til annet sykehus for en tid tilbake. ,en da fikk jeg drosjerekvisasjoner fra fastlegen. Men det hadde du neppe hatt tid til her. Anonymkode: f1297...3be
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 Egenandelene får du og dekket om du har frikort. Anonymkode: 74669...919
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå