Gå til innhold

Bygge muskler raskest mulig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vært undervektig nesten hele livet mitt, og trent mest cardio. Har ikke hatt så mye apetitt heller så er ikke det at jeg har prøvd å være tynnest mulig, det har bare blitt sånn. 

Nå føler jeg meg ganske ferdig med det, og trenger litt muskler da jeg ser at det har begynt å disse litt her og der. Føler også behovet for å bli sterkere. 

Har begynt å spise mer, spiser egg, fiskekaker, og havregrøt til vanlig. Men jeg får så mye motstridende tips angående treningen!

Skal jeg trene med tyngst mulig vekter og få repetisjoner, eller mindre tunge vekter og mange repetisjoner for å bygge muskler fortest mulig? Kjenner jeg blir mest "utmattet" i musklene av flere repetisjoner (10-15).

Hvor ofte burde jeg trene? Er det viktig med hviledag og burde jeg kutte ut cardio på mølla?

Setter stor pris på svar!:hug:

Anonymkode: a37e2...4ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tren tungt på baseøvelsene 2-6 rep, og litt lettere vekter på isolasjonsøvelser og småøvelser 6-12 rep. 

Kardio er sunt og bra for kroppen, så ville ikke kuttet det helt, men pass på å spis enda mer da du trener intervaller. 

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Anonymkode: f67ff...db3

AnonymBruker
Skrevet

Viktig med hviledag sånn at kroppen får henta seg inn igjen.

Anonymkode: a1a5b...e19

Gjest Minesveiper
Skrevet

Hadde vært fint å vite om du er mann eller kvinne. 

Skrevet
4 minutter siden, Minesveiper skrev:

Hadde vært fint å vite om du er mann eller kvinne. 

Jeg syner din forespørsel om kjønn, og høyner med at det sikkert også er lurt å fortelle alder og utgangspunkt (høyde og vekt).

Gjest Minesveiper
Skrevet
1 minutt siden, Horge said:

Jeg syner din forespørsel om kjønn, og høyner med at det sikkert også er lurt å fortelle alder og utgangspunkt (høyde og vekt).

Skal ikke slenge på bmi og hele pakka når vi først er i gang? :fnise:

Skrevet
Akkurat nå, Minesveiper skrev:

Skal ikke slenge på bmi og hele pakka når vi først er i gang? :fnise:

Ja, hvis vi får høyde og vekt så har vi jo bmi. =)

Usikker på hva som er resten av pakka, men i den klassiske 'asl' er det i så fall bare navn på treningssenteret vi mangler.

<hjertesukk>
Jeg slutter aldri å bli forbauset over alle som stiller spørsmål, og samtidig utelater helt avgjørende informasjon.
</hjertesukk>>

Gjest Minesveiper
Skrevet
41 minutter siden, Horge said:

Ja, hvis vi får høyde og vekt så har vi jo bmi. =)

Usikker på hva som er resten av pakka, men i den klassiske 'asl' er det i så fall bare navn på treningssenteret vi mangler.

<hjertesukk>
Jeg slutter aldri å bli forbauset over alle som stiller spørsmål, og samtidig utelater helt avgjørende informasjon.
</hjertesukk>>

Meh, alle er nybegynnere år det kommer til å løfte frivekter på et tidspunkt. Helt greit det. 

Grunnen til at jeg spør om du er mann eller kvinne ts, er fordi det er veldig vanlig at menn og kvinner trener annerledes og følger ulike program. Kan liksom ikke gi deg råd om å bygge muskler som en mann, om du er en kvinne.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Minesveiper skrev:

Meh, alle er nybegynnere år det kommer til å løfte frivekter på et tidspunkt. Helt greit det. 

Grunnen til at jeg spør om du er mann eller kvinne ts, er fordi det er veldig vanlig at menn og kvinner trener annerledes og følger ulike program. Kan liksom ikke gi deg råd om å bygge muskler som en mann, om du er en kvinne.

Hvorfor skal menn og kvinner trene annerledes og følge ulike programmer? Jeg vil gjerne vite hvorfor du mener det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne, 28 år.

1.60 høy og er ca 47kg! 😊

Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal menn og kvinner trene annerledes og følge ulike programmer? Jeg vil gjerne vite hvorfor du mener det. 

Det kommer egentlig an på hva man ønsker å oppnå. De fleste menn kjører et push/pull/legg opplegg. Kvinner som driver med frivekter og fitness for eksempel kjører ofte to dager på overkropp, og tre dager på underkroppen (lower body) i uken. Det er en del variasjon i hvordan folk trener altså, men sånn generelt så har menn et større fokus på overkropp og armer sammenlignet med kvinner. Kvinner har større fokus på underkroppen. 

Endret av Minesveiper
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Siden du ikke har løftet vekter før ts er du på det stadiet hvor så og si alt du gjør av vektløftning vil føre til at musklene dine vokser. Når jeg begynte å trene ble jeg anbefalt "fullkroppstrening". Da gjør man alle baseøvelse på en dag, dvs benkpress, knebøy eller benpress på maskin, markløft, militærpress og så la jeg inn nedtrekk for ryggen. Siden det er en ganske tung treningsøkt hadde jeg bare 3 treninger i uken hvor jeg hadde pause en dag i mellom hver økt. Litt av tanken bak å gjøre dette i begynnelsen er å få inn teknikken når det kommer til baseøvelsene. Jeg er 1.90 høy og veide 60 kg når jeg begynte å trene så jeg var ganske svak. For meg gikk det fint å gjøre dette. Ser ikke hvorfor du ikke skal kunne gjøre det samme. Hvis jeg var deg ville jeg bestilt time hos personlig trener, og eller fått en venn som har peiling til å vise hvordan øvelsene skal gjøres. Man kan fort ende opp med å skade seg om man gjør øvelsene feil. Ellers er det veldig mange gode youtube kanaler som viser hvordan man gjøre ulike øvelser. Ville også sjekket ut HIT trening, det er ganske mange damer som benytter seg av den formen for trening. 

Etter 2-3 uker gikk jeg over til push/pull/legg, og så har jeg endret på programmet mitt alt ettersom hvilken muskelgruppe jeg føler jeg har trengt å trene mer. Jeg ville ha ligget rundt 8 repetisjoner om jeg var deg, og etter 2-3 uker med fullkropsstrening ville jeg gått over til en eller annen variasjon av 2-3 dager underkropp, og 2 dager overkropp. Det er ganske mange damer som er redd for at de skal bli store om de løfter vekter, men dette kan man enkelt kontrollere ved å la være å trene muskelgruppene man ikke ønsker å vokse, eventuelt trene dem, men ikke ha mye vekt på.

Siden du skal bygge muskler er det ikke dumt å ligge 200-300 kcal i overskudd. Du må nesten finne ut hvor mye i overskudd du burde ligge selv for det er noe individuelt. 

Endret av Minesveiper
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Minesveiper skrev:

Siden du ikke har løftet vekter før ts er du på det stadiet hvor så og si alt du gjør av vektløftning vil føre til at musklene dine vokser. Når jeg begynte å trene ble jeg anbefalt "fullkroppstrening". Da gjør man alle baseøvelse på en dag, dvs benkpress, knebøy eller benpress på maskin, markløft, militærpress og så la jeg inn nedtrekk for ryggen. Siden det er en ganske tung treningsøkt hadde jeg bare 3 treninger i uken hvor jeg hadde pause en dag i mellom hver økt. Litt av tanken bak å gjøre dette i begynnelsen er å få inn teknikken når det kommer til baseøvelsene. Jeg er 1.90 høy og veide 60 kg når jeg begynte å trene så jeg var ganske svak. For meg gikk det fint å gjøre dette. Ser ikke hvorfor du ikke skal kunne gjøre det samme. Hvis jeg var deg ville jeg bestilt time hos personlig trener, og eller fått en venn som har peiling til å vise hvordan øvelsene skal gjøres. Man kan fort ende opp med å skade seg om man gjør øvelsene feil. Ellers er det veldig mange gode youtube kanaler som viser hvordan man gjøre ulike øvelser. Ville også sjekket ut HIT trening, det er ganske mange damer som benytter seg av den formen for trening. 

Etter 2-3 uker gikk jeg over til push/pull/legg, og så har jeg endret på programmet mitt alt ettersom hvilken muskelgruppe jeg føler jeg har trengt å trene mer. Jeg ville ha ligget rundt 8 repetisjoner om jeg var deg, og etter 2-3 uker med fullkropsstrening ville jeg gått over til en eller annen variasjon av 2-3 dager underkropp, og 2 dager overkropp. Det er ganske mange damer som er redd for at de skal bli store om de løfter vekter, men dette kan man enkelt kontrollere ved å la være å trene muskelgruppene man ikke ønsker å vokse, eventuelt trene dem, men ikke ha mye vekt på.

Siden du skal bygge muskler er det ikke dumt å ligge 200-300 kcal i overskudd. Du må nesten finne ut hvor mye i overskudd du burde ligge selv for det er noe individuelt. 

Okei!

Tusen takk for så langt og utfyllende svar! Skal gjøre som du sier og starte med baseøvelsene og ta hele kroppen per økt i noen uker. Sikkert veldig lurt i forhold til å gradvis gjøre kroppen sterkere og få litt kjernemuskulatur for å unngå skader ja! 

Skjønner ikke at damer er redd for å bli muskuløse.. jeg vil ha alle musklene jeg kan få, takk! Lei av å være sped og svak. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjører en variasjon av høyrep og lavrep. Altså i uke 1 kjører jeg 10 rep på hver øvelse (og dropsett, så mange av øvelsene blir 20 rep 10 på vekta jeg tar og 10 på halvparten av vekta) og i uke 2 kjører jeg 5 rep på hver øvelse. 3 eller 4 sett, spørs på muskelgruppe. Mitt opplegg er lagt opp til meg, min kropp og mine mål. Er såpass heldig at samboeren er pt og treningskonsult. Han mener man bør kjøre både høy og lavrep. Selv har jeg aldri hatt bedre resultater. 

Har 2 beindager, en til bryst, en til rygg og en til armer/skuldre, men det er ikke nødvendig enda for din del. Begynn enten med helkropp eller en splitt på 1-2 beinøkter og 2 overkroppsøkter i uka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...