Gjest Seleena Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 Har ei oppgåve der eg skal drøfte kva folk ler av i dag. (På tv, i vennegjengen, standup, sex, rompehumor, tabbar. blabla) Så kva ler du av? Og finst det ei grense for kva eins kal spøke med i dag?
Arwen Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Ker av mye jeg, men har litt trøbbel med Jackass og de som enda verre er, der tråkker de over min grense.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #4 Skrevet 14. februar 2005 Jeg liker heller ikke Jackass, blir for teit i mine øyne. Bæsj, tiss og promp-humor. Ikke gøy å lure folk heller, når det gjelder alvorlige ting.
Gjest Valhalla Skrevet 14. februar 2005 #5 Skrevet 14. februar 2005 Tabuer som ikke er morsomt. Pedofili, gjøre narr av nylig døde personer, kommer ikke på mer i farten.
Arwen Skrevet 14. februar 2005 #6 Skrevet 14. februar 2005 Kvifor gjer dei det? Fordi å skade seg selv for å få folk til å le er forferdelig. Alle som lager tv bør tenke på at det man lager påvirker og da spesiellt reality. Jeg blir rystet av å se på det, og sur når B ikke hører og slår av.
Arkana Skrevet 14. februar 2005 #7 Skrevet 14. februar 2005 Noen på kullet mitt (studerer psykologi) hadde prosjekt om humor i fjor. De fant ut noe sånt som at folk ler av tabuer og når grensene blir tøyet. Menn har behov for et godt poeng i en sketsj for å le, mens kvinner er opptatt av komikeren selv. De færreste ler av ekkel humor (tiss, bæsj, spy o.l.).
Hu i Svingen Skrevet 14. februar 2005 #8 Skrevet 14. februar 2005 Jeg mener man kan spøke med nesten alt! Noen unntak for meg er incest, barnemishandling og liknende ting. Vold er heller ikke morsomt. Når det gjelder andre ting det er tabu å spøke med, synes jeg det er verdt å huske på at galgenhumor / svart humor ikke nødvendigvis er ondt. Vitser om katastrofer, ulykker og sykdom er greit, så lenge det ikke går på person. Slik humor man sier "nei, huff" til, og så må man le litt. Jeg synes det nesten er nødvendig med visse slike vitser, fordi det er så utrolig mye grusomt som skjer rundt om kring, og humoren er med på å ta brodden av ting som går inn på oss alle. Kriteriet for at det skal være OK er for min del at det er noenlunde "uskyldig", og at avsender ikke faktisk mener vondt om dem det vitses med. OJ i Torsdagsklubben er et godt eksempel - man må forstå ironi for å forstå at det ikke er alvorlig ment. Hadde det vært det hadde det selvsagt ikke vært morsomt.
Gjest kenneth Skrevet 14. februar 2005 #9 Skrevet 14. februar 2005 OJ i Torsdagsklubben er et godt eksempel - man må forstå ironi for å forstå at det ikke er alvorlig ment. Hadde det vært det hadde det selvsagt ikke vært morsomt. Argumentet med at man "ikke forstår humoren" (og/eller ironien) er i mange tilfeller syltynt. Jeg må medgi å ha humret mang en gang av OJ, men han har også gått over streken mange ganger. Da tenker jeg primært på Mandags/Torsdagsklubben. Hvorvidt det er alvorlig ment eller ikke, skulle vel være totalt irrelevant??? Jeg har store problemer med å forstå hvordan det argumentet kan legitimere å rakke ned på folk. Når man drar inn Arve Opsahl's amputerte ben og den slags, er eksempelvis følgende 2 ord adekvate: patetisk lavmål. (Det er flere eksempler på overtramp, men dette var det jeg kom på i farten). Det er ikke så lett å være morsom på kommando. Det krever faktisk en god dose kreativitet. Og hvis det butter på den evnen, kan man alltids ty til noen "dirty tricks", som primært appellerer til et snydens publikum på Smuget, eller folk i sofaen som mangler noen viktige menneskelige egenskaper.
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2005 #10 Skrevet 14. februar 2005 Grove meldinger på mobilen og tiss og bæsj humor har jeg vokst ifra...Vet ikke helt hva som er gøy jeg..Kna ikke komme på noe i farta. Seinfelt da..ganske gøy...
Hu i Svingen Skrevet 14. februar 2005 #11 Skrevet 14. februar 2005 Argumentet med at man "ikke forstår humoren" (og/eller ironien) er i mange tilfeller syltynt. Jeg må medgi å ha humret mang en gang av OJ, men han har også gått over streken mange ganger. Da tenker jeg primært på Mandags/Torsdagsklubben. Hvorvidt det er alvorlig ment eller ikke, skulle vel være totalt irrelevant??? Jeg har store problemer med å forstå hvordan det argumentet kan legitimere å rakke ned på folk. Når man drar inn Arve Opsahl's amputerte ben og den slags, er eksempelvis følgende 2 ord adekvate: patetisk lavmål. (Det er flere eksempler på overtramp, men dette var det jeg kom på i farten). Det er ikke så lett å være morsom på kommando. Det krever faktisk en god dose kreativitet. Og hvis det butter på den evnen, kan man alltids ty til noen "dirty tricks", som primært appellerer til et snydens publikum på Smuget, eller folk i sofaen som mangler noen viktige menneskelige egenskaper. Da mangler jeg helt klart noen viktige menneskelige egenskaper, siden det i høyeste grad apellerer til meg. OJ's taler handler egentlig om alt annet enn å gjøre narr av folk. Han setter viktige saker på dagsorden, og ofrer seg selv til hundene i prosessen. Forstå det den som kan
Donnie Darko Skrevet 14. februar 2005 #12 Skrevet 14. februar 2005 Da mangler jeg helt klart noen viktige menneskelige egenskaper. godt vi er to ihvertfall.. :-)
Gjest kenneth Skrevet 15. februar 2005 #13 Skrevet 15. februar 2005 Da mangler jeg helt klart noen viktige menneskelige egenskaper, siden det i høyeste grad apellerer til meg. OJ's taler handler egentlig om alt annet enn å gjøre narr av folk. Han setter viktige saker på dagsorden, og ofrer seg selv til hundene i prosessen. Forstå det den som kan Hmmm. Føler bare for en liten presisering. Jeg humrer også av talene hans, så lenge han holder seg noenlunde på matta. Jeg er fullstendig klar over mannens intellektuelle potensiale. Han er imponerende velartikulert og har mange sylskarpe poenger. Det jeg sikter til, er de enkelttilfellene hvor han vitterlig går over streken. (Jeg er glad i humor, men selger ikke sjela mi for et par billige poeng fra hofta). Hvis man er "ihuga OJ-fan" er det vel kanskje lett å avfeie hans overtramp med å si at det er humor på et høyt nivå, eller at folk ikke forstår humoren. Det kan godt være det er noen poenger jeg ikke skjønner, men erklærte genier bør være i stand til å fremme sitt budskap uten å dra "uskyldige" og intetanende mennesker inn i sitt forsøk på å underholde de av oss som vitterlig har veldig lite å gjøre på en torsdags kveld. Forøvrig gapskratter jeg av Satan-karakteren og Bjarne(?).
Gjest Moonshadow Skrevet 15. februar 2005 #14 Skrevet 15. februar 2005 Ler av mye.. Digger jackass ogsånt.. Men jeg ler ikke om av reklamer som den gullfisken hadde en gang, der de parodierte sparebanken sin, var om heroin. Sikkert morro, men den traff vel ett sårt punkt hos meg. Ler heller ikke når folk gjør dyr noe..
Hu i Svingen Skrevet 15. februar 2005 #15 Skrevet 15. februar 2005 Hmmm. Føler bare for en liten presisering. Jeg humrer også av talene hans, så lenge han holder seg noenlunde på matta. Jeg er fullstendig klar over mannens intellektuelle potensiale. Han er imponerende velartikulert og har mange sylskarpe poenger. Det jeg sikter til, er de enkelttilfellene hvor han vitterlig går over streken. (Jeg er glad i humor, men selger ikke sjela mi for et par billige poeng fra hofta). Hvis man er "ihuga OJ-fan" er det vel kanskje lett å avfeie hans overtramp med å si at det er humor på et høyt nivå, eller at folk ikke forstår humoren. Det kan godt være det er noen poenger jeg ikke skjønner, men erklærte genier bør være i stand til å fremme sitt budskap uten å dra "uskyldige" og intetanende mennesker inn i sitt forsøk på å underholde de av oss som vitterlig har veldig lite å gjøre på en torsdags kveld. Forøvrig gapskratter jeg av Satan-karakteren og Bjarne(?). At jeg bruker OJ som eksempel gjør meg vel ikke til noen ihuga fan, men jeg mener likevel at ja, jeg tror du går glipp av noen poenger. Og at man bruker "uskyldige" for å fremme disse poengene har jeg heller ingen problemer med, det fremgår av mitt første innlegg. Selv der dette gjøres er det med en brodd av ironi. Det er ikke enkeltpersonene som henges ut, de brukes som illustrasjoner. Forstå det den som kan. Mne nå var som sagt dette med OJ kun et eksempel, det var vel ikke det vi skulle diskutere?
Gjest kenneth Skrevet 15. februar 2005 #17 Skrevet 15. februar 2005 (...)At jeg bruker OJ som eksempel gjør meg vel ikke til noen ihuga fan' date=' men jeg mener likevel at ja, jeg tror du går glipp av noen poenger. [/quote'] Så, mitt "humane engasjement" gjør altså at jeg misser poenget? Selv om det godt kan være tilfelle, ser jeg allikevel ikke helt relevansen. Samme hvor godt poenget er, kan det ikke legitimere å drite ut folk på de nevnte ufine måter. Når sant skal sies var det visst Kristoffer Schau som stod for Opsahl-fleipen. Fant forøvrig et sitat fra Arthur Arntzen som jeg kan si meg enig i: Thomas Giertsen er også god på sitt beste. Men på sitt verste er han ufyselig. Blir man hengt ut på fjernsynet, har man små muligheter for å ta igjen. Jeg har hatt lange diskusjoner med meg selv om det er mulig å lage humor av at Arve Opsahl har amputert et ben, slik Kristopher Schau gjorde. Jeg har kommet til at det bare er én som kan gjøre det. Og det er Arve Opsahl selv. Ellers er det ren ondskap, sier Arntzen.
Superlammet Skrevet 15. februar 2005 #18 Skrevet 15. februar 2005 Forøvrig gapskratter jeg av Satan-karakteren og Bjarne(?). Jeg, som går kledd i svart og har blitt/blir omtalt som satanist av allmuen burde ta meg nær av dette siden det helt klart er myntet mot en minoritet. Men vet du hva? Jeg gapskratter jeg også, fordi jeg klarer å se ironien i det! Jeg har det som kalles selvironi og tar meg derfor ikke nær av slike ting. Om OJ disser gamle mennesker for deres lårhalsbrudd, eller om han brenner flagg så kommer han med mye fantastisk gode poeng. Om man klarer å oppfatte ironien av det. Joda han "sjokkerer" nok allmuen til tider med sine krasse kommentarer og syrlige poeng, men jeg klarer iallefall å le av det for det det faktisk er: humor.
Hu i Svingen Skrevet 15. februar 2005 #19 Skrevet 15. februar 2005 Der er vi altså uenige. Han tenkte muligens at en gammel komiker tålte en vits på sin bekostning? Litt slemt var det, ja, men ikke slemmere enn alle-barna-vitsene. Ikke glem Finn Kalvik-hetsen i Åpen Post (som jeg forøvrig lo meg skakk av); Han ble dødsfornærmet, for så å oppfatte poenget og bli med på showet...
Gjest Seleena Skrevet 15. februar 2005 #20 Skrevet 15. februar 2005 Noen på kullet mitt (studerer psykologi) hadde prosjekt om humor i fjor. De fant ut noe sånt som at folk ler av tabuer og når grensene blir tøyet.. Har dette noko med at vi er blitt så "frisinna" når det gjeld tabu, eller er dagens humor ein måte å normalisere tabu på? (At vi enda er flaue over å snakke om tabu'e ting) Såg eit standup-program her ein dag, og det einaste (nesten) dei snakka om, var sex... er det slik at vi er mette på kvardagshumoren og det må tøyast grenser til for å få oss til å le? Vil vi bli tatt litt på kornet? Overaska? Imponert? Kvifor ler vi av kongehuset?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå