Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sykepleier og småbarnsmor i 30-årene som har innsett at jeg har valgt feil yrke. Jeg klarer ikke å jobbe som sykepleier i så veldig stor stilling og er heller ikke interessert nok i det. Det går greit for noen år å jobbe redusert, men jeg kan ikke gjøre det i all evighet heller. Har prøvd mange ulike sykepleiejobber, og det er bare feil for meg. Det er ingen videreutdanning/master jeg er interessert i å ta heller, da alle vil innebære ting jeg misliker.

Tingen er at jeg er veldig glad i å jobbe med hendene, er flink med finmotorikk og kunstnerisk anlagt. Har tenkt lenge på at jeg heller kunne tenke meg å jobbe som tannpleier. Men da må jeg på skole 3 år igjen. Samtidig, skulle jeg tatt en videreutdanning i sykepleie så ville det fort tatt to år det og, så det blir jo bare et år ekstra i det store  og hele.. Har tenkt litt på bioingeniør også, men slått det fra meg da jeg blir bundet til å jobbe på sykehus, og jeg i grunn kunne tenke meg å slippe det. Og jeg synes det er kjekt med pasientkontakt, dog på en litt mindre alvorlig måte  som sykepleier. 

Hva ville dere gjort, er det helt tullete å ta en ny bachelor innen helse? Føler det er så vanskelig å vite hva som er lurt å gjøre, da alt føles så vanskelig og låst når man er voksen og har barn, og økonomiske forpliktelser. 

Anonymkode: a1292...6b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok ny utdannelse i akkurat samme situasjon som deg - angrer ikke et sekund :) husk at du skal stå i arbeidslivet i 35 år til, og hvis du er lei allerede nå - blir det veldig tungt fremover... Go for it :) 

Anonymkode: e29e7...5f7

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tror tannpleier er veldig dårlig betalt. Det vil bli tøft økonomisk med ny utdannelse når du ikke kan se frem mot høyere lønn. Det må da være noe du kan bygge på den nåværende utdannelsen din med?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Tror tannpleier er veldig dårlig betalt. Det vil bli tøft økonomisk med ny utdannelse når du ikke kan se frem mot høyere lønn. Det må da være noe du kan bygge på den nåværende utdannelsen din med?

Signerer denne. Tannpleier er svært dårlig betalt, dårligere enn sykepleier. I tillegg til studielån og år med tapt/redusert inntekt, vil det være svært lite økonomisk gunstig.

Anonymkode: 38e04...ebd

AnonymBruker
Skrevet

Men grunnen til at de tjener dårligere enn sykepleiere er vel at de ikke får tillegg pga turnus. Tviler på at grunnlønnen er så mye dårligere. Har i grunn lite å si, for jeg klarer ikke jobbe full stilling som sykepleier uansett, så sånn sett vil jeg ikke tape på det økonomisk.

Det er virkelig ingen videreutdanning innen sykepleie/helsefag jeg kunne tenke meg. Problemet er at jeg har valgt feil fundament for grunnutdanning, jeg trodde at det var syke mennesker med stort behov for omsorg som var tingen for meg. Men ser at jeg trives best med den praktiske biten, og med pasienter som er mer friske enn de er syke, det som ikke innebærer så mye skummelt. Og her er et problem, for jo mer «praktisk» en videreutdanning i sykepleie er, desto mer medisiner, liv og død er involvert. Og det vil jeg IKKE ha!

Det er jo bare kjempe dumt og frustrerende, at jeg valgte så feil for mange år siden 🙁

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sykepleier og småbarnsmor i 30-årene som har innsett at jeg har valgt feil yrke. Jeg klarer ikke å jobbe som sykepleier i så veldig stor stilling og er heller ikke interessert nok i det. Det går greit for noen år å jobbe redusert, men jeg kan ikke gjøre det i all evighet heller. Har prøvd mange ulike sykepleiejobber, og det er bare feil for meg. Det er ingen videreutdanning/master jeg er interessert i å ta heller, da alle vil innebære ting jeg misliker.

Tingen er at jeg er veldig glad i å jobbe med hendene, er flink med finmotorikk og kunstnerisk anlagt. Har tenkt lenge på at jeg heller kunne tenke meg å jobbe som tannpleier. Men da må jeg på skole 3 år igjen. Samtidig, skulle jeg tatt en videreutdanning i sykepleie så ville det fort tatt to år det og, så det blir jo bare et år ekstra i det store  og hele.. Har tenkt litt på bioingeniør også, men slått det fra meg da jeg blir bundet til å jobbe på sykehus, og jeg i grunn kunne tenke meg å slippe det. Og jeg synes det er kjekt med pasientkontakt, dog på en litt mindre alvorlig måte  som sykepleier. 

Hva ville dere gjort, er det helt tullete å ta en ny bachelor innen helse? Føler det er så vanskelig å vite hva som er lurt å gjøre, da alt føles så vanskelig og låst når man er voksen og har barn, og økonomiske forpliktelser. 

Hei. Jeg har flere familiemedlemmer som jobber som  tannleger  i privat praksis. Det er godt betalt. Brutto inntekt i året for den ene tannlegen jeg kjenner er mellom en og to millioner kroner. Ingen turnus, fri i helgene, åtte eller ti ukers ferie,ingen kritisk syke pasienter. .

Fordelen med å være selvstendig næringsdrivende er at du er din egen sjef. Samtidig så må du være strukturert. Du må selv spare til pensjon på egwn hånd (offentlige ansatte sparer pensjon i KLP /Statens pensjonskasse).

Hvis du liker pasientkontakt og er praktisk anlagt er tannlege et yrke jeg kan anbefale deg.  

Husk at å ta en utdanning er ikke et valg for resten av livet. Det er lov å ombestemme seg og ta mer utdanning. En utdanning er ofte en god investering. 

Endret av Serafin
Skrevet
8 minutter siden, Serafin skrev:

Hei. Jeg har flere familiemedlemmer som jobber som  tannleger  i privat praksis. Det er godt betalt. Brutto inntekt i året for den ene tannlegen jeg kjenner er mellom en og to millioner kroner. Ingen turnus, fri i helgene, åtte eller ti ukers ferie,ingen kritisk syke pasienter. .

Fordelen med å være selvstendig næringsdrivende er at du er din egen sjef. Samtidig så må du være strukturert. Du må selv spare til pensjon på egwn hånd (offentlige ansatte sparer pensjon i KLP /Statens pensjonskasse).

Hvis du liker pasientkontakt og er praktisk anlagt er tannlege et yrke jeg kan anbefale deg.  

Husk at å ta en utdanning er ikke et valg for resten av livet. Det er lov å ombestemme seg og ta mer utdanning. En utdanning er ofte en god investering. 

Ts vil ikke bli tannlege, men tannpleier...

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Serafin skrev:

Ja hadde jeg hatt karakterer til tannlege så hadde jeg heller satset på det. Men da måtte jeg gått flere år før jeg kunne begynt, og det har jeg nok ikke tålmodighet til tror jeg. Så er tannpleier som er aktuelt .. 🙁 huff, bare føler meg lei meg nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...