AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Hei! Vi har kastet prevensjonen, men skal ikke starte aktiv prøving enda. Skal fortsette som normalt, og ''skjer det så skjer det'' - hvertfall i første omgang. Lurer på dette med vitaminer, spesielt folat. Nå kan det jo fremdeles gå mange måneder før jeg blir gravid - men det kan jo også skje om 14 dager liksom. Leste et sted at folat er viktig helt fra unnfangelsen av, og at den første celledelingen skjer allerede timer etter unnfangelse. Lurer derfor på om jeg skal begynne å ta tilskudd nå allerede? I og med at vi ikke skal ha noe prøver-regime kan det jo gå en stund mellom unnfangelse og til jeg tester.. Er det farlig for ikke-gravide og ta for mye folat? Kan man ta ''overdose'' på en måte? Eller er det bare å kjøre på? Anonymkode: 224c8...d78
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Dette med folat er ekstremt overdrevet. Med mindre man har et svært ensidig og mangelfullt kosthold trenger man ikke folat - årsaken til at det anbefales til alle gravide er fordi inntak av folat ikke gjør noen skade. Når det er sagt sier jeg IKKE at du ikke skal ta folat, bare ikke stress så innmari med det. Anonymkode: ca42d...90e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med folat er ekstremt overdrevet. Med mindre man har et svært ensidig og mangelfullt kosthold trenger man ikke folat - årsaken til at det anbefales til alle gravide er fordi inntak av folat ikke gjør noen skade. Når det er sagt sier jeg IKKE at du ikke skal ta folat, bare ikke stress så innmari med det. Anonymkode: ca42d...90e Neida, stresser ikke med det - men har forstått at det er i starten det er viktig, så er jo greit å få det i seg fra start.. Kan ikke skryte på meg at jeg har et veldig allsidig kosthold heller.. Anonymkode: 224c8...d78
mika2 Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 Du kan ikke ta for mye folat, da dette er et vannløslig vitamin og overskudd vil skilles ut i urin, 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Rådet er vel 3 mnd før, men igjen - noen vet ikke de er gravide før mange uker etter unnfangelse og det går helt fint. Anonymkode: bd742...25d 1
Gjest BethD Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Begynte ikke med folat før etter unnfangelsen,altså etter EL...
bondekone Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 Rådet er, som sagt her, 3 mnd i forveien. Dette for at lagrene skal være fullt opp. Selv begynte jeg med det dagen jeg sluttet på pillene. Som de andre sier er det et vannløselig vitamin som ikke er farlig å ta for mye av. Så jeg hadde begynt med det med en gang, det koster så lite å gjøre det 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Så lenge man planlegger å bli gravid, er det lurt å starte med. Nordmenn flest får ikke nok folat i seg gjennom kosten. Ryggmargsbrokk, autisme og mange andre tilstander er satt i sammenheng med folatmangel. Utviklingen av et foster starter med hjernen, på en måte, og det er greit at kroppen har det den skal ha. En liten kapsel pm dagen er nok, og skal startes med ca 3 mnd før man blir gravid. Vitaminer ellers er det ikke så farlig med, men legen min anbefaler det når man er konstantert gravid. Selv er det snart fire år siden jeg begynte å prøve, så jeg er glad jeg bare har tatt folat denne tiden. Kilde om folat: https://www.fhi.no/fp/gravide-og-fodende-kvinners-helse/folat---folattilskudd-og-svangerska/ Anonymkode: 66624...431 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette med folat er ekstremt overdrevet. Med mindre man har et svært ensidig og mangelfullt kosthold trenger man ikke folat - årsaken til at det anbefales til alle gravide er fordi inntak av folat ikke gjør noen skade. Når det er sagt sier jeg IKKE at du ikke skal ta folat, bare ikke stress så innmari med det. Anonymkode: ca42d...90e Dette stemmer ikke. Folk flest får ikke i seg nok folat gjennom daglig kost, selv de som spiser sunt og variert. Hvor kjipt er det ikke å få et barn med ryggmargsbrokk fordi man ikke tok en bitteliten pille til 1 krone dagen? Anonymkode: 66624...431 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 Anbefales tre måneder før unnfangelsen. Folat er vannløselig, så tar du for mye tisser du det ut. Med andre ord ikke skadelig. Jeg kjøpte en boks som jeg tar ved siden av multivitamin, og får derfor i meg 600mg om dagen. Går helt fint. Anonymkode: 1638a...194
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke. Folk flest får ikke i seg nok folat gjennom daglig kost, selv de som spiser sunt og variert. Hvor kjipt er det ikke å få et barn med ryggmargsbrokk fordi man ikke tok en bitteliten pille til 1 krone dagen? Anonymkode: 66624...431 Nå får du gi deg. Det var ingen epidemi av ryggmargsbrokk før nittitallet. Jeg synes det er leti at slike som deg bruker internett på denne måten. Anonymkode: d89f4...3b1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå får du gi deg. Det var ingen epidemi av ryggmargsbrokk før nittitallet. Jeg synes det er leti at slike som deg bruker internett på denne måten. Anonymkode: d89f4...3b1 Hæ? Selvfølgelig var det ingen epidemi av ryggmargsbrokk på 90-tallet.var vel ingen grunn til at antallet tilfeller skulle gå så opp at det ble epidemisk. Tror du bør sjekke hva ordet epidemisk betyr.. Jeg er usikker på hva du legger i "bruker internett på den måten", men jeg refererer til informasjon fra folkehelseinstituttet og helsedirektoratet. Sist jeg sjekket er rådene deres basert på god oppsummering av den forskningen vi har til dags dato. Og den viser at folat forebygger ryggmargsbrokk og at norske kvinner ikke får i seg så mye folat som man bør under et svangerskap i kosten. Derfor er det anbefalt med tilskudd. Det fødes vel rundt 60 barn i året med ryggmargsbrokk, og de regner at rundt halvparten av disse kunne vært forhindret dersom mor hadde tatt folat tidlig i svangerskapet. Anonymkode: 66624...431 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Selvfølgelig var det ingen epidemi av ryggmargsbrokk på 90-tallet.var vel ingen grunn til at antallet tilfeller skulle gå så opp at det ble epidemisk. Tror du bør sjekke hva ordet epidemisk betyr.. Jeg tror du skal legge deg, troll. Anonymkode: d89f4...3b1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 1 mnd før du blir gravid og 2 mnd inn i svangerskapet er anbefalt. Så siden du ikke vet når du blir gravid hadde jeg begynt nå. Anonymkode: a24ba...48a
strawberry Skrevet 2. mars 2018 #15 Skrevet 2. mars 2018 Begynn nå. Jeg sluttet på p-piller nesten et år før vi ble prøvere, og begynte bare med folat med en gang jeg sluttet på p-piller i tilfelle. Da rekker man også å bygge opp et godt lager, så om man glemmer den en dag eller to eller tre har ikke noe å si.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #16 Skrevet 2. mars 2018 Takk for svar alle sammen Jeg begynner likegodt med en gang. Leser at det er mye folat i grønnkål, spinat, blomkål, brokkoli osv.. Dette er matvarer som er totalt fraværende i mitt kosthold Så jeg stikker bare å kjøper meg en boks, better safe than sorry. Anonymkode: 224c8...d78
Ede Skrevet 2. mars 2018 #17 Skrevet 2. mars 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen Jeg begynner likegodt med en gang. Leser at det er mye folat i grønnkål, spinat, blomkål, brokkoli osv.. Dette er matvarer som er totalt fraværende i mitt kosthold Så jeg stikker bare å kjøper meg en boks, better safe than sorry. Anonymkode: 224c8...d78 Har dere ubeskyttet sex så prøver dere aktivt allerede! Du skal ta folsyre helst tre mnd før du begynner prøvingen, du er allerede sent ute og bør begynne ASAP. Sjansen er lav for nevralrørsdefekter men det skjer men for de det skjer hos er konsekvensene grusomme... Å ta folat i tide halverer risikoen. Nevralrøret dannes rett etter befruktning og lukkes allerede 1 til 2 (maks 3) uker etter uteblitt mens! Det er i perioden fra befruktning og til lukking folat er viktig. Etter det er det for sent. Du må derfor bygge opp reserver i god tid før befruktning. Sikkert ingen krise om du ikke har startet før nå, men for all del ikke vent. Folattilskudd er billig og ufarlig å ta. Dessuten er det bra for en rekke andre ting også så bare å spise! Les litt her om du vil vite mer: https://www.fhi.no/fp/gravide-og-fodende-kvinners-helse/folat---folattilskudd-og-svangerska/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå