Gå til innhold

Når det står "sterk kaffe" i en oppskrift....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor sterk menes det da? Jeg drikke en erfaren baker så blir litt Aspberger på sånne oppskrifter :P 

Dobbelt så strek som vanlig? Er det nok? 

Anonymkode: 27fd0...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier bare å lage litt sterkere kaffe og bruke det :jepp: Er det til sjokoladekake?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Jeg pleier bare å lage litt sterkere kaffe og bruke det :jepp: Er det til sjokoladekake?

sjokoladekake ja, hva er "litt sterkere?" det er jo veldig individuelt....

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

sjokoladekake ja, hva er "litt sterkere?" det er jo veldig individuelt....

TS

En halv gang sterkere enn du vanligvis lager den?  :jepp:

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rumle skrev:

En halv gang sterkere enn du vanligvis lager den?  :jepp:

ok, takk :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Lager espresso på Nespressomaskinen, sort kapsel, det vil si sterk. 

Er erfaren med baking. Hadde jeg måttet bruke trakteren hadde jeg kanskje laget 3-gangeren til en sjokoladekake. Men kommer mye an på akkurat hva jeg skal bake, og hvor sterk kaffesmak jeg ønsker. 

Anonymkode: e5e9c...150

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lager espresso på Nespressomaskinen, sort kapsel, det vil si sterk. 

Er erfaren med baking. Hadde jeg måttet bruke trakteren hadde jeg kanskje laget 3-gangeren til en sjokoladekake. Men kommer mye an på akkurat hva jeg skal bake, og hvor sterk kaffesmak jeg ønsker. 

3 ganger så sterk som du vanligvis ville laget?

TS

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 ganger så sterk som du vanligvis ville laget?

TS

Generelt, ja. Jeg tenker espresso når det står sterk kaffe, altså veldig konsentrert kaffe. 

Men det kommer an på så mye. Hvor glad er du i kaffesmak i baksten? Kaffe er kun et element for å få smak, litt for lite smak gjør ikke så mye, for mye kan være for dominerende for mange. Hold deg til veskemengden, og lag litt sterkere kaffe enn vanlig. Men lag den litt mindre kraftig første gangen, og øk heller neste gang du bruker samme oppskrift, så ødelegger du ikke hele kaka :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker espressostyrke jeg også.

Til sjokoladekake pleier jeg blande kruttsterkt med Nescafé Brassero og litt vann.

Anonymkode: f3a90...261

Gjest Sjokoladeknask
Skrevet

For oss som ikke vil bruke Nespressomaskin(en lenger) så brukes ofte frysetørret kaffe - 1,5 ts kaffe i litt glovarmt vann. Funker fett. 

Skrevet

Jeg har kjøpt et glass med pulverkaffe til baking. Jeg liker godt kaffesmak i kaker, så bruker det antall spiseskjeer med vann jeg skal ha i oppskriften og en hel teskje kaffe.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lager vanligvis bare kaffe som jeg pleier å lage den når den skal drikkes. Tar stort sett vare på en kaffeskvett fra morgenen og har i kaken. Kaken har pleid å bli veldig god uansett :) 

Endret av altflyter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...