Gå til innhold

Ville dere vært redd for at kjøleelement i kofferten sprakk og er det lov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, lurer på om det er lov med kjøleelementer i kofferten på innsjekket bagasje?
Jeg finner bare info via flyplassens nettsider som sier noe om det er lov i håndbagasje, og da kun ved medisiner som trenger det . Finner ikke noe info om i innsjekket bagasje.

Ville dere vært redd for at kjøleelementet (stiv plast med frostvæske/is eller hva det er , inni) sprakk eller begynte å lekke pga trykket i flyet?

Skal fly innenlands og har lyst til å ha med meg noe ferdiglagd og innpakket mat med kjøttinnhold så jeg har for de første dagene

Anonymkode: 297b8...a7a

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp heller noe der du lander. Mye enklere.

Anonymkode: 87e6f...8c0

Skrevet

Putt det i en plastpose og knyt igjen. Det går sikkert helt fint.

Gjest Bortbyting
Skrevet

Det er lov å ha med kjøleelementer i innsjekket bagasje. Pakk godt inn maten og kjøleelementene i aviser og plastpose over.

god tur!

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp heller noe der du lander. Mye enklere.

Anonymkode: 87e6f...8c0

Det er ingen butikker åpne når jeg ankommer og dagen etter er veldig hektisk, så jeg er nødt til å ha med meg nistemat for å få i meg noe næring. Dessuten er det altfor dyrt å kjøpe måltider på kiosk , som er det eneste i nærheten jeg eventuelt hadde rukket å gå innom.

39 minutter siden, Bortbyting skrev:

Det er lov å ha med kjøleelementer i innsjekket bagasje. Pakk godt inn maten og kjøleelementene i aviser og plastpose over.

god tur!

Hei! Ok tusen takk for svar og gode tur ønsker!
Jeg tenker å pakke inn maten i matpapir og plastikkfolie, og legge alt i en pose med kjøleelementer rundt. Det var lurt tips med noen lag aviser også! :)

Så det er ingen risiko for at elementene skal sprekke pga trykket i flyet eller noe?
Kan ikke få våte klær... Skal være foredragsholder på seminar.

AnonymBruker
Skrevet

Kan vel også legge til at jeg er allergiker, så jeg kan ikke spise boller og pølser fra kiosken.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem, jeg lover. 

Tiner nok ikke, særlig ikke på denne tiden av året. Men legg alt i en pose så slipper du kondens på klær. Evt. droppe det hele. Da mat tåler mer enn man trur, og bagasjen stort sett vil stå kaldt på denne tiden av året. Og bagasjerommet på fly er jo iskaldt uansett årstid. 

Anonymkode: 99340...36d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lover at det ikke sprekker, jeg var redd for det samme som deg, og viste frem kjøleelementet til ei som jobber på flyplassen før jeg sjekket inn bagasjen, hun sa at mamge flyr med det hele tiden og de har aldri opplevd at det har sprengt. Husk at det er iskaldt i lasterommet hvor bagasjen er, det kommer aldri til å rekke å tine der inne. Du kan trygt ha det med uten å vie det en tanke. 

Anonymkode: a8945...472

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke kjøleelement. Flyr ofte ca 2 timers strekninger, og har med fisk/kjøtt. 
Fryser det ned først, deretter pakker jeg det godt inn i avispapir. Da tåler det fint 3-4 timer uten å begynne tine. 

Anonymkode: b85e7...72e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen butikker åpne når jeg ankommer og dagen etter er veldig hektisk, så jeg er nødt til å ha med meg nistemat for å få i meg noe næring. Dessuten er det altfor dyrt å kjøpe måltider på kiosk , som er det eneste i nærheten jeg eventuelt hadde rukket å gå innom.

Hei! Ok tusen takk for svar og gode tur ønsker!
Jeg tenker å pakke inn maten i matpapir og plastikkfolie, og legge alt i en pose med kjøleelementer rundt. Det var lurt tips med noen lag aviser også! :)

Så det er ingen risiko for at elementene skal sprekke pga trykket i flyet eller noe?
Kan ikke få våte klær... Skal være foredragsholder på seminar.

Nei, det er ikke ofte det skjer. Folk har jo med seg det hver dag. 

Mange må ha kalde medisiner bl.a.

Anonymkode: c03b2...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Ok takk for svar dere! Ja kanskje det ikke er nødvendig med kjøleelement. Reisen er på 1.50 t og det er jo kaldt i lasterommet på flyet. Hvis jeg pakker med noen plastbokser med pastasalat med kjøtt, og noen burrito ruller med kjøtt og salat , tror dere det vil kunne holde seg til å spises kvelden samme dag, og dagen etter, evn dagen etter der igjen også? Legges såklart i kjøleskap så fort jeg ankommer overnattingssted.  Bør jeg fryse maten på forhånd og legge de fryst i bagasjen, eller holder det å forberede samme dag og legge i bagasjen etter avkjøling i kjøleskap? (pasta egner seg vel ikke så godt for frysing, men kanskje burritoen bør?)

Skrevet

Jeg reiser hvert år på turer med reisetid på opp til 12 timer, og pakker frosset mat i kofferten. Pakker det godt inn i avispapir, og i en bærepose, så holder det seg hele turen. De største pakkene er fortsatt gjennomfrosset når jeg kommer hjem og legger maten i fryseren. Har jeg da mindre pakker med mat så legger jeg de sammen med den frosne maten, så fungerer den som kjøleelementer.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, lurer på om det er lov med kjøleelementer i kofferten på innsjekket bagasje?
Jeg finner bare info via flyplassens nettsider som sier noe om det er lov i håndbagasje, og da kun ved medisiner som trenger det . Finner ikke noe info om i innsjekket bagasje.

Ville dere vært redd for at kjøleelementet (stiv plast med frostvæske/is eller hva det er , inni) sprakk eller begynte å lekke pga trykket i flyet?

Skal fly innenlands og har lyst til å ha med meg noe ferdiglagd og innpakket mat med kjøttinnhold så jeg har for de første dagene

Når det bare er lov i håndbagasje med medisiner som trenger kjøling så er det ikke lov i innsjekket bagasje. 

Væske i flytende form er generelt ikke lov i innsjekket bagasje. Nettopp forddi det kan lekke og du da blir erstatninsansvarlig overfor allt som blir ødelagt og som må ryddes opp etetrpå. Forsikringer dekke ikke dette, så det kan bli ekstremt dyrt for deg. 

Mat er heller ikke lov å ta med til alle land. Skal du ha mat med så får du vakumpakke den.

Anonymkode: 7e455...29f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det bare er lov i håndbagasje med medisiner som trenger kjøling så er det ikke lov i innsjekket bagasje. 

Væske i flytende form er generelt ikke lov i innsjekket bagasje. Nettopp forddi det kan lekke og du da blir erstatninsansvarlig overfor allt som blir ødelagt og som må ryddes opp etetrpå. Forsikringer dekke ikke dette, så det kan bli ekstremt dyrt for deg. 

Mat er heller ikke lov å ta med til alle land. Skal du ha mat med så får du vakumpakke den.

Anonymkode: 7e455...29f

Det står ingenting om at det BARE er lov i håndbagasje, det står at det er lov i håndbagasje i de tilfellene det trengs til livsviktige medisiner, fordi det er jo regel mot flytende ting som håndbagasje.
Jeg har aldri hørt om regel mot flytende ting i innsjekket bagasje før???? Har da hatt med meg flasker med sprit og litt av hver over grensene i kofferten jeg.

Jeg skal fly innenlands, ikke utenlands :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...