smidja Skrevet 15. februar 2005 #21 Skrevet 15. februar 2005 Mitt navn er ganske spesielt, kun 58 som heter det. Vi tok mitt etternavn og hans som mellomnavn. Uten bindestreker eller noe slikt
dyveke Skrevet 15. februar 2005 #22 Skrevet 15. februar 2005 Jeg beholder mitt navn, han beholder sitt navn. Det blir helt unaturlig for meg å bytte navn, syns mye av identiteten er knyttet til navnet mitt. Jeg er tross alt et eget individ fremdeles, selv om jeg skriver under på et papir som medfører en del juridiske endringer. Han har like mye identitet knyttet til sitt navn - så da er i grunnen saken grei
Miori Skrevet 15. februar 2005 #23 Skrevet 15. februar 2005 Vi har valgt å ta hverandres etternavn.. Hvor mitt blir et mellomnavn, og hans et etternavn. Jeg har to etternavn nå, så kommer til å kutte ut det ene. mens han får et nytt!! :-)
Chiquita Skrevet 15. februar 2005 #24 Skrevet 15. februar 2005 Jeg tok mannens etternavn, selv om det var 22589 som har hans etternavn, og det bare var 83 som hadde mitt etternavn. Synes tradisjonen med at kvinnen skifter etternavn, og at hele familien heter det samme er koselig jeg. Det var mer viktig for meg, enn å beholde mitt "sjeldne" etternavn
Lille smurf Skrevet 27. februar 2005 #25 Skrevet 27. februar 2005 Jeg kommer til å beholde mitt eget navn og da han sitt i tilegg. Forhåpentligvis tar han også mitt,, Vi har begge to uvanlige etternavn og jeg er derfor ikke vilig til å kutte ut navnet mitt selv om jeg gifter meg, men samtidig er det greit å ta hans også siden det også er såpass uvanlig Skjønner at dersom du har et spesielt navn at du gjerne vil beholde det!!! Men hvis han også har et spes navn, er det ikke litt sært at han bare skal ta ditt?? Kan dere ikke hete det samme, med beges etternavn??? Evt lage et nytt etternavn av begge to sine med binnestrek??
majan Skrevet 27. februar 2005 #26 Skrevet 27. februar 2005 Jeg har idag to etternavn, og skal ta min samboeres etternavn da vi gifter oss, så jeg må kutte ut det ene etternavnet mitt som jeg har per idag. Det blir litt trist men jeg kan jo ikke ha tre etternavn. Våre barn har mitt siste etternavn og samboeren min sitt etternavn. Vi ville de skulle ha begge navnene.
Pasha Skrevet 27. februar 2005 #27 Skrevet 27. februar 2005 Skjønner at dersom du har et spesielt navn at du gjerne vil beholde det!!! Men hvis han også har et spes navn, er det ikke litt sært at han bare skal ta ditt?? Kan dere ikke hete det samme, med beges etternavn??? Evt lage et nytt etternavn av begge to sine med binnestrek?? Kommer sannsynligvis til enten lage et nytt et med bindestrek eller bare bruke begge navnene begge to. så vi kommer mest sannsynlig til å hete det samme.. (dersom han velger å bruke mitt etternavn i tilegg til sitt eget) evt barn vil få begge navn uavhengig om han velger å bruke mitt navn eller ikke
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2005 #28 Skrevet 27. februar 2005 Jeg liker navnet mitt! Det klinger fint og er også ganske spesielt. Og så er det meg! Har to etternavn - ett fra mamma og ett fra pappa. Navnet fra mamma er det bare 19 som har i Norge, og pappa sitt er det bare 79 som har. Har tenkt endel på hva jeg skal gjøre den dagen jeg skal gifte meg. Det blir helt unaturlig for meg at jeg ikke skal hete det samme som min ektemann. Jeg vil at jeg og min kjære, og våre fremtidige barn skal ha det samme etternavnet. Både av praktiske grunner, og fordi jeg synes det er en fin markering på at vi er en familie. Men, jeg har ikke lyst til å ta hans etternavn. Det er mer ordinært. Har nettopp vært en tur innom ssb, og ser der at om jeg tar hans etternavn er vi over 30 stk i landet som har den samme kombinasjonen av for- og etternavn. Jeg ønsker også å føre mine navn videre. Har bare kusiner, så navnet vårt stopper opp nå. Det synes jeg er trist. Men får jeg han til å ta mitt navn? Tror ikke det nei. Har prøvd å nevne det ett par ganger, men det virker ikke som om det engang er ett alternativ for han. Blir litt for fremmed for han at gutten skal skifte navn. Får håpe det blir litt mer vanlig innen vår tid kommer
Gjest Soon Mrs S Skrevet 27. februar 2005 #29 Skrevet 27. februar 2005 Jeg tar min kommende`s etternavn med mitt som mellomnavn. Egentlig ikke noen stor grunn til at vi har valgt det. Praktisk når vi engang får barn og alle heter det samme til etternavn. Da det er sagt så ender jeg opp med 5 navn. PS: hvordan finner dere ut hvor mange enkelte heter til etternavn på landsbasis? :klø:
Gjest Soon Mrs S Skrevet 27. februar 2005 #31 Skrevet 27. februar 2005 Ta en titt på sidene til SSB. Takk vennen! Har sjekket begges navn nå og fant ut at det var 1316 som har samme etternavn som meg og 74 som har hans Sprøtt hva man kan finne ut...
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #32 Skrevet 27. februar 2005 Det er 3, 2, 1 eller 0 mennesker som har den kobinasjonen vi velger. Det samme er det med sambo. Vi tar hans mellomnavn, og dropper begges etternavn.
Pasha Skrevet 27. februar 2005 #33 Skrevet 27. februar 2005 man går inn på Statistisk Sentralbyrå sine hjemmesider.. jeg søkte på navn og da kom det en sånn link opp,, og da kan man sjekke hvor mange som heter det.. fant nettopp ut at det er 26 stk som har samboeren mitt sitt etternavn og 46 stk som har mitt.. altså ikke særlig mange noen av dem
Ciara Skrevet 27. februar 2005 #34 Skrevet 27. februar 2005 Det er bare drøyt 20 som har mitt etternavn, så vil beholde det. Men hans etternavn passer bedre til de navnene jeg vil vurdere for våre fremtidige barn, så tror barna får hans etternavn. Hvis jeg evt skulle synes det er dumt at jeg har annerledes etternavn enn resten av familien, så tar jeg hans som mellomnavn, men etternavnet mitt skal jeg beholde!
Linn3c Skrevet 27. februar 2005 #35 Skrevet 27. februar 2005 Eg gjer som veldig mange andre her. Brukar mitt som mellom- og hans som etternamn.
Gjest totten Skrevet 28. februar 2005 #36 Skrevet 28. februar 2005 Det er 10 dtykker som heter mitt etternavn så jeg vil gjerne at vi beholder det. Det er ikke flere enn drøye 400 som har hans navn da, men likevel. Han er ikke villig til å ta mitt navn. (ikke enda i all fall, men jobber med å venne han på tanken) Men om han ikke er villig til å ta mitt navn så tar jeg hans som mellomnavn og håper at han kan ta mitt som mellomnavn. Vil vil da ikke få samme etternavn, men navnene vil inneholde de samme bare i omvendt rekkefølge. Jeg vil så at våre døttre tar mitt navn, mens våre sønner tar hans navn(kombinasjonene altså) men dette ser jeg ut til å måtte gi meg på... men det er en del år til vi skal ha barn enda så kanskje jeg klarer å tilvende ham tanken på det også? Han er litt opptatt av tradisjon og ønsker derfor tradisjonellt navne bytte og at barna har hans navn... Men for meg ligger identitete min litt i navnet mitt siden det ikke er noen med kombinasjonen min av fornavn-mellomnavn samt bare 9 andre som har mitt etternavn så det er ikke aktuelt for meg å ta hans navn som annet enn mellomnavn. Blir da fire navn men det får gå
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #37 Skrevet 28. februar 2005 Min kjære ble nok litt såret og lei seg fordi jeg ikke vurderte å ta hans etternavn. Han argumenterte med "tradisjonen er..." at kvinnen bytter navn. Det er for meg det siste jeg kunne tenkt meg. Hater moren hans og vil ikke hete det samme som henne. Dessuten er mitt navn mye finere. Barna våre har fått mitt mellomnavn og hans etternavn. Det får holde. Min identitet er viktigere enn hans stolthet.
Suebird Skrevet 28. februar 2005 #38 Skrevet 28. februar 2005 Vi har tatt hverandres navn allerede vi - med bindestrek Nå er begge fornøyd :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå