Gjest Principessa Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 Hei, hvordan gjør dere det med etternavnet deres? Jeg vil bestemt beholde mitt, men også ta hans. Han derimot vil helst at jeg bare skal ha hans. Hans begrunnelse på det er tradisjon. Men jeg har det sånn at jeg gjerne vil bringe mitt etternavn videre. Vil også at mine barn skal ha begges etternavn. Men det er flere som spør meg om Lars skal ta mitt etternavn....er det i det hele tatt mulig, tro?? Med vennlig hilsen fremtidige JWF
Gjest Madam Felle Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Selvfølgelig er det mulig Er det noen som skal bytte hos oss, så blir det min kjære. For vi er fire stykker som heter det samme mot en
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #3 Skrevet 14. februar 2005 Yes det er mulig. Faren min tok sin ekskones navn for 20 år siden. De er skilt, men han heter det samme fremdeles.
Gjest MrsL Skrevet 14. februar 2005 #4 Skrevet 14. februar 2005 Han kan helt klart ta ditt. Jeg beholdte mitt pikenavn, men tilføyde hans etternavn, så nå har jeg fire navn *puh* Våre eventuelle barn vil kun få hans etternavn
Annie78 Skrevet 14. februar 2005 #5 Skrevet 14. februar 2005 Jeg vil beholde mitt navn... Han vil og beholde sitt navn, men han har to;et fra moren og et fra faren. Er litt glad i tradisjoner, så det blir vel at han bytter ut sitt "morsnavn" med mitt, og så heter vi "mitt etternavn+hans etternavn" begge to... Men helst vil jeg at vi skal ta mitt navn, og bare det, begge to.... Jeg er den eneste i Norge som heter det jeg heter, og etternavnet mitt er beskyttet, tror jeg det heter, mens han har et mer vanlig navn... Men jeg vinner nok ikke den diskusjonen.... Hvis dere blir enig, synes jeg fint dere kan bruke ditt navn...
Gjest Gjesten Skrevet 14. februar 2005 #6 Skrevet 14. februar 2005 Eg kjem aldri til å bytte navn nei. Har veldig kort og internasjonalt etternavn, og det vil eg behalde. Kan om det er viktig ta hans som mellomnavne, men ser ikkje heilt poenget. I min familie har vi ungane pappa sitt etternavn, og mamma har sitt eige. Ingen som har vore i tvil om vi har vore i familie!! Eg har hatt mitt navn i snart 30 år, og har tenkt å fortsette med det. Kavaleren har faktisk litt lyst til å ta mitt og at eventuelle barn skal ha mitt navn :-) Nettopp fordi det er så kort og enkelt og internasjonalt.
Gjest Principessa Skrevet 14. februar 2005 #7 Skrevet 14. februar 2005 Eg kjem aldri til å bytte navn nei. Har veldig kort og internasjonalt etternavn' date=' og det vil eg behalde. Kan om det er viktig ta hans som mellomnavne, men ser ikkje heilt poenget. I min familie har vi ungane pappa sitt etternavn, og mamma har sitt eige. Ingen som har vore i tvil om vi har vore i familie!! Eg har hatt mitt navn i snart 30 år, og har tenkt å fortsette med det. Kavaleren har faktisk litt lyst til å ta mitt og at eventuelle barn skal ha mitt navn :-) Nettopp fordi det er så kort og enkelt og internasjonalt.[/quote'] blir så nyskjerrig...hva heter du til etternavn?
Gjest Gjesten Skrevet 14. februar 2005 #8 Skrevet 14. februar 2005 Hi- hi, kan eg ikkje sei, det er relativt uvanleg. Men det er såpass enkelt og internasjonalt at Kavaleren som er frå nord- Amerika heller vil ha det enn sitt eige. Og så er det kort.
Gjest Vigdis_brud05 Skrevet 14. februar 2005 #9 Skrevet 14. februar 2005 Jeg tar hans navn, ferdig med den saken Vi har to barn som også kun har hans etternavn. Han har et flott og uvanlig etternavn (uvanlig i Norge, vanlig i England). Hadde etternavnet hans vært et -sen navn, hadde jeg ikke byttet. Men jeg synes det er koselig at vi heter det samme alle sammen. Føler at vi blir enda mer en familie om dere skjønner (ikke det at jeg ikke føler vi er en familie i dag, men tilhørigheten blir mer synlig for andre). Eldstemann på 5 synes også det er veldig morsomt og stas at mamma skal bytte etternavn til "hans etternavn"
leela Skrevet 14. februar 2005 #10 Skrevet 14. februar 2005 Jeg er ikke helt sikker ennå hva jeg skal gjøre. Hvis det blir noen endring i etternavn, så blir det at jeg tar hans etternavn i tillegg til det jeg har nå. Grunnen til at jeg er usikker er at mitt etternavn er så sjeldent og det er kun et fåtall i Norge som heter det, samtidig som at det er meg da.. Men hva gjør man ikke for kjærligheten
Gjest lillelou ii Skrevet 14. februar 2005 #11 Skrevet 14. februar 2005 Vi vurderer faktisk å konstruere et flunkende nytt etternavn med deler av begges etternavn :-) .
Edie Skrevet 14. februar 2005 #12 Skrevet 14. februar 2005 Det er mulig at han kan ta ditt ja. Dere kan jo begge hete "ditt-etternavn"-"hans-etternavn". Selv har jeg et kjedelig -sennavn, og bytter til hans, som er et kort og uvanlig etternavn. Liker tanken at vi er familen "oss". Istedet for familen "pikenavn-hans, hans, hans-oss.....)
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2005 #13 Skrevet 14. februar 2005 Jeg kommer til å beholde mitt eget etternavn som mellomnavn, og hans som etternavn. Bindestrek-løsningen var ikke aktuell for min del, så sånn blir det! Syns det er hyggelig at vi kommer til å hete det samme til etternavn når vi blir gift! Jeg spurte han om han ville ta mitt etternavn, men det var ikke aktuelt fikk jeg høre! Mannfolk!!! K
Arwen Skrevet 14. februar 2005 #14 Skrevet 14. februar 2005 Jeg kommer til å beholde mitt eget etternavn som mellomnavn, og hans som etternavn. Bindestrek-løsningen var ikke aktuell for min del, så sånn blir det! Sånn gjorde jeg det også hadde blitt et veldig tungt etternavn med bindestrek.
Gjest gjest1 Skrevet 14. februar 2005 #15 Skrevet 14. februar 2005 Jeg skal ta etternavnet til min kjære. Kommer ikke til å beholde mitt eget. Har et tung etternavn som kun vår familie har men som jeg ALLTID må stave, så en kombinasjon av begge navnene er helt uaktuelt. Min kjære har et noe mere vanlig navn men det er enkelt og flott og jeg gleder meg til å ta hans navn
TeddyToria Skrevet 14. februar 2005 #16 Skrevet 14. februar 2005 Både jeg og sambo har spesielle og ikke så veldig vanlige etternavn...så vi har bestemt oss for å ta hverandres, slik at vi begge heter det samme! Synes det er koselig at vi blir en liten familie, også med unger etterhvert, som alle har det samme etternavnet!
Blueberry Skrevet 15. februar 2005 #17 Skrevet 15. februar 2005 For meg har det egentlig aldri vært et alternativ å ha et annet etternavn enn hans etternavn når vi er gift. Begge har korte og enkle både fornavn og etternavn, men jeg kommer nok til å bruke hans etternavn mest. Mitt etternavn blir bare en G...... Barna våre skal ha kun hans etternavn. Jeg gjør vel dette mest av tradisjon, men samtidig har jeg absolutt ingenting imot det. Mitt etternavn må alltid staves allikavel. Nå kan jeg få et nytt navn å stave...hehe... Nei, hans etternavn er ikke like vanskelig å skrive riktig. Det er bare det at mange har en uvane med å legge til en d i mitt etternavn, av en eller annen merkelig grunn...det er jo så banalt enkelt og rett fram!
Rannva Skrevet 15. februar 2005 #18 Skrevet 15. februar 2005 Selv om vi er 300 som har mitt etternavn, og over 40.000 har hans "-sen-navn", så blir det til at vi begge har mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Datteren vår heter også det. Selv om jeg helst ville at vi skulle hatt mitt som etternavn, er det viktigere for meg at vi alle heter det samme. Og sambo vil ikke ta mitt som etternavn.
Gjest Betty Boop Skrevet 15. februar 2005 #19 Skrevet 15. februar 2005 Det er 313 som har mitt etternavn i Norge, mens det er 167 som har sambos etternavn i Norge. Han har samme type navn som attegløyma, kort, enkelt og internasjonalt. Jeg vil ta hans etternavn og droppe mitt eget, og jeg vil at våre fremtidige barn også skal ha det. Og så synes jeg det er fint at vi har det engelske etternavnet ettersom vi bor i Norge.
maki Skrevet 15. februar 2005 #20 Skrevet 15. februar 2005 Mitt etternavn er veldig vanlig. (over 40 000 som heter det) Mens hans er litt mer uvanlig litt over 1000 som heter det. (noe som er litt morsomt er at vi har også det navnet i familien) Men det har ikke noe med grunnen til at jeg skal bytte navn å gjøre. Jeg har i dag tre navn i alt dersom jeg skulle ha langt til navne hans så ville det blitt 4, det hører heller ikke bra ut når man sier det. Jeg vil gjerne hete det samme som mannen min, så da tar jeg navne hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå