AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #21 Skrevet 2. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når kartet og terrenget ikke stemmer, hva navigerer du da etter? Jeg foretrekker terrenget og å legge bort kartet helt eller delvis. Men det gjør ikke paragrafrytterne på forumet, vanligvis. Dødsfall i utlandet er helt avhengig av reglene i det landet personen dør i. Dermed kan du ikke komme med den typen argumenter her som du gjør. Et begravelsesbyrå har ingen mundighet til å varsle en bank om at en person er død. Der er heller ingen automatikk i at noen varsler banken i det en person dør. Dødelistene til legekontor, sykehus og diverse andre blir ikke sendt ut før personen er registrert død i domstolen på bostedet. Og før den tid er det gitt skifteattest til de pårørende. Skifteattesten tar de pårørende med seg til banken for å få ordnet nødvvendige banktjenester. Men banken stenger ikke kontoene, da får ikke den økonomisk ansvarlige i boet ordnet løpende og nødvendige banktjenester i tilknytning til boet. Det er trist at enkelte påståelige mennesker må oppleve et dødsfall i nærre relasjoner før de kanskje klarer å ta inn over seg det enkelte har prøvd å forklare dem igjen og igjen på nettet. Spørsmålet fra ts i hi var og i forhold til Trumf opptjening og er nå kraftig avsport. Anonymkode: 2310f...d1e Et dødsfall blir varslet bankene og andre nødvendige instanser forholdsvis raskt, og da sperres kontoene for vanlig bruk. Jeg betalte regningene for faren min via nettbank, men etter at han var død gikk ikke det. De regningene som kom etterpå betalte jeg via min egen konto. Jeg kunne ha kontaktet banken og bedt de ordne det, men fant ut at det var like greit å gjøre det på denne måten. En skifteattest tar det ofte lang tid før man får. Anonymkode: 08716...57d
Gjest mimoe Skrevet 2. mars 2018 #22 Skrevet 2. mars 2018 (endret) 35 minutter siden, Atea skrev: Takk for linken. Der står det blant annet: Ved dødsfall sperres avdødes kontoer automatisk for all bruk. Det betyr at selv om du har hatt tilgang til kontoene, vil du ikke kunne bruke dem nå. Du kan likevel ta kontakt med et av våre kontorer for å få betalt regninger knyttet til begravelse, husleie, strøm, telefon og restskatt fra avdødes konto før skifteattesten er klar. Det stemmer, banken kan ta seg av slike ting selv om skifteattest ikke er motatt. Men en får ingen innsyn i kontoen selv før attesten leveres banken. Skifteattesten mottas alt fra under 1 uke til 3 - 4 uker etter dødsfallet. Og dette gjelder kun regninger som står i avdødes navn. Endret 2. mars 2018 av mimoe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå