AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Synes det er så merkelig at folk skryter av det. Da virker det så mye mindre seriøst, og som om at de har diagnostisert seg selv eller lignende. Senest idag, er med i en Snapchat-gruppe, så var temaet Forsvaret. Ei jente skrev; "Flott med panikklidelse og depresjon haha, da slipper jeg" elns. En annen gang var jeg hjemme hos et kjærestepar med noen flere folk, og vi snakket om hva vi hadde oppnådd i livet. Hun ene svarte, "Ikke så mye, men jeg har oppnådd å få noen psykiske problemer". Hun sier hun er deprimert, men har aldri vært til lege eller psykolog. Jeg sier ikke at hun ikke er det, men kanskje en ide å få sjekket det ut?🤔 Det tredje eksemplet var fra ei venninne når hun ble kjent med ei jente på en skole. Venninna mi spurte: "Hva heter du?" Og jenta svarte: "***", "og forresten, jeg er bipolar" som setning nummer 2. Venninna mi ble litt paff og svarte, "ja, sånn diagnostisert?" Og jenta sa: "nei, men noen sa jeg var det" Noen flere som har merket disse tendensene? Anonymkode: 5c96e...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Nei, aldri merket disse tendensene. Anonymkode: 5f793...0fa 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Noe av det der virker jo som humor. Kanskje du ikke er så god på ironi og tull? Anonymkode: 792a8...971 24
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 Jeg har faktisk opplevd at noen påstår at de har både det ene og det andre.. Men av en eller annen merkelig grunn, så har de aldri oppsøkt helsepersonell på grunn av disse påståtte "lidelsene" sine. Men de mener selv at de har ett eller annet, og dermed basta! Anonymkode: eaaf4...789 1
Muskath Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Nei, har ikke merket det. Ville tolket det som selvironi. 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Det må være utrolig kjipt å ikke forstå konseptet ironi og galgenhumor... Anonymkode: 392c0...933 12
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 Jeg tror du har et veldig godt poeng, ts. Dessverre er det blitt slik i dag at å være åpen om psykisk lidelse er ensbetydende med å la det bli en del av sin egen identitet. Samfunnet gir en også positive forsterkninger som det å hylle åpenhet. Da blir man sett på som modig og åpen. Dette mener jeg er skummelt. På Instagram florerer det av vanlige mennesker som legger ut det ene og det andre. Misforstå meg rett, del det gjerne med menneskene i livet ditt som du vet bryr seg om deg, psykiske lidelser er ingenting å skamme seg for. Det tror jeg er kjempeviktig. Men det er likevel noe med å beskytte seg selv mot å blamere sine innerste følelser og lidelser for hele verden på Facebook og Instagram. Dessverre opplever jeg som miljøterapeut på en ungdomspost at det er status for disse å ha en psykisk lidelse med påfølgende poster på Instagram. Dette hindrer dessverre bedring og selvrefleksjon. Det har forøvrig blitt veldig vanlig med selvdiagnostisering. Alle mennesker opplever vonde følelser, kriser og perioder hvor livet generelt oppleves tøft. Dette betyr ikke nødvendigvis at man kvalifiserer til en psykisk lidelse. Dette er tidvis vanlige menneskelige følelser som vi mennesker må akseptere at vi vil oppleve. Jeg tror det er viktig å ikke sykeliggjøre disse følelsene, det er nemlig en del av det å være menneske. En psykisk lidelse er noe annet. Tenk hvordan samfunnet blir dersom alle negative følelser vi kjenner på, skal kvalifisere til en diagnose. Anonymkode: 4846e...1e5 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du har et veldig godt poeng, ts. Dessverre er det blitt slik i dag at å være åpen om psykisk lidelse er ensbetydende med å la det bli en del av sin egen identitet. Samfunnet gir en også positive forsterkninger som det å hylle åpenhet. Da blir man sett på som modig og åpen. Dette mener jeg er skummelt. På Instagram florerer det av vanlige mennesker som legger ut det ene og det andre. Misforstå meg rett, del det gjerne med menneskene i livet ditt som du vet bryr seg om deg, psykiske lidelser er ingenting å skamme seg for. Det tror jeg er kjempeviktig. Men det er likevel noe med å beskytte seg selv mot å blamere sine innerste følelser og lidelser for hele verden på Facebook og Instagram. Dessverre opplever jeg som miljøterapeut på en ungdomspost at det er status for disse å ha en psykisk lidelse med påfølgende poster på Instagram. Dette hindrer dessverre bedring og selvrefleksjon. Det har forøvrig blitt veldig vanlig med selvdiagnostisering. Alle mennesker opplever vonde følelser, kriser og perioder hvor livet generelt oppleves tøft. Dette betyr ikke nødvendigvis at man kvalifiserer til en psykisk lidelse. Dette er tidvis vanlige menneskelige følelser som vi mennesker må akseptere at vi vil oppleve. Jeg tror det er viktig å ikke sykeliggjøre disse følelsene, det er nemlig en del av det å være menneske. En psykisk lidelse er noe annet. Tenk hvordan samfunnet blir dersom alle negative følelser vi kjenner på, skal kvalifisere til en diagnose. Anonymkode: 4846e...1e5 Du aner ikke hvor rett du har. Samfunnet er på vei til helvete i ekspressfart. Alle skal ha, kreve, har rett på osv, osv. Det kommer til å gå fullstendig på dunken når færre og færre skal dra hele lasset. Anonymkode: e2e05...994 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk opplevd at noen påstår at de har både det ene og det andre.. Men av en eller annen merkelig grunn, så har de aldri oppsøkt helsepersonell på grunn av disse påståtte "lidelsene" sine. Men de mener selv at de har ett eller annet, og dermed basta! Anonymkode: eaaf4...789 Dette Anonymkode: 5c96e...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du har et veldig godt poeng, ts. Dessverre er det blitt slik i dag at å være åpen om psykisk lidelse er ensbetydende med å la det bli en del av sin egen identitet. Samfunnet gir en også positive forsterkninger som det å hylle åpenhet. Da blir man sett på som modig og åpen. Dette mener jeg er skummelt. På Instagram florerer det av vanlige mennesker som legger ut det ene og det andre. Misforstå meg rett, del det gjerne med menneskene i livet ditt som du vet bryr seg om deg, psykiske lidelser er ingenting å skamme seg for. Det tror jeg er kjempeviktig. Men det er likevel noe med å beskytte seg selv mot å blamere sine innerste følelser og lidelser for hele verden på Facebook og Instagram. Dessverre opplever jeg som miljøterapeut på en ungdomspost at det er status for disse å ha en psykisk lidelse med påfølgende poster på Instagram. Dette hindrer dessverre bedring og selvrefleksjon. Det har forøvrig blitt veldig vanlig med selvdiagnostisering. Alle mennesker opplever vonde følelser, kriser og perioder hvor livet generelt oppleves tøft. Dette betyr ikke nødvendigvis at man kvalifiserer til en psykisk lidelse. Dette er tidvis vanlige menneskelige følelser som vi mennesker må akseptere at vi vil oppleve. Jeg tror det er viktig å ikke sykeliggjøre disse følelsene, det er nemlig en del av det å være menneske. En psykisk lidelse er noe annet. Tenk hvordan samfunnet blir dersom alle negative følelser vi kjenner på, skal kvalifisere til en diagnose. Anonymkode: 4846e...1e5 Dette tror jeg er veldig riktig Anonymkode: 5c96e...f5b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noe av det der virker jo som humor. Kanskje du ikke er så god på ironi og tull? Anonymkode: 792a8...971 Hun jenta med depresjon snakket jeg med etterpå, og jeg vet at hun ikke tuller med det. Jeg vet at hun har snakket med flere som er irritert på at hun går og sier at hun er deprimert uten å sjekke det ut. Det andre eksemplet med venninna mi, vet jeg ikke noe om. Jeg var ikke der da det skjedde, men venninna mi oppfattet også at hun skrøt av å være bipolar. Anonymkode: 5c96e...f5b
WubWub Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 Det er en trend hos den yngre garde - aka ungdommen. Selvdiagnostikk har eksplodert hos ungdommer, du finner flere ungdom med diagnoser enn uten - som oftest diagnoser de har funnet på google. Min teori er at alle ønsker være et unikt snøflak som skiller seg ut fra andre, at det er noe spesielt ved de. Det gir også street cred å være "gæren". Ikke det at jeg helt forstår logikken bak noe av dette men. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 Høres ut som om du omgås noen merkelige mennesker. Anonymkode: f5a79...783 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 Jeg syns det er fint med litt åpenhet jeg. Anonymkode: 2249f...968
Gjest justcurious Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 (endret) På 1.3.2018 den 15.03, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er fint med litt åpenhet jeg. Anonymkode: 2249f...968 - Endret 21. november 2018 av justcurious
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #16 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, justcurious skrev: Jeg også. Føler meg overhodet ikke "kul" fordi jeg sliter psykisk i alle fall. Om noe, så skammer jeg meg over det. Føler meg som en mislykket freak. Synes det er kjempepositivt at det har blitt mer åpenhet rundt det. Kanskje jeg en dag slipper å skamme meg over diagnosene mine.. TS her. Jeg forstår det veldig godt. Jeg har selv en diagnose, hadde en annen før som jeg skammet meg særdeles mye over. Jeg forstår deg, og håper du får det bedre. Jeg synes det er bra med åpenhet. Absolutt. Det ønsker jeg selv at det skal bli mer av. Men, generelt i samfunnet, når det vipper over til skryting og selvdiagnostisering, så blir det for mye den andre veien igjen. Det er ikke positivt at noen skryter av å ha en diagnose. Det synes jeg blir på grensen til latterliggjøring, noe som ikke er greit. Anonymkode: 5c96e...f5b 1
WubWub Skrevet 1. mars 2018 #17 Skrevet 1. mars 2018 Det er ikke bra med selvdiagnostikk, det er helseskadelig. http://www.kontrast16.mailand-mk.no/sport-og-helse/selvdiagnoisering-av-psykiskelidelser/ Psykiske lidelser, ungdommens nyeste trend. Iblant dagens ungdom får flere og flere psykiske lidelser, mange flere en før. Ifølge FHI (folkehelseinstituttet) lider 15-20% av alle barn og unge i Norge av en psykisk lidelse, men det føles ut som tallet er litt større en det. Hvis du har snakket med ungdom om dette har du nok lagt merke til det. Derfor tok vi for oss en undersøkelse som vi fikk 880 svar på. Der 60% av ungdommene sa at de tror eller vet at de har en psykisk lidelse. Selvdiagnosering Dette er et av de største fenomenene blant dagens ungdom. Ifølge undersøkelsen har over 50% av de som tror/vet at de har en psykisk lidelse basert det på informasjon fra nettet, egen info, familie/venner eller andre ting. Det er faktisk flere som har funnet det ut på egen hånd enn med en psykolog/lege. Dette betyr at de fleste selvdiagnoserer seg selv https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/mbklv/Flere-ungdommer-ser-pa-psykiske-lidelser-som-hipt--Emily-Nerland Flere ungdommer ser på psykiske lidelser som hipt | Emily Nerland 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #18 Skrevet 1. mars 2018 Har lagt merke til det samme, og det plager meg egentlig litt. Tror nok at enkelte mennesker som ikke sliter psykisk, og derfor ikke vet hvilket helvete det er også vil ha noe som de innbiller at gjør dem "spesielle" på et vis. Noe det absolutt ikke gjør. Jeg har selv 2 diagnoser (tilbakevendende depressiv lidelse og EUPF) og disse holder jeg godt skjult for alle, unntatt mine 2 beste venner. Forstår ikke poenget med åpenhet rundt dette, det er ikke som om det angår andre enn meg. Anonymkode: cbc7b...ed8 1
Gjest NotNaomi Skrevet 1. mars 2018 #19 Skrevet 1. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe av det der virker jo som humor. Kanskje du ikke er så god på ironi og tull? Anonymkode: 792a8...971 Det tolket jeg også som selvironi og litt sarkasme. Dessuten.Ikke heng meg nå,men ofte så har mennesker med psykiske lidelser høyere iq,store evner og mye empati.JA,det fins unntak.Men dere.Se på alle kunstnere i alle sjangre.Vet ikke om de syns det er "verdt"å slite med så mye,men de gir oss andre så utrolig mye.Jeg blablaer her til moderator finner det for godt å slette min bruker
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #20 Skrevet 1. mars 2018 Vet bare om en person som gjør det og det er sofie elise. aldri møtt eller hørt om noen andre som gjør det. Anonymkode: 753a2...122 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå