AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Hei, Jeg er litt usikker på om KG er et riktig sted for å spørre om opptak til medisinstudiet, men jeg prøver i likvel. Jeg er student som kommer fra Syria og jeg har bodd i Norge i ca to år. Jeg tar generell studiekompetanse fag på videregående skole (etter 23/5 regel - alle 6 fagene) og jeg har fått godkjent for både matematikk R1 og Fysikk 1 av mitt syriske vitnemålet. Jeg ønsker å studere medisin, og det kreves å ha generell studiekompetanse + R1 + Fyiskk 1 + Kjemi (1+2). Jeg mangler både kjemi 1+2 for å komme på medisinstudiet, og jeg ønsker å spare litt tid. Mange læresteder i Norge forslår til meg å ta Kjemi 1+2 som privatist. De sier at jeg kan også ta årsstudium/enkeltemne på 15 peong som overlapper kjemi (1+ 2) fra videregående skole. Jeg er litt usikker på hvilke årsstudier/emner tilsvarer kjemi (1+2). Lærestedene krever å ha både R1 og R2 enten Fyisk 1+2 for å kunne få plass på årsstudium. Fristen for å søke på Samordna Optakk er i dag og jeg klarer ikke å bestemme meg. Jeg vil være takknemlig om noen kan gi meg veileding om hvordan kan jeg kommer tettere på medisinstudiet. Anonymkode: 83f33...86d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Det er ikke bare medisin som gir status, bare sånn til opplysning. Anonymkode: 8d5ce...b1c 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke bare medisin som gir status, bare sånn til opplysning. Anonymkode: 8d5ce...b1c Jeg aner ikke om det er lurt å svare på kommentaren din, men jeg bare si at jeg er glad i mennesker, kropp, anatomi og biologi. Det handler ikke om status, hvilken status har fastlege i Norge? Greie at jeg har allerede studert medisin i hjemmlandet og dette er drømmestudiet mitt. Anonymkode: 83f33...86d 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 23/5 regelen holder ikke for medisin. Man MÅ ha rundt 6,6 i snitt. Vil anbefale deg å ta kjemi 1 + 2 som privatist. På denne måten kan du også forbedre karakterene dine, hvis dette er nødvendig for å få 6,6 i snitt. Hvis du allerede har 6,6 i snitt, så vil jeg fremdeles anbefale å ta kjemi 1 + 2 som privatist. Det er "tryggest". Men har du prøvd å få din syriske medisinutdanning godkjent i Norge? Anonymkode: 6e440...e37 2
FrittgåendeBurugle Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare medisin som gir status, bare sånn til opplysning. Anonymkode: 8d5ce...b1c 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: 23/5 regelen holder ikke for medisin. Man MÅ ha rundt 6,6 i snitt. Vil anbefale deg å ta kjemi 1 + 2 som privatist. På denne måten kan du også forbedre karakterene dine, hvis dette er nødvendig for å få 6,6 i snitt. Hvis du allerede har 6,6 i snitt, så vil jeg fremdeles anbefale å ta kjemi 1 + 2 som privatist. Det er "tryggest". Men har du prøvd å få din syriske medisinutdanning godkjent i Norge? Anonymkode: 6e440...e37 Takk for svar. Ja med alderspoen, realfagpoeng og språkpeong så ligger jeg på 6.5 Grunnen til jeg ønsker å ta et år på universitet er å få 2 poeng i tillegg. Anonymkode: 83f33...86d
Gjest Reputation Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 23/5 regelen holder ikke for medisin. Man MÅ ha rundt 6,6 i snitt. Vil anbefale deg å ta kjemi 1 + 2 som privatist. På denne måten kan du også forbedre karakterene dine, hvis dette er nødvendig for å få 6,6 i snitt. Hvis du allerede har 6,6 i snitt, så vil jeg fremdeles anbefale å ta kjemi 1 + 2 som privatist. Det er "tryggest". Men har du prøvd å få din syriske medisinutdanning godkjent i Norge? Anonymkode: 6e440...e37 Så klart 23/5 regelen holder. Snittet deles på antall fag man har, og så lenge man får generell studiekompetanse så har det ingenting å bety at man har 20 karakterer fra vgs eller 9 + realfag. 66 poeng er feks * 6 i snitt i alle fag * 1.5 poeng for realfag * pluss alderspoeng og evnt annen utdanning/militær/barn osv. Vil tro brorparten av medisinstudenter har kommet inn med hjelp av 23/5. For etter man har fullført vgs, kan man ta fagene privatist og så lenge man har gode karakterer i grunnfagene så lønner seg seg å gå for 23/5.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 12 minutter siden, Reputation skrev: Så klart 23/5 regelen holder. Snittet deles på antall fag man har, og så lenge man får generell studiekompetanse så har det ingenting å bety at man har 20 karakterer fra vgs eller 9 + realfag. 66 poeng er feks * 6 i snitt i alle fag * 1.5 poeng for realfag * pluss alderspoeng og evnt annen utdanning/militær/barn osv. Vil tro brorparten av medisinstudenter har kommet inn med hjelp av 23/5. For etter man har fullført vgs, kan man ta fagene privatist og så lenge man har gode karakterer i grunnfagene så lønner seg seg å gå for 23/5. Mente at 23/5 ikke holder uten 6,6 i snitt:-) selvsagt går det hvis man har 6,6 i snitt. Anonymkode: 6e440...e37
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mente at 23/5 ikke holder uten 6,6 i snitt:-) selvsagt går det hvis man har 6,6 i snitt. Anonymkode: 6e440...e37 Det ble bare litt kronglete formulert av meg, men tror det ble forstått. Anonymkode: 6e440...e37
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 18 minutter siden, Reputation said: Vil tro brorparten av medisinstudenter har kommet inn med hjelp av 23/5. Selvfølgelig har de ikke det. Anonymkode: 8d5ce...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja med alderspoen, realfagpoeng og språkpeong så ligger jeg på 6.5 Grunnen til jeg ønsker å ta et år på universitet er å få 2 poeng i tillegg. Anonymkode: 83f33...86d Du får ekstra poeng hvis du får 6 i kjemi 1 og 2, og det vil sannsynligvis holde for å komme inn på studiet. En mulighet er dog å ta et årstudium på NMBU som er ment for gi realfagskompetanse til dem som ikke hat det. Men da må du også bruke tid på realfagene du allerede har fått godkjent. Mulig det går ann å ta årsstudium i kjemi for å få tilsvarende kjemi 1 + 2. Har du eventuelt en veileder eller lignende på NAV? Tror karriereveiledere skal kunne en del om slikt. Anonymkode: 6e440...e37
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Du får ekstra poeng hvis du får 6 i kjemi 1 og 2, og det vil sannsynligvis holde for å komme inn på studiet. En mulighet er dog å ta et årstudium på NMBU som er ment for gi realfagskompetanse til dem som ikke hat det. Men da må du også bruke tid på realfagene du allerede har fått godkjent. Mulig det går ann å ta årsstudium i kjemi for å få tilsvarende kjemi 1 + 2. Har du eventuelt en veileder eller lignende på NAV? Tror karriereveiledere skal kunne en del om slikt. Anonymkode: 6e440...e37 Tusen takk! Jeg står i stor gjeld for deg. Jeg har søkt på dette studiet og det er alt jeg trenger! Tusen hjertlig takk ❤️ Anonymkode: 83f33...86d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 Ved 23/5 regelen får man ikke alderspoeng før man er 24 år. Så det er absolutt ikke sånn at 23/5 lønner seg med mindre man er hauggammal. Anonymkode: e24b5...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Jeg står i stor gjeld for deg. Jeg har søkt på dette studiet og det er alt jeg trenger! Tusen hjertlig takk ❤️ Anonymkode: 83f33...86d Bare hyggelig! Håper det ordner seg, og at du får medisindrømmen oppfylt! Anonymkode: 6e440...e37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå