AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Jeg er 21 år og kjenner jeg er litt babysyk. Jeg skal begynne studie til høsten, en masterutdanning. Samboeren min er i full jobb, men vil det være veldig stressende dersom jeg får barn som student? Vil dere si det er bedre å få barn etterpå? Anonymkode: 1f984...71f
happiest Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Når man har OK økonomi og gjerne en liten buffer til å ta vare på et barn Når man har OK inntekt og trygg jobb Når man føler man har fått gjort det man ønsker som ikke er lett å gjøre med barn (reise, andre ting - mat vet ikke om man får et barn med økt behov for hjelp slik at dette blir vanskelig senere). Når man føler seg rustet nok og moden nok. Prat om fremtiden, oppdragelse, hva ser dere for dere fremover? Klarer dere evt et brudd? Hva om en mister jobben, har dere råd til å ha barn da? Har dere noen som kan passe slik at dere kan få kjærestetid også? 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Jeg vil si det er bedre å få barn etterpå, slik at du kan få mest ut av både babytid og studietid (selve studiene). Samt at du er veldig ung, du bør få mest mulig ut av å bare være kjærester også. Du har så god tid, at du kan faktisk velge alt, og behøver ikke velge vekk noen ting: være ung voksen sammen med kjæresten, være student og konsentrere deg om studier, være relativt ung mor om noen år. Men om det er det beste for akkurat deg, det vet jeg ikke. Anonymkode: 58cd9...2a2 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 Det passer aldri. Prøv å unngå under 20 og over 40, så har du truffet ganske godt. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt å få barn før 20 eller etter 40, men det er definitivt ikke ideelt å få i de periodene. Lykke til! Hilsen gravid 26 åring som måtte prøve i mange år (4) før det klaffet. Det tærer på... Anonymkode: a41f1...d85 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Det finnes for øvrig hundrevis av lignende tråder her inne på KG...foreslår at du selv følger magefølelsen og ikke hva folk forteller deg. Anonymkode: d728a...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Det passer aldri å få barn Det er mange som har brent seg på at de skal ''vente til det passer'', til karrieren er super, de har enebolig, hytte, fire biler, to hunder, millioninntekt og har vært kjærester i 15 år (satt på spissen) - og vipps er det for sent. Nå trenger du jo overhodet ikke stresse når du er 21 år, men noen brenner seg på det. Om det passer å få barn som student eller ikke, kommer jo an på mye. Hvordan studiet er lagt opp, økonomi, parforhold og partner sin jobb. Det er bare dere som vet hva som er best for dere Det som bør være i orden er 1. økonomi - dere trenger ikke være rike, men hvis dere allerede har det trangt er ikke det så bra. Barn koster! 2. Forholdet - det bør være stabilt og seriøst, og 3. Boforhold: bør være et godt og stabilt sted dere tenker å bo en stund. En baby trenger heller ikke så stor plass - men en hybel med sovealkove kan bli trangt med barnevogn, vugge, leker og lekematte Det er vel de tre tingene som går igjen, uansett hvem du spør. Mange mener du bør ha fast jobb, men jeg fikk min første som student og syns det var supert. Man får jo foreldrepenger av lånekassen og evt. deltidsjobb, i tillegg til at partneren din har stabil inntekt. Dessuten var jeg i dårlig form under svangerskapet, så det var supert med korte dager og 2-timers forelesninger. Da fikk jeg være mye hjemme uten å ''stresse'' med sykemelding. I tillegg var jeg veldig fleksibel med lite obligatorisk oppmøte, og kunne derfor hente tidlig eller levere sent i barnehagen, og ha rolige dager når den tid kom. Det som var stress og som hadde vært bedre i jobb var å fortsette studiene etter permisjon. Det var vanskelig å sende ungen i barnehagen når jeg likevel bare skulle være hjemme (å lese) og eksamensinnspurten var krevende med våkenetter og sykdom. Lese- og studiedagene ble fort omgjort til husarbeid- og forefallende drift av familien AS-dager Alt i alt syns jeg likevel det var mindre stress og kluss å få barn som student, enn i jobb. Men det kommer jo så klart an på hvordan studiet er lagt opp. Har man masse obligatorisk oppmøte, lange dager eller praksisperioder med skiftordninger mister man jo de fleste fordelene med å få barn som student Hadde jeg hatt et slikt studium, måtte jeg ha hoppet av/blitt sykemeldt et helt år ekstra fordi jeg var så dårlig under svangerskapet. Det er litt kjedelig. Anonymkode: cb6de...945 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 Spørs hvilken master du skal ta?! Er det et veldig krevende studie? Et tips er at du må komme deg inn på studiet før du kan bli gravid.. les deg gjerne opp på Lånekassens og Nav sitt opplegg rundt permisjon og graviditet/fødselr. Vet at det er viktig at man søker permisjon fra studiet før fødsel, slik at du får penger i barselstiden. Jeg begynner på en ny bachelor til høsten og jeg prøver å bli gravid nå med kjæresten. Det passer aldri å få barn. Jeg angrer på at vi ikke begynte prøvingen tidligere, er snart 30 og vi sliter veldig med å bli gravide. Prøvd i over 1 år, og er nå til utredning for fertilitetsproblemer. Anonymkode: 734ad...db1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Forstår ikke de som sier at det aldri passer. Det er veldig personavhengig. Jeg var klar for barn for 5 år siden, men mannen min var det ikke. Jeg valgte å vente og ta en videreutdanning. Vi etablerte oss med hus og trygge jobber. For halvannet år siden var tiden perfekt. Begge var klare. Barnerommet sto klart. Nå har vi en baby på litt over et halvt år. Jeg er bå 29 år, og mener at jeg har greit med tid til å få de barna jeg ønsker. Jeg har en venninne som er like gammel som meg. Hun fikk to barn planlagt i studietiden. Mannen hadde en god jobb, og de hadde vært sammen siden de var 14. For dem var det perfekt. Så lenge du har grei økonomi og dere har et stabilt og godt forhold mener jeg at dere kan få barn når dere føler dere klare. Det skal re perfekt for dere, ikke alle andre. Anonymkode: f181f...089
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke de som sier at det aldri passer. Det er veldig personavhengig. Jeg var klar for barn for 5 år siden, men mannen min var det ikke. Jeg valgte å vente og ta en videreutdanning. Vi etablerte oss med hus og trygge jobber. For halvannet år siden var tiden perfekt. Begge var klare. Barnerommet sto klart. Nå har vi en baby på litt over et halvt år. Jeg er bå 29 år, og mener at jeg har greit med tid til å få de barna jeg ønsker. Jeg har en venninne som er like gammel som meg. Hun fikk to barn planlagt i studietiden. Mannen hadde en god jobb, og de hadde vært sammen siden de var 14. For dem var det perfekt. Så lenge du har grei økonomi og dere har et stabilt og godt forhold mener jeg at dere kan få barn når dere føler dere klare. Det skal re perfekt for dere, ikke alle andre. Anonymkode: f181f...089 Det er ALLTID noen som har innvendiger på når andre får barn. Et par skulle alltid ha jobbet litt mer, hatt litt større hus, ha reist litt mer, hatt litt mer penger, vært sammen litt lenger, eller så er de for gamle. Det passer aldri å få barn. Jeg skrev jo akkurat som du sa - det er individuelt når man føler seg klar for det, og når man er klar er det bare å kjøre på, men det finnes ingen perfekt tid for å få barn. det går ikke an å si at den perfekte mor er 30 år, har jobbet så og så lenge og vært sammen med mannen i x år. En 23 år gammel student kan være en like god mor - men det finns mange som har utallige kommentarer på hvorfor den ene eller den andre ikke burde få barn. Anonymkode: cb6de...945 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 20 timer siden, happiest skrev: Når man har OK økonomi og gjerne en liten buffer til å ta vare på et barn Når man har OK inntekt og trygg jobb Når man føler man har fått gjort det man ønsker som ikke er lett å gjøre med barn (reise, andre ting - mat vet ikke om man får et barn med økt behov for hjelp slik at dette blir vanskelig senere). Når man føler seg rustet nok og moden nok. Prat om fremtiden, oppdragelse, hva ser dere for dere fremover? Klarer dere evt et brudd? Hva om en mister jobben, har dere råd til å ha barn da? Har dere noen som kan passe slik at dere kan få kjærestetid også? Ideelt sett. Men ønsker dere å få barn nå så klarer dere det også Anonymkode: c925f...3d4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ALLTID noen som har innvendiger på når andre får barn. Et par skulle alltid ha jobbet litt mer, hatt litt større hus, ha reist litt mer, hatt litt mer penger, vært sammen litt lenger, eller så er de for gamle. Det passer aldri å få barn. Jeg skrev jo akkurat som du sa - det er individuelt når man føler seg klar for det, og når man er klar er det bare å kjøre på, men det finnes ingen perfekt tid for å få barn. det går ikke an å si at den perfekte mor er 30 år, har jobbet så og så lenge og vært sammen med mannen i x år. En 23 år gammel student kan være en like god mor - men det finns mange som har utallige kommentarer på hvorfor den ene eller den andre ikke burde få barn. Anonymkode: cb6de...945 Enig! Anonymkode: c925f...3d4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #12 Skrevet 2. mars 2018 Mange gode råd er allerede gitt. Men noe mange glemmer er å se på omgangskretsen og hvor de er i livet før man hopper i det. Jeg vil påstå at beste tidspunktet å få barn på (så fremt det passer ellers) er når de rundt dere er i gang. Vi har hatt så mye glede av å ha hverandre i permisjonstiden. Også å kunne dra på ferie sammen med jevnaldrende barn, som holder hverandre med selskap. Og hytteturer og søndagsturer med store og små. Samtidig passer livsstilen inn i vennegjengen forøvrig. Du slipper å være den som sitter hjemme med barn, mens venninnegjengen er på helgetur. Eller motsatt, å være den som gjerne skulle tatt en tur ut for et-par glass vin, men så er alle andre opptatt med småbarn. Som student vil du få en helt annen livsstil enn alle andre rundt deg. Og det kan oppleves ganske ensomt. Anonymkode: a4829...9a9 1
solmåneogstjerner Skrevet 2. mars 2018 #13 Skrevet 2. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ALLTID noen som har innvendiger på når andre får barn. Et par skulle alltid ha jobbet litt mer, hatt litt større hus, ha reist litt mer, hatt litt mer penger, vært sammen litt lenger, eller så er de for gamle. Det passer aldri å få barn. Jeg skrev jo akkurat som du sa - det er individuelt når man føler seg klar for det, og når man er klar er det bare å kjøre på, men det finnes ingen perfekt tid for å få barn. det går ikke an å si at den perfekte mor er 30 år, har jobbet så og så lenge og vært sammen med mannen i x år. En 23 år gammel student kan være en like god mor - men det finns mange som har utallige kommentarer på hvorfor den ene eller den andre ikke burde få barn. Anonymkode: cb6de...945 Ja! Og hvis man venter 'for lenge' så får man kommentarer og masing på det også 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #14 Skrevet 2. mars 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 21 år og kjenner jeg er litt babysyk. Jeg skal begynne studie til høsten, en masterutdanning. Samboeren min er i full jobb, men vil det være veldig stressende dersom jeg får barn som student? Vil dere si det er bedre å få barn etterpå? Anonymkode: 1f984...71f Det passer alltid. Anonymkode: 265b7...b9a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #15 Skrevet 2. mars 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ALLTID noen som har innvendiger på når andre får barn. Et par skulle alltid ha jobbet litt mer, hatt litt større hus, ha reist litt mer, hatt litt mer penger, vært sammen litt lenger, eller så er de for gamle. Det passer aldri å få barn. Jeg skrev jo akkurat som du sa - det er individuelt når man føler seg klar for det, og når man er klar er det bare å kjøre på, men det finnes ingen perfekt tid for å få barn. det går ikke an å si at den perfekte mor er 30 år, har jobbet så og så lenge og vært sammen med mannen i x år. En 23 år gammel student kan være en like god mor - men det finns mange som har utallige kommentarer på hvorfor den ene eller den andre ikke burde få barn. Anonymkode: cb6de...945 Nei, det stemmer ikke. Vi fikk kun positive kommentarer. Det gjorde venninnen min også. Vi hadde vært sammen ni år, giftet oss, fått trygge jobber som vi hadde jobbet i i et par år og et hus med flere tomme soverom. Til og med sjefen min sa at det var perfekt timet. Du er for bastant i det du skriver. Det er ikke ALLTID noen som har innvendinger. Men ellers virker vi å være enige. Anonymkode: f181f...089
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #16 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer ikke. Vi fikk kun positive kommentarer. Det gjorde venninnen min også. Vi hadde vært sammen ni år, giftet oss, fått trygge jobber som vi hadde jobbet i i et par år og et hus med flere tomme soverom. Til og med sjefen min sa at det var perfekt timet. Du er for bastant i det du skriver. Det er ikke ALLTID noen som har innvendinger. Men ellers virker vi å være enige. Anonymkode: f181f...089 Da er dere det perfekte unntaket. Anonymkode: c925f...3d4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #17 Skrevet 3. mars 2018 Jeg anbefaler at man får barn når omgangskrets (venner) får barn. Jeg fikk barn flere år før mine venner, og det har ofte føltes ensomt. De opplevde mye sammen mens jeg var hjemme med små barn, og da de fikk barn var det ikke naturlig at jeg ble med på fellesturer med barn, siden mine var så mye større. De var i baby- og småbarnsmodus samtidig, og jeg som gikk i uttakt har følt meg mye utenfor. Anonymkode: c919b...b1d
atropos Skrevet 3. mars 2018 #18 Skrevet 3. mars 2018 Det er mange gode ordninger for studenter med barn, så det er egentlig ikke et problem å få barn og være student, men man faller kanskje litt utenfor sosialt, og siden du kun er 21 år, vil jeg tro at du blir ganske alene i vennegjengen med å ha barn så tidlig. De fleste venter nå til slutten av 20-åra med å få barn. Selv var jeg en av disse. Fikk min første da jeg var 29, andre da jeg var 32 og skal få tredje (og siste) nå når jeg er 34. Jeg tok utdannelse og «raste» fra meg først. Fant den jeg virkelig skal leve resten av livet med, og slo meg relativt til ro før jeg fikk min første. Det passet meg veldig godt. Men jeg har en utdannelse på bachelornivå. Jeg har en venninne som tok legestudiet, og hun fikk to barn mens hun og mannen studerte. Hun syntes det var veldig greit. Du trenger nok ikke være så redd for når det passer rent praktisk. Jeg ville tenkt mer på det sosiale rundt det. Du er veldig ung enda, og det kan kanskje bli ensomt å få barn så tidlig.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #19 Skrevet 3. mars 2018 På 2.3.2018 den 9.20, solmåneogstjerner skrev: Ja! Og hvis man venter 'for lenge' så får man kommentarer og masing på det også Nettopp - enten er det mye man ikke har gjort, og hvis man har gjort alt så er man for gammel Anonymkode: cb6de...945 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå