Gå til innhold

Hvordan regne ut kcal i hjemmelaget mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har veldig lyst til å prøve og lage disse rundstykkene her! Men hvordan finner jeg ut hvor mange kcal det er i et rundstykke? Det skal ca bli 40 stk. 

Takk for hjelp! 😁

FCECD4D3-9250-443A-9E26-ACAED3AC703C.png

Anonymkode: 7440e...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vei alt sammen, legg sammen kcal og del på antall ferdige rundstykker.

Anonymkode: 76340...045

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt last ned lifesum appen. Opprett egen oppskrift, og legg inn alle ingredienser. Da får du næringsinnhold pr rundstykke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100g hvetemel = 320 kalorier dvs i 1,2 kilo er det 3840 kalorier

100g speltmel = 310 kalorier dvs i 1 kilo er det 3100 kalorier

6940 kalorier i 40 rundstykker vil si 173,5 kalorier per rundstykke.

Anonymkode: e879a...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I hvetemel er det 338 kcal per 100g, gang dette med 12 så får du 4056kcal.

I sammalt speltmel er det 366 kcal per 100g. Gang dette med 10 så får du 3660 kcal. 

I salt og gjær er det såpass lite kcal at jeg ikke gidder å telle det med. 

Da blir regnestykket 4056+3660=7716/40= 192kcal per rundstykke.

Anonymkode: 9c356...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

100g hvetemel = 320 kalorier dvs i 1,2 kilo er det 3840 kalorier

100g speltmel = 310 kalorier dvs i 1 kilo er det 3100 kalorier

6940 kalorier i 40 rundstykker vil si 173,5 kalorier per rundstykke.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I hvetemel er det 338 kcal per 100g, gang dette med 12 så får du 4056kcal.

I sammalt speltmel er det 366 kcal per 100g. Gang dette med 10 så får du 3660 kcal. 

I salt og gjær er det såpass lite kcal at jeg ikke gidder å telle det med. 

Da blir regnestykket 4056+3660=7716/40= 192kcal per rundstykke.

Anonymkode: 9c356...f6d

Og så er lærdommen fra disse to ulike regnestykkene: les næringsinnholdet bakpå melodiene du bruker. Utregningen er riktig. :)

Anonymkode: 54671...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og så er lærdommen fra disse to ulike regnestykkene: les næringsinnholdet bakpå melodiene du bruker. Utregningen er riktig. :)

Lærdom nummer to er vel at det alltid vil være noen faktiske avvik, selv om man bruker tallene bak på pakken, men så lenge man er konsekvent, så har det ikke så veldig mye å si :)

I myfitnesspal og lifesum vil det ofte ligge flere versjoner av samme matvare, med litt ulikt tall, og da kan man vel som en tommelfingerregel velge den høyeste, dersom man ikke har pakken fremfor seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Lærdom nummer to er vel at det alltid vil være noen faktiske avvik, selv om man bruker tallene bak på pakken, men så lenge man er konsekvent, så har det ikke så veldig mye å si :)

I myfitnesspal og lifesum vil det ofte ligge flere versjoner av samme matvare, med litt ulikt tall, og da kan man vel som en tommelfingerregel velge den høyeste, dersom man ikke har pakken fremfor seg.

Ja, helt klart. Matvaretabellen gir også en god pekepinn.

Det skulle forresten selvsagt stå melposene i innlegget mitt, ikke melodiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva skal man kunne bruke denne lærdommen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk My Fitness Pal og lag en oppskrift der. Ingrediensene legger du inn sånn: Vei alt sammen hver for seg - (scanninga på appen har veldig  mange varer inne). Så veier du total oppskrift, altså hva hele deigen veier når du har laga bollene (minus det du blader det oppi) og så lager du en oppskrift der antall porsjoner er hvor mye hele deigen veier. Det blir gjerne ganske mye, feks 2300 porsjoner. Så når du skal spise bollene veier du 1, og den vekta den har er antall porsjoner. (Antall gram av totalen). 

Anonymkode: 4e620...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På ting jeg lager og spiser fast, som granola, brød og knekkebrød, har jeg gjort følger. 

Følger en fast oppskrift, slik at når jeg har regnet det ut en gang, så har jeg det hver gang jeg tar meg et knekkebrød fremover. Veier hver ingrediens, og regner ut kaloriinnhold basert på baksiden av pakken. Får da en total. Veier den ferdige baksten (total), og regner så hva dette er per 100gram. Kan da veie hva jeg spiser hver gang, og få eksakt kaloriinnhold. 

Ting jeg baker og spiser mer sporadisk tar jeg en best guess på. For mye styr å finregne hver gang, og utgjør ikke store forskjellen. 

Anonymkode: d09a8...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk My Fitness Pal og lag en oppskrift der. Ingrediensene legger du inn sånn: Vei alt sammen hver for seg - (scanninga på appen har veldig  mange varer inne). Så veier du total oppskrift, altså hva hele deigen veier når du har laga bollene (minus det du blader det oppi) og så lager du en oppskrift der antall porsjoner er hvor mye hele deigen veier. Det blir gjerne ganske mye, feks 2300 porsjoner. Så når du skal spise bollene veier du 1, og den vekta den har er antall porsjoner. (Antall gram av totalen). 

Anonymkode: 4e620...a6b

Jøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg henter frem denne gamle tråden fordi jeg kom på en problemstilling:

Hvis man veier alle ingrediensene og måler antall kalorier opp mot det, hva skjer da med f.eks. 1,6 l vann som er med? Vannet øker jo vekten på den ferdige retten. Det vil da si at antall kalorier på samme vekt må bli mindre. Men det tas det tilsynelatende ikke hensyn til?

Så hvis en hel ferdig rett har f.eks. 1000 kalorier ut ifra tabellen på ingrediensene og vekt på retten ut fra ingrediensene er 1000g så skulle det jo vært 1 kalori per gram. Men hvis man tilbereder den og bruker vann i tillegg så veier den i dette tenkte scenariet 1100g ferdig tilberedt. Da blir det jo 0,9 kalorier per gram.

I tillegg er det jo slik at kjøtt og grønnsaker endrer vekt under tilberedning og da må man veie ingrediensene separat etter tilberedning, og før man eventuelt blander dem?

Så hvordan blir det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, jabx skrev:

Hvis man veier alle ingrediensene og måler antall kalorier opp mot det, hva skjer da med f.eks. 1,6 l vann som er med? Vannet øker jo vekten på den ferdige retten. Det vil da si at antall kalorier på samme vekt må bli mindre. Men det tas det tilsynelatende ikke hensyn til?

Så hvis en hel ferdig rett har f.eks. 1000 kalorier ut ifra tabellen på ingrediensene og vekt på retten ut fra ingrediensene er 1000g så skulle det jo vært 1 kalori per gram. Men hvis man tilbereder den og bruker vann i tillegg så veier den i dette tenkte scenariet 1100g ferdig tilberedt. Da blir det jo 0,9 kalorier per gram.

I tillegg er det jo slik at kjøtt og grønnsaker endrer vekt under tilberedning og da må man veie ingrediensene separat etter tilberedning, og før man eventuelt blander dem?

Så hvordan blir det da?

Når du har veid maten har du jo totalt antall kalorier. 

Når du har laget retten så veier du den.

Og så er jo kalorier per feks 100gram et veldig enkelt regnestykke. 

Anonymkode: d09a8...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
27 minutter siden, jabx skrev:

Så hvordan blir det da?

Matvarer veies i rå/ukokt tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...