Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg testet ganske tidlig, fikk en grei positiv test 9dpo som bare ble sterkere for hver dag som gikk. Min far er tvilling så det er noe som går i familien. Kan min tidlig høye hcg produksjon tyde på tvillinger? Og er det noe man kan påvise ved blodprøve ved 12 uker kontroll, eller er det grunnlag nok til å spørre om tidlig ultralyd? Er det tvillinger vil jeg helst vite før uke 18, siden vi har tenkt til å handle litt igjennom svangerskapet, istedetfor å ta alt i en smell mot slutten.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at en sterk strek alene ikke kan gi så tydelige indikasjoner på om det er tvillinger eller ei. Men selvfølgelig vil man jo produsere mer hcg. Trodde tendensen til tvillinger var noe man bare kunne arve fra morssiden?

Anonymkode: 4f5cc...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke påvise tvillingsvangerskap gjennom blodprøve. Det må nok UL til. Men en mistanke fra deg pga tidlig og sterk positiv test er ikke god nok grunn til henvisning. Du må nok koste på deg en privat UL i såfall. Tidlig UL kan du ta når som helst fra ca uke 6 for å påvise flerlingesvangerskap.

Anonymkode: 9b2ca...e45

• Liker 5
Skrevet

Okei, ja da må jeg nok bare belage meg på å bestille privat :) takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Dagens tester kan slå ut som tydelig positive tidlig, så det alene er nok ingen indikasjon på tvillinger. Fikk selv tidlig sterk positiv med nr 1. 

Anonymkode: 068d8...f4e

• Liker 1
Skrevet

Det at far er tvilling har ingenting å si... hadde moren din vært det derimot, så kunne du kanskje vurdert den muligheten. Forresten, det at streken blir sterkere betyr bare at hormonet stiger, noe det skal, men det betyr ingenting mer...enn så lenge 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vil tro at en sterk strek alene ikke kan gi så tydelige indikasjoner på om det er tvillinger eller ei. Men selvfølgelig vil man jo produsere mer hcg. Trodde tendensen til tvillinger var noe man bare kunne arve fra morssiden?

Anonymkode: 4f5cc...7f2

Stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blingblingtahei skrev:

Hei. Jeg testet ganske tidlig, fikk en grei positiv test 9dpo som bare ble sterkere for hver dag som gikk. Min far er tvilling så det er noe som går i familien. Kan min tidlig høye hcg produksjon tyde på tvillinger? Og er det noe man kan påvise ved blodprøve ved 12 uker kontroll, eller er det grunnlag nok til å spørre om tidlig ultralyd? Er det tvillinger vil jeg helst vite før uke 18, siden vi har tenkt til å handle litt igjennom svangerskapet, istedetfor å ta alt i en smell mot slutten.. 

Hadde sterk strek like tidlig som deg og her er det bare en.

Du kan bestille privat ultralyd når du vil, etter uke 8 er vel mest vanlig 

Anonymkode: 9af39...277

Skrevet (endret)

Er faren din enegget eller toegget? Det er kun arvelig med toeggete. I tillegg er det ikke far du kan arve det fra,men mor så vidt jeg har skjønt :) Uansett,lykke til:( om det så er med en eller to babyer :)

Endret av blomst12
  • Liker 1
Gjest fruktfest
Skrevet (endret)

Har hørt at det er fra mors side det må være tvillinger for at det skal være arvelig, men slikt kan vel skje tilfeldig og. Jeg fikk 1-2 på clearblue digitaltest og 6 dager senere stod det 3+, så jeg var litt bekymret for at det skulle være tvillinger selv, men på TUL fikk vi se én baby😊

Endret av fruktfest
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Dersom faren din er toegget tvilling, kan du ha arvet dette genet fra din farmor. Arvelighet av tvillinger kommer fra begge sider, men det er kun kvinner som vil kunne få tvillinger selv fra dette genet, menn bare bærer det videre til sine døtre. Når det er sagt, er ikke tidlig sterk test noen god indikasjon på tvillinger. Det kommer heller an på din hcg-produksjon. Jeg har tvillinger selv og hadde ikke høy hcg tidlig, så det er ingen fasit på dette utenom en tidlig UL.

Anonymkode: 1bf7a...7dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Gakkepus skrev:

Det at far er tvilling har ingenting å si... hadde moren din vært det derimot, så kunne du kanskje vurdert den muligheten. Forresten, det at streken blir sterkere betyr bare at hormonet stiger, noe det skal, men det betyr ingenting mer...enn så lenge 

Du arver like mange gener fra begge avkom. Så hvorfor har det ingen ting å si at far er tvilling?

Anonymkode: 144f8...5a8

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du arver like mange gener fra begge avkom. Så hvorfor har det ingen ting å si at far er tvilling?

Hvis jeg ikke husker feil så er det noe med at far ikke har egg.

Anonymkode: 9af39...277

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man kan Arve tvillinggenet fra farssiden, men det er kun jenter som kan være årsaken til tvillinger (pga slipp av flere egg). Dvs at om barnefar er tvilling øker ikke det sannsynligheten for tvillinger for hans del, men det kan øke sannsynligheten for at datteren hans får tvillinger. 

Anonymkode: 040b5...e69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere tar feil. 

Her må vi holde tunga rett i munnen, så vi kaller den gravide mor, og hennes partner far, og resten mormor, morfar osv. 

Det betyr ingenting om far, farmor eller farfar er to egget tvillinger. 

Det er mor og mors slekt som kan gi arvelig egenskaper om å slippe to egg i slengen, så om mor, mormor eller morfar er toeggede tvillinger så øker dette sjansen for at også mor kan slippe to egg i slengen. 

Eneggede er genetisk uhell som ikke kan arves. Det bare skjer. 

Anonymkode: ea28b...690

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi 

for a given pregnancy, only the mother’s genetics matter. Fraternal twins happen when two eggs are simultaneously fertilized instead of just one. A father’s genes can’t make a woman release two eggs.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

1 time siden, Gakkepus skrev:

Fordi 

for a given pregnancy, only the mother’s genetics matter. Fraternal twins happen when two eggs are simultaneously fertilized instead of just one. A father’s genes can’t make a woman release two eggs.

Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Gakkepus skrev:

Fordi 

Dette gjelder jo barnefar ikke far til TS. Ettersom far til TS er tvilling vil han kunne føre tvillinggenet videre til sin datter. Hadde derimot mor eller far til barnefar vært tvilling ville dette ikke økt sjansen for tvillinger for TS. Dette fordi barnefars gener ikke kan gjøre at mor(TS) slipper flere egg. Egentlig veldig logisk :) 

Anonymkode: 55aaf...c3b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mye rot i svarene om hvordan genetikk og arvelighet for tvillinger fungerer.

Det stemmer at det kun er mors genetikk som skaper toeggede tvillinger, men det er fordi det er hun som slipper flere egg av gangen. En mann/far kan åpenbart ikke slippe noen egg, og det er dermed helt utenfor hans kontroll om det blir toeggede tvillinger.

Men! Menn kan som sagt bære på "tvilling-genet" til sine døtre, og dermed kan døtrene slippe flere egg samtidig og skape toeggede tvilling-barnebarn til gitt mann. Ergo har menns familebakgrunn definitivt noe å si for slektens videre produksjon av tvillinger, selv om menns genetikk ikke har påvirking på egne avkom. Barnebarn og videre kan få toeggede tvillinger på grunn av ham så lenge de kvinner i direkte nedoverstigende linje fra han, og han var bærer av genetikken.

Hvis trådstarters far er toegget tvillig så er det mulig at TS har "tvilling-genet". Hun er ikke tvilling selv, muligens fordi fars genetikk ikke hadde innvirkning på antall egg som ble sluppet, men TS er kvinne og dermed er det hennes kropp som bestemmer utfallet. 

Dere som tror noe annet har misforstått.

Hilsen en som har studert evolusjonsbiologi og genetikk.

Anonymkode: f7b73...51b

• Liker 8
Gjest Sisti
Skrevet
3 hours ago, Gakkepus said:

Fordi 

Her har du ikke forstått sitatet riktig. Ja, bare morens genetikk er av betydning når man vurderer henne opp mot partner - men morens genetikk er jo avhengig av hennes fars genetikk igjen. Vi er alle produkter av BEGGE våre foreldre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...