AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Dersom jeg kjøper en sjokolade som ikke har tilsatt melk og gluten, men det står: kan inneholde spor av gluten (og melk). Er det da kun de med hyperallergi som ikke kan spise det? Og de med vanlig cøliaki eller melkeallergi går det fint? Anonymkode: 3ff7d...26c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Jeg har cøliaki og spiser sjokolade. At den KAN inneholde spor av gluten er ikke det samme som at den gjør det. De fleste med cøliaki tåler spor av gluten og kan derfor drikke rignes glutenfrie øl (den kalles glutenfri selv om den har spor av gluten) og corona. Jeg tør ikke drikke corona særlig mye fordi den ikke har glutenfrimerket, men jeg drikker rignes glutenfri øl. Noen med cøliaki blir kjempedårlige av veldig lite og kan ikke spise vanlig sjokolade. Anonymkode: 0d655...d19 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 De fleste tåler spor av melk/gluten helt fint. Men enkelte blir kjempedårlig av kun små spor. Det er lov å merke matvarer som glutenfri sålenge de inneholder mindre enn 20ppm gluten. Cøliaki er ikke allergi, men en betennelsessykdom i tarmen. Det blir derfor feil å si at de er hyperallergisk. Anonymkode: 20f96...511 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De fleste tåler spor av melk/gluten helt fint. Men enkelte blir kjempedårlig av kun små spor. Det er lov å merke matvarer som glutenfri sålenge de inneholder mindre enn 20ppm gluten. Cøliaki er ikke allergi, men en betennelsessykdom i tarmen. Det blir derfor feil å si at de er hyperallergisk. Anonymkode: 20f96...511 Jeg tenkte mer på å merke f.eks en kake som glutenfri, men at den kan inneholde spor av gluten. Med tanke på hyperallergiske mot mel/gluten der man får utslett over kroppen. Som anafylaktisk sjokk. Det går vel an å være allergisk mot det i den forstand at bare man kommer i kontakt med det, og ikke konsumerer, får allergisk reaksjon? Anonymkode: 3ff7d...26c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Det er ikke en allergi, og de får ikke anafylaktisk sjokk. De er ikke allergisk mot kontakt med det nei - og får ingen allergisk reaksjon. Det er som en annen skriver, en betennelsessykdom - ikke en allergi. De kan bli veldig dårlige som trøtthet, slapphet, magesmerter, utslett, hodepine osv. En kollega av meg er sykemeldt i 2-3 uker hvis hun får i seg spor av gluten, men de får ikke vanlige ''allergisymptomer'' og får ikke anafylaktisk sjokk. Hvor mye gluten en med cøliaki tåler, er svært individuelt og umulig å svare på for oss andre. Kollegaen min tåler som sagt ikke et pittelite spor en gang - hun kan ikke smøre knekkebrødet sitt på et kjøkken hvor det er kokkelert med gluten (selv om kniv og skjærebrett er rent), mens andre kan spise en skive i ny og ne uten noe særlig reaksjon. Hvor kraftig reaksjonen er, er også individuelt. Anonymkode: 3df42...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en allergi, og de får ikke anafylaktisk sjokk. De er ikke allergisk mot kontakt med det nei - og får ingen allergisk reaksjon. Det er som en annen skriver, en betennelsessykdom - ikke en allergi. De kan bli veldig dårlige som trøtthet, slapphet, magesmerter, utslett, hodepine osv. En kollega av meg er sykemeldt i 2-3 uker hvis hun får i seg spor av gluten, men de får ikke vanlige ''allergisymptomer'' og får ikke anafylaktisk sjokk. Hvor mye gluten en med cøliaki tåler, er svært individuelt og umulig å svare på for oss andre. Kollegaen min tåler som sagt ikke et pittelite spor en gang - hun kan ikke smøre knekkebrødet sitt på et kjøkken hvor det er kokkelert med gluten (selv om kniv og skjærebrett er rent), mens andre kan spise en skive i ny og ne uten noe særlig reaksjon. Hvor kraftig reaksjonen er, er også individuelt. Anonymkode: 3df42...9d8 Nei. Ingen med cøliaki kan spise en vanlig brødskive i ny og ne. Det vil gi skader på tarmen. Anonymkode: 0d655...d19 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ingen med cøliaki kan spise en vanlig brødskive i ny og ne. Det vil gi skader på tarmen. Anonymkode: 0d655...d19 Ja, det vil det, men det er slett ikke alle som får reaksjoner på det og bli dårlige. Ergo kan de gjøre det Anonymkode: 3df42...9d8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: mens andre kan spise en skive i ny og ne uten noe særlig reaksjon. Hvor kraftig reaksjonen er, er også individuelt. Anonymkode: 3df42...9d8 Det er riktig at noen kan spise en skive i ny og ne uten synlig reaksjon, men alle med cøliaki skader og ødelegger tarmtottene i magen selv ved inntak av mindre mengder gluten, dette er noe de ikke burde gjøre for egen helses skyld. Det er litt som en med kols fortsetter å røyke i ny og ne 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det vil det, men det er slett ikke alle som får reaksjoner på det og bli dårlige. Ergo kan de gjøre det Anonymkode: 3df42...9d8 De som får diare kan jo også spise en skive. De dør ikke, de opplever "bare" ekstremt ubehag og smerter. Det viktigste her er uansett å legge vekt på, for alle brukerne som ikke vet, at mennesker med cøliaki ødelegger noe i magen selv ved inntak av små mengder, slik at ikke en luring finner ut av han kan putte litt gluten i noe mat han skal servere til en med cøliaki. Anonymkode: 81031...ebb 4
Uni Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Min erfaring (cøliaki) er at jeg kan spise ting med "spor av" hvis jeg spiser det sammen eller etter noe helt glutenfritt. Hvis jeg spiser feks Smil (spor av) på tom mage, så blir jeg litt uggen. Ikke ordentlig dårlig, men ubehagelig. Som andre her skriver, cøliaki har ingenting med allergi å gjøre. En allergiker kan i verste fall dø, mens en cøliaker dør aldri av gluten. Men en mild allergi gir bare kløe, mens en cøliaker er garantert å få skader i tarmen og vil stort sett bli veldig dårlig i magen av gluten. En cøliaker som spiser en brødskive i ny og ne kommer til å få langvarige/kroniske problemer med fordøyelse og næringsopptak, det kan fort ende med næringsmangel fordi skadene gjør at tarmen mister evnen til å ta opp næring fra maten. En allergiker kan i teorien få reaksjoner av å ta på allergenet, en cøliaker kan stikke hånda i hvetemel uten reaksjoner - så lenge det aldri havner i munn. Endret 1. mars 2018 av Uni
Aviale Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 Dette med matmerking der det står "kan inneholde spor av" er vel egentlig en måte for produsentene å sikre seg fra å bli saksøkt på, og er nok mest skrevet med tanke på de som er hyperallergiske mot f.eks hvete (noe helt annet enn cøliaki). De aller fleste cøliakere kan spise ting som det står "kan inneholde spor av gluten" på, fordi det skal være under 20 ppm (parts per million) gluten når det merkes på denne måten. Mindre enn 20 ppm gluten regnes som glutenfritt.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 På 1.3.2018 den 10.38, AnonymBruker skrev: Dersom jeg kjøper en sjokolade som ikke har tilsatt melk og gluten, men det står: kan inneholde spor av gluten (og melk). Er det da kun de med hyperallergi som ikke kan spise det? Og de med vanlig cøliaki eller melkeallergi går det fint? Anonymkode: 3ff7d...26c Du kan spise hva du vil i utgangspunktet, men har du cøliaki så vet du, fra behandlers side, at ved å spise produkter med innhold av selv små mengder gluten så øker du sjangsen din for å få tarmkreft på sikt. Ingen vet hvor mye eller lite som skal til før du går i en retning du helst vil unngå. Allergi og cøliaki er du ulike sykdommer. Anonymkode: 30d10...209
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå