AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 EOS 750D. Tips til en GOD telelinse og en GOD vidvinkel? Har bare 18-55 akkurat nå. Vil ha 10. Samt en telelinse da Anonymkode: 4fd22...1db
Honey Dew Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Hvor stor tele ønsker du på objektivet og hvilken pris kunne du tenkt deg? Endret 1. mars 2018 av Honey Dew 1
Horge Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Fast eller zoom? Når du skriver GOD, med store bokstaver, betyr det at kvalitet er det eneste som teller og pris er helt uvesentlig?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 10 minutter siden, Honey Dew skrev: Hvor stor tele ønsker du på objektivet og hvilken pris kunne du tenkt deg? Vet ikke helt, men prismessig maks 7000. Gjerne lavere Anonymkode: 4fd22...1db
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 5 minutter siden, Horge skrev: Fast eller zoom? Når du skriver GOD, med store bokstaver, betyr det at kvalitet er det eneste som teller og pris er helt uvesentlig? Nei, ikke helt. Du kan jo også ta med GOD sammenlignet med prisen som er satt. Jeg trenger ikke objektiver til 10 000 - 20 000 kroner, dette er kun en hobby jeg har, men låner en Canon telelinse nå og det er ikke like gøy å ta bilder når de ikke blir superbra. Kun 1 av 1000 blir bra nok, synes jeg. Anonymkode: 4fd22...1db
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 6 minutter siden, Horge skrev: Fast eller zoom? Når du skriver GOD, med store bokstaver, betyr det at kvalitet er det eneste som teller og pris er helt uvesentlig? Zoom Anonymkode: 4fd22...1db
tdm900 Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: EOS 750D. Tips til en GOD telelinse og en GOD vidvinkel? Har bare 18-55 akkurat nå. Vil ha 10. Samt en telelinse da Anonymkode: 4fd22...1db Hvor mye zoom vil du ha? 70-300 kan få for godt under 7000,- hvertfall. Har et selv fra Tamron, med stablisator som fungere veldig bra. Vidvinkel har Mamiya, eller hva det heter, som er fast riktignok 1
Horge Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt, men prismessig maks 7000. Gjerne lavere Jeg vet det høres arrogant ut, men hvis 7000 er maks, så bør du bytte ut ordene "GOD" og "superbra" med "entusiast" og "mye for pengene". Sier det ikke for å være hverken slem eller nedlatende, for jeg har utstyr i akkurat samme prisklasse selv, men det er lurt å være realistisk. Foto blir dessverre fort en dyr hobby hvis man skal ha mange objektiver i øvre sjikt. Ser du svarer zoom, men for vidvinkelen så vil jeg sterkt anbefale at du vurderer fast, og heller bruker bena som zoom - det er ikke snakk om mange meterne du må gå. Du vil i hvert fall kunne få betydelig bedre bildekvalitet for pengene ved å velge fast, og ikke minst vil du kunne få langt mer lyssterke objektiv for samme penge. I prisklassen du oppgir så har jeg hatt gode erfaringer med Sigmas Art-serie (har 20mm og 35mm, begge f/1.4), men hvis du skal så ekstremt som 14mm (og nedover!?), så blir dette fort fryktelig dyrt. På telezoom så er jeg veldig fornyd med Canons egen 70-200 f/4L. Jeg har sant nok IS-modellen (med stabilisator), og den er noen kroner dyrere, men både bygge- og bildekvaliteten synes jeg har vært strålende med dette objektivet. Skal du ta bilder innendørs så blir ofte f/4 litt snaut, men dessverre koster f/2.8 det dobbelte. Tror forresten at det kan være lurt å sondere litt i bruktmarkedet, for det kan fort gi deg enda mer fotoglede for pengene. Merk dog at optikk ofte holder seg godt i pris (blir det behandlet pent, så er det minimalt med slitasje), så ikke forvent priser ned mot null bare fordi utstyret er brukt.
Honey Dew Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke helt. Du kan jo også ta med GOD sammenlignet med prisen som er satt. Jeg trenger ikke objektiver til 10 000 - 20 000 kroner, dette er kun en hobby jeg har, men låner en Canon telelinse nå og det er ikke like gøy å ta bilder når de ikke blir superbra. Kun 1 av 1000 blir bra nok, synes jeg. Anonymkode: 4fd22...1db Skal du ha gode objektiv, er det lurt å se etter et L-objektiv. Jeg legger ved et par linker, selv om de er litt dyrere Vidvinkel: Billig objektiv https://www.japanphoto.no/canon-ef-28mm-f-18-usm#.WpftAejOXIU Dyrt objektivhttps://www.japanphoto.no/canon-ef-24mm-14-l-usm-ii#.WpfshujOXIU https://www.japanphoto.no/canon-ef-35mm-f-14l-usm-ii-canon3514v2-007#.WpfsxOjOXIU Teleobjektiv: Dyrt objektiv https://www.japanphoto.no/canon-ef-70-200-f-40l-is-usm#.WpftoejOXIU Billig objektiv: https://www.japanphoto.no/canon-ef-70-300mm-f-4-56-is-ii-usm-124#.WpftzujOXIU De billige objektivene er mye dårligere enn de som ligger litt høyere i pris, men de kan være fine å bruke for nybegynnere. Etter en god stund med fotografering, kan man jo skifte til de dyrere, men de beste objektivene. Det er også viktig at du velger et teleobjektiv med IS Jeg bruker dette objektivet. Det er et normalobjektiv med passe vidvinkel og zoom. Jeg kan anbefale dette på det varmeste: https://www.prisjakt.no/product.php?p=62202&gclid=Cj0KCQiA5t7UBRDaARIsAOreQtg5EPXHq74WpHNgdYs04EmsQSxEQPOQSq0MUode4m1QKVh8FNjvgcEaAvLPEALw_wcB Endret 1. mars 2018 av Honey Dew
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 Takk for råd. Men dere må huske at man får kjøpt brukt Anonymkode: 4fd22...1db
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 Jeg må anbefale Canon sin egen 18-200. Utrolig godt objektiv som ikke koster skjorta. Veldig mye for pengene! Anonymkode: d29f8...8f0
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må anbefale Canon sin egen 18-200. Utrolig godt objektiv som ikke koster skjorta. Veldig mye for pengene! Anonymkode: d29f8...8f0 Har prøvd Canon sin 55-250, er denne mye bedre? For den er ikke særlig god den jeg prøvde. Anonymkode: 4fd22...1db
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd Canon sin 55-250, er denne mye bedre? For den er ikke særlig god den jeg prøvde. Anonymkode: 4fd22...1db Ja. Det er et supert allroundobjektiv med god stabilisator. Jeg er veldig fornøyd med mitt (og jeg har objektiv i høyere prisklasse men merker ikke at dette er noe dårligere). Veldig godt kjøp. Anonymkode: d29f8...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå