Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så han vil at hans etternavn skal være etternavnet? Mens ditt skal være fyllmassen som droppes? Det er jo ikke et kompromiss. Jeg er gift, har beholdt mine etternavn. Mine barn har mitt etternavn og bare mitt etternavn. 

Anonymkode: 56617...b31

Det han aller helst vil er at hans etternavn skal bli barnas etternavn, og at mitt etternavn skal bli deres mellomnavn som ofte blir droppet i mange sammenhenger, ja. 

Vi snakket mer om det i går, og da kom vi frem til at alternativene per i dag er at hans etternavn blir barnas mellomnavn og mitt etternavn blir etternavnet, eller at vi har en bindestrek-kombinasjon. Når det står mellom de to ønsker han helst at vi tar alternativet uten bindestrek, så da vil barna få mitt etternavn :) Han har sagt at han synes at det er viktig å føre videre etternavnet sitt, og da jeg forklarte at det likevel blir videreført når det er et mellomnavn, virket det mer ok.

Hvordan kom dere frem til at barna deres kun skulle ha ditt etternavn?

TS

Anonymkode: f97cf...4aa

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ananas. skrev:

Jeg har stor forståelse for begge deres synspunkter, men jeg kjenner at jeg får hodepine på vegne av barna som en eller annen gang i fremtiden må ha samme diskusjon med sine ektefeller. Det er ikke spesifikt for scenarioet du tegner opp her, altså, men for alle mine venner som mikser og trikser med etternavn for å få det til å gå opp og å gjøre alle fornøyde.

Når Martin Dahl-Hanssen og Tuva Cecilie Johnsen-Yttervik eller Oliver Madsen Eik-Løvnes og Amalie Holt Ødegård skal bestemme hva barna skal hete så er man i gang med noe langt mer enn et valg, man har jo en hel kabal å ta av. Kjenner allerede noen i 30-årene som har et mellomnavn (av etternavnstypen) hver seg først, før de har et dobbeltnavn med hver sitt "første" navn og likt navn til slutt, og et annet par med tre etternavn fordi det var for mye følelser, stedsnavn og svigers med sterke meninger. Hvordan de skal få gitt navn til barna som er eventuelt kommer, aner jeg ikke.. Personlig kommer jeg til å gjøre det enkelt dersom jeg blir gift, og ta hans etternavn selv om mitt føles mer "mitt". Jeg orker ikke å bidra til enda flere navnekabaler, rett og slett. 

Skjønner tanken din veldig godt :) Som jeg har skrevet her, og som jeg har nevnt til mannen flere ganger, skulle jeg virkelig ønske at jeg følte meg komfortabel med at både jeg og barna kun hadde etternavnet hans som etternavn, uten noe mellomnavn. Men historien min med svigers gjør rett og slett at jeg ikke føler at jeg kan gjøre det, dessverre. Det virker kanskje rart for mange å "henge seg opp" i noe svigers har gjort og dermed ikke ville ta etternavnet til mannen, og jeg skjønner at det kan virke rart, men det er bare så fryktelig sårt. 

Når vi snakket om det i går virket det som at han ville gå med på å ha hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Da får han videreført navnet, og jeg slipper å føle at mitt navn atter en gang blir et "glemt" mellomnavn. Da kan også barna selv velge om de vil bytte om, fjerne eller hva de måtte ønske, når de blir gamle nok - det gjorde jeg selv da jeg ble 20 år.

TS

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behold ditt eget etternavn, så får du heller vurdere senere hva barna skal hete. Faktisk har de fleste jeg kjenner beholdt sitt eget uten å ta mannens, og det vil jeg nok også gjøre selv

Anonymkode: 13e5c...526

Ja, det virker som det blir det jeg gjør nå i starten :) Det er kun et annet par i kretsen vår som har giftet seg hittil, og der tok dama mannens etternavn og sitt eget som mellomnavn, uten at han gjorde noen endringer... Barna skal få samme kombinasjon som hun. Det føles helt feil for min del..

TS

Skrevet

Aak-Brandsvikhaug blir jo et kjempelangt og slitsomt etternavn synes jeg. Jeg har hatt fire navn hele livet og hatet det. Når jeg giftet meg fjernet jeg det ene fornavnet og tok mannens etternavn. Det var en skikkelig befrielse! Men jeg forstår jo at ikke alle tenker slik.

Så i deres situasjon ville jeg foreløpig bare beholdt hvert deres navn når dere gifter dere og tatt opp tråden på nytt når barna kommer. Om ingenting har endret seg da så er jeg enig med mannen din at bindestrek er grusomt. Så da kan barn nr.1 ta ditt etternavn og hans som mellomnavn siden dere var enige om det. Barn nr. 2 synes jeg skal få hans navn som etternavn og ditt som mellomnavn. Det blir jo urettferdig at begge barna skal ha ditt etternavn synes jeg. Og nei jeg synes ikke det har en dritt å si at barna har omvendt. Jeg er selv vokst opp slik som dette, søstera mi heter omvendt av meg og mor/far har hvert sitt navn. På postkassa står det «familien navn1 navn2». Har aldri vært noe komplisert å ha det slik. Ingen som noensinne har kommentert at meg og søstera mi heter det omvendte.

AnonymBruker
Skrevet
På 3.3.2018 den 14.54, Akacia skrev:

Aak-Brandsvikhaug blir jo et kjempelangt og slitsomt etternavn synes jeg. Jeg har hatt fire navn hele livet og hatet det. Når jeg giftet meg fjernet jeg det ene fornavnet og tok mannens etternavn. Det var en skikkelig befrielse! Men jeg forstår jo at ikke alle tenker slik.

Så i deres situasjon ville jeg foreløpig bare beholdt hvert deres navn når dere gifter dere og tatt opp tråden på nytt når barna kommer. Om ingenting har endret seg da så er jeg enig med mannen din at bindestrek er grusomt. Så da kan barn nr.1 ta ditt etternavn og hans som mellomnavn siden dere var enige om det. Barn nr. 2 synes jeg skal få hans navn som etternavn og ditt som mellomnavn. Det blir jo urettferdig at begge barna skal ha ditt etternavn synes jeg. Og nei jeg synes ikke det har en dritt å si at barna har omvendt. Jeg er selv vokst opp slik som dette, søstera mi heter omvendt av meg og mor/far har hvert sitt navn. På postkassa står det «familien navn1 navn2». Har aldri vært noe komplisert å ha det slik. Ingen som noensinne har kommentert at meg og søstera mi heter det omvendte.

Jeg hadde fire navn frem til jeg var 20 år, og er enig, det var en befrielse når jeg tok bort et av de. Om vi skal ha bindestrek blir det langt, men jeg tror det evt vil bli en vanesak dersom vi lander på det - noe jeg tror vi ikke gjør :)

Hehe, jeg tror at både jeg og han er enig i at det er rart om barna skal ha ulike etternavn, så det vi bestemmer oss for blir sikkert på begge. Jeg tenker i hvert fall at uansett om det blir mitt eller hans etternavn, så skal det gjelde for alle fremtidige barn :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...