AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #41 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, Gravity skrev: Jeg er stor fan av etternavnmiksing - type det som ble nevnt her oppe - Hovden + Myrdal = Hovdal . Alternativ kan de voksne beholde sine gamle navn og barna hete blandingsnavnet (Hovdal). Kjenner flere som har gjort det sånn, og det er en fin løsning :). Sammensatte etternavn med bindestrek blir fort så tungt, og er så veldig tydelig et kompromiss. Jeg også synes at det hadde vært en god løsning, men spurte nettopp mannen og det var visst blankt nei 😔 virker som han heller mot bindestrek 😊 ja, det blir et veldig tydelig kompromiss, og tungt, så ja. Tror egentlig at vi kommer til å beholde våres navn, og så kan barna hete med bindestrek ☺️ Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #42 Skrevet 1. mars 2018 Jeg synes det er helt naturlig at man beholder navnene sine når man gifter seg(og jeg synes egentlig at alle burde det med mindre de veldig gjerne vil kvitte seg med sitt eget navn). Barnas navn kan dere slå mynt og kron om etternavn og mellomnavn eller lage en kombinasjon. For meg og sikkert mange andre er navnet en del av identiteten min og jeg kommer aldri til å ta noen andre sitt navn. Anonymkode: 5b75d...85e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #43 Skrevet 1. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt naturlig at man beholder navnene sine når man gifter seg(og jeg synes egentlig at alle burde det med mindre de veldig gjerne vil kvitte seg med sitt eget navn). Barnas navn kan dere slå mynt og kron om etternavn og mellomnavn eller lage en kombinasjon. For meg og sikkert mange andre er navnet en del av identiteten min og jeg kommer aldri til å ta noen andre sitt navn. Anonymkode: 5b75d...85e Takk for innspill tenker egentlig det samme. Det er ikke naturlig for meg å hete noe annet enn mitt eget etternavn, og det samme gjelder mannen. Barna får nok en kombinasjon, med mindre vi ser annerledes på det når den tid kommer. Anonymkode: f97cf...4aa
Inwe Skrevet 1. mars 2018 #44 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Mine foreldre har vært sitt etternavn. Min mor har et familienavn mens far har et veldig vanlig sen navn. Både jeg og min bror fikk kun min mors etternavn ved fødsel, men valgte begge og legge våres fars navn som mellomnavn når vi ble gamle nok. Det var viktig for meg å hete min fars navn også og jeg ser ikke problemet med at det forsvinner. Det viktige er at jeg heter det ikke at jeg skriver det overalt. Samboeren har et helt vanlig son navn. Kommer aldri til å skifte etternavn (altså min mors familienavn kommer alltid til å være mitt bakerste navn), men kan bytte mellomnavnet mitt til min samboers etternavn. Bindestrek fungerer ikke, familienavnet er allerede kjempe langt så det blir veldig upraktisk. Samboeren bryr seg ikke og har sagt vi begge kan ta mitt navn (kun det ene da han har 3 fornavn) om vi gifter oss (ingen av oss er helt sikre på om vi vil gifte oss). Endret 1. mars 2018 av Inwe 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #45 Skrevet 1. mars 2018 Jeg nektet å ta mitt mann sitt etternavn da vi giftet oss, og han ønsket ikke mitt. Han har et -sen etternavn, ikke jeg. Utfordringen oppsto først da vi fikk felles barn. Jeg ønsket ikke at vårt barn skulle ha hans etternavn, og motsatt. Vi løste det ved at barna har egne etternavn, *fars navn* -datter og -sønn, så nå har vi 4 forskjellige etternavn i vår familie og det fungerer veldig greit for oss. Anonymkode: 1617d...0d8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #47 Skrevet 2. mars 2018 9 timer siden, Inwe skrev: Mine foreldre har vært sitt etternavn. Min mor har et familienavn mens far har et veldig vanlig sen navn. Både jeg og min bror fikk kun min mors etternavn ved fødsel, men valgte begge og legge våres fars navn som mellomnavn når vi ble gamle nok. Det var viktig for meg å hete min fars navn også og jeg ser ikke problemet med at det forsvinner. Det viktige er at jeg heter det ikke at jeg skriver det overalt. Samboeren har et helt vanlig son navn. Kommer aldri til å skifte etternavn (altså min mors familienavn kommer alltid til å være mitt bakerste navn), men kan bytte mellomnavnet mitt til min samboers etternavn. Bindestrek fungerer ikke, familienavnet er allerede kjempe langt så det blir veldig upraktisk. Samboeren bryr seg ikke og har sagt vi begge kan ta mitt navn (kun det ene da han har 3 fornavn) om vi gifter oss (ingen av oss er helt sikre på om vi vil gifte oss). Takk for innspill Jeg kan gjerne ta mannen sitt etternavn som mellomnavn, men her har han litt dobbeltmoral. Han sier at vi kan ha mitt etternavn som mellomnavn både på oss og barna, og at han "lover" at det ikke blir sidestilt og at det vil bli like mye brukt som etternavnet. Utfordringen min der er at jeg har hatt mitt nåværende etternavn som mellomnavn i 20 år, og VET at det blir ignorert og sidesatt, og derfor er ikke det aktuelt for min del. Når jeg da foreslo at barna kan ha hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn, utbryter han; "men da vil jo ikke barna ha det samme etternavnet som meg?" - no shit, Sherlock Det samme gjelder jo for meg dersom mitt skal være mellomnavn... Jeg sa også at siden han mener at mellomnavnet skal bli like mye brukt og likestilt, så burde det jo ikke være et problem for han. Men ble det en litt annen tone, når det gjaldt hans navn, gitt... Anonymkode: f97cf...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #48 Skrevet 2. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg nektet å ta mitt mann sitt etternavn da vi giftet oss, og han ønsket ikke mitt. Han har et -sen etternavn, ikke jeg. Utfordringen oppsto først da vi fikk felles barn. Jeg ønsket ikke at vårt barn skulle ha hans etternavn, og motsatt. Vi løste det ved at barna har egne etternavn, *fars navn* -datter og -sønn, så nå har vi 4 forskjellige etternavn i vår familie og det fungerer veldig greit for oss. Anonymkode: 1617d...0d8 Så dere har ikke opplevd noen ulemper? Ser bare for meg at det ved f.eks. innsjekk av fly vil bli litt utfordrende? Mulig jeg bare tuller Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #49 Skrevet 2. mars 2018 Per nå virker det ut som at det er følgende alternativer som er aktuelle for fremtidige barn, mens vi sannsynligvis beholder kun våre egne etternavn: Aak-Brandsvikhaug Brandsvikhaug-Aak Brandsvikhaug Aak Mannen var ikke gira på å "lage" et nytt navn, noe jeg synes kunne vært aktuelt. Tviler også på at han går med på å bruke hans etternavn som mellomnavn, altså Brandsvikhaug Aak, men vi får se. Takk for gode innspill, alle! Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #50 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så dere har ikke opplevd noen ulemper? Ser bare for meg at det ved f.eks. innsjekk av fly vil bli litt utfordrende? Mulig jeg bare tuller Anonymkode: f97cf...4aa Innsjekk fly? Hvordan skal det være problem? Reisefølget er jo registrert sammen. Uansett om man sjekker inn på app, maskin eller i skranken tar det akkurat like lang tid å sjekke inn fem stykker, uansett navn. Ved innreise i USA og rundreise i Asia, der man leverer et skjema per familie, velger vi bare et navn, eller skriver Family name: Aas/Berg/Nilsen. På hoteller bruker de bare etternavnet til den som bestilte, betyr ingenting for oss hvilket navn som står på TV skjermen, frokostbordet etc. Tilsvarende på restauranter, den som bestiller sitt navn er registrert. På postkassen står alles navn. Har på 15 år med ulike etternavn aldri opplevd noen problemer når familien på 4 skal noe. Anonymkode: 32923...39b 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #51 Skrevet 2. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innsjekk fly? Hvordan skal det være problem? Reisefølget er jo registrert sammen. Uansett om man sjekker inn på app, maskin eller i skranken tar det akkurat like lang tid å sjekke inn fem stykker, uansett navn. Ved innreise i USA og rundreise i Asia, der man leverer et skjema per familie, velger vi bare et navn, eller skriver Family name: Aas/Berg/Nilsen. På hoteller bruker de bare etternavnet til den som bestilte, betyr ingenting for oss hvilket navn som står på TV skjermen, frokostbordet etc. Tilsvarende på restauranter, den som bestiller sitt navn er registrert. På postkassen står alles navn. Har på 15 år med ulike etternavn aldri opplevd noen problemer når familien på 4 skal noe. Anonymkode: 32923...39b Jeg husker bare at når jeg reiste med en familie med annet etternavn enn meg, for ca. 10 år siden, ble det litt stress at jeg hadde annet etternavn fordi jeg da ble sett på som ikke en del av den familien og måtte "håndteres alene". Mye har nok forandret seg på 10 år, så det er nok som du sier ikke noe problem! Har barna deres noen gang spurt hvorfor dere ikke heter det samme? Evt. andre i familien? Har dere opplevd reaksjoner? Har en dårlig følelse på at svigers kommer til å reagere sterkt dersom deres etternavn ikke blir videreført. Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #52 Skrevet 2. mars 2018 Vi hadde samme dilemma når vi skulle gifte oss. Jeg ville så absolutt ikke miste mitt etternavn og foreslo at vi begge kunne ta hverandres. Jeg foreslo uten bindestrek der det ble fornavn hans etternavn så mitt etternavn. Dette falt ikke i god jord hos svigers. Min far foreslo da bindestrek. Så nå heter vi hans etternavn-mitt etternavn. Vi er foreløpig kun 2 stykker i Norge som heter dette og det syns vi er litt spennende. Vi venter vårt første barn og har nå begynt å tenke på hvilket utfall dette vil få for vår sønn når han skal gifte seg. Men vi har alltid kommet fram til samme beslutning, det er ikke vårt valg. Om de velger å skape en ny vri av navna, eller begge beholder hvert sitt er ikke vår sak. Vi fant en løsning som passet for meg og min mann, og vi har fått mange kommentarer på navnevalget (både positivt og negativt, mest negativt egentlig) og vi kunne ikke brydd oss mindre. Vi er fornøyd og det er alt som teller. Lykke til med bryllup og navneendring. Bare husk at det er du og din mann som skal hete dette resten av livet, ikke svigermor og svigerfar! Anonymkode: da706...8fb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #53 Skrevet 2. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har barna deres noen gang spurt hvorfor dere ikke heter det samme? Evt. andre i familien? Har dere opplevd reaksjoner? Har en dårlig følelse på at svigers kommer til å reagere sterkt dersom deres etternavn ikke blir videreført. Anonymkode: f97cf...4aa Med alle sammensetningene av familier i våre dager, trur jeg de har reflektert veldig lite over hvem som heter hva. Husker ene var fasinert over islandske etternavn en gang, og ville bytte til et -dottir navn... En gang kom gutten hjem og ville også ha to fedre, slik ene kompisen, da han syntes pappaer var mye gøyere enn mammaer på den tiden... Så jeg trur ikke spørsmål om ulikt etternavn er det rareste du må forklare dine barn... Ingen reaksjoner. Har heldigvis oppegående og moderne foreldre og svigers, som lar oss leve vårt liv. Hørte ikke et ord fra besteforeldregenerasjonen en gang, utover at bestemor kommenterte "så det er slik de gjør det nå", sagt med en positiv tone. Men hvorfor skal andre diktere deres valg? Hva gjør dere hvis de legger seg opp i hvor dere skal bo, barneoppdragelse, jobbvalg? En venninne av meg tok for mye hensyn til svigermor, hele tiden, endte med at svigermor dekorerte hele stua, og kjøpte inn klær og utstyr til barna. Så bare sett ned foten i utgangspunktet. Anonymkode: 32923...39b
Gjest N-Nøff Skrevet 2. mars 2018 #54 Skrevet 2. mars 2018 Hvis du vil ha ditt tar du ditt. Jeg har mitt fordi jeg synes mannens etternavn er gørrkjedelig. Han var litt snurt for det, men vi har ikke snakka om det siden vi gifta oss så det går over Jeg har ikke et så spesielt etternavn jeg, heller, men føler det er en del av min identitet og liker det. Kan ikke ha hans som mellomnavn for de krasjer totalt så må bli enten eller. du velger det du vil! Ikke det han vil.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #55 Skrevet 2. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde samme dilemma når vi skulle gifte oss. Jeg ville så absolutt ikke miste mitt etternavn og foreslo at vi begge kunne ta hverandres. Jeg foreslo uten bindestrek der det ble fornavn hans etternavn så mitt etternavn. Dette falt ikke i god jord hos svigers. Min far foreslo da bindestrek. Så nå heter vi hans etternavn-mitt etternavn. Vi er foreløpig kun 2 stykker i Norge som heter dette og det syns vi er litt spennende. Vi venter vårt første barn og har nå begynt å tenke på hvilket utfall dette vil få for vår sønn når han skal gifte seg. Men vi har alltid kommet fram til samme beslutning, det er ikke vårt valg. Om de velger å skape en ny vri av navna, eller begge beholder hvert sitt er ikke vår sak. Vi fant en løsning som passet for meg og min mann, og vi har fått mange kommentarer på navnevalget (både positivt og negativt, mest negativt egentlig) og vi kunne ikke brydd oss mindre. Vi er fornøyd og det er alt som teller. Lykke til med bryllup og navneendring. Bare husk at det er du og din mann som skal hete dette resten av livet, ikke svigermor og svigerfar! Anonymkode: da706...8fb Takk for innspill Før dere ble enige om bindestrek, hvordan ble dere enige om at hans etternavn skulle bli deres mellomnavn? Av en eller annen grunn er ikke det så aktuelt for mannen min, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være mer aktuelt at mitt etternavn skal bli vårt mellomnavn... Og hvorfor har dere fått negative kommentarer? Kun fordi dere har bindestrek?? Eller er det en spesiell kombinasjon? Evt. som min mann virker bekymret for, at man forkludrer navnet til den ene eller andre? Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #56 Skrevet 2. mars 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt naturlig at man beholder navnene sine når man gifter seg(og jeg synes egentlig at alle burde det med mindre de veldig gjerne vil kvitte seg med sitt eget navn). Barnas navn kan dere slå mynt og kron om etternavn og mellomnavn eller lage en kombinasjon. For meg og sikkert mange andre er navnet en del av identiteten min og jeg kommer aldri til å ta noen andre sitt navn. Anonymkode: 5b75d...85e Enig! Jeg tok mannens navn når jeg giftet meg. Da vi ble skilt hadde jeg ikke lyst til å gå rundt med hans navn, så jeg byttet til mitt pikenavn. Det skapte mye problemer pga plutselig visste ikke folk hvem jeg var eller fant meg ikke når de skulle søke meg opp. Jeg giftet meg tidlig, så det meste av vitnemål og jobbattester etc er med 'hans' navn. Litt kronglete når man søker på jobb... Og han ville ikke at barna skulle få lagt til mitt navn i tillegg til hans, så nå heter jeg noe annet enn barna mine... Jeg skal absolutt ikke bytte navn hvis jeg skulle finne på å gifte meg igjen!! Anonymkode: d3578...528
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #57 Skrevet 2. mars 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med alle sammensetningene av familier i våre dager, trur jeg de har reflektert veldig lite over hvem som heter hva. Husker ene var fasinert over islandske etternavn en gang, og ville bytte til et -dottir navn... En gang kom gutten hjem og ville også ha to fedre, slik ene kompisen, da han syntes pappaer var mye gøyere enn mammaer på den tiden... Så jeg trur ikke spørsmål om ulikt etternavn er det rareste du må forklare dine barn... Ingen reaksjoner. Har heldigvis oppegående og moderne foreldre og svigers, som lar oss leve vårt liv. Hørte ikke et ord fra besteforeldregenerasjonen en gang, utover at bestemor kommenterte "så det er slik de gjør det nå", sagt med en positiv tone. Men hvorfor skal andre diktere deres valg? Hva gjør dere hvis de legger seg opp i hvor dere skal bo, barneoppdragelse, jobbvalg? En venninne av meg tok for mye hensyn til svigermor, hele tiden, endte med at svigermor dekorerte hele stua, og kjøpte inn klær og utstyr til barna. Så bare sett ned foten i utgangspunktet. Anonymkode: 32923...39b Så bra Andre skal ikke diktere våres valg, det er jeg veldig bestemt på. Det er mannen min som er fryktelig konfliktsky og som ikke er flink til å sette foreldrene sine på plass. Vi er veldig enige om at de ikke skal diktere noen av våre valg, og spesielt ikke valg som gjelder våre framtidige barn, men det blir nok jeg som må sørge for at dette blir opprettholdt. Han har heldigvis blitt flinkere til å sette ned foten, f.eks. når vi fortalte at vi ikke skulle gifte oss i kirken, og at vi ønsket å ha et lite bryllup. Dette ble ramaskrik for de, for i deres øyne var det flaut og sårt at vi ikke skulle alle onkler og tanter. Han klarte heldigvis å stå på sitt, med litt hjelp fra meg ... Jeg prøver virkelig ikke å fremstille han negativt, men det er bare slik han er, uten at jeg vet hvorfor. Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #58 Skrevet 2. mars 2018 42 minutter siden, Neinøff skrev: Hvis du vil ha ditt tar du ditt. Jeg har mitt fordi jeg synes mannens etternavn er gørrkjedelig. Han var litt snurt for det, men vi har ikke snakka om det siden vi gifta oss så det går over Jeg har ikke et så spesielt etternavn jeg, heller, men føler det er en del av min identitet og liker det. Kan ikke ha hans som mellomnavn for de krasjer totalt så må bli enten eller. du velger det du vil! Ikke det han vil. Haha Det vil nok gå veldig fint dersom vi velger å beholde hver våre etternavn, utfordringen er vell større når det kommer barn inn i bildet. Han er ikke så åpen for at hans etternavn skal bli deres mellomnavn, og er også skeptisk til bindestrek. Jeg hadde mitt nåværende etternavn som mellomnavn, og et langt etternavn, i 20 år. Det var såå deilig når jeg tok bort etternavnet og gjorde mellomnavnet til etternavn. Kort fornavn, kort etternavn, og det føles helt ut som meg. Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #59 Skrevet 2. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig! Jeg tok mannens navn når jeg giftet meg. Da vi ble skilt hadde jeg ikke lyst til å gå rundt med hans navn, så jeg byttet til mitt pikenavn. Det skapte mye problemer pga plutselig visste ikke folk hvem jeg var eller fant meg ikke når de skulle søke meg opp. Jeg giftet meg tidlig, så det meste av vitnemål og jobbattester etc er med 'hans' navn. Litt kronglete når man søker på jobb... Og han ville ikke at barna skulle få lagt til mitt navn i tillegg til hans, så nå heter jeg noe annet enn barna mine... Jeg skal absolutt ikke bytte navn hvis jeg skulle finne på å gifte meg igjen!! Anonymkode: d3578...528 Jeg kjenner ei som beholdt mannens etternavn etter at de skilte seg, men da hadde de vært gift i over 20 år, og alle kjente henne som det navnet. Tror også at hun beholdt fordi hun ønsket å beholde samme navn som barna. Hun giftet seg på nytt for litt siden, når hun var rundt 65 år, og beholdt den tidligere mannens etternavn Veldig kjedelig situasjon, og jeg synes at det virker merkelig om mitt etternavn ikke skal bli en del av barnas. Anonymkode: f97cf...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #60 Skrevet 2. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg husker bare at når jeg reiste med en familie med annet etternavn enn meg, for ca. 10 år siden, ble det litt stress at jeg hadde annet etternavn fordi jeg da ble sett på som ikke en del av den familien og måtte "håndteres alene". Mye har nok forandret seg på 10 år, så det er nok som du sier ikke noe problem! Har barna deres noen gang spurt hvorfor dere ikke heter det samme? Evt. andre i familien? Har dere opplevd reaksjoner? Har en dårlig følelse på at svigers kommer til å reagere sterkt dersom deres etternavn ikke blir videreført. Anonymkode: f97cf...4aa Vet om flere som har oppplevd lignende. Ikek ved innsjekk, men ved ankomst og passkontroll, Anonymkode: ea715...456
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå