AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Vi skal gifte oss til sommeren, og har derfor snakket om etternavn og hva vi tenker/føler rundt dette. På sikt vil vi også selvsagt prøve å få barn, så vi tar dette med i regnestykket. Vi har ikke landet på noe enda av flere grunner, så jeg vil egentlig bare ha innspill og refleksjoner - takk på forhånd! Jeg har kort etternavn, han har langt (f.eks.: Aak og Brandsvikhaug) Min mann er heldigvis av den reflekterte typen (inntrykket mitt fra KG er at mange menn forventer at dama skal ta hans navn), så han har full forståelse for at jeg føler det samme for mitt etternavn som han gjør for sitt; det er min identitet, og det vil være veldig rart for meg å ikke skulle hete det lenger - det samme gjelder for han. Jeg har vokst opp med mitt nåværende etternavn som mellomnavn, og vet derfor av erfaring at visst mitt etternavn blir familiens mellomnavn, så blir det "glemt" og ikke brukt. Ingen av oss har typ -sen etternavn, eller sære/spesielle navn, begge er stedsnavn. Jeg har foreslått at vi bruker "-" mellom begge navnene, slik at både vi og fremtidige barn heter Aak-Brandsvikhaug. Han er ikke helt i mot dette, men han vil aller-aller helst at Brandsvikhaug er det eneste etternavnet, uten noe "forkludring" av det. Litt bakteppe for hvorfor jeg ikke uten videre vil ta hans etternavn: De første to-tre årene av forholdet vårt (vi har nå vært sammen i 5 år) var svigers helt jævlige mot meg og forholdet vårt, uten at jeg skal gå veldig inn på dette. Vi var veldig nærme med å gjøre det slutt fordi han ikke konfronterte de og fikk en stopper på det, men det ordnet seg heldigvis til slutt. Min utfordring her er at jeg aldri har kommet over dette - mye på grunn av at de aldri har bedt om unnskyldning. De har aldri erkjent at det de gjorde var feil, og at de ikke behandlet meg rettferdig, og det er veldig sårt. Jeg forbinder derfor fremdeles negative hendelser med foreldrene hans og dermed etternavnet, og derfor får ikke jeg meg til å skulle kalle verken meg eller barna våre for kun det etternavnet. Samboeren vet nøyaktig hva jeg føler, og han er enig i at de "skylder meg" en unnskyldning. Jeg har fortalt han at jeg muligens ville følt det annerledes dersom de 1) ba om unnskyldning, eller 2) han på en eller annen måte får meg til å assosiere andre ting med etternavnet. Noe av det første svigerfar sa når vi fortalte om forlovelsen var at etternavnet deres var viktig å ta vare på og føre videre. Dette kjenner jeg er urettferdig og ble provosert. Jeg forstår at han synes at etternavnet deres er viktig, men det skal da virkelig ikke ha noe å si for hva vi velger? Vi bor heller ikke i nærheten av der etternavnet kommer i fra, og det er ingen i nærområdet som "vet" noe om etternavnet - jeg mener at dette kanskje hadde vært av større betydning dersom det var et etternavn som folk tenkte "åja, de ja", men dette etternavnet er like vanlig som mitt. For å gi et eksempel på hvordan jeg mener at foreldre skal opptre når det gjelder barnas valg av etternavn: søskenbarnet mitt har sin mors etternavn som mellomnavn og sin fars etternavn som etternavn. Søskenbarnet mitt har nå fått en datter, og de har bestemt at datteren skal ha mannen til søskenbarnet mitt sitt etternavn som mellomnavn og søskenbarnet mitt sitt mellomnavn til etternavn. Onkelen og tanta mi har helt siden hun var gravid sagt at de står helt fritt til å velge hvilke navn de vil bruke, og at det ikke har noen betydning for de verken for eller imot - for det er "bare et navn". Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Det høres jo ut som du allerede har bestemt deg...? Anonymkode: a5623...aa5 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Vi beholdt hvert vårt navn. Barna fikk mitt, da det lå mer tradisjon i det navnet, også i hans øyne. Det er ikke navnet som definerer om man er familie. Vi har aldri hatt noen praktiske utfordringer, verken på reise eller i offisielle sammenhenger. Og om dere absolutt må hete det samme, er det ingenting som er feil eller galt, så dette må bare du og mannen bli enige om. Anonymkode: 32923...39b 2
Hedy Lamarr Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 Selvsagt er Aak-Brandsvikhaug, eller Brandsvikhaug-Aak, det mest rettferdige, og en kompromissløsning hvor begge navnene har lik verdi. Skjønner ikke at dette er noe å,diskutere engang, han og familien hans har ikke mer rett på sitt etternavn enn du har på ditt. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo ut som du allerede har bestemt deg...? Anonymkode: a5623...aa5 Nei Jeg har foreslått Aak-Brandsvikhaug fordi jeg har vanskelig for å kun ta hans navn som etternavn, og ønsker derfor innspill og refleksjoner rundt situasjonen. Dvs. om folk har lignende erfaringer og hva de gjorde, om noen har innspill som kanskje forandrer hvordan jeg ser på situasjonen eller hva det måtte være. Anonymkode: f97cf...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi beholdt hvert vårt navn. Barna fikk mitt, da det lå mer tradisjon i det navnet, også i hans øyne. Det er ikke navnet som definerer om man er familie. Vi har aldri hatt noen praktiske utfordringer, verken på reise eller i offisielle sammenhenger. Og om dere absolutt må hete det samme, er det ingenting som er feil eller galt, så dette må bare du og mannen bli enige om. Anonymkode: 32923...39b Takk for innspill Det er også noe vi har tenkt på, om der vil være praktiske ulemper dersom vi heter hvert vårt og barna heter Aak-Brandsvikhaug - men fint å høre at dere ikke har opplevd noe der Jeg tror ikke at jeg har et behov for at vi heter det samme, men jeg synes at det er fint. Som barn husker jeg at jeg var misunnelig på de barna som hadde gifte foreldre hvor alle hadde ett etternavn - jeg tror jeg hadde inntrykk av at de var mer sammensveiset. Anonymkode: f97cf...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 8 minutter siden, Amawhatsnot skrev: Selvsagt er Aak-Brandsvikhaug, eller Brandsvikhaug-Aak, det mest rettferdige, og en kompromissløsning hvor begge navnene har lik verdi. Skjønner ikke at dette er noe å,diskutere engang, han og familien hans har ikke mer rett på sitt etternavn enn du har på ditt. Takk for innspill Enig. Han føler nok ikke at han har mer rett på sitt etternavn - men han skulle ønske at hele familien kunne hete det -, det er vell heller foreldrene som "presser på det" - mye pga. at de er av den konservative/tradisjonelle typen... Anonymkode: f97cf...4aa 2
Hedy Lamarr Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for innspill Enig. Han føler nok ikke at han har mer rett på sitt etternavn - men han skulle ønske at hele familien kunne hete det -, det er vell heller foreldrene som "presser på det" - mye pga. at de er av den konservative/tradisjonelle typen... Anonymkode: f97cf...4aa Ja, men da må han jo stå i mot presset, og forklare at de ikke har noe med hvordan du og han løser navnespørsmålet. For det har de jo faktisk ikke! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 Jeg kjenner noen som hadde en ganske lik problemstilling, men ganske like type navn. Begge var stedsnavn og ikke så spesielle, men det var ikke så stor forskjell i lengde. Typ Myrdal og Hovden. De mikset det til Hovdal. Eksempel bare det over. Også tok hele familien det nye. Anonymkode: ca758...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 9 minutter siden, Amawhatsnot skrev: Ja, men da må han jo stå i mot presset, og forklare at de ikke har noe med hvordan du og han løser navnespørsmålet. For det har de jo faktisk ikke! Utfordringen er også at han ikke er så flink å si fra/"sette de på plass", ref. at de behandlet meg som dritt første 2-3 årene før han endelig satte ned foten... Han er veldig redd for å skuffe de, og forstår av en eller annen grunn ikke at de er glad i han uansett hva. Han har hatt en helt uproblematisk barndom og foreldrene har vært der for han gjennom alt, så jeg har aldri skjønt hvorfor han er så redd for at de skal "fryse han ut" for at han tar egne valg eller hva det måtte være... Jeg tror og håper at vi klarer å bestemme oss for noe uten at svigers trenger å bli involvert videre, og om de prøver å bestemme noe mens jeg er tilstede har ikke jeg noen utfordring med å si fra at vi gjerne vil komme frem til dette selv. Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner noen som hadde en ganske lik problemstilling, men ganske like type navn. Begge var stedsnavn og ikke så spesielle, men det var ikke så stor forskjell i lengde. Typ Myrdal og Hovden. De mikset det til Hovdal. Eksempel bare det over. Også tok hele familien det nye. Anonymkode: ca758...1f8 Takk for innspill! Jeg har faktisk foreslått dette også, for jeg synes at det kan bli en grei kombinasjon, men det synes ikke han. Og da forkludrer vi etternavnet hans enda mer, og jeg tror han er "redd" for å gjøre det pga. foreldrene... Men jeg synes det er en god idé! Skal nevne det for han igjen... Anonymkode: f97cf...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 Jeg synes du legger litt mye føleri bak navnet. At hans foreldre oppførte seg dårlig mot deg, betyr ikke at du kan oppføre deg dårlig mot han. Du sier at navnet hans betyr mye for han, så da kan du ikke si at «men fordi foreldrene dine er dust har jeg mer rett». Jeg har selv både et langt -sen-navn og et kort spesielt navn fra mine foreldre, og synes det er naturlig med det korte bakerst. Altså, Aak Brandsvikhaug. Jeg og min samboer har samme dilemma som deg, da vi begge vil beholde navnet og gjerne ha det sist. Vi har vurdert å ta hverandres etternavn som mellomnavn. Altså Kaia Aak Brandsvikhaug og Aslak Brandsvikhaug Aak. Det kan skape litt dilemma til hva slags rekkefølge det skal bli på barnas etternavn, men det var på sikt, var det ikke? Anonymkode: dbf2c...883
Hedy Lamarr Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utfordringen er også at han ikke er så flink å si fra/"sette de på plass", ref. at de behandlet meg som dritt første 2-3 årene før han endelig satte ned foten... Han er veldig redd for å skuffe de, og forstår av en eller annen grunn ikke at de er glad i han uansett hva. Han har hatt en helt uproblematisk barndom og foreldrene har vært der for han gjennom alt, så jeg har aldri skjønt hvorfor han er så redd for at de skal "fryse han ut" for at han tar egne valg eller hva det måtte være... Jeg tror og håper at vi klarer å bestemme oss for noe uten at svigers trenger å bli involvert videre, og om de prøver å bestemme noe mens jeg er tilstede har ikke jeg noen utfordring med å si fra at vi gjerne vil komme frem til dette selv. Anonymkode: f97cf...4aa Men det burde jo være enda verre for ham å skuffe deg, det er jo deg han planlegger å dele resten av livet sitt med, ikke foreldrene. Skjønner at han er konfliktsky, og at vi alle selvsagt helst vil at alle skal applaudere alle avgjørelsene våre, men slik er det jo ikke i virkelighetens verden. Du må stå på ditt, ts, slik at han forstår at ditt ønske oppi dette er viktigere enn foreldrene hans. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du legger litt mye føleri bak navnet. At hans foreldre oppførte seg dårlig mot deg, betyr ikke at du kan oppføre deg dårlig mot han. Du sier at navnet hans betyr mye for han, så da kan du ikke si at «men fordi foreldrene dine er dust har jeg mer rett». Jeg har selv både et langt -sen-navn og et kort spesielt navn fra mine foreldre, og synes det er naturlig med det korte bakerst. Altså, Aak Brandsvikhaug. Jeg og min samboer har samme dilemma som deg, da vi begge vil beholde navnet og gjerne ha det sist. Vi har vurdert å ta hverandres etternavn som mellomnavn. Altså Kaia Aak Brandsvikhaug og Aslak Brandsvikhaug Aak. Det kan skape litt dilemma til hva slags rekkefølge det skal bli på barnas etternavn, men det var på sikt, var det ikke? Anonymkode: dbf2c...883 Jeg oppfører meg ikke dårlig mot han, jeg tror du har misforstått litt - evt. at jeg har formulert meg feil Navnet hans betyr like mye for han som mitt betyr for meg. Han er ikke helt komfortabel med å hete Aak-Brandsvikhaug - men er kanskje med på kompromisset - fordi det forkludrer navnet hans (og han er mest bekymret for foreldrenes reaksjon), men jeg synes det er ok å forkludre navnet mitt fordi jeg vil møte han på halvveien. Da er det vell egentlig han som er "urimelig" og oppfører seg dårlig imot meg, ikke omvendt? Det har aldri skjedd noe som har gitt han noen grunn til å ikke ville ta mitt navn Du skriver at dere vurderte det, men hva endte dere opp med? Klart, barn er på sikt, men vi tenker at vi ikke trenger å lande på en løsning nå som vi må re-evaluere når det kommer barn inn i bildet. Anonymkode: f97cf...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 Jeg er i samme situasjon som deg. Vi har to mellomlange navn så synes det høres så langt ut med "Nilsen Vikedal". Hadde en av oss hatt et kortere navn hadde det vert så mye enklere da det blir en bedre flyt. Synes jeg Vi har som sagt samme situasjon ang svigerforeldre. Jeg er ikke så glad i navnet hans pga av foreldrene hans. Ingen liker egentlig foreldrene hans, og det gjør ikke han heller. Men jeg forstår det gjør veldig vondt for han å ta bort hele etternavnet. Da det er jo en del av han og hans identitet. Vi kan ikke sammensette navnene heller, det blir litt dumt for oss. Så jeg tror vi bare får se om det blir bindestrek på begge (og barn) eller om mitt blir mellomnavn (håper ikke det). Samtidig har jeg ikke lyst å ta hans navn hvis han ikke tar mitt... Det mest rettferdige er jo bindestrek. Og hvis dere ikke finner ut av hvem som skal ha sitt navn først og sist, så kanskje trekke lapp om det? Anonymkode: 5cd21...399
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #16 Skrevet 1. mars 2018 8 minutter siden, Amawhatsnot skrev: Men det burde jo være enda verre for ham å skuffe deg, det er jo deg han planlegger å dele resten av livet sitt med, ikke foreldrene. Skjønner at han er konfliktsky, og at vi alle selvsagt helst vil at alle skal applaudere alle avgjørelsene våre, men slik er det jo ikke i virkelighetens verden. Du må stå på ditt, ts, slik at han forstår at ditt ønske oppi dette er viktigere enn foreldrene hans. Lykke til! Takk, enig i det du skriver Det er litt det jeg har forsøkt å fortelle han og derfor jeg foreslo å f.eks. slå sammen navnene våre til et nytt navn, nettopp fordi det er VI og vår familie. Vi kommer fra to familier og skal nå starte får egen, og derfor synes jeg at det både er korrekt og fint at begge navn er likestilt og representert. Håper at vi kan møtes på halvveien. Anonymkode: f97cf...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #17 Skrevet 1. mars 2018 Foreldrene mine har beholdt sine navn, vi søsknene heter Morsnavn Farsnavn til etternavn. Ingen problem at ikke alle heter det samme. Jeg synes bindestrek bare er stress.. Anonymkode: 52466...2dd
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #18 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme situasjon som deg. Vi har to mellomlange navn så synes det høres så langt ut med "Nilsen Vikedal". Hadde en av oss hatt et kortere navn hadde det vert så mye enklere da det blir en bedre flyt. Synes jeg Vi har som sagt samme situasjon ang svigerforeldre. Jeg er ikke så glad i navnet hans pga av foreldrene hans. Ingen liker egentlig foreldrene hans, og det gjør ikke han heller. Men jeg forstår det gjør veldig vondt for han å ta bort hele etternavnet. Da det er jo en del av han og hans identitet. Vi kan ikke sammensette navnene heller, det blir litt dumt for oss. Så jeg tror vi bare får se om det blir bindestrek på begge (og barn) eller om mitt blir mellomnavn (håper ikke det). Samtidig har jeg ikke lyst å ta hans navn hvis han ikke tar mitt... Det mest rettferdige er jo bindestrek. Og hvis dere ikke finner ut av hvem som skal ha sitt navn først og sist, så kanskje trekke lapp om det? Anonymkode: 5cd21...399 Takk for innspill Jeg har heller ikke tenkt å ta hans navn, verken med bindestrek eller som etternavn, dersom han ikke har tenkt å ta mitt. Vi må møtes på halvveien, siden begge føler at de har "like mye å tape". Jeg også har full forståelse for at det vil være vondt å ta bort hele etternavnet, da det er en del av identiteten hans. På samme måte forstår han at det er vanskelig for meg å skulle gjøre det, og når jeg har spurt om vi ikke kan ha mitt navn som etternavn og hans som mellomnavn har han forstått hvordan jeg har følt det, fordi han kjenner på at sitt navn blir satt til sides... Dersom vi skal ha bindestrek har vi vell egentlig landet på at Aak-Brandsvikhaug flyter best og høres best ut Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #19 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine har beholdt sine navn, vi søsknene heter Morsnavn Farsnavn til etternavn. Ingen problem at ikke alle heter det samme. Jeg synes bindestrek bare er stress.. Anonymkode: 52466...2dd Det samme har min onkel og tante, så jeg vet at det fungerer tipptopp Bindestrek er nok litt stress ja, men som jeg nevner i toppen har jeg allerede prøvd å ha Aak som mellomnavn mine 20 første leveår, og det ble sidesatt og ignorert... Anonymkode: f97cf...4aa
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #20 Skrevet 1. mars 2018 Ikke bytt navn i heletatt, behold navna slik de er. Og la heller barna få navna deres. Anonymkode: 4d3e4...45d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå