Gå til innhold

Djabrail døde - hvor lang straff bør legen og sykepleieren få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uaktsomt drap? Et eller annet uaktsomt med føden til følge?

Det kommer ingenting godt ut av å straffe verken lege eller sykepleier. En tragisk ulykke 😢

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde ikke vært mange leger og sykepleiere igjen om alle som gjør feil ble idømt fengselsstraff.

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Det synes jeg er bra. Tenker mye på legen og familien hans/hennes

Det er ikke vanskelig å ha sympati med henne. Mitt poeng er derimot forskjellsbehandlingen. Der en en lege blir frikjent for grovt uaktsomt drap, blir vanlige mennesker som nevnt dømt for uaktsomt drap pga påkjørsler. Det er vanskelig å forstå hvorfor det skal være denne forskjellen.

Skrevet
2 timer siden, Honey Dew skrev:

Jeg er faktisk dypt uenig, hvis mannen i gata begår en feil eller tabbe slik at noen dør så er det nærmest automatisk at vedkommende tiltales og dømmes for uaktsomt drap. Folk i helse, politi og eller AMK derimot slipper alltid unna selv om deres gjøren og laden fører til at noen dør. Dette har vi sett her og nå, dette har vi desverre og sett en rekke ganger tidligere, og dette kommer vi til å se gang på gang på gang igjen. Eneste måten er å vise at dette for konsekvenser STORE KONSEKVENSER. Da begynner de å skjerpe seg, hvis de skjønner at de blir straffet for uaktsomt drap. Hvis noen dør på grunn av deres handlinger.

Skrevet
1 minutt siden, Kjetil E skrev:

Jeg er faktisk dypt uenig, hvis mannen i gata begår en feil eller tabbe slik at noen dør så er det nærmest automatisk at vedkommende tiltales og dømmes for uaktsomt drap. Folk i helse, politi og eller AMK derimot slipper alltid unna selv om deres gjøren og laden fører til at noen dør. Dette har vi sett her og nå, dette har vi desverre og sett en rekke ganger tidligere, og dette kommer vi til å se gang på gang på gang igjen. Eneste måten er å vise at dette for konsekvenser STORE KONSEKVENSER. Da begynner de å skjerpe seg, hvis de skjønner at de blir straffet for uaktsomt drap. Hvis noen dør på grunn av deres handlinger.

Tror nok at de skjerper rutinene etter den hendelsen. Vi er mennesker og mennesker begår feil enten de er leger eller andre yrkesgrupper. Sykehuslegene er overarbeidet og slike uhell bør en vel straffe myndighetene for

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Tror nok at de skjerper rutinene etter den hendelsen. Vi er mennesker og mennesker begår feil enten de er leger eller andre yrkesgrupper. Sykehuslegene er overarbeidet og slike uhell bør en vel straffe myndighetene for

Er desverre ikke akkurat første gang vi ser folk dø på sykehus grunnet feil gjort av helsepersonell og eller ledelse. Så nei de må se at det faktisk får konsekvenser for dem SELV.

Skrevet
25 minutter siden, Honey Dew skrev:

Tror nok at de skjerper rutinene etter den hendelsen. Vi er mennesker og mennesker begår feil enten de er leger eller anare yrkesgrupper. Sykehuslegene er overarbeidet

HELT Enig. Og større straff, større tjangs for urapporterte feil... DET er farlig... 

a.

• Liker 1
Skrevet

Det er menneskelig å gjøre feil, og jeg er enig i at ingen straff er riktig avgjørelse i denne saken. Å måtte leve med det er allerede en enorm straff som garantert også påvirker legen og vil bidra til at noe slikt ikke gjentar seg. Jeg anbefaler forøvrig folk å se "Vårt lille land" (link til Sumo) sesong 6, episode 3. Den handler om en lege som gjorde en feil som førte til at en baby døde under fødsel, og hvordan han og foreldrene til barnet håndterte det. Fin historie og en katastrofe håndtert så godt som det kan gjøres i mine øyne.

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, Opie said:

Det er vanskelig å forstå hvorfor det skal være denne forskjellen.

Bare hvis du synes det er like viktig at alle skal kunne kjøre bil som at vi har noen som vil bli leger og sykepleiere og jobbe under det arbeidspresset og de arbeidstidene samfunnet pålegger dem. Ansvaret de har er mer enn stort nok som det er.

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, Påfugl skrev:

Det er menneskelig å gjøre feil, og jeg er enig i at ingen straff er riktig avgjørelse i denne saken. Å måtte leve med det er allerede en enorm straff som garantert også påvirker legen og vil bidra til at noe slikt ikke gjentar seg. Jeg anbefaler forøvrig folk å se "Vårt lille land" (link til Sumo) sesong 6, episode 3. Den handler om en lege som gjorde en feil som førte til at en baby døde under fødsel, og hvordan han og foreldrene til barnet håndterte det. Fin historie og en katastrofe håndtert så godt som det kan gjøres i mine øyne.

Men hvorfor anses det ikke som menneskelig for oss andre? Som nevnt i andre innlegg, det er mange eksempler på personer som har blitt kastet bak lås og slå pga feil de har begått. Til og med en 17 år gammel gutt måtte sone i fengsel(!) fordi han traff en jente i alpinbakken og hun skadet foten. For disse er et jo allerede en enorm straff å leve med konsekvensene av sine feil. Det jeg reagerer på er den voldsomme forskjellsbehandlingen for handlinger som er like alvorlig med like alvorlig utfall. Vi skal også huske på at både sykehuset og legen har fått kraftig kritikk for det som skjedde.

8 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Bare hvis du synes det er like viktig at alle skal kunne kjøre bil som at vi har noen som vil bli leger og sykepleiere og jobbe under det arbeidspresset og de arbeidstidene samfunnet pålegger dem. Ansvaret de har er mer enn stort nok som det er.

Dette handler ikke om man skal få lov å kjøre bil eller ikke. Det var bare et eksempel. Det er flere andre eksempler der folk har blitt straffet for uaktsomt drap, f.eks. de foreldrene til barnet som fikk tak i medisinen deres.

Skrevet
På 5.3.2018 den 1.26, AnonymBruker skrev:

Så det er drap om alternativbehandlere feildiagnostiserer fordi du mener det er svindel? Men når leger gjør det er det ikke drap? Hva med leger som har akupunkturutdannelse i tillegg; når de feildiagnostiserer og pasienten dør er det da drap?

Anonymkode: 714b5...031

Hvilke diagnoser kan en akupunktør stille?

Om det er drap når alternativsvindlere dreper noe vet jeg ikke, men de har iallfall drept et menneske på grunn av svindelen de driver med.

En lege som feildiagnostiserer har gjort en feil, men det er i det minste basert på reell legevitenskap og ikke bare ren svindel.

Skrevet
På 5.3.2018 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Var du ikke glad i faren din? Synes du ikke morderen hans må få straff?

Anonymkode: fea39...d50

Feilbehandling er ikke drap. Følg med, alternativsvindler.

• Liker 2
Skrevet
På 5.3.2018 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare legge til at jeg såklart er livredd for å gjøre feil og dobbelsjekker stort sett alt jeg gjør for å forsikre meg om at ting blir riktig. Men jeg merker jo at på slutten av en vakt kan enkelte ting glippe fra oppmerksomheten min. Når det skjer en feil er det viktig at man selv og alle i kollegiet lærer av det som har skjedd, slik at man unngår nye tilfeller i fremtiden. Når alvorlige feil skjer følger det alltid en granskning i etterkant hvor man ettergår hva som har skjedd og utbedrer rutinene for å hindre at det skjer på nytt. Hvis det var sånn at man risikerte alvorlig straff tror jeg mange hadde kviet seg for å varsle ifra i frykt for hva som ville skje videre. Det er utrolig viktig at vi som helsepersonell ikke er redd for å avdekke og snakke om alvorlige hendelser, nettopp for å ta lærdom av det. Jeg tror ingen er tjent med en slik fryktkultur.

Anonymkode: 78c8a...d69

Hvis noen skal straffes så må det jo være arbeidsgiver som tvinger dere til å jobbe under slike forhold.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Opie skrev:

Legen er frikjent

Vi kan dermed konstatere (nok en gang) forskjellen på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Rygger man på noen ved et uhell, (uten at rus, alkohol eller fart er involvert) , eller om barnet får tak i medisiner og dør, ja da dømmes man. En utdannet lege som kjører en sprøyte inn i hodet på en 6-åring slik at han dør, slipper straff.

En 17-åring  er dømt til fengsel og bot for å ha kjørt ned og skadet (ikke drept, skadet). en jente i et alpinanlegg....

Isolert sett er jeg enig i at man skal være varsom med å straffe feil begått av helsepersonell, men når det er snakk om så alvorlige saker som dette, og når oss andre "dødelige" straffes hardt for feil som begås, mener jeg denne avgjørelsen er feil.

Nei, det er ingen forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Lovverket gjelder for alle. Hvis du blir lege så får du samme posisjon som denne legen. Det er altså ingen forskjell på dere. Forskjellen går på hva deres funksjon/jobb er, og om lovverket tildeler spesielle rettigheter og plikter i kraft av din stilling.

Men hvem som helst kan altså i teorien få slike spesielle rettigheter og plikter. De trenger bare å inneha en stilling der disse blir aktuelle.

Dersom legen derimot hadde knivstukket noen på gata og ikke hadde blitt straffet fordi han var lege, så kunne man snakket om Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.

Så ditt ukontrollerte raseri her gjør at du ikke tenker rasjonelt. Du skjønner ikke at dette ikke er et tilfelle av Salomo og Jørgen, men tvert imot reell likhet for loven.

• Liker 7
Skrevet
11 timer siden, Kjetil E skrev:

Yrkesgruppene du nevner har spesielle stillinger som gjør at de for eksempel ikke agerer i kraft av egen person, men på vegne av sin arbeidsgiver og i kraft av sin stilling. Det gjør ikke mannen i gata som gjør en tabbe på fritiden så noen dør.

Selvsagt kan man ikke straffe alle i blålysetatene som gjør feil. Det ville vært helt idiotisk, for da hadde ingen ønsket å jobbe der. Det gjøres feil hele tiden, og det må man skjønne at man aldri vil kunne stoppe helt.

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Opie skrev:

Det er ikke vanskelig å ha sympati med henne. Mitt poeng er derimot forskjellsbehandlingen. Der en en lege blir frikjent for grovt uaktsomt drap, blir vanlige mennesker som nevnt dømt for uaktsomt drap pga påkjørsler. Det er vanskelig å forstå hvorfor det skal være denne forskjellen.

Det er ingen forskjellsbehandling her. En påkjørsel med bil er noe annet enn en feil en lege gjør i kraft av å være lege.

Det er vanskelig for deg å forstå forskjellen fordi det ikke er noen reell forskjell. Individet behandles likt av samme lovverk. Forskjellen ligger i om man er tildelt spesielle rettigheter og plikter i sin stilling. Men det krever litt IQ å skjønne, antar jeg.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Opie skrev:

Men hvorfor anses det ikke som menneskelig for oss andre? Som nevnt i andre innlegg, det er mange eksempler på personer som har blitt kastet bak lås og slå pga feil de har begått. Til og med en 17 år gammel gutt måtte sone i fengsel(!) fordi han traff en jente i alpinbakken og hun skadet foten. For disse er et jo allerede en enorm straff å leve med konsekvensene av sine feil. Det jeg reagerer på er den voldsomme forskjellsbehandlingen for handlinger som er like alvorlig med like alvorlig utfall. Vi skal også huske på at både sykehuset og legen har fått kraftig kritikk for det som skjedde.

Dette handler ikke om man skal få lov å kjøre bil eller ikke. Det var bare et eksempel. Det er flere andre eksempler der folk har blitt straffet for uaktsomt drap, f.eks. de foreldrene til barnet som fikk tak i medisinen deres.

Det handler om at når du kjører bil så er det noe annet enn når du er ansatt og har lovpålagte rettigheter og plikter i kraft av din stilling.

17-åringen i alpinbakken var ikke i noen stilling med spesielle rettigheter og plikter.

Igjen, det er ingen forskjellsbehandling. Det er samme lovverk. Hadde det vært en lege som kjørte ned jenta i alpinbakken hadde han fått samme straff som 17-åringen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Opie said:

Og det eksempelet er nesten like dårlig. Foreldrene har medisinene til ett barn de skal passe på. En lege må se mange pasienter og pålegges å jobbe fra f.eks. kl. 15 til kl. 9 neste dag for at vi skal ha nok leger på jobb til enhver tid. Da må vi dessverre forvente at de kommer til å gjøre feil av og til.

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 3
Skrevet
5 timer siden, jabx skrev:

Hvis noen skal straffes så må det jo være arbeidsgiver som tvinger dere til å jobbe under slike forhold.

Nettopp Det er arbeidsgiverne som presser legene til det ekstreme. De er ikke roboter som kan jobbe i ett og aldri gjøre feil

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...