Gå til innhold

Djabrail døde - hvor lang straff bør legen og sykepleieren få?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, T-Rex skrev:

Dette stemmer ikke med min erfaring fra helsevesenet, det er heller omvendt. I det offentlige er man så redd for å kunne beskyldes for diskriminering at blonde og blåøyde kommer bakerst i køen og blir behandlet dårligst. Jeg mener det helt ærlig og alvorlig.

Det stemmer veldig med min erafring og. En pakistansk lege gir for eksempel bedre behandling til pakistanske pasienter, mye fordi vi vanker i de samme miljøene og kjenner samme folk. Innvandrere er også MYE mer involvert som pårørende og krever både det ene og det andre. Nordmenn klarer ikke å si i mot, noe som ender opp med at de får viljen sin når alt kommer til alt. Så hun som mener hvite, blode og blåøyde kommer fremst i køen, har visst ikke opplevd det selv. Det er en urettferdig skjevfordeling som skjer, helt riktig. Men den er ikke i favør hos de hvite.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Argumentet at han var alvorlig syk og hadde stor fare for å dø holder ikke. Det er på ingen måte en grunn å rettferdiggjøre at han ble drept. Det er en ting for foreldrene å sørge over sykdommen og ta avskjed med gutten når den tid kommer, men en annen ting å si farvel til sønnen sin som ble drept og døde før tiden hans hadde kommet. Hvilken forelder ville akseptert at barnet ble drept i dette tilfelle og tenkt at 'å, ja, han skulle jo dø uansett'? Skam dere ......

Anonymkode: fea39...d50

Gi deg. Det rettferdiggjør ingenting, men det kan være en slags trøst for de involverte. Verre hadde det vært om ungen var raltivt friskt, med et langt liv foran seg. Det er ingen som sier at dette er en lett sak, uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen. De har fått straff nok

Anonymkode: 0a402...098

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen. De har fått straff nok

Anonymkode: 0a402...098

Er det derfor det er fengselsstraff for uaktsomt drap i straffeloven? Fordi de har fått straff nok før de ble dømt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det derfor det er fengselsstraff for uaktsomt drap i straffeloven? Fordi de har fått straff nok før de ble dømt?

Kan du ikke i det minste prøve å sette deg inn i det du snakker om? Dette er for dumt.

Anonymkode: 4d834...280

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke i det minste prøve å sette deg inn i det du snakker om? Dette er for dumt.

AB mente de ikke bør straffes fordi de allerede har fått ''straff nok''. AB mener tydeligvis dårlig samvittighet. Jeg spør AB og ikke deg hvorfor da er det fengselsstraff for uaktsomt drap i straffeloven. Jeg velger å tro at han ikke ble drept med et overlegg, så da blir det uaktsomt drap som har en midlere fengselsstraff. Hva er det du ikke forsto? Enig at du fremstår som dum når du kommer med slike uttalelser, men jeg er likevel nysgjerrig.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

AB mente de ikke bør straffes fordi de allerede har fått ''straff nok''. AB mener tydeligvis dårlig samvittighet. Jeg spør AB og ikke deg hvorfor da er det fengselsstraff for uaktsomt drap i straffeloven. Jeg velger å tro at han ikke ble drept med et overlegg, så da blir det uaktsomt drap som har en midlere fengselsstraff. Hva er det du ikke forsto? Enig at du fremstår som dum når du kommer med slike uttalelser, men jeg er likevel nysgjerrig.

Dette er ikke under noen omstendigheter sammenlignbart med det man henviser til som uaktsomt drap etter straffeloven. Det vil bli reagert, og det vil bli reagert på den måte som er mest hensiktsmessig. Å kalle dette et drap er lavpannet og ondsinnet.

• Liker 5
Skrevet

Hvis det blir 15 års fengsel for dette kommer ingen lenger til å ville bli leger eller sykepleiere eller det blir slik at alt av helsepersonell går inn for å skjule de feilene som skjer av frykt for straffen som kommer. Ikke kommer det til å forhindre feil i framtiden heller, for dette er faktisk ikke noe leger og sykepleiere gjør med vilje. Det er en grunn til at f.eks. flyulykker i mange vestlige land ikke etterforskes som en kriminell handling, fordi man vil unngå at feil og problemer skjules. Man ønsker å ha fokus på å forhindre ulykker, ikke straffe der det likevel skjer. Ja, dette var aldeles grusomt, det burde ikke skjedd og det bør aldri skje igjen. Likevel må vi ha fokus på det aller viktigste, og det er ikke straff, men å forhindre at det skjer igjen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke under noen omstendigheter sammenlignbart med det man henviser til som uaktsomt drap etter straffeloven. Det vil bli reagert, og det vil bli reagert på den måte som er mest hensiktsmessig. Å kalle dette et drap er lavpannet og ondsinnet.

Et uaktsomt drap er fortsatt et drap. Bildrap er fortsatt et drap selv om man ikke har ment å ta livet av noen ved å kjøre for fort. Lavpannet er å ikke kalle det for et drap. Ondsinnet er bare for deg som ikke ser ett skritt videre enn hvordan ordet ''drap'' får deg til å føle deg på generelt grunnlag. Legen har byttet sprøytene selv om det ikke var med vilje. Legen har aktivt satt feil sprøyte i pasientens hjerne. Dette er grov uaktsomhet med døden for pasienten som følge. Ett drap.

Skrevet
På 3/1/2018 den 7.56, Neinøff skrev:

Men da må det samme gjelde personer som ikke jobber i helsevesenet, som er skyldige i uaktsomt drap!

Jeg har ikke lest saken, men uttaler meg på generelt grunnlag. Det er ikke mer greit å drepe noen bare fordi du er lege.

Det finnes egne lover for helsepersonell og leger

"skyldkravet for å straffe for overtredelser av helsepersonelloven er i dag forsett eller grov uaktsomhet. Praksis tilsier at kravet om grov uaktsomhet må innebære at helsepersonellet er svært mye å klandre, og det skal svært mye til at kravet oppfylles. Det har sammenheng med at helsepersonells yrkesutøvelse skjer i allmennhetens interesse, og det bør således kun være de mest graverende tilfeller av skyld som straffbelegges."

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1400/1429/1434

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Arkana skrev:

Hvis det blir 15 års fengsel for dette kommer ingen lenger til å ville bli leger eller sykepleiere eller det blir slik at alt av helsepersonell går inn for å skjule de feilene som skjer av frykt for straffen som kommer. Ikke kommer det til å forhindre feil i framtiden heller, for dette er faktisk ikke noe leger og sykepleiere gjør med vilje. Det er en grunn til at f.eks. flyulykker i mange vestlige land ikke etterforskes som en kriminell handling, fordi man vil unngå at feil og problemer skjules. Man ønsker å ha fokus på å forhindre ulykker, ikke straffe der det likevel skjer. Ja, dette var aldeles grusomt, det burde ikke skjedd og det bør aldri skje igjen. Likevel må vi ha fokus på det aller viktigste, og det er ikke straff, men å forhindre at det skjer igjen.

Det er ingen fare for at det ikke er nok personer som ønsker å utdanne seg til lege. 15 års fengsel er for lite, livsvarig fengsel er eneste rettferdige reaksjon for dem som er dømt for drap. Samfunnet og pårørende har krav på hevn når slikt skjer.

Det er allerede slik at de fleste feil som begås i helsevesenet feies under teppet. Det nødvendige tiltaket mot dette er opprettelse av et etterforskningsorgan som har som eneste oppgave å avdekke og etterforske feil som begås på sykehus. Dette dels for å bedre prosedyrer for å hindre gjentagelse, dels for å sørge for rettferdig straff av de skyldige. Det bør også innføres premiering av helsepersonell som avslører og anmelder medarbeidere som har begått feil.

Anonymkode: 55bcd...6df

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Et uaktsomt drap er fortsatt et drap. Bildrap er fortsatt et drap selv om man ikke har ment å ta livet av noen ved å kjøre for fort. Lavpannet er å ikke kalle det for et drap. Ondsinnet er bare for deg som ikke ser ett skritt videre enn hvordan ordet ''drap'' får deg til å føle deg på generelt grunnlag. Legen har byttet sprøytene selv om det ikke var med vilje. Legen har aktivt satt feil sprøyte i pasientens hjerne. Dette er grov uaktsomhet med døden for pasienten som følge. Ett drap.

Det er ikke mulig å klassifisere dette som drap, med mindre man kan bevise et forsett. Å forsøke seg på en slik øvelse, vitner om at man ikke forstår hvilket mandat leger er gitt gjennom autorisasjonen sin, og hvilke lover og forskrifter som regulerer dette, samt hvilke samfunnshensyn som ligger bak.

Det er din manglende forståelse av materien som kommer forstyrrende til her. Dette er ikke drap, hverken uaktsomt eller forsettlig, uansett hvordan du vrir og vender på det. Det er ikke et diskusjonstema.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Occulta skrev:

Det finnes egne lover for helsepersonell og leger

"skyldkravet for å straffe for overtredelser av helsepersonelloven er i dag forsett eller grov uaktsomhet. Praksis tilsier at kravet om grov uaktsomhet må innebære at helsepersonellet er svært mye å klandre, og det skal svært mye til at kravet oppfylles. Det har sammenheng med at helsepersonells yrkesutøvelse skjer i allmennhetens interesse, og det bør således kun være de mest graverende tilfeller av skyld som straffbelegges."

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1400/1429/1434

Helsepersonell som dreper en pasient, vil uansett være svært mye å klandre, og skyldkravet for straff er derfor åpenbart oppfylt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ingen fare for at det ikke er nok personer som ønsker å utdanne seg til lege. 15 års fengsel er for lite, livsvarig fengsel er eneste rettferdige reaksjon for dem som er dømt for drap. Samfunnet og pårørende har krav på hevn når slikt skjer.

Det er allerede slik at de fleste feil som begås i helsevesenet feies under teppet. Det nødvendige tiltaket mot dette er opprettelse av et etterforskningsorgan som har som eneste oppgave å avdekke og etterforske feil som begås på sykehus. Dette dels for å bedre prosedyrer for å hindre gjentagelse, dels for å sørge for rettferdig straff av de skyldige. Det bør også innføres premiering av helsepersonell som avslører og anmelder medarbeidere som har begått feil.

Hvorfor lyver du om hvordan man håndterer avvik?

og hvorfor hater du helsepeesonell? Det har jeg spurt deg om mange ganger, men du svarer aldri.........

• Liker 3
Skrevet
22 hours ago, T-Rex said:

Dette stemmer ikke med min erfaring fra helsevesenet, det er heller omvendt. I det offentlige er man så redd for å kunne beskyldes for diskriminering at blonde og blåøyde kommer bakerst i køen og blir behandlet dårligst. Jeg mener det helt ærlig og alvorlig.

Jeg bør kanskje utdype dette litt mer.

Selv har jeg fått den hjelpen jeg har trengt i "det norske systemet", men det betyr ikke at jeg ikke har støtt på problemer. Helsevesenet i Norge, og det offentlige forøvrig, er ikke perfekt. Dermed vil veldig mange av de som er i kontakt med det offentlige oppleve at det skjer feil, eller at ting ikke fungerer optimalt.

Det jeg ønsker å komme fram til, er at jeg helt ærlig ikke tror at eventuelle problemer man støter på, har noe med etnisitet å gjøre. Det er tilfeldigheter. I den grad det forekommer diskriminering, er det kanskje faktisk i favør av de ikke etnisk norske, om man ikke tilhører kongefamilien eller annet fintfolk i det absolutt øvre sjiktet.

I saken tråden handler om: Jeg tror ikke politiet hadde brukt så mye ressurser om det hadde vært en blond og blåøyd gutt. Det er på ingen måte feil at de har gjort det, men jeg tror årsaken delvis er et ønske om å ikke kunne beskyldes for diskriminering.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonell som dreper en pasient, vil uansett være svært mye å klandre, og skyldkravet for straff er derfor åpenbart oppfylt.

ja, men det var fortsatt en feil, en glipp, så det er ikke så åpenbart... de har ikke nødvendigvis opptrått ekstremt uforsiktig, uansvarlig grovt uforsvarlig. Det kan hende legen så på sprøyta, dobbelt sjekka men av en eller annen grunn har trodd at han tok rikitg sprøyte, avogtil gjør vi feil uten å forstå hvordan det skjedde da man trodde at man fulgte med. Her burde det ha vært en annen rutine for administrering av dette medisinet, særlig da det er kjent av sykehuset at denne forvekslingen har skjedd før. Det er uansett ikke opp til oss å avgjørde hvorvidt han faktisk var grovt uaktsom.

Man har ikke krav på hevn... Straff og hevn er to forskjellige ting. Vi er ikke barbarer som utlover blodhevn... I det siviliserte moderne samfunnet så løser vi konflikter, bestemmer skyld og utmåler straff gjennom rettsinnstansene. Hevn var sånn vikingene drev med.

Dersom noen har med forsett eller med auksomhet forvoldt noens død, så fortjener de en straff, men iom at et uaksomdrap ikke skjer med overlegg og personen aldri ville ha ment å gjort det, så er det ikke riktig å skulle straffe dem  med fengsel i mange år.... de må leve med streffen resten av livet, det og vite at en kjapp glipp fra deres side tok et liv.

om leger som feilpraktiserte med døden til følge skulle fått livstid i fengsel eller en lege som feilbehandla og forvoldte pasienten skade eller komplikasjoner skulle ha blitt dømt for vold... så hadde aldri folk villet ha påta seg det ansvaret det er å behandle pasienter. Det at en lege behandler er jo primært en fordel for samfunn, vi vil jo at de skal praktisere... så vi setter dem daglig i disse sitausjonene der de må ta vanskelige anvgjørelser eller utføre risikifylte inngrep... de kan ikke utføre denne jobben de skulle ha risikert et liv i fengsel dersom det gikk galt.

I dette tilfellet har legen har gjort en forferdelig og unødvendig tabbe, men den risikion eksisterte da disse to sprøytene skulle administreres, det fantes en sjangse for at han tok feil... vi må fokusere på å snevre inn disse mulighetene for at feil kan skje.

• Liker 3
  • 9 måneder senere...
Skrevet (endret)

Legen er frikjent

Vi kan dermed konstatere (nok en gang) forskjellen på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Rygger man på noen ved et uhell, (uten at rus, alkohol eller fart er involvert) , eller om barnet får tak i medisiner og dør, ja da dømmes man. En utdannet lege som kjører en sprøyte inn i hodet på en 6-åring slik at han dør, slipper straff.

En 17-åring  er dømt til fengsel og bot for å ha kjørt ned og skadet (ikke drept, skadet). en jente i et alpinanlegg....

Isolert sett er jeg enig i at man skal være varsom med å straffe feil begått av helsepersonell, men når det er snakk om så alvorlige saker som dette, og når oss andre "dødelige" straffes hardt for feil som begås, mener jeg denne avgjørelsen er feil.

Endret av Opie
Skrevet

Det var vel forsåvidt som forventet. Jeg var sikker på at han ikke ville få 15 års fengsel, men at han ville bli helt frikjent trodde jeg nok ikke. Forhåpentligvis vil rutineendringer på sykehuset forhindre at det samme skjer igjen og foreldrene får nok en skikkelig erstatning, selv om det selvfølgelig ikke på noe som helst vis kan gjøre opp for det som har skjedd. Det er en forferdelig sak og jeg føler med dem. :( 

Skrevet

Legen er kvinne, ikke en mann som mange later til å tro... uten at det har noe å si for saken.

• Liker 2
Skrevet

Hvor leser du at det er en kvinne? Det har som du sier ingenting å si, men jeg har lest flere artikler om saken og ikke sett at legens kjønn er nevnt noe sted. Faktisk har jeg lagt merke til at ved omtale av legen unngår de bruk av han/hun og skriver i stedet "vedkommende". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...