Gå til innhold

Djabrail døde - hvor lang straff bør legen og sykepleieren få?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
On 1.3.2018 at 6:05 PM, Peonjenta said:

Hadde du følt det samme om det var din sønn som hadde dødd av feilbehandling?

Ikke meg du spør. Men min far døde som resultat av feilbehandling og jeg har aldri tenkt tanken å forfølge noen for det ansvaret. 

Anonymkode: 02875...d59

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slikt slurvarbeid skjer sjeldnere med blonde, blåøyde Martine fra den ressurssterke familien på Frogner. Det er kjent som red carpet treatment, som denne gutten fra en invandrerfamilie ikke har fått. 

Anonymkode: 1fc12...838

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 3.3.2018 den 10.15, Drizzt skrev:

Jeg går ut fra at du ikke har barn. Du bør skamme deg. Bare fordi gutten hadde dårlige utsikter å overleve, betyr ikke det at å drepe ham og frata foreldrene og gutten mer tid sammen, er en formidlende omstendighet. ''Bare forkortet livet hans''. Du gjør meg kvalm og alle andre som har likt innlegget ditt.

Jeg kan stille meg bak dette.

Du stiller deg altså bak at dersom dette blir utfall, vil dine barn dø av langt mindre i fremtiden fordi ingen vil behandle de i frykt for å gjøre feil.

Amerika hadde passet deg bra :)

Anonymkode: 01180...c96

• Liker 3
Skrevet

Maksstraff for uaktsomt drap er inntil 3 års fengsel, og inntil 6 års fengsel hvis det foreligger "særdeles skjerpende omstendigheter".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spør. Men min far døde som resultat av feilbehandling og jeg har aldri tenkt tanken å forfølge noen for det ansvaret. 

Anonymkode: 02875...d59

Var du ikke glad i faren din? Synes du ikke morderen hans må få straff?

Anonymkode: fea39...d50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3.3.2018 at 2:41 PM, SunnivaOslo said:

Alle kan gjøre feil høres så lettvint ut.

Ja man kan bestille en pall for mye melk slik at det blir svinn eller glemme å sette telefon på lading,men dette er mer enn bare "alle kan gjøre feil". Det er et ungt liv som gikk tapt pga latskap og udugelighet.

Jeg mener de bør fratas jobben sin da de ikke er skikket til å jobbe med menneskeliv.

Nå ligger det samme slurv/stress/menneskelig feil bak. 

Forskjellen er at leger jobber med liv og død. 

Anonymkode: 8d94f...9c2

• Liker 1
Skrevet
På 1.3.2018 den 7.56, Neinøff skrev:

Men da må det samme gjelde personer som ikke jobber i helsevesenet, som er skyldige i uaktsomt drap!

Jeg har ikke lest saken, men uttaler meg på generelt grunnlag. Det er ikke mer greit å drepe noen bare fordi du er lege.

Ja da må det også gjelde folk som jobber på bygg og anlegg og som ikke har gitt god nok opplæring til nye kolleger.  Eller som glemte å sikre, så det ble arbeidsulykke med døden til følge

Skrevet
På 3.3.2018 den 15.09, SunnivaOslo skrev:

Jeg hater ikke helsevesenet og jobber med det (ikke i det) og mener helsevesenet er fantastisk,generelt sett.

Men,enkelte mennesker bør ikke ha det ansvaret de har. Hater jeg generelt alle ledere fordi noen ledere driver med underslag? Blir de sparket? Ja det blir de.

Jeg vet jo at legen og sykepleieren sikkert har det svært vanskelig nå og vil tenke seg om 2 ganger,men prosedyrer er der av en grunn. Her er prosedyrene ikke fulgt godt nok,det er sløvhet rett og slett. Jeg har sett saker der sløvhet har fått konsekvenser,både store og små og det er en uting,spesielt når det er snakk om menneskeliv.

Helt enig. Prosedyrer må følges uansett. Uansett hvor sliten man er så må en lese på posen at det stemmer med det en skal gi. Og den som kontrollerer må også gjøre det samme.

Kusina mi som er intensivsykepleier gjorde en slik feil da hun var nyutdannet.  Hun glemte å se på posen og kontrollere at det var riktig notert. Heldigvis fikk det ingen farlige konsekvenser men nok til at hun aldri gjør samme feil igjen.  Hun fikk seg en skikkelig støkk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var du ikke glad i faren din? Synes du ikke morderen hans må få straff?

Fy skam

deg!! 

Anonymkode: 06064...5ca

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme mening hvis det var din 5-åring dette gjaldt??

Anonymkode: 6762e...3d0

Det må vurderes ut fra hver situasjon. Hadde det vært MIN femåring og jeg visste i utgangspunktet at det ikke var mer å gjøre så hadde jeg blitt skuffet over feilen og krevd beklagelse og endring av rutiner.  Jeg hadde ikke gått så langt at jeg hadde lagt ned krav om fengsel og tap av autorisasjon . Foreldrene er flyktninger og er kanskje skeptisk til alle som skal hjelpe og tror kanskje automatisk at feil er likestilt med drap? De hadde vel store forventninger til behandlingen siden mor hadde kjøpt skolesekk til gutten. 

Å ha aggressiv hjernesvulst må være grusomt. Dette høres ille ut, men tror vel innerst inne at jeg hadde vært litt lettet over at hn fikk slippe å lide lenge. 

Anonymkode: 4d425...477

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må vurderes ut fra hver situasjon. Hadde det vært MIN femåring og jeg visste i utgangspunktet at det ikke var mer å gjøre så hadde jeg blitt skuffet over feilen og krevd beklagelse og endring av rutiner.  Jeg hadde ikke gått så langt at jeg hadde lagt ned krav om fengsel og tap av autorisasjon . Foreldrene er flyktninger og er kanskje skeptisk til alle som skal hjelpe og tror kanskje automatisk at feil er likestilt med drap? De hadde vel store forventninger til behandlingen siden mor hadde kjøpt skolesekk til gutten. 

Å ha aggressiv hjernesvulst må være grusomt. Dette høres ille ut, men tror vel innerst inne at jeg hadde vært litt lettet over at hn fikk slippe å lide lenge. 

BTW Jeg er ikke den du rettet spørsmålet  til

AnonymBruker
Skrevet

Fy skam

deg!! 

Ingenting å skamme seg over her. Jeg stilte spørsmål og ikke til deg. Jeg ser AB jeg spurte ikke svarer. Da er nok svaret klart og som jeg forventet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lege, og må bare si at jeg ikke orker å ha dette yrket mer om jeg skal straffes slik enkelte i tråden her mener om jeg gjør en feil. Jeg møter hundrevis, ja kanskje tusenvis av pasienter i året. Jeg har det alltid travelt. Jeg jobber daglig overtid, og jeg jobber lange vakter, ofte om natta. Jeg har sikkert gjort mange feil allerede i år. Heldigvis har ingen av dem hatt noe å si for pasientene så langt. Jeg har glemt å skrive ut noen resepter ol. Men en eller annen gang, på en eller annen travel vakt, vil jeg overse et blodprøvesvar eller lignende, som fører til at noen feilbehandles med døden til følge. Det er noe alle leger er dømt til å oppleve, når de har valgt å gjøre dette i 40 år av sitt liv. Statistisk sett kommer det til å skje feil, og skal man være opptatt av straff slik enkelte i tråden her er, kommer ingen leger til å være igjen til slutt, siden de havner i fengsel eller mister lisensen alle sammen. Da kommer alle med alvorlig sykdom til å dø, siden det ikke er noen igjen til å hjelpe dem. Blir fremtiden slik orker jeg ikke være lege mer, det koster meg nok fra før av!

Anonymkode: 78c8a...d69

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mange som snakker om at det er menneskelig å gjøre feil og alle gjør feil.. og ja, selvfølgelig kan leger også gjøre feilvurderinger, særlig under press. Men det det var snakk om her er at man står med to sprøyter for hånden og hvis en av dem settes feil er det fatalt. Hvor vanskelig er det å dobbeltsjekke før man setter en sprøyte? Man står der med døden i den ene hånden, bokstavlig talt! Jeg synes det er grovt uaktsomt. Man kommer ikke forbi det. Det er ikke som å slå inn en vare feil i kassa fordi man ikke fulgte med. Selv i en meget stresset hverdag med mange mennesker, skal man følge med (ingen øvrig tankevirksomhet nødvendig engang, heller ikke tidkrevende på noen måte), når man skal sette en slik sprøyte. Det bør ligge som en refleks, på ren autopilot hos legen å forsikre seg om at medikamentet man sprøyter inn ikke er dødelig for pasienten. 

Anonymkode: 28358...9c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lege, og må bare si at jeg ikke orker å ha dette yrket mer om jeg skal straffes slik enkelte i tråden her mener om jeg gjør en feil. Jeg møter hundrevis, ja kanskje tusenvis av pasienter i året. Jeg har det alltid travelt. Jeg jobber daglig overtid, og jeg jobber lange vakter, ofte om natta. Jeg har sikkert gjort mange feil allerede i år. Heldigvis har ingen av dem hatt noe å si for pasientene så langt. Jeg har glemt å skrive ut noen resepter ol. Men en eller annen gang, på en eller annen travel vakt, vil jeg overse et blodprøvesvar eller lignende, som fører til at noen feilbehandles med døden til følge. Det er noe alle leger er dømt til å oppleve, når de har valgt å gjøre dette i 40 år av sitt liv. Statistisk sett kommer det til å skje feil, og skal man være opptatt av straff slik enkelte i tråden her er, kommer ingen leger til å være igjen til slutt, siden de havner i fengsel eller mister lisensen alle sammen. Da kommer alle med alvorlig sykdom til å dø, siden det ikke er noen igjen til å hjelpe dem. Blir fremtiden slik orker jeg ikke være lege mer, det koster meg nok fra før av!

Jeg vil bare legge til at jeg såklart er livredd for å gjøre feil og dobbelsjekker stort sett alt jeg gjør for å forsikre meg om at ting blir riktig. Men jeg merker jo at på slutten av en vakt kan enkelte ting glippe fra oppmerksomheten min. Når det skjer en feil er det viktig at man selv og alle i kollegiet lærer av det som har skjedd, slik at man unngår nye tilfeller i fremtiden. Når alvorlige feil skjer følger det alltid en granskning i etterkant hvor man ettergår hva som har skjedd og utbedrer rutinene for å hindre at det skjer på nytt. Hvis det var sånn at man risikerte alvorlig straff tror jeg mange hadde kviet seg for å varsle ifra i frykt for hva som ville skje videre. Det er utrolig viktig at vi som helsepersonell ikke er redd for å avdekke og snakke om alvorlige hendelser, nettopp for å ta lærdom av det. Jeg tror ingen er tjent med en slik fryktkultur.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting å skamme seg over her. Jeg stilte spørsmål og ikke til deg. Jeg ser AB jeg spurte ikke svarer. Da er nok svaret klart og som jeg forventet.

Du mener AB ikke var glad i sin far fordi h*n ikke ønsker hevn over den som feilbehandlet ham. 

Det er en primitiv,skammelig oppførsel. 

• Liker 7
Gjest Geirfuglen
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener AB ikke var glad i sin far fordi h*n ikke ønsker hevn over den som feilbehandlet ham. 

Ja, vanvittig å skrive sånne ting. Enkelte fornekter seg ikke. Lurer innimellom på hvem disse drittfolkene som tror de kan si hva som helst er. Det er faktisk virkelige mennesker som sitter på den andre siden her, og da en person som har mistet pappaen sin pga en tragisk hendelse. Også skriver man sånt? Vanvittig.

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Og dette, er grunnen til at jeg valgte bort medisinstudiet. Selvsagt gjør man feil i løpet av en yrkeskarriere. 

Jeg håper vi klarer å se forskjell på feil og drap. 

Anonymkode: 8d94f...9c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Følger vi logikken til enkelte i denne tråden, må også brannmannskaper være erstatningspliktige hvis et hus de påbegynner slukningsarbeid på får skade eller brenner ned, og de må tiltales for drap dersom noen omkommer. Likeledes må politiet tiltales dersom de ikke klarer å avverge at noen skades eller dør.

Jeg lurer på hvordan folk klarer å få slike vanvittige tanker?

Anonymkode: 4d834...280

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også mistet min far etter feilbehandling av inkompetente leger som går fri og utgjør helsefare for andre pasienter. Jeg vil ha dem straffet fordi de har drept en person som kunne ha levd i flere tiår og oppleve mye i livet. Derfor spurte jeg. Å være så likegyldig til sin egen fars drap er et tegn på dårlig forhold til faren og å ikke ønske straff til de som drepte ham viser at man ikke bryr seg. Det er ikke hevn det er snakk om. Gjør man noe kriminelt får man straff. Det er slik rettstaten fungerer. Leger er unntatt straffeloven og går ikke i fengsel for å ha drept en pasient med argumentet at ingen vil jobbe som lege da. Så kan flere drepes. Javel, jeg lærte noe nytt i denne tråden. Det er din tolkning som er skammelig og primitiv.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...