AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Hei grønne folk! Jeg kan ingenting om planter og trenger litt hjelp til hvordan ta hånd om de to plantene jeg nå har. 1: "pyntegreiner" av kirsebærtre. Altså greiner med knopper og blomster på. Helt nydelig, men hvordan får jeg dem til å blomstre, og vare? Jeg snitter og bytter vann hver 3/4 dag, men trenger de noe mer? Tenkte å få inn litt fersken og magnoliagreiner også. 2: ficus ginseng/microcarpa, kjøpt på IKEA så fikk ikke akkurat noe info om hvordan ta vare på den der. Den trenger å gjødsles 2 ganger i måneden, halv dose om vinteren? Hvor mye og hva er dette? Det er bare en liten plante, hvor store doser snakker vi om? Må jeg ha en sekk med gjødsel stående hjemme da? Og hva ligger egentlig i tørke ut og gjennomvannes. Hvor lenge kan en slik plante stå helt tørr før den gjennomvannes igjen? Og skal jeg da dynke hele potta og la den renne av seg det meste før jeg setter den tilbake i pyntepotta? Skal dette repeteres flere ganger? Den planten liker visst også dusjing. Betyr det at jeg kan holde hele planten under rennende vann når den uansett skal gjennomvannes? Takk for hjelpen fra en med heller brune enn grønne fingre Anonymkode: bd5bc...937
Rumle Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Kirsebærgreinene blomstrer når de har stått lenge nok i vann. Jeg pleier å sette dem i vinduet. Tviler på at det finnes mange råd til å få dem til å vare kjempelenge, de faller nok av etter noen dager, som de gjør naturlig ute på trærne Selv kutter jeg ikke mine på nytt etter jeg har satt de i vann, men det gjør du jo som du vil selv. Ang. tørking og vann. Når du kjenner at toppen av jorden er tørr vanner du gjennom. Feks i en balje. Lurt å la den stå og trekke litt, for av og til hvis jorden blir for tørr renner vannet liksom gjennom på er par steder i steden for å fordele seg ut i jorden. Endret 1. mars 2018 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Har Ficus ginseng selv. Den har aldri fått noe gjødsel, tror jeg. Du kan kjøpe en liiten flaske grønnplantenæring på rema1000 e.l., denne løsningen skal bare fortynnes i vann og er svært drøy. Jeg vanner min en gang i uka, og da får den en skikkelig klunk rett opp i potta (jorda på toppen har da rukket å bli tørr). Hvis den blir tørr for fort gir du den for lite vann; gi i såfall mer. Den liker en dusj med vann, ja, men jeg gjør det sjelden med min... (kjøp en dusjflaske på Europris). Anonymkode: dc5d2...268 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #4 Skrevet 9. mars 2018 Tusen takk for tips dere! Beklager at jeg glemte tråden litt. Men faller virkelig blomster av trærne etter kun noen dager @Rumle? Det var jo veldig kort tid, men da lærte jeg noe nytt. Hun i blomsterbutikken sa jeg kunne lage nye snitt i grenene hver tredje dag, og nå har mine holdt seg med blomster i over 2 uker, men de har sluppet og fått nye blomster da Ficusen min har ikke fått noe som helst stell siden sist, men den lever enda og skal få seg et bad nå! Og skal se om jeg finner plantenæring til den på butikken 😃 Kjøpte for så vidt også en orkidé på tilbud til 19 kr på IKEA rett før morsdagen, tenkte den kom til å holde seg fin et par dager før den avgikk med døden, men det er nå 1 mnd siden! 😃 Så enten er det veldig godt innemiljø her jeg bor, ellers så har jeg kanskje grønne fingre likevel?? 😃 skjønner ikke hvorfor jeg har kviet meg sånn til å holde på med planter, har gått rundt og trodd de kom til å dø med en gang de kom i hus hos meg 😕 Anonymkode: bd5bc...937
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #5 Skrevet 9. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips dere! Beklager at jeg glemte tråden litt. Men faller virkelig blomster av trærne etter kun noen dager @Rumle? Det var jo veldig kort tid, men da lærte jeg noe nytt. Hun i blomsterbutikken sa jeg kunne lage nye snitt i grenene hver tredje dag, og nå har mine holdt seg med blomster i over 2 uker, men de har sluppet og fått nye blomster da Ficusen min har ikke fått noe som helst stell siden sist, men den lever enda og skal få seg et bad nå! Og skal se om jeg finner plantenæring til den på butikken 😃 Kjøpte for så vidt også en orkidé på tilbud til 19 kr på IKEA rett før morsdagen, tenkte den kom til å holde seg fin et par dager før den avgikk med døden, men det er nå 1 mnd siden! 😃 Så enten er det veldig godt innemiljø her jeg bor, ellers så har jeg kanskje grønne fingre likevel?? 😃 skjønner ikke hvorfor jeg har kviet meg sånn til å holde på med planter, har gått rundt og trodd de kom til å dø med en gang de kom i hus hos meg 😕 Anonymkode: bd5bc...937 Bor du i et gammelt hus? Orkideer trives best i gamle hus uten gulvvarme. Mine fikk et nytt liv da vi flyttet, og nå blomstrer de året rundt. Klipp av stilken når det ikke er flere blomster på den, og plutselig kommer det en ny. Anonymkode: c729b...ef2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #6 Skrevet 9. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Bor du i et gammelt hus? Orkideer trives best i gamle hus uten gulvvarme. Mine fikk et nytt liv da vi flyttet, og nå blomstrer de året rundt. Klipp av stilken når det ikke er flere blomster på den, og plutselig kommer det en ny. Anonymkode: c729b...ef2 Nope, nybygd leilighet! Med gulvvarme, men med god ventilasjon. Hvordan vanner du dine? Jeg har gitt pittelitt vann hver dag, og den har ikke mistet så mye som et kronblad, men leste nå nettopp at det var en myte og at de burde gjennomvannes de også? Anonymkode: bd5bc...937
Rumle Skrevet 9. mars 2018 #7 Skrevet 9. mars 2018 (endret) 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips dere! Beklager at jeg glemte tråden litt. Men faller virkelig blomster av trærne etter kun noen dager @Rumle? Det var jo veldig kort tid, men da lærte jeg noe nytt. Hun i blomsterbutikken sa jeg kunne lage nye snitt i grenene hver tredje dag, og nå har mine holdt seg med blomster i over 2 uker, men de har sluppet og fått nye blomster da --- Anonymkode: bd5bc...937 Så fint Ja, de blomstrer vel noen dager, når de er fullt åpnet, det er vanlig med mine. Kommer selvfølgelig litt an på forholdene. Jeg har et pynte-kirsebærtre med hengende grener som har fylte blomster, de varer litt lengre på grenene, både ute og inne Plommeblomster derimot, de står maks en dag inne her i alle fall, fra de er fullt åpnet. Men, de er jo nydelige i knopp også, så det gjør ikke så mye Og det at de åpner seg litt etter litt gjør jo at man får glede av dem lenger også Endret 9. mars 2018 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope, nybygd leilighet! Med gulvvarme, men med god ventilasjon. Hvordan vanner du dine? Jeg har gitt pittelitt vann hver dag, og den har ikke mistet så mye som et kronblad, men leste nå nettopp at det var en myte og at de burde gjennomvannes de også? Anonymkode: bd5bc...937 Ca et eggeglass med vann en gang i uka. Anonymkode: c729b...ef2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #9 Skrevet 10. mars 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Nope, nybygd leilighet! Med gulvvarme, men med god ventilasjon. Hvordan vanner du dine? Jeg har gitt pittelitt vann hver dag, og den har ikke mistet så mye som et kronblad, men leste nå nettopp at det var en myte og at de burde gjennomvannes de også? Anonymkode: bd5bc...937 Jeg vanner orkideene så det står en cm med vann i glasspotta, en gang i uken. Et eggeglass er altfor lite. Kjenn på bladene, er de spenstige eller slappe? Anonymkode: dc5d2...268
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #10 Skrevet 10. mars 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ca et eggeglass med vann en gang i uka. Anonymkode: c729b...ef2 Dette er en seiglivet myte som ikke stemmer. Phalaenopsis-orkideer overlever fint på denne vannmengden, men trives bedre når de får nok vann. Men de skal ikke stå med røttene i vann. Ta plastpotta ut av potteskjuleren, skyll godt gjennom med temperert vann under springen, og la den stå og renne av seg før den settes tilbake i potteskjuleren. TS: Orkideer kan blomstre kjempelenge. Jeg kjøpte et par stykker i begynnelsen av desember, og de er like fine enda. Gi den vann og lys, så kan du ha den i flere måneder enda. Anonymkode: 6439a...1be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå