AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Jeg fikk en purring på mobilregningen som var datert 14.02., betalingsfristen var 14 dager. Den ble betalt på formiddagen 28.02 (pga at jeg ikke fikk penger før, lang historie). I mitt hode er dette innenfor betalingsfristen (14 + 14 = 28), men når jeg skulle sjekke noe på mobilen nå oppdaget jeg at abonnementet er sperret. Jeg brukte den ikke lenge for midnatt, så jeg tipper de stengte abonnementet ved midnatt. Er de ikke litt vel raskt ute? Bankoverføring kan jo ta mer enn noen timer, spesielt om betaler og mottaker ikke har samme bank. Jeg har sendt screenshot av betalingen på mobilbankappen til teleselskapet, så jeg håper det ordner seg i morgen tidlig. Anonymkode: 4ebcb...a0e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 De stenger automatisk om ikke betalingen er inne akkurat i tide. Tar ofte noen dager før den er registrert betalt. Så lønner seg å ringe å gi beskjed om at den er betalt, og be de notere det. Da unngår du at det blir sperret. Anonymkode: c3ac2...dd8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 Du fikk en purring med betalingsfrist innen 28ene. Da er det ditt ansvar å påse at pengene er inne på mottakers konto innen fristen. Saken hadde stilt seg noe annerledes hadde det vært en regning med forfallsdato 28ene. Anonymkode: 4927e...7d6 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 Ok. Takk for svar. Min dumhet å tro at så lenge jeg betalte innen fristen så var det ok, at de tillot en dag eller to for overføringen å komme frem. Ikke vant til å få purringer, men da lærte jeg noe nytt i dag. Om det skjer igjen skal jeg sørge for å gi beskjed om at jeg har betalt så fort det er gjort (håper det ikke skjer altså). Anonymkode: 4ebcb...a0e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 Jeg driver firma og jeg er jo klar over at pengene ikke kommer samme dag som de betaler. Høres jo helt på trynet ut at de sperrer på den måten.. De fleste legger jo regninger på betaling på forfallsdato, men da kommer jo ikke pengene på deres konto den datoen?! Anonymkode: 99fb0...653 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Takk for svar. Min dumhet å tro at så lenge jeg betalte innen fristen så var det ok, at de tillot en dag eller to for overføringen å komme frem. Ikke vant til å få purringer, men da lærte jeg noe nytt i dag. Om det skjer igjen skal jeg sørge for å gi beskjed om at jeg har betalt så fort det er gjort (håper det ikke skjer altså). Anonymkode: 4ebcb...a0e Fristen er jo at betalingen skal være på deres konto innen 28. Den er mest sannsynlig ikke inne før et til to døgn senere. Men så fort de ser at betalingen er inne så vil det jo åpnes igjen. Anonymkode: fe815...4bf 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #7 Skrevet 28. februar 2018 JURIDISK har de sitt på det tørre. Problemet er at det hjelper lite å være Herr Besserwisser som alltid har rett, når du ikke har noen venner. Det hjelper også lite å ha alt det juridiske på det tørre hvis du skremmer vekk alle kunder ved å være vanskelig overfor alle. Da mister du bussiness og går til slutt konk. Derfor er det en stor fordel å bruke mindre firmaer heller enn de største. De mindre er alltid avhengige av å ha en god relasjon til sine kunder. De strekker seg langt for sine kunder. Ikke i det uendelige, men langt. Slikt som dette ville et mindre firma ha ordnet opp i på fem minutter og beklaget at det ble slik, juridisk rett eller ikke. For det er viktigere å ha en betalende kunde enn å tjene noen ekstra hundrelapper, men tape en kunde. Anonymkode: 23785...b08 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #8 Skrevet 28. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fristen er jo at betalingen skal være på deres konto innen 28. Den er mest sannsynlig ikke inne før et til to døgn senere. Men så fort de ser at betalingen er inne så vil det jo åpnes igjen. Anonymkode: fe815...4bf Det er jo helt normalt å legge regninger inne med forfallsdatoen i banken. Alle jeg kjenner gjør det (utenom meg selv, jeg betaler med en gang for å være sikker). Anonymkode: 99fb0...653 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fristen er jo at betalingen skal være på deres konto innen 28. Den er mest sannsynlig ikke inne før et til to døgn senere. Men så fort de ser at betalingen er inne så vil det jo åpnes igjen. Anonymkode: fe815...4bf Jeg trodde det var frist for å betale innen 14 dager, altså innen 28. Ikke at pengene skulle være på konto innen 28. Har dessverre havnet i et uforutsett økonomisk uføre og har ikke særlig erfaring med purringer fra tidligere. De få gangene det har skjedd har jeg hatt muligheten til å betale umiddelbart, men nå måtte jeg vente helt til siste frist pga at jeg rett og slett ikke hadde penger før. Flaut så det holder.😳 Anonymkode: 4ebcb...a0e 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: JURIDISK har de sitt på det tørre. Problemet er at det hjelper lite å være Herr Besserwisser som alltid har rett, når du ikke har noen venner. Det hjelper også lite å ha alt det juridiske på det tørre hvis du skremmer vekk alle kunder ved å være vanskelig overfor alle. Da mister du bussiness og går til slutt konk. Derfor er det en stor fordel å bruke mindre firmaer heller enn de største. De mindre er alltid avhengige av å ha en god relasjon til sine kunder. De strekker seg langt for sine kunder. Ikke i det uendelige, men langt. Slikt som dette ville et mindre firma ha ordnet opp i på fem minutter og beklaget at det ble slik, juridisk rett eller ikke. For det er viktigere å ha en betalende kunde enn å tjene noen ekstra hundrelapper, men tape en kunde. Anonymkode: 23785...b08 Dette er snakk om en av de to store mobiloperatørene. Jeg har vært kunde hos dem i over 10 år og har alltid betalt regningene i tide. Dette er første gang jeg ikke har klart det og har fått en purring. Men ser jo at jeg blir veldig usynlig, siden jeg er en av veldig mange og ting går automatisk. Uansett utrolig kjedelig situasjon og jeg håper på positiv tilbakemelding i morgen tidlig. Sendte som sagt screenshot av betaling osv så fort jeg oppdaget sperringen. Brukte Twitter DM, da jeg har god erfaring med kundeservicen deres der før, med andre saker. Anonymkode: 4ebcb...a0e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt normalt å legge regninger inne med forfallsdatoen i banken. Alle jeg kjenner gjør det (utenom meg selv, jeg betaler med en gang for å være sikker). Anonymkode: 99fb0...653 Dette var jo ikke en vanlig regning, men en purring. Jeg har enkelt og greit ikke hatt penger før i går, så derfor ble den betalt i siste liten. Jeg legger vanligvis regninger til betaling på forfall i nettbanken og har aldri fått en purring på de regningene, selv om noen mottakere sikkert ikke har fått pengene før en dag eller tre etter forfall pga overføringstider. Anonymkode: 4ebcb...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 Anbefaler å ringe eller sende mail for å forklare en situasjon neste gang du får purring. Anonymkode: fe815...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Takk for svar. Min dumhet å tro at så lenge jeg betalte innen fristen så var det ok, at de tillot en dag eller to for overføringen å komme frem. Ikke vant til å få purringer, men da lærte jeg noe nytt i dag. Om det skjer igjen skal jeg sørge for å gi beskjed om at jeg har betalt så fort det er gjort (håper det ikke skjer altså). Anonymkode: 4ebcb...a0e Legg inn i nettbanken aut.trekk Anonymkode: 77f72...761
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var frist for å betale innen 14 dager, altså innen 28. Ikke at pengene skulle være på konto innen 28. Har dessverre havnet i et uforutsett økonomisk uføre og har ikke særlig erfaring med purringer fra tidligere. De få gangene det har skjedd har jeg hatt muligheten til å betale umiddelbart, men nå måtte jeg vente helt til siste frist pga at jeg rett og slett ikke hadde penger før. Flaut så det holder.😳 Anonymkode: 4ebcb...a0e Kke noe å være flau for, kan skje den beste det 😊 De åpner mest sannsynlig telefonen din igjen i morgen. Anonymkode: 4927e...7d6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 Ikke din feil. Står det "Betalingsfrist 01.03.2018" på fakturaen., har du gjort ditt. Altså betalt i tide. Din oppgave er utført et døgn før fristen går ut. Bare ring teleselskapet og klag når du får åpnet det igjen. Anonymkode: c6576...8b2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #16 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke din feil. Står det "Betalingsfrist 01.03.2018" på fakturaen., har du gjort ditt. Altså betalt i tide. Din oppgave er utført et døgn før fristen går ut. Bare ring teleselskapet og klag når du får åpnet det igjen. Anonymkode: c6576...8b2 Blir litt annet når første regning har utgått og dette er siste frist. Anonymkode: fe815...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #17 Skrevet 1. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir litt annet når første regning har utgått og dette er siste frist. Anonymkode: fe815...4bf Hvordan endrer begrepet "betalingsfrist" mening om det er faktura eller purring? Anonymkode: c6576...8b2 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #18 Skrevet 1. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan endrer begrepet "betalingsfrist" mening om det er faktura eller purring? Anonymkode: c6576...8b2 Pengene skal være inne den 28. Den 1 så sperret de. Som en annen sier her så har de teoretisk sett ikke gjort noe galt. Anonymkode: fe815...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #19 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pengene skal være inne den 28. Den 1 så sperret de. Som en annen sier her så har de teoretisk sett ikke gjort noe galt. Anonymkode: fe815...4bf Sett deg inn i begrepet "betalingsfrist". Det er synonymt med "forfallsdato". Så googler du dette og ser hva du får opp. TS har gjort helt rett her. Anonymkode: c6576...8b2 1
puppi Skrevet 1. mars 2018 #20 Skrevet 1. mars 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg driver firma og jeg er jo klar over at pengene ikke kommer samme dag som de betaler. Høres jo helt på trynet ut at de sperrer på den måten.. De fleste legger jo regninger på betaling på forfallsdato, men da kommer jo ikke pengene på deres konto den datoen?! Anonymkode: 99fb0...653 Dumt å sammenligne ett firma med 10-talls kunder, med ett svært mobil-selskap med hundretusenvis av kunder? Sier seg selv at de har automatiserte rutiner på dette. 8 minutter siden, AnonymBruker said: Sett deg inn i begrepet "betalingsfrist". Det er synonymt med "forfallsdato". Så googler du dette og ser hva du får opp. TS har gjort helt rett her. Anonymkode: c6576...8b2 Ofte står det ”betalingsfrist” på regningene, på andre står det ”forfallsdato”. Begrepene har samme betydning, og betyr at mottaker skal kunne disponere pengene på den datoen som er angitt som betalingsfrist eller forfallsdato. Er ikke pengene på mottakers konto innen forfallsdatoen, så er den ikke betalt innen fristen. Enkelt og greit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå