Gå til innhold

Purring datert 14.02 med 14 dagers betalingsfrist. Abonnementet ble sperret ved midnatt 01.03, til tross for betaling formiddagen 28.02.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en purring på mobilregningen som var datert 14.02., betalingsfristen var 14 dager.  Den ble betalt på formiddagen 28.02 (pga at jeg ikke fikk penger før, lang historie).  I mitt hode er dette innenfor betalingsfristen (14 + 14 = 28), men når jeg skulle sjekke noe på mobilen nå oppdaget jeg at abonnementet er sperret.  Jeg brukte den ikke lenge for midnatt, så jeg tipper de stengte abonnementet ved midnatt.  Er de ikke litt vel raskt ute?  Bankoverføring kan jo ta mer enn noen timer, spesielt om betaler og mottaker ikke har samme bank.  

Jeg har sendt screenshot av betalingen på mobilbankappen til teleselskapet, så jeg håper det ordner seg i morgen tidlig.

Anonymkode: 4ebcb...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De stenger automatisk om ikke betalingen er inne akkurat i tide. Tar ofte noen dager før den er registrert betalt. Så lønner seg å ringe å gi beskjed om at den er betalt, og be de notere det. Da unngår du at det blir sperret. 

Anonymkode: c3ac2...dd8

Skrevet

Du fikk en purring med betalingsfrist innen 28ene. Da er det ditt ansvar å påse at pengene er inne på mottakers konto innen fristen. Saken hadde stilt seg noe annerledes hadde det vært en regning med forfallsdato 28ene.

Anonymkode: 4927e...7d6

• Liker 7
Skrevet

Ok. Takk for svar.  Min dumhet å tro at så lenge jeg betalte innen fristen så var det ok, at de tillot en dag eller to for overføringen å komme frem.  Ikke vant til å få purringer, men da lærte jeg noe nytt i dag.  Om det skjer igjen skal jeg sørge for å gi beskjed om at jeg har betalt så fort det er gjort (håper det ikke skjer altså).

Skrevet

Jeg driver firma og jeg er jo klar over at pengene ikke kommer samme dag som de betaler. Høres jo helt på trynet ut at de sperrer på den måten.. De fleste legger jo regninger på betaling på forfallsdato, men da kommer jo ikke pengene på deres konto den datoen?!

Anonymkode: 99fb0...653

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for svar.  Min dumhet å tro at så lenge jeg betalte innen fristen så var det ok, at de tillot en dag eller to for overføringen å komme frem.  Ikke vant til å få purringer, men da lærte jeg noe nytt i dag.  Om det skjer igjen skal jeg sørge for å gi beskjed om at jeg har betalt så fort det er gjort (håper det ikke skjer altså).

Fristen er jo at betalingen skal være på deres konto innen 28. Den er mest sannsynlig ikke inne før et til to døgn senere. Men så fort de ser at betalingen er inne så vil det jo åpnes igjen.

Anonymkode: fe815...4bf

• Liker 3
Skrevet

JURIDISK har de sitt på det tørre.

Problemet er at det hjelper lite å være Herr Besserwisser som alltid har rett, når du ikke har noen venner.

Det hjelper også lite å ha alt det juridiske på det tørre hvis du skremmer vekk alle kunder ved å være vanskelig overfor alle.

Da mister du bussiness og går til slutt konk.

Derfor er det en stor fordel å bruke mindre firmaer heller enn de største. De mindre er alltid avhengige av å ha en god relasjon til sine kunder. De strekker seg langt for sine kunder. Ikke i det uendelige, men langt. Slikt som dette ville et mindre firma ha ordnet opp i på fem minutter og beklaget at det ble slik, juridisk rett eller ikke. For det er viktigere å ha en betalende kunde enn å tjene noen ekstra hundrelapper, men tape en kunde.

Anonymkode: 23785...b08

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fristen er jo at betalingen skal være på deres konto innen 28. Den er mest sannsynlig ikke inne før et til to døgn senere. Men så fort de ser at betalingen er inne så vil det jo åpnes igjen.

Det er jo helt normalt å legge regninger inne med forfallsdatoen i banken. Alle jeg kjenner gjør det (utenom meg selv, jeg betaler med en gang for å være sikker).

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var frist for å betale innen 14 dager, altså innen 28.  Ikke at pengene skulle være på konto innen 28.  Har dessverre havnet i et uforutsett økonomisk uføre og har ikke særlig erfaring med purringer fra tidligere. De få gangene det har skjedd har jeg hatt muligheten til å betale umiddelbart, men nå måtte jeg vente helt til siste frist pga at jeg rett og slett ikke hadde penger før.  Flaut så det holder.😳

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JURIDISK har de sitt på det tørre.

Problemet er at det hjelper lite å være Herr Besserwisser som alltid har rett, når du ikke har noen venner.

Det hjelper også lite å ha alt det juridiske på det tørre hvis du skremmer vekk alle kunder ved å være vanskelig overfor alle.

Da mister du bussiness og går til slutt konk.

Derfor er det en stor fordel å bruke mindre firmaer heller enn de største. De mindre er alltid avhengige av å ha en god relasjon til sine kunder. De strekker seg langt for sine kunder. Ikke i det uendelige, men langt. Slikt som dette ville et mindre firma ha ordnet opp i på fem minutter og beklaget at det ble slik, juridisk rett eller ikke. For det er viktigere å ha en betalende kunde enn å tjene noen ekstra hundrelapper, men tape en kunde.

Anonymkode: 23785...b08

Dette er snakk om en av de to store mobiloperatørene.  Jeg har vært kunde hos dem i over 10 år og har alltid betalt regningene i tide.  Dette er første gang jeg ikke har klart det og har fått en purring.  Men ser jo at jeg blir veldig usynlig, siden jeg er en av veldig mange og ting går automatisk.  Uansett utrolig kjedelig situasjon og jeg håper på positiv tilbakemelding i morgen tidlig.  Sendte som sagt screenshot av betaling osv så fort jeg oppdaget sperringen.  Brukte Twitter DM, da jeg har god erfaring med kundeservicen deres der før, med andre saker.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt normalt å legge regninger inne med forfallsdatoen i banken. Alle jeg kjenner gjør det (utenom meg selv, jeg betaler med en gang for å være sikker).

Dette var jo ikke en vanlig regning, men en purring.  Jeg har enkelt og greit ikke hatt penger før i går, så derfor ble den betalt i siste liten.  Jeg legger vanligvis  regninger til betaling på forfall i nettbanken og har aldri fått en purring på de regningene, selv om noen mottakere sikkert ikke har fått pengene før en dag eller tre etter forfall pga overføringstider.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ringe eller sende mail for å forklare en situasjon neste gang du får purring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg inn i nettbanken aut.trekk

Anonymkode: 77f72...761

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var frist for å betale innen 14 dager, altså innen 28.  Ikke at pengene skulle være på konto innen 28.  Har dessverre havnet i et uforutsett økonomisk uføre og har ikke særlig erfaring med purringer fra tidligere. De få gangene det har skjedd har jeg hatt muligheten til å betale umiddelbart, men nå måtte jeg vente helt til siste frist pga at jeg rett og slett ikke hadde penger før.  Flaut så det holder.😳

Kke noe å være flau for, kan skje den beste det 😊 

De åpner mest sannsynlig telefonen din igjen i morgen.

Anonymkode: 4927e...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Ikke din feil. Står det "Betalingsfrist 01.03.2018" på fakturaen., har du gjort ditt. Altså betalt i tide. Din oppgave er utført et døgn før fristen går ut.

Bare ring teleselskapet og klag når du får åpnet det igjen.

Anonymkode: c6576...8b2

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke din feil. Står det "Betalingsfrist 01.03.2018" på fakturaen., har du gjort ditt. Altså betalt i tide. Din oppgave er utført et døgn før fristen går ut.

Bare ring teleselskapet og klag når du får åpnet det igjen.

Blir litt annet når første regning har utgått og dette er siste frist.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt annet når første regning har utgått og dette er siste frist.

Hvordan endrer begrepet "betalingsfrist" mening om det er faktura eller purring?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan endrer begrepet "betalingsfrist" mening om det er faktura eller purring?

Pengene skal være inne den 28. Den 1 så sperret de. Som en annen sier her så har de teoretisk sett ikke gjort noe galt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pengene skal være inne den 28. Den 1 så sperret de. Som en annen sier her så har de teoretisk sett ikke gjort noe galt.

Sett deg inn i begrepet "betalingsfrist". Det er synonymt med "forfallsdato". Så googler du dette og ser hva du får opp.

TS har gjort helt rett her.

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg driver firma og jeg er jo klar over at pengene ikke kommer samme dag som de betaler. Høres jo helt på trynet ut at de sperrer på den måten.. De fleste legger jo regninger på betaling på forfallsdato, men da kommer jo ikke pengene på deres konto den datoen?!

Dumt å sammenligne ett firma med 10-talls kunder, med ett svært mobil-selskap med hundretusenvis av kunder?

Sier seg selv at de har automatiserte rutiner på dette.

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Sett deg inn i begrepet "betalingsfrist". Det er synonymt med "forfallsdato". Så googler du dette og ser hva du får opp.

TS har gjort helt rett her.

Ofte står det ”betalingsfrist” på regningene, på andre står det ”forfallsdato”. Begrepene har samme betydning, og betyr at mottaker skal kunne disponere pengene på den datoen som er angitt som betalingsfrist eller forfallsdato.

Er ikke pengene på mottakers konto innen forfallsdatoen, så er den ikke betalt innen fristen.

Enkelt og greit.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...