Plym Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 Nå trenger jeg litt inspirasjon. Er det noen som har prøvd noe godt tilbehør til andebryst, som de har lyst til å dele med meg?
Gjest Lyna ii Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Nam - Donald! Denne oppskriften er god: http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv...tv/3358726.html
Arkana Skrevet 14. februar 2005 #3 Skrevet 14. februar 2005 And med appelsinsaus (4 pers.) 4 andebryst salt/pepper noen kvister frisk rosmarin 3 dl ferskpresset appelsinsaft ½ dl rosiner ½ dl crème fraîche appelsinskall Tørk av og finplukk skinnet på anden og riss skinnsiden i rutemønster. Del hver andebryst i to stykker. Rist dem med skinnsiden ned i tørr stekepanne i 7-8 minutter. Dryss over salt, pepper og rosmarin. Snu og stek 7-8 minutter på den andre siden. Ta ut kjøttet, hold det varmt og vask pannen. Ha i appelsinsaft, rosiner, crème fraîche, salt, pepper og appelsinskall og kok under omrøring i 4-5 minutter. Server med kjøttet og gjerne ris til. And i karri (4 pers.) 1 kg andebryst 3 løk 4 pressede hvitløksfedd 3 friske røde chili, uten frø 1¼ dl eddik 1 ss revet ingefær 1 ss malt koriander 3 ts malt spisskummen 2 ts gurkemeie 1 ts salt ½ ts sukker 3¾ dl hønsebuljong Skjær andekjøttet i 1,5 cm strimler. Kjør ½ løk sammen med hvitløk, chili, eddik og ingefær i kjøkkenmaskin. Ha over i en bolle med koriander, spisskummen, gurkemeie og salt. Rør kjøttstrimlene rundt i krydderblandingen, dekk til og la stå i kjøleskap over natten. Skjær resten av løken i skiver og fres det mykt i olje. Tilsett kjøttet sammen med marinaden, sukker og hønsebuljong. La surre med lokket halvveis over i 40 minutter. Fjern fettet som danner seg på overflaten av retten. La stå i kjøleskapet over natten. Resten av fettet er lett å fjerne når det har stivnet. Retten varmes opp før servering.
Plym Skrevet 14. februar 2005 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2005 Takk skal dere ha. Den oppskriften fra frokost-tv har jeg faktisk kikket på. Kokke-Lises oppskrifter har jeg gode erfaringer med, så jeg prøver nok den.
glaciera Skrevet 14. februar 2005 #5 Skrevet 14. februar 2005 Ååh, heldiggris!! Balsamicoglasert rødkål er konge: Skjær en rødkål i kvartinger etter å ha tatt bort den hardetse delen av stilken, og skjær videre ned i smale strimler (som julerødkål). Ha noen ss andefett (eller nøytral olje) i en stor, varm gryte, og fres kålen et par minutter mens du rører. Hell over minst 1 dl balsamico og 3 store ss honning, rør i. Demp varmen til lav, og kok sakte i 2-3 timer. Rør med jevne mellomrom slik at det ikke brenner seg. Hvis du ikke hadde andefett i på begynnelsen: Ta vare på alt fettet som anden slipper når du steker den i panne og bland i rødkålen rett før servering. Smak til. Rødkålen kan gjerne lages dagen før og stå og kose seg i kjelleren el.l. til tiden er inne!
Plym Skrevet 15. februar 2005 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2005 Takk, takk Blir nok en rødkålvariant, ja. Og kanskje røstipoteter. Mmmmm.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå