Gå til innhold

Andebryst - oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg litt inspirasjon. Er det noen som har prøvd noe godt tilbehør til andebryst, som de har lyst til å dele med meg?

Skrevet

And med appelsinsaus (4 pers.)

4 andebryst

salt/pepper

noen kvister frisk rosmarin

3 dl ferskpresset appelsinsaft

½ dl rosiner

½ dl crème fraîche

appelsinskall

Tørk av og finplukk skinnet på anden og riss skinnsiden i rutemønster. Del hver andebryst i to stykker. Rist dem med skinnsiden ned i tørr stekepanne i 7-8 minutter. Dryss over salt, pepper og rosmarin. Snu og stek 7-8 minutter på den andre siden. Ta ut kjøttet, hold det varmt og vask pannen. Ha i appelsinsaft, rosiner, crème fraîche, salt, pepper og appelsinskall og kok under omrøring i 4-5 minutter. Server med kjøttet og gjerne ris til.

And i karri (4 pers.)

1 kg andebryst

3 løk

4 pressede hvitløksfedd

3 friske røde chili, uten frø

1¼ dl eddik

1 ss revet ingefær

1 ss malt koriander

3 ts malt spisskummen

2 ts gurkemeie

1 ts salt

½ ts sukker

3¾ dl hønsebuljong

Skjær andekjøttet i 1,5 cm strimler. Kjør ½ løk sammen med hvitløk, chili, eddik og ingefær i kjøkkenmaskin. Ha over i en bolle med koriander, spisskummen, gurkemeie og salt. Rør kjøttstrimlene rundt i krydderblandingen, dekk til og la stå i kjøleskap over natten. Skjær resten av løken i skiver og fres det mykt i olje. Tilsett kjøttet sammen med marinaden, sukker og hønsebuljong. La surre med lokket halvveis over i 40 minutter. Fjern fettet som danner seg på overflaten av retten. La stå i kjøleskapet over natten. Resten av fettet er lett å fjerne når det har stivnet. Retten varmes opp før servering.

Skrevet

Takk skal dere ha. Den oppskriften fra frokost-tv har jeg faktisk kikket på. Kokke-Lises oppskrifter har jeg gode erfaringer med, så jeg prøver nok den.

Skrevet

Ååh, heldiggris!!

Balsamicoglasert rødkål er konge:

Skjær en rødkål i kvartinger etter å ha tatt bort den hardetse delen av stilken, og skjær videre ned i smale strimler (som julerødkål).

Ha noen ss andefett (eller nøytral olje) i en stor, varm gryte, og fres kålen et par minutter mens du rører. Hell over minst 1 dl balsamico og 3 store ss honning, rør i. Demp varmen til lav, og kok sakte i 2-3 timer. Rør med jevne mellomrom slik at det ikke brenner seg.

Hvis du ikke hadde andefett i på begynnelsen: Ta vare på alt fettet som anden slipper når du steker den i panne og bland i rødkålen rett før servering. Smak til.

Rødkålen kan gjerne lages dagen før og stå og kose seg i kjelleren el.l. til tiden er inne!

Skrevet

Takk, takk :) Blir nok en rødkålvariant, ja. Og kanskje røstipoteter. Mmmmm.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...