AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Heisann, jeg har søkt på sommerjobb på et aldershjem etter tips fra en bekjent. De trenger folk der, så fant ut jeg ville prøve. Jeg vet selvfølgelig ikke om jeg faktisk får jobben, men er fremdeles nysgjerrig på hvordan det er å jobbe på et aldershjem. Det høres spennende og lærerikt ut, og har ikke jobbet på sånt sted før. Jeg studerer ikke noe relatert, men liker å utforske mye forskjellig og føler erfaringen fremdeles kan komme meg til nytte. Samtidig trenger man jo penger til livet Kunne jeg fått høre litt erfaringer fra andre som jobber på aldershjem? Kanskje tips og diverse på hvordan jeg kan gjøre så god jobb som mulig om jeg skulle ha hellet med meg? Er ufaglært så vet ikke om jeg kanskje får andre ting jeg skal gjøre der istedenfor å ha med de som bor der å gjøre. Spent på dette! Setter pris på respons! Anonymkode: a6981...86b
Nuttery Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Du skal nok stelle og hjelpe pasienter, ja! Jeg syntes det er veldig hyggelig. Når man blir litt mer kjent med jobben og pasientene, samt vant med det "ubehagelige" jobben fører med seg så blir det riktig koselig. Se på film, synge sanger, høre på musikk, rulle opp hår (de gamle damene blir såå glade), lakke negler, lese bøker, lage vafler.. Når jeg tenker om det syntes jeg det er litt som å være på besøk hos min bestemor - bare at disse er mye mer pleietrengende 2
Wilma89 Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heisann, jeg har søkt på sommerjobb på et aldershjem etter tips fra en bekjent. De trenger folk der, så fant ut jeg ville prøve. Jeg vet selvfølgelig ikke om jeg faktisk får jobben, men er fremdeles nysgjerrig på hvordan det er å jobbe på et aldershjem. Det høres spennende og lærerikt ut, og har ikke jobbet på sånt sted før. Jeg studerer ikke noe relatert, men liker å utforske mye forskjellig og føler erfaringen fremdeles kan komme meg til nytte. Samtidig trenger man jo penger til livet Kunne jeg fått høre litt erfaringer fra andre som jobber på aldershjem? Kanskje tips og diverse på hvordan jeg kan gjøre så god jobb som mulig om jeg skulle ha hellet med meg? Er ufaglært så vet ikke om jeg kanskje får andre ting jeg skal gjøre der istedenfor å ha med de som bor der å gjøre. Spent på dette! Setter pris på respons! Anonymkode: a6981...86b Begynte selv som sommervikar på Sykehjem det året jeg fylte 18. Ble veldig kastet ut i alt når det kom til stell også videre, men jeg stortrivdes. Endte med å jobbe som vikar på samme Sykehjem i 6 år og studerte sykepleie underveis. Begynte dog sammen med en venninne som syns det var helt grusomt og rett og slett fikk dødsangst av å jobbe med eldre. Så vi er nok veldig forskjellig 1
vscare Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 Hvordan arbeidsdagen din blir seende ut kommer jo i stor grad an på hvor pleietrengende beboerne på avdelingen er; noen steder er stellet unnagjort på ti minutter per pasient fordi de gjør det meste selv, mens andre steder kan du bli stående hos én pasient i både to og tre timer. Uansett blir nok stell en vesentlig del av arbeidsdagen din, og, avhengig av hvor oppegående pasientene er, så blir det kanskje litt aktiviteter også, fks. bingo, turgåing, sykling på trimsykkel, andakt, osv. Jeg har, blant andre ting, jobbet på to vidt forskjellige sykehjemsavdelinger: På den ene var beboerne svært pleietrengende, til den grad at de ikke kunne gjøre noe som helst selv, ikke engang klø seg på nesa. Der gikk arbeidsdagene nesten utelukkende med til stell, forflytning, bleieskift, mating, kobling av sonder, diverse prosedyrer, osv. På den andre var beboerne veldig oppegående, så der ble tiden fram til ca. klokka 10:30-11:00 brukt på stell, dusjinger, osv., mens etter det ble det litt aktivisering for de som ønsket det, kortspill, laging og servering av lunsj, og ellers mye småplukk her og der, som å fylle på med bleier og håndkler i skapene, rydde på kjøkkenet, dokumentere, osv. Begge deler var kjekt på hver sin måte syntes jeg. Når det kommer til tips for hvordan du gjøre en best mulig jobb, så tenker jeg at det å være engasjert, blid og tålmodig er viktig, ikke bare overfor pasientene, men også overfor kollegene dine. Å yte ekstra tenker jeg er litt viktig, altså ikke bare gjøre det du må gjøre og får beskjed om, men også gjerne ta litt initiativ selv. De kollegene jeg får dårligst inntrykk av er som regel de som konsekvent setter seg ned på rumpa i en stol med en gang de er ferdige med det de skal, og blir sittende der med nesa i mobilen til noen ber de om å gjøre noe. Alle kan ha en dårlig dag i blant der man bare ønsker å sitte, men når det skjer på hver eneste vakt så gir det ikke et voldsomt godt inntrykk Lær deg rutiner for hygiene tidlig og følg disse, vis interesse overfor pasientene, og gjør deg godt kjent med hver enkelt pasient. Ønsker deg masse lykke til! 3
Chizue Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 15 minutter siden, vscare skrev: Hvordan arbeidsdagen din blir seende ut kommer jo i stor grad an på hvor pleietrengende beboerne på avdelingen er; noen steder er stellet unnagjort på ti minutter per pasient fordi de gjør det meste selv, mens andre steder kan du bli stående hos én pasient i både to og tre timer. Uansett blir nok stell en vesentlig del av arbeidsdagen din, og, avhengig av hvor oppegående pasientene er, så blir det kanskje litt aktiviteter også, fks. bingo, turgåing, sykling på trimsykkel, andakt, osv. Jeg har, blant andre ting, jobbet på to vidt forskjellige sykehjemsavdelinger: På den ene var beboerne svært pleietrengende, til den grad at de ikke kunne gjøre noe som helst selv, ikke engang klø seg på nesa. Der gikk arbeidsdagene nesten utelukkende med til stell, forflytning, bleieskift, mating, kobling av sonder, diverse prosedyrer, osv. På den andre var beboerne veldig oppegående, så der ble tiden fram til ca. klokka 10:30-11:00 brukt på stell, dusjinger, osv., mens etter det ble det litt aktivisering for de som ønsket det, kortspill, laging og servering av lunsj, og ellers mye småplukk her og der, som å fylle på med bleier og håndkler i skapene, rydde på kjøkkenet, dokumentere, osv. Begge deler var kjekt på hver sin måte syntes jeg. Når det kommer til tips for hvordan du gjøre en best mulig jobb, så tenker jeg at det å være engasjert, blid og tålmodig er viktig, ikke bare overfor pasientene, men også overfor kollegene dine. Å yte ekstra tenker jeg er litt viktig, altså ikke bare gjøre det du må gjøre og får beskjed om, men også gjerne ta litt initiativ selv. De kollegene jeg får dårligst inntrykk av er som regel de som konsekvent setter seg ned på rumpa i en stol med en gang de er ferdige med det de skal, og blir sittende der med nesa i mobilen til noen ber de om å gjøre noe. Alle kan ha en dårlig dag i blant der man bare ønsker å sitte, men når det skjer på hver eneste vakt så gir det ikke et voldsomt godt inntrykk Lær deg rutiner for hygiene tidlig og følg disse, vis interesse overfor pasientene, og gjør deg godt kjent med hver enkelt pasient. Ønsker deg masse lykke til! Veldig bra skrevet! Også huske på; Er man usikker, si ifra! Spør. Hva som fungerer for en ansatt, fungerer kanskje ikke på en annen ansatt, du finner kjapt måter å gjøre ting på og huske på tips og triks hver enkelt ansatt viser deg Alt fra stelling, spising, dusjing og legging Det viktigste er kanskje det å huske på at pasientene er ikke bare pasienter/beboere. De er mennesker, med ulike behov ^^ 1
vscare Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 3 minutter siden, Chibi skrev: Veldig bra skrevet! Også huske på;Er man usikker, si ifra! Spør. Hva som fungerer for en ansatt, fungerer kanskje ikke på en annen ansatt, du finner kjapt måter å gjøre ting på og huske på tips og triks hver enkelt ansatt viser deg Alt fra stelling, spising, dusjing og legging Det viktigste er kanskje det å huske på at pasientene er ikke bare pasienter/beboere. De er mennesker, med ulike behov ^^ Dette! Det er ingen som kommer til å takke deg om du gjør noe du er usikker på, gjør det feil, for så å måtte tilkalle noen andre som må gjøre hele oppgaven på nytt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå