AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Er det mulig å bli lærer uten å ta matte, norsk eller engelsk som hovedfag? Finnes det et eget lærerstudie som tillater dette, eller blir man eventuelt nødt til å ta enkeltemner/enkeltår i de fagene man er interessert i og avslutte med PPU for å få til dette? Matte har jeg aldri vært glad i, norsk og engelsk er jeg egentlig helt nøytral til, men vet de fagene har stor rettebyrde og innebærer også mye som ikke interesserer meg, blant annet mye litteraturhistorie, nynorsk, osv. Kunne tenkt meg å undervise i naturfag, kroppsøving og kanskje samfunnsfag eller religion. Noen som vet? Anonymkode: 37476...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Hvilket trinn sikter du deg inn på? Jeg vil tro det er uproblematisk på VGS for eksempel. På barnetrinnet kan du nok bare glemme det, da de uansett er mer interessert i "allmennlærere". Men det er ikke lenger bare-bare å ta PPU heller, da årets opptak er det siste uten krav om master i faget/fagene du ønske å ta PPU i. Anonymkode: 25e66...dec
Vampen Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 I grunnskolen blir du fort mindre attraktiv uten et basisfag. Både fordi det er store fag og fordi de har krav til stp. For å sette det på spissen, «alle» har samfunnsfag, religion er bittelite og har ingen krav til stp, naturfag er bra, men der konkurrerer du fort med mange som har en typisk matte og naturfagskombinasjonen. Da står vi igjen med krøv, og det er nok heller ikke der behovet er størst. Det er ikke meningen å være flåsete, for jeg har noen av fagene du nevner selv. Men realiteten i store deler av skole-Norge er at hovedfokuset er på basisfagene. Og dermed er de på mange måter også en døråpner inn i arbeidsmarkedet. Du kan selvfølgelig få jobb uten også, men det er nok enklere med. Om det finnes lærerutdanninger som tilbyr en slik fagkombinasjonen vet jeg faktisk ikke. Alle GLU-studentene jeg har møtt har et basisfag, men det kan sikkert variere fra høyskole til høyskole. 1
Sheltay Retrac Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 Det er komplett umulig å få jobb i barneskolen uten minst ett basisfag, og det er sykt vanskelig å få fast jobb uten minst to. I ungdomsskolen er det muligens lettere å få jobb med andre fag, men du må uansett ha en master for å få tatt PPU.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 I kommunen hvor jeg jobber, krever de at lærere har minst 30 studiepoeng i både norsk, matte og engelsk. Så uten dette er det ikke mulig å få jobb. Jobber på barneskole. Anonymkode: 569f7...f51
Jentadi Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 (endret) I min kommune ville du gått uten jobb i mange år før det kanskje dukket opp en stilling som faglærer i Kunst og håndverk eller musikk. Håper du sikter på videregående, ellers er det en unyttig utdannelse om man tenker på jobbutsikter. Endret 1. mars 2018 av Jentadi 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å bli lærer uten å ta matte, norsk eller engelsk som hovedfag? Selv om det skulle gå an vil du ikke få jobb, ikke på vgs heller. Det beste du kan håpe på er å bli timelærer i vikariat. Dette kommer av at det er såpass mange som har kompetanse i basisfagene, og det er ikke ønskelig med noen som blokkerer småfag fra andre lærere. Du kan jo jobbe med noe annet. Anonymkode: 3f47f...5ad
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Du må ha to undervisningsfag på vgs, og minst ett må være et basisfag. «Alle» på min skole har undervisningskompetanse i samfunnsfag og KRL/religion. Det er noen som bare har gym, men de har gått idrettshøyskolen. Anonymkode: 3f47f...5ad
Gjøksuppe Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 Du kan jo ta faglærerutdanning i kroppsøving for så å bygge på med andre relevante fag. Ellers er det jo mulig å bli lærer ved både kulturskole, folkehøyskole, bibelskole og så kan en gå veien mot yrkesfaglærer.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 På "Høgskulen på Vestlandet" kan du hvertfall ta grunnskolelærer uten norsk, matte eller engelsk. Jeg begynte hvertfall på samf, så tok jeg engelsk og så kunne jeg velge alt mulig siste året men valgte tilfeldigvis engelsk. Er blitt rådet av alle rådgivere, praksislærere og lærere til å ha et basisfag, dersom du ønsker fast ansettelse/kontaktlærerstilling. Anonymkode: 8fc4b...0e1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 ^feil.. mente først samf, så rle, og tok engelsk siste året. Anonymkode: 8fc4b...0e1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 8 timer siden, Gjøksuppe skrev: Du kan jo ta faglærerutdanning i kroppsøving for så å bygge på med andre relevante fag. Ellers er det jo mulig å bli lærer ved både kulturskole, folkehøyskole, bibelskole og så kan en gå veien mot yrkesfaglærer. Stemmer! Jeg har selv gått faglærer i kroppsøving (3 årig). Kullet mitt fikk beskjed om at vi kom til å bli ettertraktet som lærere dersom vi tok årsstudium i ett av de tre basisfagene i tillegg. Den utdanningen jeg var imidlertid peilet inn mot jobb i videregående skole, selv om vi i teorien har kompetanse til å undervise 1-13 klasse. Er usikker på hvordan det er å få jobb i barneskolen, dersom det er det du ønsker, men i min klasse er det iallefall flere som jobber både i barne- og ungdomskole så umulig er det ikke Anonymkode: 64140...c46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå