Gå til innhold

Fornøyd med SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet innen Bergen kommune og opplever stor forskjell på tilbudet på SFO.

Jeg lurer på hva vi kan forvente? Hvordan opplever dere andre tilbudet på SFO i Bergen kommune? Oppgi gjerne hvilke bydel og om det er en stor eller liten skole.

Jeg lurte på om jeg kan kreve noe, og om jeg kan klage siden vi opplever så stor forskjell?

Anonymkode: 443af...f39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

klart du kan klage på ting. Gi meg noen eksempler. 

Anonymkode: ff1cf...889

Skrevet

Jeg jobber på en stor skole i fana bydel, og det er store forskjeller på den og der mine barn går (også stor skole i fana). Vi har mye mindre bemanning, men tilbyr flere aktiviteter. Nå etter nyttår ble alle skolene i kommunen pålagt å begynne med matservering. Sikkert praktisk for noen foreldre, men det går på bekostning av tid med barna. Går mye tid til tillaging, servering og rydding etter måltider. Som forelder ville jeg mye heller sendt med en god og variert matpakke selv, og at de ansatte ved skolen til barna var sammen med ungene. Det er også stor forskjell på hva barna får å spise, på jobben serverer vi smøremåltid to ganger i uken, varmmat tre ganger. På ungene mine sin skole er det knekkebrød/skiver all the way. 

Skolen jeg jobber på har dårlige fasiliteter innendørs men fine utendørs, skolen til ungene mine er nesten nybygd og flott. 

«Kreve» får deg sjelden noen vei, men har man noe konkret og konstruktivt å komme med, er det bare positivt. Kan forskjellene komme av at dere har byttet fra liten til stor skole for eksempel? Det er selvsagt lettere å ha en superSFO med max 50 unger, enn 250+... kan jeg spørre hvilke skoler det er snakk om (eller område)?

Jeg mener du kan forvente at barnet får tilbud om noe aktivitet, utetid, mat (siden det nå er innført), og tilsyn, samt omsorg ved behov. De ansatte skal selvsagt være der for barna, men det er viktig å ha bakkekontakt på dette punktet, med 250 barn og 10-15 ansatte kan man ikke forvente at ungene blir konstant passet på, kledd på osv, ungene må klare mye mer enn i bhg, og vi som jobber med barna må kunne stole på dem, og kunne forvente at de følger avtaler og beskjeder. Overgangen er ofte størst for foreldrene 😉

Anonymkode: 08079...b4a

Skrevet

Vi har flyttet fra Fana bydel til en nærliggende bydel. Fra en stor til en litt mindre.

Det er mest tilstedeværelsen til de voksne og aktivitetsnivået. Er mulig de gjør mye, men det blir ikke formidlet til foreldre. Maten er helt Ok, men er mulig at det er det som gjør at de voksne ikke har tid til aktiviteter?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har flyttet fra Fana bydel til en nærliggende bydel. Fra en stor til en litt mindre.

Det er mest tilstedeværelsen til de voksne og aktivitetsnivået. Er mulig de gjør mye, men det blir ikke formidlet til foreldre. Maten er helt Ok, men er mulig at det er det som gjør at de voksne ikke har tid til aktiviteter?

Kan selvfølgelig være mange faktorer som spiller inn, maten er en stor tidstyv hos oss i alle fall, og selv om vi fortsatt tilbyr en del aktiviteter, har vi måtte kutte mange aktiviteter, leksehjelp, samt det er færre voksne tilstede ute, da noen må være inne og lage til mat eller rydde. Det kan også være mye vikarer feks? Hos oss har vi i perioder i vinter hatt nesten 50-50 vikarer og faste, mange av disse via bemanningsbyrå og for bare en dag eller to. Disse vil ikke gjøre samme nytten som faste, selv om mange er flinke, og foreldrene vil gjerne oppleve at det ikke er mange voksne der, eller at aktiviteter må utgå pga vikarer. Noe aktiviteter burde dere likevel kunne forvente, synes jeg. 

Du kan jo spørre de ansatte? Hos oss har vi opplevd mye klaging fra foreldrene på ting som hadde vært lett å oppklare dersom vi ble spurt. Det er ikke alltid lett å få tid til å fortelle om alt som skjer på en skole/sfo, og unger er flinke til å svare at de har gjort «ingenting», selv om de kanskje har fått tilbud om gymsal, vært med å lage til maten, vært ute og akt, og jobbet med kunstprosjekt til foreldreaften. Så det kan hende de ansatte gjør veldig mye som dere ikke ser, eller hører om. Det kan selvsagt også hende det er noen mindre engasjerte voksne, de finner man overalt😜

Skrevet

Tusen takk for svar, kjekt å høre fra noen på «innsiden». 

Tror jeg skal ta en prat med de og høre om de har noen aktiviteter jeg ikke vet om. Får håpe at det er slik. Er jo ofte travelt når vi henter. Tidligere opplevde vi at de voksne fortalte oss hva som skjedde når vi hentet, vi fikk nyhetsbrev og vi kunne følge med på Facebooksiden til skolen.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, kjekt å høre fra noen på «innsiden». 

Tror jeg skal ta en prat med de og høre om de har noen aktiviteter jeg ikke vet om. Får håpe at det er slik. Er jo ofte travelt når vi henter. Tidligere opplevde vi at de voksne fortalte oss hva som skjedde når vi hentet, vi fikk nyhetsbrev og vi kunne følge med på Facebooksiden til skolen.

Bare hyggelig! Ja ikke sant, det går ofte fort i svingene ved levering og henting, uten at det er «standarden» gjennom dagen😉 håper det er noen aktiviteter på den nye sfoen deres også. Facebookside er flott, det har de der ungene mine går, og det er en fin lavterskel måte å gi foreldre innsikt i tingene ungene gjør hele dagen, men som de glemmer så fort man spør😂 på jobb har vi ikke facebookside, en del av oss har foreslått det noen ganger, men ledelsen er litt old-school, og vil ikke ha sånt. Lykke til med den nye sfoen, krysser fingrene for at det er et aktivitetstilbud, og at de voksne er mer tilstede enn det virker som i henterushet 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...