Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søknadsfrist til videregående i morgen og jeg hakke PEILING på hva jeg skal søke SHIT herregud

Anonymkode: b342e...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller meste gir det jo generell studiekompetanse uansett så søk på det du føler mest for, hvis du ikke riktig vet så er vel allmenn det greieste. Om det fremdeles heter det :fnise:

Anonymkode: fb612...a56

Skrevet

Godt råd, søk studiespesialiserende.. veldig greit for dem som ikke helt veit hva de vil bli. Da kan du studere HVA SOM HELST etterpå, dersom du får gode karakterer:) jeg tok studiespesialiserende, og det er veldig deilig å tenke på ♡ 

• Liker 2
Skrevet

Almenn! Mange flere muligheter til yrker med god lønn da!

Anonymkode: de4f4...cc3

• Liker 1
Skrevet

Er så skolelei, er redd jeg ikke vil fullføre hvis jeg søker studiespesialiering

Skrevet

Du kan alltids ta deg et friår

Jeg var 25 før jeg fant ut hva jeg ville bli. Tok realfag på vgs rett etter ungdomsskolen. Var drittlei, gjorde det dårlig og måtte ta fag opp igjen senere. 

Anonymkode: 4a628...713

• Liker 1
Skrevet

Yrkesfag av ett eller annet slag og evt påbygg senere?

Anonymkode: eeb29...52d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Yrkesfag av ett eller annet slag og evt påbygg senere?

Anonymkode: eeb29...52d

Ingen av yrkesfagene interesserer meg faen

Gjest making.a.mess
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids ta deg et friår

Jeg var 25 før jeg fant ut hva jeg ville bli. Tok realfag på vgs rett etter ungdomsskolen. Var drittlei, gjorde det dårlig og måtte ta fag opp igjen senere. 

Anonymkode: 4a628...713

Dårlig råd. De fleste som tar friår kommer aldri tilbake. 

En linje med mye praktiske fag kan hjelpe. Flere yrkeslinjer tar moroa det første året og legger opp til mye fag det neste. 

Skrevet

Jeg gikk studiespesialisering og angrer fortsatt. Enda dette er mange år siden. Søker du yrkesfag, så kan du ta påbygg etter to år om du skulle ombestemme deg. Tar du almenn er du litt stuck. Med mindre du tror du vil bli lege eller noe som krever realfag, så ville jeg ikke tvilt en gang. Søk det yrkesfaget som frister mest, angrer du, så dropper du læretiden og tar påbygg isteden. Du vil uansett kunne ende opp med studiekompetanse etter tre år om det er det du ønsker.

Går du studiespesialiserende, er du nødt til å ta høyere utdanning for å få deg en utdannelse. Går du yrkesfag, kan du tenke på det i to år. Det er jo også veldig greit å ha noe å falle tilbake på. Hvis du for eksempel velger å gå helse og sosial, kan du bli helsefagarbeider og når som helst ta allmen påbygg i ettertid.

• Liker 9
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det aller meste gir det jo generell studiekompetanse uansett så søk på det du føler mest for, hvis du ikke riktig vet så er vel allmenn det greieste. Om det fremdeles heter det :fnise:

Anonymkode: fb612...a56

42 minutter siden, Uglems skrev:

Godt råd, søk studiespesialiserende.. veldig greit for dem som ikke helt veit hva de vil bli. Da kan du studere HVA SOM HELST etterpå, dersom du får gode karakterer:) jeg tok studiespesialiserende, og det er veldig deilig å tenke på ♡ 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Almenn! Mange flere muligheter til yrker med god lønn da!

Anonymkode: de4f4...cc3

Hvis man er skolelei, er det vel ikke så lurt å søke studiespesialisering? Selvfølgelig kan man dasse gjennom hele VGS på den måten, men uten gode karakterer står man fast ved høyere utdanning. Hvis du går ut med 3,9 i snitt, og studiet krever 4,9, så sliter man litt. Det gjør jeg og, med mine 4,3 eller hva det er. Det andre aspeket er at høyere utdanning kan kreve realfag, og igjen - ikke bare å dasse igjennom.

TS, du har litt dårlig tid på deg. Prøv å tenke igjennom - hva kan være gøy? Sølvsmed? Lastebilmekaniker? IKT? Hva liker du og hva slags interesser har du? Hvis jeg var deg nå, ville jeg valgt TIP.

Anonymkode: f4cfa...993

Skrevet
6 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg gikk studiespesialisering og angrer fortsatt. Enda dette er mange år siden. Søker du yrkesfag, så kan du ta påbygg etter to år om du skulle ombestemme deg. Tar du almenn er du litt stuck. Med mindre du tror du vil bli lege eller noe som krever realfag, så ville jeg ikke tvilt en gang. Søk det yrkesfaget som frister mest, angrer du, så dropper du læretiden og tar påbygg isteden. Du vil uansett kunne ende opp med studiekompetanse etter tre år om det er det du ønsker.

Går du studiespesialiserende, er du nødt til å ta høyere utdanning for å få deg en utdannelse. Går du yrkesfag, kan du tenke på det i to år. Det er jo også veldig greit å ha noe å falle tilbake på. Hvis du for eksempel velger å gå helse og sosial, kan du bli helsefagarbeider og når som helst ta allmen påbygg i ettertid.

Du er ikke den eneste :)

Anonymkode: f4cfa...993

• Liker 1
Skrevet

Dersom du ikke vet hva du ønsker å søke så anbefaler jeg å søke studiespesialiserende eller en annen studieretning som tilbyr generell studiekompetanse. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av yrkesfagene interesserer meg faen

Hvorfor er du så hissig? Vi forsøker bare å hjelpe deg :frkk:

Anonymkode: 511e8...398

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hen er bare en drittunge, stakkar. Vet ikke bedre...

Anonymkode: a43c0...574

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så skolelei, er redd jeg ikke vil fullføre hvis jeg søker studiespesialiering

Hva med ett år på folkehøyskole eller et år med jobbing? Eller reising, type work and travel? Ser du ikke svarer folk som gir deg tips så veldig bra, og du forteller at ingen yrkesfag interesserer deg. Så da bør du jo gjøre noe annet til høsten, så får du heller gå tilbake til skolebenken når du er mindre lei og vet hva du faktisk vil. 

Anonymkode: c8dc3...20c

Skrevet

Hva med tegning, form og farge? Du kan ta påbygg tredje året. Du trenger ikke være så veldig kreativ, du får nok av inspirasjon og hjelp til oppgavene. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente ikke faen til dere, men faen til meg selv for at jeg er så seint ute og ikke klarer å bestemme meg.

yrket jeg har mest lyst til å ha er lege, men det kommer ikke til å skje i og med at det krever så langt utdannelse. Har ikke lyst til å bli noe annet innenfor helse. Liker tegning og kunst veldig godt, men er ingen yrker innenfor det som interesserer meg.

• Liker 2
Skrevet

Det er vanskelig å vite hva man vil ha ut av livet i så ung alder; du er enda såpass ung at det er godt mulig at du ender opp som noe helt annet enn det du kanskje forestiller deg at du ønsker per dags dato. Man forandrer seg som regel mye som person fra man er ferdig på ungdomsskolen til man er i midten av 20-årene. Da jeg gikk på ungdomsskolen var jeg inneslutta, ganske så "awkward", dårlig til å forholde meg til mennesker jeg ikke kjente godt, og var sikker på at jeg ville drive med noe innen politikk eller økonomi, mens det siste jeg noensinne kunne tenke meg var å jobbe med barn eller å jobbe i helsevesenet. Fem år og mye livs- og arbeidserfaring senere hadde jeg snudd tvert om og bestemt meg for at jeg ville bli sykepleier, og det er det jeg studerer nå:) Hvis du virkelig ikke har peiling på hva du vil, så er jo studiespesialiserende relativt trygt i den forstand at det åpner for alle slags muligheter, gitt at du får greie karakterer. Men hvis du er skolelei så kan det selvsagt bli veldig tungt og kjipt med tre år med nesten utelukkende teoretiske fag. Nå vet ikke jeg hvilke tilbud skolene i nærheten av deg har når det kommer til yrkesfag, men er du sikker på at det ikke kan være noe der du kunne tenke deg? Ombestemmer du deg seinere, så er det jo fullt mulig å ta påbygg, kjenner flere på min alder (tidlig/midten av 20-årene) som holder på med det nå. Eventuelt er det jo ikke så dumt å ta seg et friår; da kan du jobbe, tjene litt penger, og få litt arbeidserfaring som kanskje kan gi deg en pekepinn på hva du vil videre i livet. Lykke til, det ordner seg nok!

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente ikke faen til dere, men faen til meg selv for at jeg er så seint ute og ikke klarer å bestemme meg.

yrket jeg har mest lyst til å ha er lege, men det kommer ikke til å skje i og med at det krever så langt utdannelse. Har ikke lyst til å bli noe annet innenfor helse. Liker tegning og kunst veldig godt, men er ingen yrker innenfor det som interesserer meg.

Da kan du jo ta kunst, design og arkitektur. Da får du studiekompetanse også, såvidt jeg kan se. Du behøver ikke ha det som yrke etterpå, men det kan være gøyere å gå på VGS når du har fag du liker godt. Eller du kan ta studiespesialisering, og satse på legestudiet. Syns ikke du skal tenke så mye på om du orker et langt studie på universitet, eller ikke. Det gjør det bare unødvendig vanskelig å ta et valg nå.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...