Gå til innhold

Blitt uvenner.. Når noen skylder penger, kan man kreve månedtlig fast trekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninde som har lånt 400 her og 500 der, beløpet har blitt på mer enn 5000 kroner nå, og dette er penger jeg har lånt hun uten at jeg selv har hatt disse pengene til overs. Jeg har altså måttet utsette regninger, nedprioritere egne utgifter og låne penger av andre for å klare meg pga jeg har vært dumsnill å lånt henne fordi hun var i "krise".
Jeg har mast på pengene i over et halvt år, og fra å spørre hyggelig før det har vi nå mistet vennskapet vårt pga det og jeg må snakke strengt med hun men hun mener at hun ikke har noe penger å betale fra.

Men hun går på AAP, så hun har jo en fast inntekt. Kan jeg kreve at hun gir meg faste månedtlige trekk fra kontoen hennes på f eks 500 kr i mnd sånn at hun blir tvunget til å nedbetale?  Jeg sa det til hun og da sa hun at det gikk ikke fordi hun måtte jo betale husleie og mobilregninger og mat , men er det ikke rimelig at hun da får nedprioritere mobilregningen sin og handle billigere sånn som jeg måtte gjøre, og gi tilbake de pengene hun har lånt?!

Hvor streng og krevende kan jeg være?

En annen ting er at jeg ser hun av og til ute å drikker, og da får jeg lyst til å gå å si at hun heller skal gi meg de 400 hun bruker på fylla den dagen enn å kaste de bort på øl men vil ikke være helt bitch heller.
Men jeg trenger virkelig å få igjen pengene mine!

Anonymkode: 097d9...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De pengene kan du nok glemme å få tilbake. Det er en så liten sum at det ikke vil være verdt bryet å ta det til forliksrådet heller.

Anonymkode: ecb24...bdd

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De pengene kan du nok glemme å få tilbake. Det er en så liten sum at det ikke vil være verdt bryet å ta det til forliksrådet heller.

Det skjer ikke at jeg kan glemme. Jeg er i økonomisk minus og knipe selv. Og summen tilsvarer for meg (som også er på AAP) sparepenger over 2-3 år.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i det som skrives her,

De pengene kan du nok bare glemme. 

Vær glad for at beløpet ikke ble større enn det gjorde og se på det som en dyrekjøpt lærdom videre.

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer ikke at jeg kan glemme. Jeg er i økonomisk minus og knipe selv. Og summen tilsvarer for meg (som også er på AAP) sparepenger over 2-3 år.

Leit å høre og synd for deg.

Men jeg tror ikke du får de pengene tilbake.

Om du ikke klarer å få din eks venninde til å forstå hvor ille det faktisk er for deg.

Kanskje du kan få henne til å betale deg 200 kr i mnd ?

Lykke til :-)

• Liker 5
Skrevet

Lær av den feilen du har gjort og aldri lån ut penger du trenger selv. Du kommer nok ingen vei med dette, dessverre.

• Liker 7
Gjest Bortbyting
Skrevet

Dessverre så er nok de pengene tapt om hun ikke går med på en nedbetalingsplan. 

Skrevet

De pengene tror jeg du skal se langt etter. Hun betalte deg ikke tilbake når dere var venner engang. Og så lenge dere ikke har ordnet skriftlig kontrakt for lånene, så tror jeg du skal se langt etter de pengene. Det er dumt at du satt deg i gjeld for dette mennesket. Du vet selv at du har vært dumsnill så skal ikke strø salt i såret, du får regne dette som en dyrekjøpt lærepenge.

• Liker 3
Skrevet

Mas på vipps helt til hun betaler, åååå irriterende med slike mennesker!!

• Liker 1
Skrevet

Så lenge hun ikke har signert noe gjeldsbrev har du ingen sjangs i havet å få pengene dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Du kan melde inn saken til Konfliktrådet. Det er gratis og de kan hjelpe deg megle fram en løsning.  konfliktraadet.no

Anonymkode: fb1c1...b3d

Skrevet

Hva hvis jeg stjeler bankkortet hennes? Jeg vet pinkoden.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol a det var verdt å bli kjeltring for 5000 jaja deg om det

Anonymkode: 53452...967

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Ta ut 5000 og gi henne tilbake 4500 kr mot at hun lager en nedbetalingsplan. Uthenging på Facebook er nok også effektivt?! 

Anonymkode: e471b...14b

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol a det var verdt å bli kjeltring for 5000 jaja deg om det

Anonymkode: 53452...967

Hun som er kjeltring som har svindlet meg

Skrevet

Bare å skrive av på idiotkontoen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun som er kjeltring som har svindlet meg

Du blir kjeltring hvis du tjuvlåner ett kort og tar ut penger. Uavhengig av om hun skylder deg. Ved en politianmeldelse så er det du som får problemer🙂

Anonymkode: 86f0b...c22

• Liker 4
Skrevet

Forlang at hun legger inn autotrekk på 200 kr pr mnd i 25 måneder slik at dere blir skulls. 4 - 500 er sikkert for mye for henne. Hvis ikke hun går med på det, så gi beskjed om at du kommer til å fortelle om problemet til foreldrene hennes, om det kan hjelpe?

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir selvtekt, selv om det selvsagt hadde vært fristende, aldri låne penger til venner og familie er det et gammelt ordtak som sier, i alle fall ikke lånebort vis du må bruke 2-3 år på og bygge buffer på 5000,- kr, en buffer jeg ville konsentrert meg mer om og bygge en og prøve og få tilbake de pengene du lånte bort, fordi det koster og få de tilbake også

• Liker 1
Skrevet

Si til henne at du skal ha pengene NÅ, og send krav via vipps helt til hun betaler. Ikke sikkert du får alt tilbake, men du skal ikke gi deg. Så låner du aldri vekk penger igjen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...