AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Jeg er medlem av den gruppen siden jeg er glad i å lese, og liker å få nye tips. Men det er så ufattelig ensidig der inne, det er en sterk overvekt av kvinner, alle leser stort sett de same bøkene, som Lucinda Riley og Jojo Mojes og den gjengen der, og stort sett bare bestselgere. I tillegg blir det lite diskusjon rundt bøkene, alle sier «den likte jeg», «den var bra», «spennende», og stort sett er alle enige. Hvis det er noen som kommenterer på en populær bok om at den var dårlig, gjerne med eksempel, er det som om det rotter seg enda mer sammen med å poengtere at de liker i alle fall den, fremdeles uten noen særlig refleksjon. Og det blir også fort kjedelig når samme boka blir lagt ut opptil flere ganger til dagen, eller en kontroversiell bok som har blitt diskutert i det uendelige. Dette gjelder for tiden stort sett bare Vigdis og Helga Hjort, der det mest viktige er hvem som har rett og at Helga er modig og Vigdis er en dramaqueen, og forsøk på en nyansert debatt om litteratur og selvbiografiske elementer tørker fort inn for hver ny dame som kommer inn og har lest Helga og har sett lyset. Det finnes selvsagt hederlige unntak, som faktisk skriver hva de liker eller ikke liker med boka, og gjerne oppfordrer til debatt, men dette er jo ofte bøker utenfor bestselgergruppa så det blir lite diskusjon utav det. Høres kanskje ut som om jeg er en boksnobb eller liknende, og det er jeg kanskje også, men jeg leser de fleste sjangre. Vil bare ha litt saklig diskusjon, og rom for å ikke mene det samme som røkla, og litt variasjon. Og ikke minst, beskrivelse av hva det var som gjorde du syns boka var så fantastisk, eller hvorfor en syns den var dårlig. Jeg er med i gruppen for å snakke om bøker og ikke bare generiske svar, og ikke bli brent på bålet fordi en syns Riley er en elendig forfatter, med endimensjonale karakterer, forutsigbarhet, dårlig språk og slakk redigering, type hvorfor bruke to setninger på en beskrivelse når en kan bruke to sider? Har prøvd andre grupper, men der er det så få medlemmer og det blir ikke det samme, og en vil jo tro at i en gruppe med over 40000 medlemmer kunne det vært litt mer variert innhold. Jeg prøver så godt jeg kan å være aktiv og nyansert, men når en sjelden får tilbakemeldinger på det en leser og skriver eller kun får generiske svar, mister jeg motet. Er det andre her som har opplevelser fra den gruppen? Vet dere om andre, bedre alternativ? Anonymkode: bf51d...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Vel, det er omtrent like mye bestselgerklubbenstemning her på KG, ispedd en god dose søplete fantasy og såkalt YA. Jeg vil heller anbefale deg å oppsøke internasjonale fora hvis du er ute etter en seriøs motvekt. Anonymkode: fc880...883
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Ville heller forsøkt å melde meg inn på Goodreads.com. Anonymkode: 84a69...e9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå