Gå til innhold

Vanskelig gruppearbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt student, og trives veldig godt. Bortsett fra 1 ting. Gruppearbeid. 

I fjor var vi en gruppe, og det gikk greit siden alle var flinke til å lytte til hverandre og ta hensyn. Var selvsagt utfordrende på enkelte punkter også, men alle hadde en god tone og var respektfulle mot hverandre.

Nå har jeg ufrivillig blitt kastet inn i en "ungdomskole-gruppe"... Føles hvertfall slik. Det er så mye sladder, og dritt, og ingen fokus på faget. Bare prating om gutter, fyllefester og fjortis-prat. Spør jeg om noe, svarer de ikke på det jeg spør om. Jeg går snart i taket og vil slutte på skolen. Hvordan skal jeg klare å holde ut med denne gruppa frem til sommeren?

Anonymkode: 6a499...a4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det på gruppemøter dette skjer?

Jeg er selv hakket eldre enn de jeg er på gruppe med, og jeg merker godt at det snakkes om gutter og festing osv. Jeg lar de holde på litt, men om det skjer for lenge (mer enn 10 min syns jeg faktisk er nok), så tar jeg styring og prøver først å få de inn på sporet. Sklir det ut igjen blir jeg litt streng (og jeg er voksen nok til å ikke bry meg om å være en del av gjengen, så det er helt ok om de ser på meg som kjip), og sier hva skal vi konkret gjøre i dag? HVa skal gjøres til neste gang?

Ville ha prøvd det først, og se hva som skjer. Men kommer jo an på om det er viktig å ha dem som venner eller ikke. Du kan prøve å bare si at når dere har gruppemøter så vil du gjerne få unna skole først, så kan dere sladre etterpå når alt er ferdig?

Anonymkode: 02fe7...72a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er blitt student, og trives veldig godt. Bortsett fra 1 ting. Gruppearbeid. 

I fjor var vi en gruppe, og det gikk greit siden alle var flinke til å lytte til hverandre og ta hensyn. Var selvsagt utfordrende på enkelte punkter også, men alle hadde en god tone og var respektfulle mot hverandre.

Nå har jeg ufrivillig blitt kastet inn i en "ungdomskole-gruppe"... Føles hvertfall slik. Det er så mye sladder, og dritt, og ingen fokus på faget. Bare prating om gutter, fyllefester og fjortis-prat. Spør jeg om noe, svarer de ikke på det jeg spør om. Jeg går snart i taket og vil slutte på skolen. Hvordan skal jeg klare å holde ut med denne gruppa frem til sommeren?

Anonymkode: 6a499...a4a

Sånn var det på samtlige grupper jeg var på, men jeg sluttet på studiet  etterhvert av ulike grunner. Voksne folk som sitter og sladrer og prater dritt, og så når det er tjue minutter igjen bestemmer de seg for å "bare få noe ned på papiret". Veldig bortkastet tid, veldig frustrerende og resultatet blir dårlig. Er redd dette gjelder for mange grupper, men håper du kan snakke med noen ved skolen og får til noe bedre. Lykke til.

Anonymkode: 6deeb...e5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg klare å holde ut med denne gruppa frem til sommeren?

Fordi det er en del av livet å måtte forholde seg til idioter. 

Ta det som trening. gir du opp er du taperen og de vinner. Er det noe du ønsker?

Rådgiver er et alternativ, og et tips fra gruppearbeid på høyere utdanning er å ta tak i ting som ikke funker blir høyt verdsatt blant veilledere og sensorer. Så her kan du se muligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si ifra til fagansvarlig, så kanskje det er mulig å bytte gruppe. 

Anonymkode: 8f46b...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...