AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Når barn sliter psykisk.. Og jeg vet ikke hva som er best fra barnet. Saken gjelder forholdet til faren sin. Faren var i livet de første årene, men flyttet bort. I fjor var han hjemme en gang. Barnet går å venter på at faren skal ringe. Barnet ringer far uten at han tar telefon. Han kan love ting som han ikke holder. Han kan si han kommer hjem uten å komme hjem... Jeg tok en avgjørelse og barnet hadde ingen kontakt en periode, men det gjorde ingen forskjell fordi barnet ikke forstår. For barnet er far helten, helten som lyver, men likevel den som tar mye plass hos barnet selv nå som far nesten er borte i forhold til før. Barnet begynner på skolen til høsten, men er veldig moden. Stemningen hjemme er veldig dominert av denne situasjonen og jeg føler at barnet bare blir verre og verre påvirket. Jeg har fått beskjed at BUP kan hjelpe når barnet blir eldre................................................. Anonymkode: 526a9...83a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Da hadde jeg tatt en time i det private, så kan du som mor også få råd på hvordan du skal håndtere dette. Det er vanskelig for et barn å forstå, forståelsen kommer nok ikke på flere år enda. Men barnet må støttes i at det ikke har gjort noe «galt» og at dette ikke er barnets feil på noen måte. Jeg var et slikt barn, min far var fraværende store deler av min barndom. Jeg hadde flere episoder hvor jeg var veldig lei meg og påvirket av dette. Far kunne love å komme første skoledag, bursdag, at vi skulle reise hit og dit, men det ble aldri noe av. Det var vondt for meg langt opp i tenårene, men i voksen alder har jeg forsonet meg med det og vi har kontakt. Jeg er dog ikke nær han, jeg forventer ingenting av avtaler osv. For meg er det mamma som har vært viktigst og støttende hele livet, selv når jeg raste mot henne for at pappa ikke bodde med oss osv. Vær der for barnet og godta alle følelser som kommer, vis at du er stødig og ikke svikter. Anonymkode: 0865d...ef5 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 Jeg skjønner ikke helt om du mener din sønn har en diagnose som han trenger BUP til eller om du mener at han er en vanlig gutt med en vanskelig familiesituasjon som du ønsker hjelp til? Om det er sistnevnte; Kanskje du må bestemme deg for at du er den beste som kan hjelpe han om dere har blitt avvist av andre instanser. Du har tilliten hans, du kjenner han. Du kan alltid få råd av fastlege eller helsesøster, men ikke alltid en henvisning. Som mor står du i en uvurderlig possisjon til å nå fram. Fastlegen kan ogdå brukes som samtalrpartner for deg/barnet ditt på jevnlig basis. Anonymkode: 5d0ef...7cc 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt om du mener din sønn har en diagnose som han trenger BUP til eller om du mener at han er en vanlig gutt med en vanskelig familiesituasjon som du ønsker hjelp til? Om det er sistnevnte; Kanskje du må bestemme deg for at du er den beste som kan hjelpe han om dere har blitt avvist av andre instanser. Du har tilliten hans, du kjenner han. Du kan alltid få råd av fastlege eller helsesøster, men ikke alltid en henvisning. Som mor står du i en uvurderlig possisjon til å nå fram. Fastlegen kan ogdå brukes som samtalrpartner for deg/barnet ditt på jevnlig basis. Anonymkode: 5d0ef...7cc BUP har psykologer. Fastlegen har ikke noe å komme med. Synes det er vanskelig å ta valg alene med lite kunnskap. Anonymkode: 526a9...83a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Hvis du har råd til noen timer privat er det en veldig god ide. Da vil du antagelig komme til fort og få god hjelp. Eventuelt ville jeg prøvd meg en gang til der du allerede har blitt avvist. Sørg for at de er klar over at du har forsøkt å søke hjelp andre steder, og at du ikke føler deg kompetent til å takle dette på egenhånd. Et annet alternativ er å ta kontakt med barnevernet, og spørre om de enten kan tilby deg noen form for veiledning, eller om de kan hjelpe deg å legge press på bup og/eller ppt. Anonymkode: 44f75...b6f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Du får gratis samtalehjelp på familiekontoret. De har jeg brukt og det holdt med en samtale. Var nattevandring som var problemet da og når vi kom til time hadde terapeuten avtalt ett telefonmøte med en søvnspesialist. Anonymkode: 04e77...c11 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får gratis samtalehjelp på familiekontoret. De har jeg brukt og det holdt med en samtale. Var nattevandring som var problemet da og når vi kom til time hadde terapeuten avtalt ett telefonmøte med en søvnspesialist. Anonymkode: 04e77...c11 Snakker du om familivernkontoret? Har også vært der. De hadde ingenting å komme med. Kun sitte å nikke på klagingen min og "støtte" opp det jeg sa. Anonymkode: 526a9...83a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Dette er ikke en sak for BUP. BUP jobber med barn med diagnoser, ikke barn med normale reaksjoner på en fraværende far. Anonymkode: 4c05c...291 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 Du sier at gutten din bli verre og verre- hva legge du i det? Har han f.eks problmer med sinneutbrudd, gråter han mye, er han urolig osv? Når han er så liten er ofte støttende foreldre det beste, i dette tilfellet først og fremst deg. Har du Cos- kurs? Du kan lære barnet og snakke om følelse, og møte ham på dem. Helsestasjonen eller familiesentre tilbyr ofte cos. Du kan også forsøke å få med eksen til familievernkontoret eller et til psykiske helsetjenester o.l i kommunen, slik at de forklarer ham hvor viktig det er å være forutsigbar. Hvis han ikke vil møte med deg kan du spør om han kunne tenke seg en samtale med terapeuten alene, eller pr telefon. Barneverntjenesten kan også gi veiledning hvis de synes situasjonen er alvorlig nok. Anonymkode: 02584...d49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå