AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Det står at jeg må oppgi bevis for at næringen er opphørt om jeg krysser av for at jeg har vært selvstendig næringsdrivende før jeg ble syk,. Jeg jobber jo bare som dagmamma i eget hjem og har ikke ført noen næringsoppgaver, da man ikke trenger det som dagmamma. Hvordan kan jeg bevise at jeg ikke lenger jobber som dagmamma? Har jo gått på AAP i over 3 år? Jeg sluttet jo bare som dagmamma av meg selv pga helsen. Noen som vet hva jeg skal skrive i søknaden da? Skal jeg bare nevne det i egen notis? Og så er det det med jobb. Er bare støttekontakt nå og arbeidsgiver må fylle ut hvor mye du har jobbet osv.. Er dette reelt når det bare er støttekontakt jeg er? Må arbeidsgiver, altså kommunene fylle ut et slikt skriv? Er det ikke bare et oppdrag å være støttekontakt og har jeg krav på sykemelding og sykepenger slik som en vanlig arbeidstaker? Noen som vet? Anonymkode: 743c5...a35 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Såklart, all jobb skal skrives opp. "bare støttekontakt" eller "bare dagmamma" er det ikke noe som heter, det er fortsatt noe som sier noe om funksjonsevnen din og inntekt/bi-inntekt. Men jeg skjønner ikke helt, hvorfor skal du søke om uføretrygd når du klarer å jobbe? Det å ha gått på AAP i 3 år gir ikke automatisk rett på uføretrygd. Uføretrygd avgjøres ut fra om det er rehabiliterings og tilfriskningsmuligheter eller ikke, og funksjonsevnen din. Du har mange flere rettigheter som arbeidstaker enn som ufør, og ufør minstesats ligger under fattigdomsgrensen så det er ikke akuratt noe som gir et godt liv. Om du faktisk kan jobbe er det flott at du gjør det og jeg vil da anbefale deg med å fortsette med det Anonymkode: 754f8...f2b 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såklart, all jobb skal skrives opp. "bare støttekontakt" eller "bare dagmamma" er det ikke noe som heter, det er fortsatt noe som sier noe om funksjonsevnen din og inntekt/bi-inntekt. Men jeg skjønner ikke helt, hvorfor skal du søke om uføretrygd når du klarer å jobbe? Det å ha gått på AAP i 3 år gir ikke automatisk rett på uføretrygd. Uføretrygd avgjøres ut fra om det er rehabiliterings og tilfriskningsmuligheter eller ikke, og funksjonsevnen din. Du har mange flere rettigheter som arbeidstaker enn som ufør, og ufør minstesats ligger under fattigdomsgrensen så det er ikke akuratt noe som gir et godt liv. Om du faktisk kan jobbe er det flott at du gjør det og jeg vil da anbefale deg med å fortsette med det Anonymkode: 754f8...f2b Jeg jobber i en 5 % stilling som støttekontakt i dag. Dette kan avtales etter min form, så nei , jeg kan ikke jobbe noe mer enn det. Kan ikke leve av en 5% stilling og den kan også rettelegges etter min form, da det bare er en støttekontakt jobb. Dagmamma har jeg ikke jobbet som på 6 år Anonymkode: 743c5...a35 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såklart, all jobb skal skrives opp. "bare støttekontakt" eller "bare dagmamma" er det ikke noe som heter, det er fortsatt noe som sier noe om funksjonsevnen din og inntekt/bi-inntekt. Men jeg skjønner ikke helt, hvorfor skal du søke om uføretrygd når du klarer å jobbe? Det å ha gått på AAP i 3 år gir ikke automatisk rett på uføretrygd. Uføretrygd avgjøres ut fra om det er rehabiliterings og tilfriskningsmuligheter eller ikke, og funksjonsevnen din. Du har mange flere rettigheter som arbeidstaker enn som ufør, og ufør minstesats ligger under fattigdomsgrensen så det er ikke akuratt noe som gir et godt liv. Om du faktisk kan jobbe er det flott at du gjør det og jeg vil da anbefale deg med å fortsette med det Anonymkode: 754f8...f2b Du svarer jo heller ikke på det jeg spør om? Anonymkode: 743c5...a35 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Det som er viktig er å få frem det du jobbet med rundt den tiden helsen din ble nedsatt. Det er den inntekten uføretrygd blir utregnet. Har du en veldig lav inntekt da så vil du få lite utbetalt hvis du ikke har forsikting eller andre tillegg. Når det gjelder den 5 % jobben er det fint å få det med. For det sier vel noe om det du har gjort i det siste, og vært på aktivitetsplan din. Uansett vil jeg anbefale deg å logge deg på ditt nav inne på NAV sine sider. Der er det noe som heter dine saker eller noe sånt. Trykk på dialog der inne så kan du få direkte kontakt med saksbehandler. Da vil du forhåpentligvis få god veiledning etter de nyeste regler og lover. Anonymkode: bcbc5...542
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det som er viktig er å få frem det du jobbet med rundt den tiden helsen din ble nedsatt. Det er den inntekten uføretrygd blir utregnet. Har du en veldig lav inntekt da så vil du få lite utbetalt hvis du ikke har forsikting eller andre tillegg. Når det gjelder den 5 % jobben er det fint å få det med. For det sier vel noe om det du har gjort i det siste, og vært på aktivitetsplan din. Uansett vil jeg anbefale deg å logge deg på ditt nav inne på NAV sine sider. Der er det noe som heter dine saker eller noe sånt. Trykk på dialog der inne så kan du få direkte kontakt med saksbehandler. Da vil du forhåpentligvis få god veiledning etter de nyeste regler og lover. Anonymkode: bcbc5...542 Dersom man sender en "generell" melding får man ikke kontakt med saksbehandlere, men noen som sitter på kontaktsenter. Siden de ikke behandler saker er det ikke alt de kan svare på, da kan de sette over til de som er mer spesialiserte. Dersom man går inn i sin digitale aktivitetsplan kan man sende en melding direkte til sin egen saksbehandler på sitt kontor. Men disse har ikke oversikt over slike regler og lover, de har med selve oppfølgingen, arbeidsutprøving og lignende å gjøre. De behandler ikke uføretrygd utover å skrive arbeidsevnevurderingen. Anonymkode: 36f8e...c4b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom man sender en "generell" melding får man ikke kontakt med saksbehandlere, men noen som sitter på kontaktsenter. Siden de ikke behandler saker er det ikke alt de kan svare på, da kan de sette over til de som er mer spesialiserte. Dersom man går inn i sin digitale aktivitetsplan kan man sende en melding direkte til sin egen saksbehandler på sitt kontor. Men disse har ikke oversikt over slike regler og lover, de har med selve oppfølgingen, arbeidsutprøving og lignende å gjøre. De behandler ikke uføretrygd utover å skrive arbeidsevnevurderingen. Anonymkode: 36f8e...c4b Poenget er at man burde kontakte NAV hvis man har slike spørsmål. Det er flere muligheter til å kontakte NAV. Det er riktig at saksbehandler lokalt ikke behandler uføretrygden, men man får hjelp til å fylle ut ting korrekt på feks en søknad. Det er vel det TS spør om. Hjelp til at hun gir korekt informasjon til NAV. Anonymkode: bcbc5...542
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 På 28.2.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev: Det står at jeg må oppgi bevis for at næringen er opphørt om jeg krysser av for at jeg har vært selvstendig næringsdrivende før jeg ble syk,. Jeg jobber jo bare som dagmamma i eget hjem og har ikke ført noen næringsoppgaver, da man ikke trenger det som dagmamma. Hvordan kan jeg bevise at jeg ikke lenger jobber som dagmamma? Har jo gått på AAP i over 3 år? Jeg sluttet jo bare som dagmamma av meg selv pga helsen. Noen som vet hva jeg skal skrive i søknaden da? Skal jeg bare nevne det i egen notis? Og så er det det med jobb. Er bare støttekontakt nå og arbeidsgiver må fylle ut hvor mye du har jobbet osv.. Er dette reelt når det bare er støttekontakt jeg er? Må arbeidsgiver, altså kommunene fylle ut et slikt skriv? Er det ikke bare et oppdrag å være støttekontakt og har jeg krav på sykemelding og sykepenger slik som en vanlig arbeidstaker? Noen som vet? Anonymkode: 743c5...a35 Ja, bevis at du har jobbet svart, det er lurt. Nå kan du takke deg selv for å ha jobbet svart. Straffeskatt på 60 % av det du oppgir å ha tjent er vanlig. Så her har du malt deg inn i et hjørne, ved å tro du har vært smart. Anonymkode: 9c5ad...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, bevis at du har jobbet svart, det er lurt. Nå kan du takke deg selv for å ha jobbet svart. Straffeskatt på 60 % av det du oppgir å ha tjent er vanlig. Så her har du malt deg inn i et hjørne, ved å tro du har vært smart. Anonymkode: 9c5ad...c6b Hva snakker du om? Har da betalt forkuddskatt hele tiden mens jeg jobbet som dagmamma, men vi som jobber som dagmamma er fritatt å skrive næringsoppgave! Ikke svar om du ikke kan svaret! Makan til idioti og beskylde meg for svart arbeid! Tusen takk til dere andre som har svart. Skal sjekke inne på mitt NAV. Fikk bare beskjed om å søke fra saksbehandler og forstår ikke hvorfor det står at om jeg har jobbet som selvstendig næringsdrivende må jeg levere næringsoppgave og bevis for at jeg har avsluttet driften, når dagmamma er fritatt for dette? Og jeg sluttet jo bare å jobbe som dagmamma da jeg fikk problemer med helsen. Såhar jo ingen bevis for at jeg sluttet? Anonymkode: 743c5...a35
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 På 2.3.2018 den 1.31, AnonymBruker skrev: Poenget er at man burde kontakte NAV hvis man har slike spørsmål. Det er flere muligheter til å kontakte NAV. Det er riktig at saksbehandler lokalt ikke behandler uføretrygden, men man får hjelp til å fylle ut ting korrekt på feks en søknad. Det er vel det TS spør om. Hjelp til at hun gir korekt informasjon til NAV. Anonymkode: bcbc5...542 Det er kun en måte å kontakte Nav på, og det er via telefon. Meldingsfunksjonen inne på nav.no skal kun brukes for beskjeder tilhørende sak, ikke spørsmål eller lignende. (Dessverre) Anonymkode: c60d5...61b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå